Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 281
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Yep, men såvidt jeg vet har hverken Pioneer, Denon eller Yamaha dette - med andre ord ganske stor andel av surroundforsterkerne i de tusen hjem.
    Hva er det de ikke har?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hva er det de ikke har?
    Mulighet til å stille delefrekvens på LFE uavhengig av delefrekvensen til høyttalere satt til SMALL. Nå har ikke jeg hatt veldig nye Denon og Yamaha så skal ikke banne på at ikke de har det slik på de nyeste / større modellene da. Min Pioneer sc-lx81 har det hvertfall ikke.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvilken håndfast fakta er du sikter til? Du sier det er mange som liker LARGE, er det dem 5 personene i denne tråden du sikter til?

Det er vel ingenting å tvile på at hvis man stiller LFE-kanalen høyere enn frontkanalene, så blir det høyere output i LFE-kanalen i forhold frontkanalene. Dette er ytterst logisk og særdeles håndfast.

Vet ikke hvor mange som deltar i denne tråden til sammen, men 5 er i hvertfall en betydelig del av dem. Dessuten har for eksempel i hvertfall min kino blitt hakket mer populær for W og venninner, da jeg kan skru volumet ned til godt under referansen, og likevel nyte en eksplosjon i ny og ne.

Joda, litt sant... men det du mener er flisspikere er nødvendigvis ikke flisepikker for andre. Det er en subjektiv og kansje i noen tilfeller en objektiv mening som for enkelt har en større betydning. Jeg kan mene at du driver med flisespikkere, men jeg tar da ikke frem kanonen for det, da hadde jeg virket lite troverdig.
    Du har rett. Men jeg nevner det for å minne folk på å holde fokuset riktig i tråden, slik at ikke feil emner blir uthevet. I mange tilfeller har jeg måtte gjentatt meg selv for å "forsvare" meg, og dette trekket ut tråden unøvendig. Jeg setter pris på når folk setter godviljen til, overser dårlige formuleringer og holder tidligere poster litt i tankene før man svarer. Dette holder tråden ryddigere, og man får diskutert i ro og mak.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du små fronthøyttalere, dvs stativ høyttalere som ikke går særlig dypt, så er det helt naturlig å kjøre Small oppsett (med deling rundt 50-90hz e.l.), men har du større gulvstående som har oppgitt frekvensrespons til ned mot 20-30hz så lar man disse ta seg av hele front signalet. Slik har jeg alltid oppfattet hensikten med small/large, og slik setter jeg det opp. Har ingen erfaringer selv som skulle tilsi at jeg skulle kjørt small på Frontene.
    I mitt forrige oppsett hadde jeg identiske front og bak, Acoustic Research HO312 med 12" basser i, og da hadde jeg også bak satt til large. Nå bruker jeg stativ høyttalere bak, og kjører dem på small.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Har du små fronthøyttalere, dvs stativ høyttalere som ikke går særlig dypt, så er det helt naturlig å kjøre Small oppsett (med deling rundt 50-90hz e.l.), men har du større gulvstående som har oppgitt frekvensrespons til ned mot 20-30hz så lar man disse ta seg av hele front signalet. Slik har jeg alltid oppfattet hensikten med small/large, og slik setter jeg det opp. Har ingen erfaringer selv som skulle tilsi at jeg skulle kjørt small på Frontene.
    I mitt forrige oppsett hadde jeg identiske front og bak, Acoustic Research HO312 med 12" basser i, og da hadde jeg også bak satt til large. Nå bruker jeg stativ høyttalere bak, og kjører dem på small.
    Det er veldig få gulvstående høyttalere som har en frekvensrespons til 20-30hz.

På side to eller tre i denne tråden er det link til to artikler med gode argumenter til hvorfor du bør sette de til small hvis du ikke har slike høyttalere. (Jeg kjenner ikke de høyttalerne du refererer til så jeg vet ikke hvilken frekvensrespons de har)
    --
    Thorbjørn

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På side to eller tre i denne tråden er det link til to artikler med gode argumenter til hvorfor du bør sette de til small hvis du ikke har slike høyttalere. (Jeg kjenner ikke de høyttalerne du refererer til så jeg vet ikke hvilken frekvensrespons de har)
    Her er ett kort uttak fra den ene artikkelen du nevner.

If your speaker can't put out more than 100dB at 20 Hz, set it to "small."
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch: RF 63, RF 83, KSP-400
    BW: 804N, 803N, 803D, 802D, 801D, 800D
    Audiovector: S3av, S3Sig, S3Sup, Si6AA, Si6AV,Si6Sign, Mi3 AV,Mi3Sign
    Von Schweikert: VR-4, VR-5

Dette var bare de jeg fant sånn halv-raskt, veldig få med andre ord..

Er jo enkelte produsenter som er veldig konservative i sine oppgitte spesifikasjoner, men all grunn til å tro at mange går dypere enn oppgitt. Bla Dali så jeg at har vært veldig forsiktige.

Dette er ikke de aller billigste, høyttalerene, men de fleste fra mange kinoer her på forumet.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja du. Jeg har B&W 804s og har selv målt at de ruller av ved rundt 40hz.

Fabrikanten sier det samme:
    804s : 38hz
    803s : 35hz
    803d : 35hz
    801d : 29hz <- det er vel de første jeg ville vurdert å sette til large.

Såvidt jeg kan se er det kun et fåtall selv fra din liste som såvidt det er runder 30-tallet, langt mindre nærmer seg 20. Selvfølgelig finnes det slike høyttalere, men igjen - det er et fåtall. De fleste gulvstående i normale prisklasser takker for seg ved 40hz, noen beveger seg ned mot 30, nesten ingen går ned til eller passerer 20hz.

Når man faktisk har en sub, hvorfor ikke la den drive med det den er laget for?

Husk at basselementene gjerne skal jobbe opp til 400hz før mellomtonen tar over, så det er ikke slik at de er arbeidsløse selvom de ikke får lov til å tygge på de aller laveste frekvensene. Midbass punch er jo det mange klager over i anleggene sine, ved å sette høyttalerne til small får man jo masse ekstra headroom til nettopp dette.

Og så var det jo dette med at crossoverfilteret ikke er noe brickwall filter, så høyttalerne bistår også under delefrekvensen. Har du f.eks delefrekvens på 80hz og et 12dB/octave filter vil det si at den bare har dempet med 12dB ved 40hz.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Det er vel ingenting å tvile på at hvis man stiller LFE-kanalen høyere enn frontkanalene, så blir det høyere output i LFE-kanalen i forhold frontkanalene. Dette er ytterst logisk og særdeles håndfast.
    Ja, du har ingenting å vise til? Desibel er logisk, men ikke lydkvalitet. Om du får en høyere output betyr ikke at det blir bedre lyd, og jeg stiller heller ikke LFE-kanalen så mye høyere en frontene. I følge din argumentasjon så bør man jo da egentlig sette alle høyttalere til LARGE, ja selv små høyttalere. Noen hevder LADA er best, men alikevell så går jeg for Mercedes. Skogs, dette her blir bare synsing, men jeg er helt enig med deg at man bør prøve begge deler for å fine ut av hva man selv liker best. Men skal jeg anbefale en nybegynner så ville jeg uten tvil gått for SMALL til å begynne med, etterhvert som man blir varm i trøya kan men begynne å tune litt mer med både LARGE og SMALL for å se hva som man liker best.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at JEG har mine til large er at jeg hovedsakelig bruker dette til stereo og fronthøyttalernes basskvaliteter er milevis over billigsuben min. Derfor bruker jeg ikke sub i stereo. Pioneer har heller ikke mulighet for å legge høyttaleroppsett i Mcacc-minnet. Noe som er veldig dumt. Jeg innbiller meg at en gammel H/K jeg hadde kunne dette. Man må derfor inn i menyen for å endre på dette for hver gang. Derfor blir det stående slik. Suben min spiller da bare med når det finnes et aktivt LFE-signal. Det er dumt ved TV-titting med stereoinput, men det går egentlig greit. Høyttalerne er oppgitt til 26Hz (nivå/avrulling ikke oppgitt) og 10-tommeren er delt på 70Hz, noe som er uvanlig lavt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulighet til å stille delefrekvens på LFE uavhengig av delefrekvensen til høyttalere satt til SMALL. Nå har ikke jeg hatt veldig nye Denon og Yamaha så skal ikke banne på at ikke de har det slik på de nyeste / større modellene da. Min Pioneer sc-lx81 har det hvertfall ikke.
    Denon AVR-2807 og AVR-4308 kan dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har ingenting å vise til? Desibel er logisk, men ikke lydkvalitet. Om du får en høyere output betyr ikke at det blir bedre lyd, og jeg stiller heller ikke LFE-kanalen så mye høyere en frontene. I følge din argumentasjon så bør man jo da egentlig sette alle høyttalere til LARGE, ja selv små høyttalere. Noen hevder LADA er best, men alikevell så går jeg for Mercedes. Skogs, dette her blir bare synsing, men jeg er helt enig med deg at man bør prøve begge deler for å fine ut av hva man selv liker best. Men skal jeg anbefale en nybegynner så ville jeg uten tvil gått for SMALL til å begynne med, etterhvert som man blir varm i trøya kan men begynne å tune litt mer med både LARGE og SMALL for å se hva som man liker best.
    Nå setter du ting så på spissen at det blir helt usaklig.
    Lydkvalitet er rett og slett det vi kaller subjektivt, om man liker denne endringen i lydkarakteristikken eller ikke er opp til hver enkelt.

Jeg har hele tiden hvert enig i at Small er det beste utgangspunktet og det som passer for de fleste, dette har jeg allerede poengtert tidligere. Men noen får et mer tilfredstillende resultat fra Large-settingen.

Edit: Lada vs Mercedes blir som å sammenligne SVS vs Dantax.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2807 og kan bekrefte det. Man må sette crossover til "advanced" for å kunne bruke denne funksjonen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Denon AVR-2807 og AVR-4308 kan dette.
    Da gjelder naturligvis ikke den delen av argumentasjonen for disse forsterkerne og andre som kan det. Man skaper et mer komplekst system å kalibrere ved å kjøre forskjellige delefrekvenser, men får man dette til så for all del. Målet er jo en lyd man er fornøyd med.

Hos meg kjører jeg nå deling på 100hz, da dette gir best resultat (både best målt resultat og best oppfattet resultat) med det utstyr jeg har til rådighet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Nå setter du ting så på spissen at det blir helt usaklig.
    Nei, jeg setter ingenting på spissen. Hvis du skal ha noe troverdighet i argumenteringen din så må du overbevise "meg". "Alle" expertene og dem fleste entusiaster går for SMALL, hvorfor går du for LARGE hvis vi ser bortsett fra din subjektive opplevelse? Slik jeg ser det så har du ingenting håndfast enn dine personlig preferanser, og det er vel noe vi ikke kan kalle håndfast eller? Jeg opplever mange si dem har god lyd, men når jeg kommer for å høre så låter det ordentlig dårlig, hva er det som tilsier at du ikke er en av dem?

Jeg er ikke et sekund tvil om du virkelig mener du får et bedre resultat med LARGE.

Edit: spør en russer om det finnes noe bedre bil enn Lada som skal brukes i -45grader.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Grunnen til at JEG har mine til large er at jeg hovedsakelig bruker dette til stereo og fronthøyttalernes basskvaliteter er milevis over billigsuben min.
    +1

Dette vil jeg si er et godt argument for å avvike fra "standarden"....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det så har du ingenting håndfast enn dine personlig preferanser,
    Personlige preferanser er vel det mest håndfaste man har i denne bransjen (hobbyen).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Personlige preferanser er vel det mest håndfaste man har i denne bransjen (hobbyen).
    For seg selv ja.... men det er kansje ikke så håndfast for andre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg setter ingenting på spissen. Hvis du skal ha noe troverdighet i argumenteringen din så må du overbevise "meg". "Alle" expertene og dem fleste entusiaster går for SMALL, hvorfor går du for LARGE hvis vi ser bortsett fra din subjektive opplevelse? Slik jeg ser det så har du ingenting håndfast enn dine personlig preferanser, og det er vel noe vi ikke kan kalle håndfast eller? Jeg opplever mange si dem har god lyd, men når jeg kommer for å høre så låter det ordentlig dårlig, hva er det som tilsier at du ikke er en av dem?

Jeg er ikke et sekund tvil om du virkelig mener du får et bedre resultat med LARGE.

Edit: spør en russer om det finnes noe bedre bil enn Lada som skal brukes i -45grader.
    Du påstår at jeg mener alle burde ha Large-setting, det er så på spissen man kan få det. Rent tøv egentlig.

Jeg sier at det er et håndfast fakta at man endrer lydkarakteristikken, og det kan du ikke motsi? Det er ikke så vanskelig å forstå at folk kan like det heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For seg selv ja.... men det er kansje ikke så håndfast for andre
    Så man må være sjef i audyssey for at de personlige preferansene blir håndfaste? Eller må man ha over et visst antall "underskrifter"?

Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •