Kalibrering av anlegg Bergen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer golfsko sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Kalibrering av anlegg Bergen

Hei!

Jeg er på utkikk etter en som kunne hjulpet meg med å kalibrere anlegget mitt.
    Jeg har lest og lest, og prøvd nesten absolutt alt, men anlegget er bare et sammensurium av rot! Spiller slett ikke godt!
    Så om noen i Bergensområdet kunne tatt seg tid til å hjulpet meg, hadde jeg vært evig takknemlig!

Jeg har B&W 804S som fronter og en CW sub.
    Fortserkere er Denon 1908 som forforsterker og en Rotel som effektforsterker.

-golfsko-

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si hva du har prøvd og kjapt beskrive hva du ikke er fornøyd med? Fint om du kan si litt om rommet også (eventuelt en tegning) og si hvor anlegget står.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel også de frontene dine litt kresne, så jeg vil vel tro at en billig Denon receiver ikke er det beste valget. Hvilken Rotel er det snakk om?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @orso:
    Jeg sitter på jobb akkurat nå, så tegning blir litt vanskelig å få til
    Men rommet er L-formet, og anlegget står på ene av de to langveggene som danner L'en. Jeg har prøvd mange forskjellige høyttalerplasseringer, sub-plasseringer, har prøvd trikset med å sette sub i lytteposisjon, har prøvd et utall av kabler, jeg har prøvd med og uten romkorreksjon, prøvd "Direct"-innstilling på receiveren, prøvd både med og uten møbler i stuen, jeg har også prøvd å flyttet hele anlegget. Men no luck! Jeg hadde det i kjellerstuen hjemme hos mine foreldre før jeg flyttet hit til Bergen, og da spilte det som ren og skjær luksus, vanvittig bra!

@JD:
    Ja jeg er klar over at Denon'en er et særdeles svakt ledd i anlegget, men det får så være akkurat nå slik er det med livssituasjonen just nu, med hus og bil og slike ting Føler Denon'en er meget "spiss i toppen", så kan være litt spiss diskant til tider. Noe forslag til annen receiever?
    Det er snakk om en Rotel RB-1072, som slett ikke er blant de kraftigste, men var utrolig godt fornøyd med bassen hjemme i kjellerstuen, så den drar jo frontene rimelig bra. Dette var da uten sub.

Takk for kjapt svar!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du bruker NADen som effektforsterker, så ligger nok ikke hovedproblemet i elektronikken. Det er rommet som hovedsynderen. En ny og bedre forforsterker vil ikke løse rot i lydbildet, men litt bedre på noen områder kan det sikkert bli.

Men kan du si litt mer hva du ikke er fornøyd med. Er lydbildet diffust og mangler presisjon, har du lite bass eller boomete bass, er det hardt og skarpt i toppen?

Og hva er avstandene til veggene fra høyttalerne og fra sweetpot?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK! Så elektronikken er i bunn og grunn grei nok til å få god nytte av anlegget?

Avstandene husker jeg ikke i hodet, har målt de en gang, men jeg sitter ca 2,7m fra begge høyttalerne, og det er samme avstand mellom diskantene. Venstre høyttaler har ca 0,5m til sidevegg, mens høyre høyttaler har ca 2,0 m. Så anlegget står ikke sentrert på en vegg. Dette er gjort for å lette plassering av lerret og prosjektor, og å få utnytte stuen litt bedre. Har en dame jeg må ta hensyn til også Det er også ca 3,0 m bak sofaen som jeg sitter i, der kjøkkenet er. Så sofaen står ikke mot en vegg, den står ca midt i rommet.

Fikk sneket meg til å lage en tegning av rommet helst sånn kjapt, legger ved denne.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av golfsko
    OK! Så elektronikken er i bunn og grunn grei nok til å få god nytte av anlegget?
    Det er jeg rimelig sikker på. Brukte du ikke samme elektronikk på ditt forrige bosted da det låt bra? Du har nok mer å gå på med bedre elektronikk, men jeg er ganske sikker på at det er ikke hovedproblemet ligger. Jeg bruker selv en rimelig Yamaha som forforsterker og anlegget mitt er et av de beste jeg har lyttet til uavhengig av pris.

Avstandene husker jeg ikke i hodet, har målt de en gang, men jeg sitter ca 2,7m fra begge høyttalerne, og det er samme avstand mellom diskantene. Venstre høyttaler har ca 0,5m til sidevegg, mens høyre høyttaler har ca 2,0 m. Så anlegget står ikke sentrert på en vegg. Dette er gjort for å lette plassering av lerret og prosjektor, og å få utnytte stuen litt bedre. Har en dame jeg må ta hensyn til også Det er også ca 3,0 m bak sofaen som jeg sitter i, der kjøkkenet er. Så sofaen står ikke mot en vegg, den står ca midt i rommet.

Fikk sneket meg til å lage en tegning av rommet helst sånn kjapt, legger ved denne.
    L-formet rom er en utfordring da det nesten en umulig å få til symmetri. Det er vanlig at bassen også forsvinner i et L-formet rom. Det virker også som du er litt låst her i forhold til plassering i rommet siden du har en projektor. Du har ikke prøvd anlegget på langveggen opp mot vinduene? Eller inni i høyre fløy hvis det er mulig.

Uansett så skal det være mulig å forbedre dette kraftig. Men det kommer jo også ann på hva som er gale og hva du savner. Plassering, akustiske tiltak og muligens skifte av sub er nok stikkordene for en løsning.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg brukte akkurat samme elektronikk da, men da var rommet rektangulært og med panel på veggene. Det beste jeg noen gang har hørt, kjempefornøyd!
    Ble derfor en gedigen skuffelse da jeg nå flyttet inn i ny leilighet.

Det jeg ikke er fornøyd med, er den totale mangelen på bass. Jeg kan skru virkelig mye opp, skru opp bassen og jeg kjenner jo at det slår ved at det vibrerer i sofaen, men jeg kjenner ingenting i kroppen og jeg hører ingen lyd fra bassområdet! Det er så og si dødt, selv på de mest basstunge sangene. Når det gjelder mellomtone og diskant, så er jeg slett ikke fornøyd med det heller. Det er rotete, det er diffust, og det er slitsomt å høre på. Jeg får rett og slett ikke godfølelse og gåsehud lenger! Morroen med anlegget ble brått borte.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å flytte på anlegget, grunnet plassering av peis og dører og slikt. Er eneste plassen jeg kan ha det dessverre!

Det jeg VIRKELIG savner, er den deilige, krispe, punchy bassen som jeg vet frontene har i seg, for ikke å snakke om den krispe mellomtonen!

Er du en som kunne hjulpet meg med kalibrering og oppsett av anlegget?
    Da hadde jeg vært evig takknemlig, begynner å bli rimelig desperat!

-golfsko-

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dagens plassering og utstyr blir det en utfordring å løse bassproblemet. Det kan nok bli bedre, men mulig løsningen her er to subwoofere med gode justerings muligheter.

Mellomtonen og diskanten er langt enklere å gjøre noe med. Litt større avstand til venstre sidevegg kan være viktig eller er det absorbenter i førsterefleksjonene som er hovedløsningen på det.

Jeg er har ikke så mye erfaring med romkorreksjon fra de siste surround receiverne. Har inntrykk av de gjør noe positivt, men også noen ganger til det verre på andre områder. Det kan uansett være en del av løsningen (spesielt for å integrere suben bedre), men jeg ville ikke ha begynt der. Jeg ville ha begynt med absorbenter i førsterefleksjonene. Mulig jeg kan være behjelpelig med det.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja håper da virkelig at det kan bli bedre enn idag

Personlig har jeg bare dårlige erfaringer med digital romkorreksjon på receiveren. Det går fra vondt til verre når jeg bruker denne funksjonen. Jeg har lest all verdens guider om emnet, men har ikke kommet frem til noe som gjør underverker føler romkorreksjonen er der for å sette en virkelig spiss på noe som er nært perfekt fra før av. Den gjør ikke underverker, etter hva jeg har forstått.

Men sånn til å begynne med, hva kan jeg dempe førsterefleksjonene med? Kan en sofapute brukes som nødløsning for å prøve seg frem? Etter hva jeg har sett av bassfeller og andre akustiske absorbenter, så virker det som dyre løsninger.
    Tror heller ikke damen ville likt en Glava-sekk stående i hvert hjørne

Men hva er grunnen til at L-formede rom stjeler så mye bass? Kan du noe teori rundt det?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sånn til å begynne med, hva kan jeg dempe førsterefleksjonene med? Kan en sofapute brukes som nødløsning for å prøve seg frem? Etter hva jeg har sett av bassfeller og andre akustiske absorbenter, så virker det som dyre løsninger.
    Tror heller ikke damen ville likt en Glava-sekk stående i hvert hjørne

Men hva er grunnen til at L-formede rom stjeler så mye bass? Kan du noe teori rundt det?
    Rockwool akustikkplater i 75/100 mm tykkelse er det som mest vanlig å bruke og det egner seg glimrende. Jeg har laget en del slike med ramme. Pute vil neppe dempe linært ned til mellomtone og ingenting i bassen, men du kan prøve.
    Rockwool akustikk plater vil kunne gjøre noe i bassen fra 805s, men i bassen tror jeg løsningen er først og fremst å integrere suben bedre. Kanskje du trenger ny subwoofer og helst to stykker.....

Tror sånn enkelt sagt at grunnen til at L-formet rom blir bassfattig er fordi deler av bassen forsvinner ut i ene fløyen hvor man ikke sitter. Noen ganger kan løsningen være å plassere anlegget diagonalt mot hjørnet hvor knekken på Len er, men det går ikke hos deg. Har selv L-formet rom.

Slik ser noen av de jeg har laget ut. Dersom damen din får velge noe stoff, så går det kanskje? Du bør ha to på frontvegg, en/to på venstre sidevegg og helst noen i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L-formede rom er noe dritt!
    Det er ikke umulig å få det bra, men det er ikke langt unna virker det som :P
    Sliter med et rom ikke så veldig ulikt ditt og har stoppet opp ved en plassering ganske lik din, bare med høyre høyttaler 0,5m fra veggen og samme avstand mellom HT.
    Det spiller nesten OK, men det mangler mye punch i midbassen, og bassen er generellt ustabil. Skiller enkelte steder i bassen over 5dB bare mellom f.eks. 34 og 35Hz.

Jeg tror jeg ville forsøkt å plassere subben lengre til venstre i rommet.
    Prøv å sette den foran venstre HT og se hvordan det blir.
    Ellers kan det kanskje være en idè å flytte høyttalerene litt lengre ut fra veggen. Kanskje til og med nærmere, hvem vet hva som vil skje.

Vil anbefale deg å sette på en sang som har godt med trøkk, og gå deg en runde rundt sofaen med hode i ørehøyde. Det kan godt hende at en mye bedre lyttepossisjon ligger bare en halvmeter unna

2 subber hjelper desværre ikke like mye i et L-rom som i et vanlig, rektangulært. I et vanlig firkantet rom kan du lure deg unna de fleste romnodene bare ved å plassere subbene litt lurt. Det funker ikke i et L-rom; i alle fall ikke hvis du går ut i fra de samme metodene som du bruker i et rektangulært. Prøvd og funnet ikke i orden :P
    Du får en noe bedre gjengivelse, men forskjellen er ikke like drastisk som i et "normalt" rom.

EDIT: Akkustikkplater anbefales uansett. Ikke at det hjelper så veldig mye på bassen, men det kan stramme opp øvre midbass og mellomtone, slik at du får tydeligere anslag. Det hjelper mye på intrykket. I tillegg gjør det mye for stereoperspektivet å dempe førsterefleksjonene.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @orso

Nå har jeg endelig fått til anlegget! etter 4 intense dager med prøving og feiling og plassering av høyttalere
    med millimeterpresisjon, har jeg endelig fått til den absolutte lyden som jeg har vært på jakt etter så lenge!
    Rett og slett himmelsk å sette på Dire Straits - You and your friend og høre første tonene på introen til Knopfler!
    Rett og slett gåsehud

Så noe akustikkplater blir neppe aktuelt, ei heller en sub til Skal få oppdatert profilen min her på minHjemmekino, så snart jeg får tatt noen nye bilder

Jeg har også fått subben skikkelig integrert i stereooppsettet nå, satte avstanden til x2, slik at den nå står på 5,6 m til lytteposisjon. Ble noe HELT annet! fantastisk

@Bluum

Ja, L-formede rom er noe dritt! :P mitt andre L-formede rom nå, og har slitt meget i begge rommene! Har vært på nippet til å gi opp og legge høyttalerene ut for salg! Men det skjer ikke nå! Hehe..

Subben ble utrolig bra når jeg drog den litt lenger til venstre som du sa, samt at jeg doblet lengden til den i oppsettet til receiveren. Og så flyttet jeg høyttalerene litt lenger fra hverandre, samt nærmere bakvegg Underverk!

Men så enda et spørsmål til dere alle her på forumet!

Jeg er som sagt fantastisk fornøyd med stereooppsettet nå, men når jeg setter receiveren til å spille surround-lyd, er det samme "skjiten" igjen!! Har prøvd å sette alle innstillingene på stereo og surround helt likt, men nei, samme problem i surround! Prøver med de samme sangene som i stereo, men det er så og si helt bassløst!
    Skal ikke det bli tilnærmet lik lyd? Nå har jeg prøvd både i ProLogic og i DolbyDigital, men jeg er langt fra fornøyd! Så inntil videre ser jeg film i stereo dessverre, null trøkk i surround. Har trålet menysystemet på BluRay-spilleren og der er alt riktig oppsatt. Så vidt jeg kan se

Er senterkanalen og surroundhøyttalerene like kresen på plassering? Får ikke disse det meste av "trøkket" fra subben og fronthøyttalerene?

-golfsko-

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott at du ble fornøyd til slutt
    Angående det nye problemet du kommer med. Kan det være at du har koblet med feil fase? Er det evt. muligheter for å endre faseinstillinger på recieveren?

Forsøk å spille av musikk i flerkanalsmodus, men koble fra alle andre høyttalere enn fronthøyttalerene og subben. Hvordan spiller det i forhold til vanlig stereo?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve det du sier når jeg er hjemme fra jobb

Er ingen faseinnstilling på forsterkeren dessverre, men kan godt hende jeg har koblet + på - for alt jeg vet får se på det når jeg kommer hjem!

Takk for alle tips så langt

@Bluum:
    Er du fra Bergen kansje?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei. Er nok 5-6 timer kjøring unna.
    Men med internet går det lynraskt :P

Prøv deg som sagt frem med å koble til en og en høyttaler, så kan du se om du finner ut hva som forårsaker problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du lage en tegning av hvordan du har plassert anlegget nå? Sliter meg akkurat det samme som du gjorde

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Toolei:

Jeg har akkurat samme plassering av anlegget, bare at jeg trakk subben litt lenger mot venstre mot høyttalerne, samt jeg skudde de litt lenger bak mot veggen. Det var så lite som skulle til, var snakk om maks 30 cm! så det er håp!
    Bare å prøve å prøve, og når du er lei, så bare fortsett plutselig sitter det, virker som det er helt umulig å si ut fra en tegning hvordan et anlegg spiller. Alt er så utrolig avhengig av romutforming, innredning og spesielt høytalere

Prøving og feiling, det er vel det denne hobbyen går ut på?

-golfsko-

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøving å feiling ja... Er vel det eneste som hjelper ser det ut som Men som du sier, så blir det jo selvsagt endel av hobbyen. Det hadde blitt kjedelig om det var et fasit svar på alt!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Helt enig!