Når vi lager grafer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når vi lager grafer.

Kom plutselig til å tenke på noe. Nå vi lager disse grafene våre, vil forskjellen på impedans ved de forskjellige frekvensene påvirke kurven siden de fleste forsterkere og receivere ikke klarer å kompansere for varierende impedanse med å yte tilstrekkelig med effekt for å holde jevnt volum? Håper dere skjønner hva jeg mener.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er ikke dum, men vi kalibrerer vel ved såpass lave lydnivåer at det burde være tilstrekkelig med strømreserver til å holde frekvensgangen konstant? Å pøse på med 15 Hz sinustoner på full pinne er vel ikke særlig sunt for elementene...

Hvis jeg forstår deg riktig?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompresjon er absolutt noe å tenke på når man måler, enten det er kompresjon i forsterker eller høyttalere. Men de nivåene vi måler på (70-80dB) bør det meste av utstyr klare å levere uten nevneverdig kompresjon.

Men du kan lett gjøre en test selv. Kalibrer til 75dB og kjør en måling. Så øker du mastervolum 5dB og kjører en ny måling. Så gjør du det samme hver 5dB til utstyret ditt ikke orker mer. Da har du et fint bilde av kompresjonen i systemet ditt ved forskjellige nivåer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det at en forsterker som leverer f.eks. 2x100w i 8ohm bare leverer 2x120w i 4ohm spiller ingen rolle på lave volum?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Så det at en forsterker som leverer f.eks. 2x100w i 8ohm bare leverer 2x120w i 4ohm spiller ingen rolle på lave volum?
    Kort sagt, Nei. Såfremt du ikke har ekstremt tungdrevne høyttalere, eller vanskelige høyttalere som varierer svært i impedans.

PS! Med en forsterker som faller så dramatisk i effekt ved lavere impedans, som du nevner her, er det veldig enkelt å lytte seg frem til når den begynner å få pustproblemer. Spesielt ved tunge laster.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med tung last og vanskelige impedanser har jeg nå førstehånds kjennskap til. Har brukt min Denon AVR4308 på Dali Euphonia MS4 i lang tid. Disse er nokså tungdrevne (88dB), men en lett impedanslast, så den er snill med forsterkeren. Klipsch THX Ultra2 som jeg har nå har en følsomhet på 96dB, men her sliter forsterkeren nevneverdig på de samme nivåene som Daliene spilte uanstrengt. Så det er IKKE bare følsomhet som spiller inn på om det er en lett last eller ikke.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det med tung last og vanskelige impedanser har jeg nå førstehånds kjennskap til. Har brukt min Denon AVR4308 på Dali Euphonia MS4 i lang tid. Disse er nokså tungdrevne (88dB), men en lett impedanslast, så den er snill med forsterkeren. Klipsch THX Ultra2 som jeg har nå har en følsomhet på 96dB, men her sliter forsterkeren nevneverdig på de samme nivåene som Daliene spilte uanstrengt. Så det er IKKE bare følsomhet som spiller inn på om det er en lett last eller ikke.
    Kunne ikke vært mer enig! Har en høyttaler veldig variert impedans over frekvensspekteret (eller hva det kalles på fagspråket), stilles mye større krav til forsterkeren. Det er i allefall min erfaring.

Det som oppgis som impedans på "datasheets" over høyttalere er "gjennomsnittlig impedans". Noe som selvfølgelig ikke sier noen ting om strømkravene høyttaleren stiller til forsterkeren. Det som er relevant er i hvilket område impedansen varierer, f.eks 2.6 Ohm ved 17kHz & 9 Ohm ved 45Hz. En høyttaler med "vanskelig" impedans vil alltid stille større krav til forsterkeren (Ampere).

Men som nevnt tidligere i tråden av Dreier:
    "Men de nivåene vi måler på (70-80dB) bør det meste av utstyr klare å levere uten nevneverdig kompresjon."

På dette lydnivået leverer forsterkeren under 1 Watt i effekt.
    Hadde man kunne koblet linjeutgangen fra CD-spilleren direkte i høyttaleren ville lydnivået faktisk blitt høyere. Dermed faller problemet med impedans ut, såfremt man ikke har en svært sær høyttaler/delefilterkonstruksjon.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må få tilføye, det er når vi begynner å bevege oss over på de realistiske lyttenivåene -> målenivåene det begynner å bli interressant. Hva skal man med en kalibrering gjort på 80dB når man ser film med lyttenivå på noenognitti? Anlegget forandrer totalt karakteristikk med en gang man rører volumkontrollen. Her kommer Lyngdorf inn i bildet... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har unge, lovende Lyngdorf med dette å gjøre?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det finnes jo selvfølgelig andre muligheter også. Jeg måtte bare slenge det med siden jeg nettopp har bestillt meg en TDAI 2200. Det går enkelt og greit ut på å sette "testtone-nivået" på ønsket lyttenivå og sende ut 121 rene testtoner (ikke pink noise el. lign) fra 20 -> 20KHz 8)

Edit leif

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå skal vel strengt tatt utstyret fortrinnsvis være lineært uavhengig av nivå, men vi OPPFATTER det forskjellig pga forskjellig følsomhet ved forskjellige nivåer (google Fletcher-munson). Men forvrengning, som harmonisk forvrengning og kompresjon vil øke med økende nivå, det er ikke å komme fra.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant.