Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 15 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 281
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Grunnen til at JEG har mine til large er at jeg hovedsakelig bruker dette til stereo og fronthøyttalernes basskvaliteter er milevis over billigsuben min. Derfor bruker jeg ikke sub i stereo. Pioneer har heller ikke mulighet for å legge høyttaleroppsett i Mcacc-minnet. Noe som er veldig dumt. Jeg innbiller meg at en gammel H/K jeg hadde kunne dette. Man må derfor inn i menyen for å endre på dette for hver gang. Derfor blir det stående slik. Suben min spiller da bare med når det finnes et aktivt LFE-signal. Det er dumt ved TV-titting med stereoinput, men det går egentlig greit. Høyttalerne er oppgitt til 26Hz (nivå/avrulling ikke oppgitt) og 10-tommeren er delt på 70Hz, noe som er uvanlig lavt.
    Har du ikke en "pure audio" funksjon (eller hva den nå heter på de forskjelligge merkene) på forsterkeren din? Da vil den kutte ut subben og kjøre hele frekvens spekteret ut i frontene om de er satt som large eller small.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Har du ikke en "pure audio" funksjon (eller hva den nå heter på de forskjelligge merkene) på forsterkeren din? Da vil den kutte ut subben og kjøre hele frekvens pekteret ut i frontene om de er satt som large eller small.
    PÅ min Pio LX 51 gjelder dette kun hvis man kjører analogt inn på reciver!
    Kjører man digitalt inn i "pure direct" modus blir suben med på laget!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke en "pure audio" funksjon (eller hva den nå heter på de forskjelligge merkene) på forsterkeren din? Da vil den kutte ut subben og kjøre hele frekvens pekteret ut i frontene om de er satt som large eller small.
    Tja, du sier noe. Kanskje jeg kan stille frontene til small og heller velge pure direct når jeg spiller stereo. Den gjør ikke noe med bilde på Pioneer ser det ut som. Problemet kan bli konserter på DVD/BD, men det må jeg sjekke ut.
    Takk for tipset.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er du sikker på at det ikke bare gjelder "direct"-modus?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjører den full frekvens på frontene i den modusen slik at man kan skru av subben hvis man vil det?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Er du sikker på at det ikke bare gjelder "direct"-modus?
    Ja har testet det nå nettopp for å vere HELT sikker! Jeg har koblet BD spilleren min til med hdmi på BD inngangen,og analogt på DVD inngangen!
    Frontene står som "small",og når jeg spiller cd på BD inngangen så er sub med å spiller hele tiden uansett modus!
    Velger jeg DVD inngangen,og analog tilkobling,så er suben med i stereo,og direct,men ikke i pure direct - da får frontene hele frekvensregisteret!

Sånn er hvertfall min LX 51 - helt garantert
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har testet det nå nettopp for å vere HELT sikker! Jeg har koblet BD spilleren min til med hdmi på BD inngangen,og analogt på DVD inngangen!
    Frontene står som "small",og når jeg spiller cd på BD inngangen så er sub med å spiller hele tiden uansett modus!
    Velger jeg DVD inngangen,og analog tilkobling,så er suben med i stereo,og direct,men ikke i pure direct - da får frontene hele frekvensregisteret!

Sånn er hvertfall min LX 51 - helt garantert
    Hmm. Hvis min er slik, er heller ikke det en løsning. Kult at du forsøker så vi får "fasiter" her.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjører den full frekvens på frontene i den modusen slik at man kan skru av subben hvis man vil det?
    Den kjører full frekvens ja,og suben "slår" den av selv

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Du påstår at jeg mener alle burde ha Large-setting, det er så på spissen man kan få det. Rent tøv egentlig.

Jeg sier at det er et håndfast fakta at man endrer lydkarakteristikken, og det kan du ikke motsi? Det er ikke så vanskelig å forstå at folk kan like det heller.
    Nei, det er ikke å sette det på spissen, jeg ser bare hva du skriver. Setter du en stor høyttaleren til SMALL for du litt demping av signalet under delefrekvens, setter du en liten høyttaler til SMALL vil du få en stor demping av signalet. Og det var jo liten demping du ville ha, hvorfor ikke sette en liten høyttaler til LARGE da??

Som sakt så forstår jeg ikke argumentasjoenen din, spesielt når du heller ikke har noe håndfast å vise til, om du er dårlig til å forklare deg vet jeg ikke. Jeg klarer faktisk ikke som mange andre her å forstå deg, men budskapet ditt er jeg med på :wink:

Det er kansje håndfast at lyden skulle forandre seg, men ikke at den blir bedre. Håndfast er noe man kan holde i hånden, og det kan man mer eller mindre ikke med en subjektiv lytte opplevelse.

Så man må være sjef i audyssey for at de personlige preferansene blir håndfaste? Eller må man ha over et visst antall "underskrifter"?
    Nei, du har tydligvis missfostått ordet håndfast, et uttrykk jeg ikke ville ha brukt i denne sammenhengen. For min del er du som driver med flisespikkere og tøveprat, hadde du hatt noe håndfast å vise til så skulle jeg kansje trodd deg.

Alt tyder på at SMALL er generelt best, expertene er enig om dette og dem fleste mener dette gir beste resultat. Du sier at du får best resultat med LARGE, og det er en informasjon vi takker og bokker for for det er interessant å høre om, men det er ikke annet enn subjetiv preferanse. Jeg vil da anbefale alle som er intressert i å tune og kalibrere å prøve LARGE kontra SMALL, den enkle løsningen er å gå for SMALL med en gang og etterhvert som interessen melder seg så kan man prøve LARGE (siden noe mener LARGE er best).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nei, det er ikke å sette det på spissen, jeg ser bare hva du skriver. Setter du en stor høyttaleren til SMALL for du litt demping av signalet under delefrekvens, setter du en liten høyttaler til SMALL vil du få en stor demping av signalet. Og det var jo liten demping du ville ha, hvorfor ikke sette en liten høyttaler til LARGE da??

Som sakt så forstår jeg ikke argumentasjoenen din, spesielt når du heller ikke har noe håndfast å vise til, om du er dårlig til å forklare deg vet jeg ikke. Jeg klarer faktisk ikke som mange andre her å forstå deg, men budskapet ditt er jeg med på :wink:

Det er kansje håndfast at lyden skulle forandre seg, men ikke at den blir bedre. Håndfast er noe man kan holde i hånden, og det kan man mer eller mindre ikke med en subjektiv lytte opplevelse.

Nei, du har tydligvis missfostått ordet håndfast, et uttrykk jeg ikke ville ha brukt i denne sammenhengen. For min del er du som driver med flisespikkere og tøveprat, hadde du hatt noe håndfast å vise til så skulle jeg kansje trodd deg.

Alt tyder på at SMALL er generelt best, expertene er enig om dette og dem fleste mener dette gir beste resultat. Du sier at du får best resultat med LARGE, og det er en informasjon vi takker og bokker for for det er interessant å høre om, men det er ikke annet enn subjetiv preferanse. Jeg vil da anbefale alle som er intressert i å tune og kalibrere å prøve LARGE kontra SMALL, den enkle løsningen er å gå for SMALL med en gang og etterhvert som interessen melder seg så kan man prøve LARGE (siden noe mener LARGE er best).
    Både budskapet og argumentasjonen er omformulert veldig mange ganger i denne tråden, nettopp fordi enkelte ikke VIL forstå.

Jeg skjønner ingenting av den "dempingen" du kommer med nå, dette har ikke hvert en del av min argumentasjon i det hele tatt. De håndfaste argumentene du er ute etter blir rett og slett litt tåpelig å spørre om. Hva forventer du? målinger? Det er bare å legge godviljen i det, og tenke litt så forstår du. Jeg tror ikke du er rette person til å snakke på vegne av noen av de andre i tråden her.

Jeg kan godt gjenta poenget mitt like enkelt som jeg har tidligere:

Fordelen med Large-oppsettet er at man kan endre lydkarakteristikken, ved å endre kontrasten mellom bass-informasjonen fra Front-rekken og bassen fra LFE-kanalen. Selvfølgelig må man inngå kompromisser, som med alt annet, og i mange tilfeller blir disse kompromissene så store at det ikke lønner seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både budskapet og argumentasjonen er omformulert veldig mange ganger i denne tråden, nettopp fordi enkelte ikke VIL forstå.
    Nei, det er ikke for at enkelte ikke VIL forstå. Det er nettopp det at du har bragt mange subjektive argumenter som "bransjen" som bruker som argument for SMALL, og alle disse omformuleringene dine gjør vel bare forståelsen enda verre. Spesielt når mange opplever det stikk motsatte av det du sier.

Jeg skjønner ingenting av den "dempingen" du kommer med nå, dette har ikke hvert en del av min argumentasjon i det hele tatt. De håndfaste argumentene du er ute etter blir rett og slett litt tåpelig å spørre om. Hva forventer du?
    "Dempingen" er iallefall noe du bør se mer på, forskjellen mellom LARGE og SMALL er ikke annet en demping. Jeg "forventer" at når du sier at når enn bruker LARGE at man får den lyden som du beskriver, jeg regner også med at ikke hele bransjen er idioter uten om deg så et eller et annet sted må det vel finnes noen som har uttalt seg om dette du sier. Målinger vil muligens underbygge dine uttalelser selv om dem i seg selv ikke sier hvor god lyden er. Jeg opplever det stikk motsatte av det du sier, når det er sakt så har jeg full tro på at enkelte kan få bedre resultat med LARGE, men jeg tror det handler mer om fremheving av komponentenes signatur, matching og kalibrering enn innstillingene i seg selv.

Men vi er nok enig i at vi alle har egne preferanser og at lyden forandrer seg mellom LARGE og SMALL. Og at enkelte får bedre resultat med LARGE, men der går nok grensen på argumenteringen også....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    "Dempingen" er iallefall noe du bør se mer på, forskjellen mellom LARGE og SMALL er ikke annet en demping. Jeg "forventer" at når du sier at når enn bruker LARGE at man får den lyden som du beskriver
    Det han sier er jo at han ved å sette LARGE kan justere bassen i LFE-kanalen uavhengig av øvrig bass i lydsporet som kommer i main/frontkanalen, og det stemmer jo.

Hvorvidt man ønsker dette eller ikke til fordel for eventuelle bakdeler med en slik konfigurasjon er vel opp til den enkelte.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det han sier er jo at han ved å sette LARGE kan justere bassen i LFE-kanalen uavhengig av øvrig bass i lydsporet som kommer i main/frontkanalen, og det stemmer jo.

Hvorvidt man ønsker dette eller ikke til fordel for eventuelle bakdeler med en slik konfigurasjon er vel opp til den enkelte.
    Joda, det er riktig at det et mulighetene er der, men det var ikke utganspunktet det som jeg argumentert for eller i mot. Men som du sier så er det opp til hver enkel å prøve, om dem får bedre kontraster, dynamikk eller om kjerringa liker dette kommer an på mange faktorer som ikke er gitt på forhånd. Ingen regel uten unntak!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ekspertene tilråder er vel på bagrund av at man har ett oppsett som er normalt til brukt i i hjemmekinoer.

Selv har jeg et kombianlegg der hovedhøytalerne er vesentlig dyrere og bedre en subben. De går på papiret ned til 40hz (men jeg antar at det er uten romgain, for de går vesentlig dypere). For at subben skal gjøre en god jobb i de dypeste oktavene setter jeg den ned til maks 40hz og kjører hovedhøytalerne i large.

En generell anbefaling til folk som har hovedhøytalere og subber av samme kvalitet er å sette hovedhøytalerne i small, men å si at dette skal gjelde alle er tull. Anbefalinger må skje med bakgrunn i det anlegget som skal settes opp.

Jeg mener særlig forkjemperne for smal her i denne tråden har vært alt for kategoriske i å si at small er best, og oppfatter du det ikke som best har du tunet feil.

For de fleste er smal best, for noen er large best. Det enkelte annlegg må analyseres først.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til neste jul så ønsker jeg meg en ferdig kalibrert hjemmekino med kraftige nok høyttalere til at alle kanalene er satt til LARGE, med store hauger med sub'er og PJ.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Til neste jul så ønsker jeg meg en ferdig kalibrert hjemmekino med kraftige nok høyttalere til at alle kanalene er satt til LARGE, med store hauger med sub'er og PJ.
    Får håpe du får det Men husk å sette alt til small likevel da

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg mener særlig forkjemperne for smal her i denne tråden har vært alt for kategoriske i å si at small er best, og oppfatter du det ikke som best har du tunet feil.

For de fleste er smal best, for noen er large best. Det enkelte annlegg må analyseres først.
    Hvis man har en forsterker som ikke kan stille crossover for LFE og øvrige kanaler separat bør man uten tvil sette høyttalerne til small.

Har man mulighet til å dele front/sub ved f.eks 40hz men fortsatt la LFE-kanalen gi suben all informasjon (altså dele denne høyere) så er det et litt mer åpent spørsmål - da må man vurdere høyttalernes faktiske frekvensrespons i rommet, og ikke minst hvilke room modes man har. De fleste norske lytterom har nok en room mode (stående bølge) en plass mellom 40 og 60hz, og da er det lite heldig at både fronthøyttalere og suber (totalt tre forskjellige høyttalere) driver og roter rundt i dette området samtidig.

Men har man utstyr til å måle så er det jo bare å gjøre det og se hva som gir best resultat i kombinasjon med hva som låter best.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis man har en forsterker som ikke kan stille crossover for LFE og øvrige kanaler separat bør man uten tvil sette høyttalerne til small.
    Hva med å ta denne avgjørelsen basert på hvilke Høyttalere man har, ikke hva forsterkeren kan gjøre ?

Her er det både 'eksperter' og amatører i begge leire, folk bør oppfordres til å prøve seg frem basert på sitt system isteden for at en fasit prekes uten rom for eksperimentering.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Hva ekspertene tilråder er vel på bagrund av at man har ett oppsett som er normalt til brukt i i hjemmekinoer.

Selv har jeg et kombianlegg der hovedhøytalerne er vesentlig dyrere og bedre en subben. De går på papiret ned til 40hz (men jeg antar at det er uten romgain, for de går vesentlig dypere). For at subben skal gjøre en god jobb i de dypeste oktavene setter jeg den ned til maks 40hz og kjører hovedhøytalerne i large.

En generell anbefaling til folk som har hovedhøytalere og subber av samme kvalitet er å sette hovedhøytalerne i small, men å si at dette skal gjelde alle er tull. Anbefalinger må skje med bakgrunn i det anlegget som skal settes opp.

+1
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Hva med å ta denne avgjørelsen basert på hvilke Høyttalere man har, ikke hva forsterkeren kan gjøre ?

Her er det både 'eksperter' og amatører i begge leire, folk bør oppfordres til å prøve seg frem basert på sitt system isteden for at en fasit prekes uten rom for eksperimentering.
    Mulig du ikke forstod innlegget, men jeg snakker altså spesifikt om forsterkere som ikke kan stille LFE delefrekvens og delefrekvens mellom fronter og subwoofer uavhengig av hverandre.

Hvis man setter frontene til large og så har deling av subben på 80hz på en slik forsterker så spiller frontene og subben oppå hverandere = lite heldig.

Alternativ to er å skru ned delefrekvensen til typ 40hz, da mister man LFE-informasjonen mellom 40-120hz = lite heldig det også.

Så man må jo gjerne prøve seg frem med dette, men resultatet vil uansett bli dårlig.
    --
    Thorbjørn

Side 9 av 15 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •