tangenAVdesign's venner - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 256
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er litt sugen på å bygge en frontrekke med 3X Miles.
    Det jeg sliter med er avstanden til veggen. Disse blir stående nesten helt inntil frontveggen, noe som ikke er spesilet gunstif mtp dobble bassrør.

Hvordan blir det om man eks lager en slotport på framsiden i stedet for vanlige porter på baksiden?

Skal jo bruke subber i tillegg, kommer vel til å dele i området 40/50/60hz, blir det da et problem med portene på baksiden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hvordan blir det om man eks lager en slotport på framsiden i stedet for vanlige porter på baksiden?
    Skulle gå fint det, bare pass på at eventuelle portresonanser ikke havner i arbeidsområdet til bassene. Noe det fort kan gjøre med denne type konstruksjoner (store elementer delt høyt). Sitter å grubbler på lignende problematikk selv. Har landet på trykkammer foreløpig.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan alt for lite om slike DIY greier, med portresonanser osv.

Kan disse brukes som en trykkammerkonstruksjon med hell, eller blir det helt feil?

Til dere som kan DIY bedre enn meg, hvor stor må en slik slot port være?
    Er det noen ulempe med å plassere denne foran i stedet for bak?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med plassering hjemme hos meg, og er avhengig av å ha høyttalerne tett på veggen.
    Da dukker det opp noen spørsmål:

Kan Miles lages med bassportene på siden?
    Er det tre separate kammer, eller er det åpning i "avstiverne"?
    Kan jeg bygge dem høyere, med slot port i fronten, og heller litt mindre dybde på dem?
    Hvis mine kalkulasjoner er riktige så vil en horisontal slotport bli 40cm bred, 7,1cm høy. Dybden blir fortsatt 25 cm, som på rørene.

Tenker da å ha 2 slot porter. Én til hvert element, hvor den ene sitter øverst i den nedre kammeret, og den andre nederst i det øvre kammeret. POrtene blir adskilt av avstiveren som sitter mellom elementene.
    Høyden blir da økt med 20,2cm (2 stk 7,1cm slot´s + 30mm MDF til selve porten)

Er jeg helt på villspor her?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør ikke svare deg hvordan konstruksjonen vil fungere med en annen kasse form. Jeg skal bygge noen bak høyttalere med samme 15" og båndhorn som frontene mine, her halverer jeg kasse volumet og bruker bare 1stk 15". Her blir jeg å ha en hylle port på samme areal som en 19cm port. Porten vil enten bli i front eller bunn av kabinettet.

Skal dele erfaringene med dere når de er bygget.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig bra ut BEF. Mulig jeg også kan gå for en variant med enkel 15" og diskanten. Følsomheten vil jo selvsagt bli noe lavere, men plasseringsmulighet og pris blir jo hyggeligere. 3x15" i front pluss 2x13" sub er jo ikke så galt på 17kvm.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig bra ut BEF. Mulig jeg også kan gå for en variant med enkel 15" og diskanten. Følsomheten vil jo selvsagt bli noe lavere, men plasseringsmulighet og pris blir jo hyggeligere. 3x15" i front pluss 2x13" sub er jo ikke så galt på 17kvm.
    Følsomheten vil gå ned ca 1,5-2db, det som er det største minuset er at den vil bli litt kraftigere i bassen og mellomtonen blir litt dempet med bare en 15".

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om, så er jo prisen pr 15" ca 1700,-
    Det utgjør jo ikke allverden på totalprisen. Det er jo båndhornet som trekker opp. Total diff med enkel og dobbel 15" i front blir 5100,-
    Den ekstra material kosten er så liten, at den utelater jeg fra regnestykket.

Kan man drive Miles med receiver?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man drive Miles med receiver?
    Ja ikke noe problem, jo bedre kvalitet det er på forsterker kraften jo bedre spiller de

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut. Håper å få noen svar på det med kasse utfordringen min. Da kan det bli liv i leiren. Det aller beste hadde vært rør eller slot på siden, og at kassen ellers kunne være som original designet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt fint å plassere portene hvor som helst, siden - front - bak, det spiller liten rolle.

I praksis vil man alltid få portresonansen (egenresonans i selve bassporten, som typisk havner i området 2-500 Hz) midt i arbeidsområdet til bass/mellomtonen, men hvor skadelig denne resonansen er kan diskuteres. Jeg har ikke opplevd den som noe større problem i praksis.

Lukket kasse rundt 40-50 liter per element er en mulighet, men da må du bruke sub som er delt høyt, for responsen vil falle av kraftig under 100 Hz.

For at delefilteret skal fungere etter hensikten så bør bredden på kassa overholdes. Bredere kasse vil endre frekvensen for hvor baffle-step trer inn, og vil endre frekvensresponsen. +/- 10% er dog ikke noe problem.

Å bruke bare en 15" bass vil senke følsomheten med 6 dB, og vil kreve et totalt redesign av hele delefilteret.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det går helt fint å plassere portene hvor som helst, siden - front - bak, det spiller liten rolle.
    Om jeg plasserer porten på siden, litt i bakkant av kassen, så vil altså ikke dette by på noen større problemer?

I praksis vil man alltid få portresonansen (egenresonans i selve bassporten, som typisk havner i området 2-500 Hz) midt i arbeidsområdet til bass/mellomtonen, men hvor skadelig denne resonansen er kan diskuteres. Jeg har ikke opplevd den som noe større problem i praksis.
    Er denne noe annerledes i forhold til om porten er plassert bak?

Lukket kasse rundt 40-50 liter per element er en mulighet, men da må du bruke sub som er delt høyt, for responsen vil falle av kraftig under 100 Hz.
    Det blir nok ikke et alternativ, da jeg blir avhengig av å bruke sub til musikk.

For at delefilteret skal fungere etter hensikten så bør bredden på kassa overholdes. Bredere kasse vil endre frekvensen for hvor baffle-step trer inn, og vil endre frekvensresponsen. +/- 10% er dog ikke noe problem.
    Hvis portene med hell kan plasseres på siden, så kan jeg bruke resten av kronstruksjonen, slik den var ment i utgangspunktet.

Å bruke bare en 15" bass vil senke følsomheten med 6 dB, og vil kreve et totalt redesign av hele delefilteret.
    Da er ikke det et alternativ.

En siste ting: Disse avstiverne i kassen, skal de være helt tette? eller er det tatt ut hull i dem? Er det en stor kasse, eller 3 "små" kasser?

Takker for meget oppklarende svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har gjort nærfeltsmålinger på noen mindre høyttalere (stativ) som har høy delefrekvens og liten port. Her har jeg observert at det kommer en dip/suckout på 1. portresonans.

Har du noen grublerier rundt dette. Jeg har bare anntatt at det må være mer enn tilfeldigheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, portresonansen er synlig på nærfeltsmålinger, men tar du en ekkofri måling på 2 meter tipper jeg du ser svært lite av den.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg plasserer porten på siden, litt i bakkant av kassen, så vil altså ikke dette by på noen større problemer?

Er denne noe annerledes i forhold til om porten er plassert bak?

Hvis portene med hell kan plasseres på siden, så kan jeg bruke resten av kronstruksjonen, slik den var ment i utgangspunktet.
    Portene på siden vil fungere like bra som på baksiden. Ved den frekvensen portene er avstemt så er høyttaleren rundtstrålende uansett, så plasseringen skal være ukritisk sånn sett.

En siste ting: Disse avstiverne i kassen, skal de være helt tette? eller er det tatt ut hull i dem? Er det en stor kasse, eller 3 "små" kasser?
    Det skal være hull i avstiverne så hele kassa blir å anse som ett felles volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, portresonansen er synlig på nærfeltsmålinger, men tar du en ekkofri måling på 2 meter tipper jeg du ser svært lite av den.....

Nå tror jeg du misforstår?

Jeg tok nærfeltsmåling av forsiden av høyttaleren, og fikk en spiss dipp ved 1. portresonans. Porten er på baksiden.

Selve resonansen i porten var meget kraftig. Bare ca 5-6db under referansenivå.

Eller var det sånn du mente?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett det samme selv, at Q-verdien på portresonansen er meget høy og dip'en blir "skarp". Min erfaring er også at effekten av portresonansen forsvinner mer eller mindre i lytteavstand. Derfor er en måling på 2-3 meter ganske interessant å se på synes jeg.

Nå synes jeg ikke portresonansen er det største problemet i verden, bassrefleks har større utfordinger på andre områder. Dessuten - i et kabinett så stort som på "Miles" så er den laveste stående bølgen i høyderetning litt mer bekymringsfullt, og det krever en del dempemateriale for å temme denne siden den havner rundt 150-170 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Helt enig med deg. Har bare fundert veldig mye rundt dette med porter da vi skulle planlegge ett JBL basert høyttalerprosjekt (som kaaaaanskje kan ferdigstilles i kveld). Det stemmer at denne dipen ikke er synlig når jeg målte i lytteposisjon (har ikke prøvd ekkofritt).

Når det gjelder den stående bølge i Miles. Kunne du redusert problemet ved å bare sette inn en skråplate innvendig i topp og bunn? Da vil du ikke ha en hel flate der høyden er identisk. Eventuelt kunne kanskje avstiverene utformes slik at hullene aldri overlapper.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Når det gjelder den stående bølge i Miles. Kunne du redusert problemet ved å bare sette inn en skråplate innvendig i topp og bunn? Da vil du ikke ha en hel flate der høyden er identisk. Eventuelt kunne kanskje avstiverene utformes slik at hullene aldri overlapper.
    -Tim
    Det er prøvd, og har ingen effekt. I det paret jeg hadde selv var hullene slik at de ikke "så" hverandre. Jeg har også prøvd å skrå bunnplata ganske mye, det har heller ingen effekt. Du får den stående bølgen uansett kasseform - non-parallelle flater har ingen innvirkning på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en anekdote:
    Kuleform er den beste tenkelige utvendige kabinettformen, den gir minst diffraksjon, men er den verst tenkelige formen for det som skjer innvendig i kabinettet. Kompromisser, kompromisser..... :-|

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •