Kan god demping av rom kompensere for lite rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan god demping av rom kompensere for lite rom?

Hei folkens.

Sitter i et lite problem her, bokstavlig talt.

Har nylig gått til innkjøp av et par Audio Physic Scorpio II samt en Hegel H200 (ja jeg vet den ikke rettferdiggjør HT).

Må si dette låter ganske bra i mine ører, men når jeg spiller høyt merker jeg fort at mitt 14kvm rom blir "mettet". Og diskanten blir pågående. Jeg får i allefall følelsen av dette. Det er riktignok en åpning på 1m ved høyre HT som gir tilgang til rundt 40kvm (avhengig av hvor mange dører som er åpne) samt trappegang ned til 1. etasje. Det er ingen dør som kan lukkes, denne åpningen er alltid åpen foreløpig.

Målet på rommet er ca 3,5m(b) x 4m(l) med skråtak fra ca 1,5m i lengderetningen. P.d.d. er lytteposisjon der skråtaket er og HT står mot høyveggen. Rommet ligner egentlig mye på gismo sitt, men "døren" min er på andre siden.

Spørsmålet mitt er altså, kan dette rommet kureres med mye demping. Tenkte å snu rommet og ha HT ved skråtaket. Da hadde det passet fint med bass-feller i hjørner bak HT. Noen store dempeplater på sidevegg/førsterefleksjon samt 2-3 store plater bak sweetspor (hele veggen). Teppe ligger allerede oppå laminat på gulvet. Er det noen grunn (utenom det praktiske) til å ikke sette inn dør? Bør tak også dempes.

Trenger tips til til løsning her. Alt skal være ferdig laget og helste se fint/greit ut. Har til nå kun kikket på produktene til Acoustic Tuning og vurderer både foam-line og signature-line. Plan foreløpig er som sagt 5 store plater, tror de er ca 60x12cm, samt 2 stk basstraps. Finnes det bra alternativer?

Budsjett er rundt 10k og opp til maks 20. Men jo mer det koster, desto lenger til tar det før jeg får råd.

Kan legge ut bilder/skisse om noen er uklart.

Geir Arne

Mulig jeg la denne på feil forum-del!?!?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggtepper eller dempe/difuseringsplater er jo og få tak i

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har teppe på frontveggen nå. Men vil gå hardere til verks.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er ja. Du vil miste noe ambiens, men totalt sett vil det bli mye bedre. Du trenger mye bassabsorpsjon i et lite rom og så må du har demping av førsterefleksjonene (tak, sidevegger, frontvegg og muligens noe på bakvegg).
    Acoustic Tuning hadde jeg styrt unna da de bruker skumgummi. Du får du faktisk bedre resultat ved å bygge selv med rockwool akustikkplater, men bassfeller kan være greit å kjøpe.
    GIK Acoustics. Acoustic Panels and Bass Traps.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare litt nermere hvorfor AT sine produkter ikke anbefales? Greit nok at de er laget av skumplast, men funker de ikke noe serlig? Gjelder dette også Signature line?

Om Rockwool faktisk er best kan jeg lage noen rammer med dette inni. Men hva kan det trekkes med? Må i allefall kunne være sorte eller hvite. Og helst kunne henges på vegg.

Og hvofor anbefales demping av frontvegg og tak mer enn bakvegg?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om GIK har importør i Norge?

Hva fungere best, eller hva blir forskjell på diffusjon og absorbsjon?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi skumgummi har dårligere dempeegenskaper enn rockwool. Det finnes data på det. Spesielt egner det meste av skumgummi seg ganske dårlig til demping i bassen, der gjør de svært lite.

Det er enkelt å lage absorbenter til førsterefleksjonene selv. Du må bruke et stoff som er gjennomblåsbart. Du finner det på IKEA i bomull i både svart, hvit og andre farger. Du kan bruke denne "guiden":
    DIY absorbenter

De fleste er enige om at fronten av rommet er best egnet til å dempe. Det er som regel her de første refleksjonen til øret vil komme ifra. Sitter du derimot tett på bakvegg, må den også dempes noe. Men demper du bakveggen mye, vil du oppleve at det blir dødt. Har man større avstand til bakvegg er det vanlig å bruke diffusjon der. Men du trenger minst 2m fra diffusjonen til ørene og ideelt sett 3m. Har du ikke den avstanden, bør du ikke bruke diffusjon. Eventuelt kan du bruke noe diffusjon sammen med absorbenter på frontveggen. Men du vil oppleve i et lite rom at demping er viktigere enn diffusjon. Diffusjon gjør ingenting i bassen og mer prikken over ien. Diffusorer sprer lyden framfor å dempe den og skaper et større lydbilde som er blir vanskeligere å lokalisere. Diffusjon fjerner også flutter ekko. Demping gir mer direkte lyd og mer pin pointing og presisjon. Begge deler er fint, men i et lite rom er det demping som først og fremst anbefales.

GIK har ikke butikk i Norge, men du bestiller direkte selv fra England. De kan også hjelpe deg med konkrete tips hvis du oppgir dimensjoner og bilder av rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe du får en veldig kraftig bass peak som skaper rommlebass. Denne er ikke lett å fjerne hvis man ikke bruker EQ.
    Jeg har "store" høytelere i et lite rom. Men etter jeg fikk på plass en heldigital EQ og 8 rockwool akstikkplater så har lyden blitt meget bra.
    Hvis du ser på min hjemmekino så står det litt om utfordringene der.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dypbass problemer må man enten knerte med Helmholtz/panel resonatorer eller EQ. Bredbånds bassfeller tar ikke bass under 60Hz.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso: Takker for utfyllende svar. Ser da ut som om det er Absorbsjon som gjelder for meg. Sitter litt over 50cm fra bakvegg så litt demping der kan vurderes. Men hvor mye demping bør man ha på frontvegg og taket? Hele? Finnes det noe man kan ha på gulvet, dumt spørsmål, men spesiell type teppe? Evt andre ting.

Vil en bass-trap hjelpe i området under 100-60hz?

Biffig: Er nok en og annen kraftig peak her ja. :P Men det var en kalkulert risiko når rommet ble laget. Eq er kun testet i form av Lyngdorf sin integrerte 2200 TDAI. Når "allt" er ferdig vil jeg kansje prøve en stand-alone EQ som prikker over i'en.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Orso: Takker for utfyllende svar. Ser da ut som om det er Absorbsjon som gjelder for meg. Sitter litt over 50cm fra bakvegg så litt demping der kan vurderes. Men hvor mye demping bør man ha på frontvegg og taket? Hele? Finnes det noe man kan ha på gulvet, dumt spørsmål, men spesiell type teppe? Evt andre ting.
    Ok. La oss holde oss til en tråd og glemme den på sentralen. Det er vanskelig å gi noe fasitsvar på hvor du skal dempe. Det kommer ann på rommet, høyttalerne og dine preferanser. Du må nesten prøve deg frem. Jeg ville ha begynt med to stykker på 10cm på frontvegg, to på sideveggene (tykkelse kommer ann på avstanden din), to i taket (tykkelse her også avhengig av høyden) og en på bakvegg på 5cm. Bakveggen er litt vrien. Har du mye bassoppsamling der trenger du kanskje bassfelle(r) langs gulvet i tillegg. Enten GIK 244 eller Monster Bass trap. Disse demper ikke så mye diskanten og det kan være en fordel.

På gulvet kan man bruke tykke puter eller slike Beddinge som IKEA selger:
    http://www.ikea.com/no/no/search/?query=bedding
    Du finner førsterefleksjonen på gulvet ved å legge speil ned mens du sitter i sweetspot. Teppe egner seg ikke spesielt bra til å dempe da det bare virker i diskant området.

Vær klar over at du når du begynner å dempe, vil du få radikal endret lyd. Ikke sikkert du liker det umiddelbart, men gi deg litt tid til å bli vant med det før du bestemmer om du vil fjerne noe av dempingen. Ikke sikkert du trenger å dempe gulvet hvis du demper taket, men det må du prøve frem til.
    Vil en bass-trap hjelpe i området under 100-60hz?
    Ikke en, men kanskje med mange. Vanskelig å si om du kommer i mål med bare bredbånds bassfeller. Det kan tenkes at det er bedre å satse på en Helmholtz resonator eller panel resonator til det. Svanå selger Helmholtzer, og de koster ca. 5000 kr. De virker kun i et smalt området, men er meget effektive og kan ta den dypeste bassen. Jeg tror en kombinasjon av en slik og bredbånds bassfeller er det beste. Bredbånds bassfeller har den fordelen at de virker i et mye større området og det vil positivt for å senke etterklangstiden.
    Basabsorbenter

RPG har mye akustikk produkter og de har også noe som demper langt ned i bassen. Tror BAV i Norge selger produktene deres.
    RPG Diffusor Systems
    Akustikk Bergen AV-Teknikk AS
    Dette er sansynligvis dyrere produkter enn de fra GIK, men mulig at det er en bedre vei å gå hvis man har pengene. Modex Plate fra RPG virker som et interessant produkt, men jeg har ingen erfaring med disse.

Biffig: Er nok en og annen kraftig peak her ja. :P Men det var en kalkulert risiko når rommet ble laget. Eq er kun testet i form av Lyngdorf sin integrerte 2200 TDAI. Når "allt" er ferdig vil jeg kansje prøve en stand-alone EQ som prikker over i'en.
    Du gjør lurt i å bruke EQ som mer prikken over ien. EQ kan ikke erstatte akustiske tiltak, men begge deler er ofte nødvendig for å komme helt i mål.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informasjonen. Leste som nevnt guiden din til DIY akustikk plater. Og dette skal testes. Kan komme tilbake med resultater når jeg omsider får gjort det. :P

Kontaktet også Bergens-firmaet du nevnte, men de anbefalte andre ting enn RPG. Han mente diffusorer ville være mest ideelt. Om han forstod meg rett som han sa.

Forresten, noen som vet hvordan man enkelt kan ta et frekvenssveip. Hadde vært inntresant å fått målt rommet.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, noen som vet hvordan man enkelt kan ta et frekvenssveip. Hadde vært inntresant å fått målt rommet.

Geir Arne
    Det billigste er å legge inn REW (Ligger gratis på nettet) og skaffe seg en Radioshack DB-måler. Eller så finner det flere typer programmer som man kan kjøpe til jobben. XTZ har blant annet et program til ca. 2K

For å ikke fylle hele rommet opp med tykke plater ol. handlet jeg en Behringer DEQ2496. Dette er en EQ som har digital inn og digital ut. DVS at man slipper noen DA-AD konvertering av det digitale signalet før det kommer til DACen. Da vil man slippe unna uten at man forringer signalet av hørbar grad. Jeg er i hvertfall ikke i stand til å høre annet enn kun forbedringer hos med med denne enheten koblet inn. Det beste av alt er at den koster 3000 kr. Hvis man bruker denne enheten for å rette opp frekvenser under ca. 200 Hz så kan man bruke fysiske tiltak på det over. Da slipper man unna med relativt enkle akustikkplater som ikke "ruver" for mye. Det er noen tråder på forumet her om folk som har stor suksess med denne løsningen.

Jeg vil tippe du får relativt store problemer i bassen under 60 Hz. Dette vil medføre at du aldri vil bli fornøyd med lyden.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontaktet også Bergens-firmaet du nevnte, men de anbefalte andre ting enn RPG. Han mente diffusorer ville være mest ideelt. Om han forstod meg rett som han sa.
    Geir Arne
    Det var veldig pussig at han anbefalte deg diffusorer i et så lite rom. Det er jo en kjent sak at diffusorer trenger avstand før de får gjort jobben. Det passer også med mine erfaringer og mange andres erfaringer. På frontveggen har du nok tilstrekkelig avstand, men neppe andre steder. Fordelen med diffusjon er at man unngår at det blir dødt, men jeg har f.eks ikke god erfaringer å bruke det på sidevegger. Det er også en litt smaksak, men et lite rom trenger først og fremst mye demping etter min mening. Til frontvegg kan du vurdere diffusjon, men helst sammen med noe som gjør noe i bassen.

Jeg prøvde nylig Adam Column MK3 i et rom som er ca. 3,50m * 4,50m og skråtak. Det låt helt grusomt til å begynnne med uten akustiske tiltak. Men etter jeg fikk en del absorbenter i førsterefleksjonen og bassfeller i hjørnene, så begynte det å låte virkelig bra. Jeg gjorde ingenting med taket siden dette bare var et eksperiment, men hadde jeg fullført det helt ut ville jeg jeg fått kjempe lyd til tross for et lite rom med ganske store høyttalere.

Hvor stor er avstanden din til sidevegg og tak (fra høyttalerne)?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Det billigste er å legge inn REW (Ligger gratis på nettet) og skaffe seg en Radioshack DB-måler. Eller så finner det flere typer programmer som man kan kjøpe til jobben. XTZ har blant annet et program til ca. 2K

For å ikke fylle hele rommet opp med tykke plater ol. handlet jeg en Behringer DEQ2496. Dette er en EQ som har digital inn og digital ut. DVS at man slipper noen DA-AD konvertering av det digitale signalet før det kommer til DACen. Da vil man slippe unna uten at man forringer signalet av hørbar grad. Jeg er i hvertfall ikke i stand til å høre annet enn kun forbedringer hos med med denne enheten koblet inn. Det beste av alt er at den koster 3000 kr. Hvis man bruker denne enheten for å rette opp frekvenser under ca. 200 Hz så kan man bruke fysiske tiltak på det over. Da slipper man unna med relativt enkle akustikkplater som ikke "ruver" for mye. Det er noen tråder på forumet her om folk som har stor suksess med denne løsningen.

Jeg vil tippe du får relativt store problemer i bassen under 60 Hz. Dette vil medføre at du aldri vil bli fornøyd med lyden.
    Skal se om jeg kan finne REW på nettet når jeg kommer hjem fra jobb. Tenkte å finne et prog som kan brukes med mic til pc og gi meg en graf jeg kan poste.

Når det kommer til Behringer'en er den nok rimelig uaktuell da den ikke har usb inn. Hos meg er det PC->usb->DAC->xlr->Forsterker.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det var veldig pussig at han anbefalte deg diffusorer i et så lite rom. Det er jo en kjent sak at diffusorer trenger avstand før de får gjort jobben. Det passer også med mine erfaringer og mange andres erfaringer. På frontveggen har du nok tilstrekkelig avstand, men neppe andre steder. Fordelen med diffusjon er at man unngår at det blir dødt, men jeg har f.eks ikke god erfaringer å bruke det på sidevegger. Det er også en litt smaksak, men et lite rom trenger først og fremst mye demping etter min mening. Til frontvegg kan du vurdere diffusjon, men helst sammen med noe som gjør noe i bassen.

Jeg prøvde nylig Adam Column MK3 i et rom som er ca. 3,50m * 4,50m og skråtak. Det låt helt grusomt til å begynnne med uten akustiske tiltak. Men etter jeg fikk en del absorbenter i førsterefleksjonen og bassfeller i hjørnene, så begynte det å låte virkelig bra. Jeg gjorde ingenting med taket siden dette bare var et eksperiment, men hadde jeg fullført det helt ut ville jeg jeg fått kjempe lyd til tross for et lite rom med ganske store høyttalere.

Hvor stor er avstanden din til sidevegg og tak (fra høyttalerne)?
    Godt å høre at det er håp for rommet mitt også.

Avstand til tak er ca 1,20m. Til sidevegg er det ca 50cm fra venster høytaler og rundt 1,5m fra høyre.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand til tak er ca 1,20m. Til sidevegg er det ca 50cm fra venster høytaler og rundt 1,5m fra høyre.

Geir Arne
    Ok. Er den avstanden fra toppen av høyttalerne til taket, så tror det skal gå fint med 10 cm akustikkplater der. 50 cm til sidevegg er såpass lite at jeg ikke ville ha brukt tykkere enn 5 cm og da må du nesten bruke samme tykkelse på andre siden også. Klarer du derimot å få til en avstand på minst 70 cm, så ville jeg brukt 10 cm plater der også.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ok. Er den avstanden fra toppen av høyttalerne til taket, så tror det skal gå fint med 10 cm akustikkplater der. 50 cm til sidevegg er såpass lite at jeg ikke ville ha brukt tykkere enn 5 cm og da må du nesten bruke samme tykkelse på andre siden også. Klarer du derimot å få til en avstand på minst 70 cm, så ville jeg brukt 10 cm plater der også.
    Okay. 70cm kan sikkert ordnes, men mulig jeg bruker 5 cm på sidevegg uansett. Hvor annbefaler du å sette platene på frontvegg. De kan henges hvor som helst utenom der tv'en henger.

Slik status er nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe en pakke med 5 cm og ha 2 på frontvegg, 2 på 1. refleksjon og 2 i skråtaket rett over sweetspot. Fungerer dette greit går jeg over til 10 cm her og der, evt noe annet som rydder opp litt lenger nedover.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal selvfølgelig plassere akustikkplatene i førsterefleksjons punktene. Det gjelder både på frontvegg, sidevegger og taket. Du finner de med speil. På sideveggene ville ha festet de 40-50 cm over gulvet. På frontvegg bør du prøve deg fram. Setter du de på gulvet og de er tykke nok, vil de gjøre litt i bassen. Hever du de, vil du miste noe demping i bassen. Jeg ville ha brukt 75 mm eller 100 mm til frontvegg og til tak.

Så er det viktig at du bruker bassfeller i alle hjørnene. Bruker du f.eks bare 50 mm plater og ingen bassfeller, så blir det neppe spesielt optimalt. Er bassfellene gode, vil de fungere. De som ikke har opplevd forbedringer med bassfeller har som oftest brukt produkter med skumgummi eller noe som ikke har bra nok absorpsjons koffisient. Hvilke bassfeller du skal bruke avhenger av budsjettet ditt. Har du råd til en/to Helmholtzer, så er nok det kanon kombinert f.eks med to/tre GIK Tri-Traps. Disse fra Primeacoustic er nok også gode:
    Primacoustic - Acoustical Solutions

I tillegg vil det være bra å bruke enten noen GIK 244/Monster Bass Trap eller Modex Plate fra RPG. Du får aldri for mye demping i bassen, det blir bare bedre og bedre med mer. Men det spørs jo hvor du er villig til å bruke og ikke minst ha i lytterommet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør legge til at dersom du vurderer Helmholtzer, så bør få tatt målinger først så du vet hvilke romnoder (peaker/diper) du har. Ved bruk av bredbånds bassfeller så er ikke målinger nødvendig. De vil gi et løft uansett da de virker i et bredt området. Strammere og mer definert bass. Og det samme med demping av førsterefleksjonene, målinger er ikke nødvendig til det.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dumt spm kanskje, men hvor blir refleksjonspunktet på frontvegg. Få jo ikke sett elementene i noe speil. Skal jeg i såfall bare henge opp platene der jeg ser bakenden av høytaleren?

En annen sak. Kan god demping kanselere dipper, eller tar de stort sett bare peak'er?

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •