Emotivas venner - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 74 av 91 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 1806
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Det burde gå heilt fint Det er heller ikkje store prisforskjeller mellom B og C kar (kvikk/treg). Ønsker deg lykke til
    Sikringene har som regel lik pris, enkelte slik som Gwiss leverer kun C eller mer, ikke B.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Sjekket i sikringsskapet nå...; ser ut som at det er en 10 ampers sikring som gir strøm til pioneer lx-83, emotiva xpa-5, onkyo pa-mc5500, sony cd xa5400es, sony tv 55hx55, emotiva xdr-1, en energy sub, canal dig decoder og emotiva trigger samt D-link router og noen lamper... -blir vel bare å kontakte elektriker. -Noen som vet om det er omfattende & dyrt å få økt fra 10 amp til 16 el 20 ?? (kjenner "noen som kjenner en elektrikker...)
    Du må legge nytt, ikke bytte. La den gamle stå til andre ting, og få lagt en ny sikring frem. Så kommer det ann på hva elektrikkeren kommer med av sikrings merke om du må ha 2.5mm eller 4mm. Etter dagens forskrift så kan man ikke bruke 2.5mm til de mest normale 16 A sikringene (Eaton/Møller), da må man bruke de nye 15 A sikringene. Andre merker kan man ha 16A på (Gjelder I2 merkingen, og er nytt fra 2010).

Får du elektrikker på besøk, så legg 4mm og 20A C kombivern. Da har du også jordfeilsbryter på den som også er krav til om dagen.

Det er også viktig å huske at har man gamle skrusikringer, så takler disse mer enn de fleste automatsikringer, og er best for denne typen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Så hører du med en trikker hva pris for noe slikt blir og ev. hvor mye grovarbeid du kan gjøre selv hvis du føler for det.
    Ingenting kan gjøres selv åpent. Rør kan man nok legge, men trekking skal elektrikkeren gjøre. Ikke fordi det er så utrolig vanskelig. Men fordi alle seriøse elektrikkere om dagen vet at de står med ansvaret for det som er gjort, og ikke tar på seg slikt. Det er ikke for å tjene ekstra penger som mange tror. Men ansvaret som legges på elektrikkerene om dagen på slike ting blir bare verre og verre. Begynner nesten å bli en meget god grunn til å finne seg noe annet å gjøre

Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Det med komfyrstikk er jeg ikke bombesikker på at stemmer, men mener det er slik.

Kan jo også være at kursen inn til huset ikke er stor nok og da blir det dyrere igjen, men det er det ikke noe vits å spekulere i
    Komfyrstikk er nok det smarte. Denne takler opp til 25A. Ellers så er det Philip Hauge stikk som må brukes (Runde og blå) Her er det enten 16A, ellers må man opp på 32A stikk. Da er det bedre med komfyr stikk. Mye penere dem.

Når det gjelder kabel inn i huset, så bør denne være 25A eller mer. Det gjør ingenting om den er 25A, siden det er snakk om samtidig bruk når disse ryker. Har man en gammel leilighet, og har 2 stk 25A inn, så vil man mulig ha problemer om vinteren hvis man har elektrisk oppvarming. Nyere boliger har som regel 3 fas inn, og da er det ikke noe problem.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Ingenting kan gjøres selv åpent. Rør kan man nok legge, men trekking skal elektrikkeren gjøre. Ikke fordi det er så utrolig vanskelig. Men fordi alle seriøse elektrikkere om dagen vet at de står med ansvaret for det som er gjort, og ikke tar på seg slikt. Det er ikke for å tjene ekstra penger som mange tror. Men ansvaret som legges på elektrikkerene om dagen på slike ting blir bare verre og verre. Begynner nesten å bli en meget god grunn til å finne seg noe annet å gjøre

Komfyrstikk er nok det smarte. Denne takler opp til 25A. Ellers så er det Philip Hauge stikk som må brukes (Runde og blå) Her er det enten 16A, ellers må man opp på 32A stikk. Da er det bedre med komfyr stikk. Mye penere dem.

Når det gjelder kabel inn i huset, så bør denne være 25A eller mer. Det gjør ingenting om den er 25A, siden det er snakk om samtidig bruk når disse ryker. Har man en gammel leilighet, og har 2 stk 25A inn, så vil man mulig ha problemer om vinteren hvis man har elektrisk oppvarming. Nyere boliger har som regel 3 fas inn, og da er det ikke noe problem.

Takker for god og viktig informasjon!. -Har lagt inn "saken" på "mittanbud.no" -snakket nettopp med en elektriker.., han går på ferie i dag... Mener det skal være plass til eget trekk til kontaktpunktet. kursen går via soverom 3 -gang-toalett-bad..., vil motta xpr-5 på mandag.., men den vil ikke bli koblet før el-annlegg er på plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har ein 16amp kurs frå før, er det vel berre å testa om xpr-5 fungerer på den? I verste fall går vel berre sikringa? No veit ikkje eg om xpr-5 har soft start, men om den har det, må ein vel spela rimeleg høgt for at den skal trekkja over 3kw...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Dersom du har ein 16amp kurs frå før, er det vel berre å testa om xpr-5 fungerer på den? I verste fall går vel berre sikringa? No veit ikkje eg om xpr-5 har soft start, men om den har det, må ein vel spela rimeleg høgt for at den skal trekkja over 3kw...
    Hvordan fungerer egentlig en soft start funksjon?

Slik jeg ser det så ligger problemet ved den store 3.3KW trafoen. Denne må jo legges settes strøm på, og det krever mye av sikringen. Normalt for motorer er 5-7 ganger merkestrømmen. Selv om trafoen ikke har noen bevegelige deler, så er prinsippet det samme. Da bruker den i starten i verste fall 23100 W (meget kort øyeblikk). Dette kommer når man plugger den i stikkontakten.

Soft starten fungerer vel på andre siden av trafoen når lasten der legges inn?
    For å gjøre at den ikke gir en strøm puls mot nettet hvis man legger inn full last der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med UMC-1 som kan bekrefte at radio-delen fungerer i Norge?

Har radio på GET-dekoderen, men hadde vært kjekt å koble coax-kabel rett i UMC-1 å få radio-signalene direkte

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fungerer som bare det Ingen RDS info i displayet da (radionavn), kun frekvens. Men spiller strengt tatt ingen rolle

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har fått reparert sin emotiva her i norge, uten at Emotiva har sendt over deler? Etter 6mnd i orginalesken i påvente av nytt kinorom, har min xpa-3 klikket. På tomgang uten noe tilkoblet lyser alt blått OK, men i det jeg kobler til noe, kommer det skurrelyder fra høytaler, røde lamper blinker, og forsterkeren kutter. Har prøvd annen reciver, andre høytalere og andre signalkabler. Feilen er den samme hvilken kanal jeg kobler til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xpa-3 feil

Har hatt samme problemet med min xpa-5. På min var det den ene hun rca kontakten som var bristet i loddingen på kretskortet til rca kontaktene. Fikk tilsendt nytt kretskort fra Emotiva. Er en veldig enkel del å skifte selv. Men trenger ikke være det som er feilen på din forsterker. Prøv å slå på forsterkeren med høyttalerene tilkoblet, men uten rca kablene. Rikle på en og en rca kontakt å se om forsterkern går i protection modus.

Mvh Team Blue

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Team Blue
    Har hatt samme problemet med min xpa-5. På min var det den ene hun rca kontakten som var bristet i loddingen på kretskortet til rca kontaktene. Fikk tilsendt nytt kretskort fra Emotiva. Er en veldig enkel del å skifte selv. Men trenger ikke være det som er feilen på din forsterker. Prøv å slå på forsterkeren med høyttalerene tilkoblet, men uten rca kablene. Rikle på en og en rca kontakt å se om forsterkern går i protection modus.

Mvh Team Blue
    Takker Team Blue. Er verdt og sjekke ut. Tok det lang tid og få tilsendt kretskortet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok rett over 1. uke til jeg hadde delen i hus. Men jeg bor i nord-norge så går 4-5.dager i tillegg fra oslo og hjem til meg.

Mvh Team Blue

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xpa-5

Vurderer å skaffa meg ein XPA-5 no, og lurer derfor på om nokon kan svara meg på eit par spørsmål først.

Sendte mail og spurde om korleis det var med tilkopling til 220v og fekk til svar: "The XPA-5 has an auto sensing power supply so it will accept both 120V and 220V, you will just need to supply the appropriate power cable for your country." Vil detta sei at det ikkje følgjer med straumledning? Kva ledning må eg evt. ha då?

Er det nokon som har fått sendt med Jetcarrier? Frakta frå Emotiva var på 250$, så reknar med det kan vera ein del å spara med Jetcarrier...

Håpar nokon kan svara, så det kanskje vert emotiva på meg og snart

Active dottidott sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømledningen må byttes for den er 110V.Er en bryter bak på forsterkeren som du switcher strømmen med.
    Frakt med jetcarrier vet jeg ikke om.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger ikke med kabel som kan brukes i strømnettet her, men en hvilken som helst kabel fra en PC eller lignende kan brukes. Som denne: NETTKABEL | Clas Ohlson

Har brukt JetCarrier, men det var en liten pakke som gikk med flyfrakt. Regner med du har tenkt å bruke båtfrakten?
    I og med at en XPA-5 er for tung for posten, kan det være greit å sjekke hva eventuel frakt videre fra Tistedal koster.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dottidott
    Strømledningen må byttes for den er 110V.Er en bryter bak på forsterkeren som du switcher strømmen med.
    Frakt med jetcarrier vet jeg ikke om.
    Det er ingen bryter på baksiden. Autosense betyr at strømforsyningen selv føler hva den er plugget inn i
    Eller tenkte du på av/på bryteren?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømledningen er ikke 110v. Den har bare feil plugg. Den som følger med er en NEMA til C13.

Det du skal ha er en Schuko til C13 kabel. Eller en standard ledning til datamaskin for å si det enkelt.

En slik:

Den får du over alt, Komplett, Clas Ohlson, søppeldynga's elektronikkkontainer.

Og det er ingen bryter bak dær su bestemmer spenningen, den ordner det automatiskt selv.

Jetcarrier er noe billigere, men det tar ca 5 uker contra 1 uke med UPS/DHL. Kan anslå at Jetcarrier er ca halvparten av prisen til UPS/DHL.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, kara!

Slike straumkaplar har eg nok nokon liggande av rundtom her, så det er jo grei sak.

Dersom eg må stå for frakt frå Tistedal sjølv, er det ikkje sikkert det er så mykje å spara med Jetcarrier. XPA-5 er for tung/stor for vanleg postfrakt, så det vert fort lika dyrt. Med Emotivas fraktordning kjem den fram til døra? Vert den ståande lenge pga fortolling?

Active dottidott sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saarg
    Det er ingen bryter på baksiden. Autosense betyr at strømforsyningen selv føler hva den er plugget inn i
    Eller tenkte du på av/på bryteren?

Neida. men mener det er en bryter bak for volten, men mulig jeg husker feil.:???:

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Takker for svar, kara!

Slike straumkaplar har eg nok nokon liggande av rundtom her, så det er jo grei sak.

Dersom eg må stå for frakt frå Tistedal sjølv, er det ikkje sikkert det er så mykje å spara med Jetcarrier. XPA-5 er for tung/stor for vanleg postfrakt, så det vert fort lika dyrt. Med Emotivas fraktordning kjem den fram til døra? Vert den ståande lenge pga fortolling?
    Hvis du frakter med DHL eller UPS så står den ikke lengre en noen timer i toll'en. De undersøker ikke produktet slik som norsk tullvesen, de bare noterer kjøpsummen som står på esken og sender det vidre.

DHL frakter hvertfall helt til døren din, men det kan hende at de overleverer til en mer lokal transportør om du bor uti gokk.

Jeg fikk hvertfall mine Emotiva produkter levert på døren=)

Side 74 av 91 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •