Høyttalere SMALL eller LARGE?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 281
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere SMALL eller LARGE?

hei.

Har satt opp en SVS PB10 bass her hjemme. Har dette tilkoblet en Yamaha RXV765. Når jeg kjører autooppsett så setter den alle høyttalerne til LARGE. Mens SVS anbefaler at alle settes til SMALL for å utnytte høyttalerne best. Hva anbefaler dere? Jeg har store Infinity Beta høyttalere. Frontene har 2 x 8" elementer i seg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan med fordel sette høytalere til smal og bruke X-over på 60hz eller 80hz.
    PB10 vil da ta seg av alle frekvenser under 60hz eller 80hz og front, center og surround få jobbe fra 60hz - 80hz og oppover.

Det sparer yamahaen for og bruke strøm på og fore front, center og surround med frekvenser høytalerne likevel ikke kan gjengi på en sikkelig måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Both" innstilling på Yamaha

Min forsterker har også muligheten til å sette LFE out til Both, som betyr at både bass og fronthøyttalere vil spille bass. Fronthøyttalerne har jo også store elementer som skal tåle å spille en del bass. Det er vel ingen fasit på dette, det gjelder vel å velge det som høres best ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du LFE ut til Both er det stor sannsynlighet for at du får faseproblemer mellom sub og front. Faseproblem oppstår når elementene skal spille samme materiale, men ikke slår ut samtidig. Slår elementene i suben ut mens elementene i frontene går inn kanselerer de hverandre og du får ingen bass. Dette er det mest ekstreme tilfelle. Mer normalt vil være at de spiller akkurat ut av fase og du får store dipper eller peaker i noen frekvenser.

De gangene jeg har satt LFE ut til Both blir det bare en grøt sammenlignet med å sette Frontene til Small, la subene spille all bassen og sette delefrekvensen til 80hz.

Som du skriver er det skjeldent en fasit, du lærer av å teste hjemme og bruke ørene

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En receiver setter de aller fleste høytalere til store. Det er svært fordelaktig å krysse høytalerne på 80 eller 60hz. Det mest anbefalte er 80 da det er frekvensene under som begynner å bli av de tunge.

Du vil slite ut forsterkeren din fortere om høytalerne settes til large. Jo mer sliten den er, jo værre signal får frontene og det er mer sannsynlig at den svir av diskantene dine. Høytalerne spiller tradisjonelt sett også renere når man lar de slippe å gjengi de dype frekvenser, som subben din gjør bedre uansett

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen drar mye strøm og kan gi 765'en pusteproblemer. Selv om høyttalerne takler bassen så er det ikke sikkert at receiveren gjør det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å ytre mitt budskap om dette tidligere, men å sette høyttalerene til LARGE har sine klare fordeler!

Den største fordelen er at du kan stille suben langt høyere i volum, uten å bli plaget av unødvendig og slitsom buldring gjennom hele filmen. Når spesialeffektene først sender bass til LFE-kanalen får man en voldsom dynamikk i bassen relativt til "vanlig" bassmengde ellers i filmen. Dette resulterer i at spesialeffektene blir mye mer uthevet og grommere.

Alt dette forutsetter da at front-høyttalerne er kapable til å spille bra i de nedre oktavene og ikke minst at du får kontroll på fasen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Den største fordelen er at du kan stille suben langt høyere i volum, uten å bli plaget av unødvendig og slitsom buldring gjennom hele filmen. Når spesialeffektene først sender bass til LFE-kanalen får man en voldsom dynamikk i bassen relativt til "vanlig" bassmengde ellers i filmen. Dette resulterer i at spesialeffektene blir mye mer uthevet og grommere.

Alt dette forutsetter da at front-høyttalerne er kapable til å spille bra i de nedre oktavene og ikke minst at du får kontroll på fasen.
    Jeg har aldri blitt plaget av slitsom buldring gjennom hele filmen og dynamikken når bassen slår inn er helt vill! Bassen skal selvsagt stilles like høyt som resten av høyttalerene, og en må ha kvalitets suber.

Det finnes nesten ikke fronthøyttalere som er kapable til å følge skikkelige suber når det kommer til dypbassdynamikk i film, hvis vi ikke beveger oss svært høyt i pris (og snaut nok da).

Tipset ditt vil for de aller fleste ikke være det beste. Sats heller på skikkelige suber og still inn anlegget som det er meningen en skal gjøre.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være greit å vite at selv om man stiller x-over til 80Hz og frontene til small så vil allikevel frontene spille langt under 80Hz, avrullingen er ikke spesielt bratt.

Selv kjører jeg med large på frontene - rett og slett fordi jeg synes det låter bedre. :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å ytre mitt budskap om dette tidligere, men å sette høyttalerene til LARGE har sine klare fordeler!

Med mindre du har ht som spiller ned til 20hz mister du mye informasjon i endel filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg har aldri blitt plaget av slitsom buldring gjennom hele filmen og dynamikken når bassen slår inn er helt vill! Bassen skal selvsagt stilles like høyt som resten av høyttalerene, og en må ha kvalitets suber.

Det finnes nesten ikke fronthøyttalere som er kapable til å følge skikkelige suber når det kommer til dypbassdynamikk i film, hvis vi ikke beveger oss svært høyt i pris (og snaut nok da).

Tipset ditt vil for de aller fleste ikke være det beste. Sats heller på skikkelige suber og still inn anlegget som det er meningen en skal gjøre.
    Alt er selvfølgelig etter smak og behag, men det stemmer ikke at det er "meningen" å stille inn på en bestemt måte.

Det aller meste av det som finnes av dypbass-info, går til lfe-kanalen i tillegg til høyttalerene. Det er derfor ikke krise hvis høytalerene ikke går så mye lenger ned enn 40hz.

Bassen fra LFE-kanalen skal optimalt sette være 10db høyere enn bassen fra fra høyttalerne. Setter man front-ht til small vil da all bassen bli like høy, og man mister den lille ekstra snerten når det kommer f.eks en eksplosjon, i forhold til musikk eller annen informasjon med bass i.

Jeg sier ikke at det er essensielt å sette HT til Large, men etter min mening gir det et finere preg over spesialeffektene, da det blir større kontrast mellom spesialeffekter og annen bass-informasjon.

Men for all del, svært mange gode oppsett har front-HT satt til small, begge deler har sine fordeler. Prøvd begge og se hva du liker best.

Low-frequency effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    Confusion: LFE, Subwoofer & Bass-Management? : Audio Design Labs Inc.
    Feature Article

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er selvfølgelig etter smak og behag, men det stemmer ikke at det er "meningen" å stille inn på en bestemt måte.

Det aller meste av det som finnes av dypbass-info, går til lfe-kanalen i tillegg til høyttalerene. Det er derfor ikke krise hvis høytalerene ikke går så mye lenger ned enn 40hz.

Bassen fra LFE-kanalen skal optimalt sette være 10db høyere enn bassen fra fra høyttalerne. Setter man front-ht til small vil da all bassen bli like høy, og man mister den lille ekstra snerten når det kommer f.eks en eksplosjon, i forhold til musikk eller annen informasjon med bass i.

Jeg sier ikke at det er essensielt å sette HT til Large, men etter min mening gir det et finere preg over spesialeffektene, da det blir større kontrast mellom spesialeffekter og annen bass-informasjon.

Men for all del, svært mange gode oppsett har front-HT satt til small, begge deler har sine fordeler. Prøvd begge og se hva du liker best.

Low-frequency effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    Confusion: LFE, Subwoofer & Bass-Management? : Audio Design Labs Inc.
    Feature Article

PS... Det er nå mulig og justere LFE signalets styrke på recivere... det uavhengi av "Sub" signalet med bruk av X-over.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    PS... Det er nå mulig og justere LFE signalets styrke på recivere... det uavhengi av "Sub" signalet med bruk av X-over.
    Den muligheten har eg ikke på min reciever, var faktisk ikke klar over det er vanlig. Det forandrer jo saken litt

Er det vanlig forresten?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den muligheten har eg ikke på min reciever, var faktisk ikke klar over det er vanlig. Det forandrer jo saken litt

Er det vanlig forresten?
    En funksjon som er svært grei for de som har en litt "mindre" subwoofer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg den er veldig praktisk uansett, så kan man avlaste front-ht og samtidig få den berømmelige ekstra "snerten" fra spesialeffekter.

Men er det en vanlig funksjon på recievere? Har trådstarter denne funksjonen f.eks?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX standarden for hjemmekino er 80Hz deling og samtlige høyttalere satt til Small. Grunnen er at som regel vil det gi best integrering med minst mulige faseproblemer, og samtlige høyttalere vil slippe bassen med de fordelene det innebærer.

Tro meg, jeg har prøvd de fleste innstillinger som er mulig og målt med REW for å se responsen samt lyttet til reslutatet. Er klar over at noen hevder å få bedre lyd med annen x-over enn 80hz og fronter satt til Large. Dette er etter hva jeg ser ofte de som vet hva de driver med og har mulighet til å fininstille med f.eks REW. Vil ikke anbefale det som generell regel eller til nybegynnere fordi sannsynligheten for å få bedre resultat med standard innstilling er større. Igjen, det er selvsagt lov å prøve seg fram

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg den er veldig praktisk uansett, så kan man avlaste front-ht og samtidig få den berømmelige ekstra "snerten" fra spesialeffekter.

Men er det en vanlig funksjon på recievere? Har trådstarter denne funksjonen f.eks?
    Min yamaha rx-v3900 har den funksjonen, men vet ikke om det er "vanlig".
    Men LFE-volumet kan bare trekkes ned i forhold til mastervolum, ikke justeres opp. Det gir jo ikke helt mening? Kan noen forklare hvorfor det er slik?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivaols:
    Ja jeg må si meg enig der, det er som oftest vanskeligere å få alt til å stemme med front-HT satt til Large. REW eller tilsvarende er nesten et must isåfall, da resultatet blir ganske uforutsigbart.

unified86:
    Hvis du bare kan stille LFE-signalet ned, forsvinner hele poenget i denne sammenhengen. Kanskje det er LF-signalene fra HT som kontrolleres med denne funkjonen på din reciever? Wild guess.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. For de som har skikkelige suber er fokuset å temme bassen slik at ikke huset rives ned når det skjer noe

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå fortiden har jeg satt frontene mine til large på grunna av at jeg synes det låter bra (har ikke noe utfasing problemer) men nå har jeg effekt forsterker med masse krefter. hadde je bruke forsterkeren i reciveren min hadde jeg helt sikkert satt frontene til smal som resten av høyttaleren. da reciveren ikke har krefter til å utnytte forntene til noen i dybden...

mvh

Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •