Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 281
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det lå implisitt i mitt innlegg at informasjonen faktisk ligger der, det har ikke vært et tema at det ikke gjør det og er heller ikke nødvendig å diskutere.
    Jeg vil si at det er vesentlig, da ett av hovedargumentene mot Large-oppsettet er at front-ht blir stresset av lav-frekvente signaler, som de ikke klarer å reprodusere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Jeg vil si at det er vesentlig, da ett av hovedargumentene mot Large-oppsettet er at front-ht blir stresset av lav-frekvente signaler, som de ikke klarer å reprodusere.
    ...og det er akkurat derfor en skal sette de til Small, da sendes også de signalene som var tiltenkt frontene, men som de ikke klarer å gjenngi, til suben.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som vet fakta om hvor lavt i hz center , front left , right har i surroundlyd .feks DTS
    (ikke hva spesifikasjonene sier hva som er mulig for de blir neppe fulgt nettopp fordi man legger til lfe)
    (det er jo ikke altid at lfe legges i alle kanaler så man har feks 3-120 hz i alle 6 høytalere i 5.1)
    lyd DD/DTS kan ha (20Hz - 20kHz) lyd for FL, FR, C, SBR, og SBL som da inkluderer med at lfe sendes til alle kanaler men kan er ikke det samme som at dette gjøres i de fleste tilfeller fra de som lager lyden.

(Jeg har selv målt x antall frontspor og center i dts med adobe audition men har ennå ikke funnet center , front spor som går lavere en 46 hz) har lest at de som lager lyden bruker å encode den så frontrekke ikke skal få under 40 hz men vet noen fakta
    (er jo en grunn til lfe er til og langt fra normalt at lfe legges i frontrekke med full kraft og ned til 3hz)

Når dere nevner høytaler innstilling små som mange gjør som beste oppsett
    Mener dere der fast delefrekvens settes eller der dere sette egen delefrekvens
    (dette er helt to vidt forskjellige ting å bør være vel så viktig som hvorfor stor eller små høytalere)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hygen:
    Hvis jeg setter i en kalibrerings dvd (DD/DTS) og spiller sinus sveip på hver kanal, så virker det som alle kanaler går ned til ca.12hz... men det var kanskje ikke dette du spurte etter?

en annen ting noen kan svare på.
    Om f.eks 80hz (evt lyd) fra 12" woofer vs 80hz (lyd) fra 4stk 6,5" låter forskjelligt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner fortsatt ikke et eneste nytt argument som jeg ikke har kommet med noen tilbakemeldig på. Dere går i ring nå folkens, det er tidkrevende og kjedelig:P
    Skogs, av all respekt så synes jeg ikke du heller ikke kommer med noe nytt. Når du selv kommenterer andres innlegg med flisespikkere, at dem snur på ordene og argumentene burde hørt hjemme i en kabel debatt så synes jeg du ikke er noe bedre.

Det som er et faktum er at det egentlig ingenting som sier LARGE er bedre, all dokumentasjon sier at SMALL er det beste i dem fleste tilfeller og dem fleste av oss får best resultat av SMALL. Du har ingen ting å vise til annet enn din subjetive opplevelse, derfor blir din argumentasjon litt vanskelig å svelge når vi ikke kan delta i den. Du får helt sikker et bedre resultat, så jeg kjøper at du har klart å få det best til med LARGE. Selv så er jeg av den oppfatning at det er ikke instillingene i seg selv som avgjør denne forskjellen, det er machingen og kvalitet på produktene dine.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Når dere nevner høytaler innstilling små som mange gjør som beste oppsett
    Mener dere der fast delefrekvens settes eller der dere sette egen delefrekvens
    (dette er helt to vidt forskjellige ting å bør være vel så viktig som hvorfor stor eller små høytalere)
    Litt usikker på hva du mener her. Lurer du på om vi mener at delefrekvensen skal stå på 80hz?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Litt usikker på hva du mener her. Lurer du på om vi mener at delefrekvensen skal stå på 80hz?
    ja

setter man små høytalere kan den fastsatte delefrekvensen være fra 40hz i noen recivere og helt opp til 120

bruker man mic så har man varierende gode eller helt ute av kurs frekvensdeling

setter man delefrekven for hver høytaler som noen kan så kan de utnytte endel dypbass i surroundhøytalere der de fint spiller flott bass ned til feks 40hz eller feks 50hz (men gjør de det)

Bruker man THX har jo de en sertifisering som sier 80 hz og aktiverer små 80hz om THX er aktivert , THX sertifiserte høytalere skal heller ikke ha LFE lavere en 80 hz

Enkelte satelitthøytalere krever feks 120 hz og noen 150 hz som deling

mr audyssey selv skriver at hans ønske og ytringer til reciverprodusenter er at de skal sette delefrekvens mellom store/små på 40hz (og noen gjør det)

Store eller små heter tråden men ut fra svar her ser det ikke ut som stort mange er inne på det å utnytte noe av dypbassen når man har høytalere som tåler det men jeg får et inntrykk av at feks deler reciver mellom store små på 80hz så skal det på død å liv være sånn å alle 80 skal sendes til subwoofer.

Jeg skriver ikke om store høytaler innstilling nå og veldig få kan bruke den innstillingen
    (sikkert de som har den innstillingen som kanskje burde dele noen av de aller laveste hz til subwoofer)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mr audessey sier er ikke at delefrekvensen skal være 40hz, men at alle høyttalere som ikke klarer minst 40hz flatt skal settes til small.

cutoff-frekvensen til subben skal ikke være lavere enn 80hz. Settes den lavere enn dette mister du informasjon i LFE-kanalen. Det er heller ikke heldig å ha forskjellig delefrekvens på de forskjellige høyttalerne, dette beskrives også i en av artiklene.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mr audessey sier er ikke at delefrekvensen skal være 40hz, men at alle høyttalere som ikke klarer minst 40hz flatt skal settes til small.

cutoff-frekvensen til subben skal ikke være lavere enn 80hz. Settes den lavere enn dette mister du informasjon i LFE-kanalen. Det er heller ikke heldig å ha forskjellig delefrekvens på de forskjellige høyttalerne, dette beskrives også i en av artiklene.
    Mister lfe
    ved fleste surroundlyder får vel subwoofer sine 3-120hz i feks dolby 5.1 uavhengig av stor eller liten
    subwwofer er jo ikke død selv om man setter stor så lenge lfe er med i surroundlyden
    Forskjellig deling er nevnt i mange tråder der audessy deltar uten motsgelser.
    (en ting er å anbefale ..man kan jo ikke ha 100 anbefalinger så 80hz er et greit utgangspunkt men ingen regel for deling)
    80 er thx sitt utgangspunk og også thx utvikleren var med på å utvikle audyssey så litt bør det henge sammen

forskjellig delefrekvens må du nær sagt sette da man kan ha store fronter som fint kan produsere mye av de hz under 80 og da med satelitter som kanskje ikke skal ha under 120 så kan man da ikke sette delefrekvens for alle høytalere på 120

høytalere flatt.............javel
    les feks post 176
    Audyssey MultEQ: Questions and Answers - Onkyo, Denon, et. al. - Page 6 - Home Theater Forum Community

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de får lfe uavhengig av stor eller liten, men ikke uavhengig av delefrekvensen. er cutoff frekvensen til subben 40hz, spiller den ikke materiale over 40hz (jada jeg vet det ikke er brick wall filter) - altså mister du lfe informasjon.

ang forskjellig frekvens:

"a final thing to note is you have to be wary of processors that allow you to set different crossover points for different speakers. With the exception of some very high-end processors, you should not use this feature. The vast majority of processors with this "feature" high-pass each speaker's signal at the frequency you specify, and send it to the speaker. This is good. However, to feed the sub, the processor will sum the full-range signals from all the full-range channels and the LFE channel, and then low-pass this signal at the lowest crossover point you set. So, if you have your surround crossover set to 100 Hz and your main crossover set to 40 Hz, there will be a 60-Hz hole in your surround channels' responses. This is not good. THX chose 80 Hz as its bass management crossover point for a reason; trust their research and experimentation"
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du setter small og deling til 40hz så mister du vel ikke noe fra LFE. Det du "mister" er ting fra de andre kanalene.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har 2 måter for små

fixed crossover der man får spørsml om store eller små høytalere
    er fastsetting på feks 80 hz ved valg av små så vil all info (hz) fra 80-120 bli forkastet og ikke avspillt av hovedhøytalere eller ført til subwoofer
    Ja den ikke lokaliserbare bassen fra 80 og ned vil bli ført til subwoofer men man får et enormt tap av hørbar bass i hele anlegget når bass mangler fra 80 til 120hz

så har man Variable Crossover (eller deling som Gurba skriver) der man setter setter egen crossover frekvens.(Crossover Point)
    Her vil alt som er under valgt frekvens rutes til subwoofer og det over til høytalere.da sparer man anlegget for dybass den ikke tåler og får utnbytte av det anlegget tåler av hz over
    Da kan man også på enkelte høytalere som går dypt velge litt lavere en 100-80 hz men kanskje ned til 60 - 40 .
    Utbytte man får er at også litt av den ikke rettningslokaliserende lavfrkvente lyden går til feks front eller andre høytalere. (det hjelper for mange å vil fungere som flere subwoofere på en måte)
    Dette kan være med på å gi hentesveisen et løft eller at hjertet hopper i utakt da også andre valgte høytalere er med på å gi en "trykkbølge" ved større hendelser
    (men absolutt best er crossover/deling fordi uansett hva man setter taper man ingen ting)
    (man kan godt velge cross over på 80 hz for alle front , center , surround om man føler for det men x over)

Mye er skrevet om surround fra 1995 til i dag og mye er endret i hvordan man encoder lfe og alle flag for reduksjoner under decoding eller reciver innstillinger til behandling av lfe.
    Mye kan decodes bort på enkete disc så man ikke får dyp lfe til hovedkanaler , andre ikke

Nesten helt sikker er jeg at Variable Crossover kan settes enten høytalere er store eller små som innstilling så er det riktig så sett store eller små men variable crossover som passer dine høytalere , avspillingsrom , disc du avspiller , måleutstyr eller dine ører er fornøyd med

men thx 80 er en rettnings guide å helst for thx utstyr da dette er laget og produserer lyd litt anderledes

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Om du setter small og deling til 40hz så mister du vel ikke noe fra LFE. Det du "mister" er ting fra de andre kanalene.
    +1

Og dersom det, som hygen nevner, ikke er så mye info under 40hz, så mister man ikke så heller.

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Skogs, av all respekt så synes jeg ikke du heller ikke kommer med noe nytt. Når du selv kommenterer andres innlegg med flisespikkere, at dem snur på ordene og argumentene burde hørt hjemme i en kabel debatt så synes jeg du ikke er noe bedre.

Det som er et faktum er at det egentlig ingenting som sier LARGE er bedre, all dokumentasjon sier at SMALL er det beste i dem fleste tilfeller og dem fleste av oss får best resultat av SMALL. Du har ingen ting å vise til annet enn din subjetive opplevelse, derfor blir din argumentasjon litt vanskelig å svelge når vi ikke kan delta i den. Du får helt sikker et bedre resultat, så jeg kjøper at du har klart å få det best til med LARGE. Selv så er jeg av den oppfatning at det er ikke instillingene i seg selv som avgjør denne forskjellen, det er machingen og kvalitet på produktene dine.
    Jeg kommer ikke med noe nytt, fordi jeg er ferdig med mitt "budskap", som er at Large har sine bruksområder.Det er et håndfast fakta at man kan endre lydsignaturen ved å endre kontrasten mellom LFE-bass og frontrekke-bass. At mange synes at dette høres ut som et utilgivelig brudd på THX-loven er greit nok, men det er mange som liker det, og det er det som betyr noe.

Innstillingene er en stor del av kalibreringen, og vi er alle enige om at et system som ikke er skikkelig kalibrert, ikke låter bra.

Når det gjelder flisespikkeri, så kan jeg vel bare si: Fight fire with fire
    Men eg tør påstå at eg ikke har den uvanen å angripe småting i andre sine innlegg, men tar heller tak i hovedpoengene.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dersom det, som hygen nevner, ikke er så mye info under 40hz, så mister man ikke så heller.
    Det er ikke altid full lfe dirigeres til alle f,c,s høytalere nei
    De som encoder liker å leke seg så det er mange varianter men man må ta høyde for at mange disc man kjøper vil ha full bredde lfe i f,c,s (feks save private ryan , dts) så derfor bør man sette inn en deling (cross over) så man ikke unødig drar feks 10-40 hz inn til f,c,s høytalere som ikke kan produsere noe bra ut av det annet en dårlig lydbehandling , påkjenning og dårlig utnyttelse ,påkjenning av forsterker

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nå tøyser du litt.

Langt de fleste surroundreceivere har en delefrekvensinnstilling. Denne ene innstillingen gjør tre ting:

*Hvis du har satt en eller flere høyttalerkanaler til SMALL så vil informasjon under denne delefrekvensen (f.eks 40hz) bli sendt til subwooferen

*Hvis du har satt en eller flere høyttalerkanaler til SMALL så vil det legges på et filter som ruller av frekvenser under dette delingspunktet (f.eks 40hz)

*Det bestemmer over hvilket delingspunkt filteret til subwooferutgangen skal begynne å rulle av for LFE-signaler

Hvis du setter delingsfrekvensen til 40hz, vil filteret i subwooferutgangen begynne å rulle av for all LFE-informasjon over 40hz. Du vil dermed miste informasjon / få utilsiktet redusert lydnivået på LFE-informasjon mellom 40 og 120hz

Det er med andre ord lite heldig i filmsammenheng å kjøre lavere deling enn 80hz.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke med noe nytt, fordi jeg er ferdig med mitt "budskap", som er at Large har sine bruksområder.Det er et håndfast fakta at man kan endre lydsignaturen ved å endre kontrasten mellom LFE-bass og frontrekke-bass. At mange synes at dette høres ut som et utilgivelig brudd på THX-loven er greit nok, men det er mange som liker det, og det er det som betyr noe.
    Hvilken håndfast fakta er du sikter til? Du sier det er mange som liker LARGE, er det dem 5 personene i denne tråden du sikter til? Jeg er på ingen måte i mot budskapet ditt, men heller måte du fremlegger den på. Jeg opplever det stikk motsatte av den problemstillingen du fremtiller. Dette er i tråd med "ekspertene", men det er ikke nødvendigvis riktig. Hadde du vært hjemme hos meg så kan det hende at du hadde likt LARGE best selv om jeg liker SMALL best.

Når det gjelder flisespikkeri, så kan jeg vel bare si: Fight fire with fire
    Joda, litt sant... men det du mener er flisspikere er nødvendigvis ikke flisepikker for andre. Det er en subjektiv og kansje i noen tilfeller en objektiv mening som for enkelt har en større betydning. Jeg kan mene at du driver med flisespikkere, men jeg tar da ikke frem kanonen for det, da hadde jeg virket lite troverdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt de fleste surroundreceivere har en delefrekvensinnstilling. Denne ene innstillingen gjør tre ting:

*Hvis du har satt en eller flere høyttalerkanaler til SMALL så vil informasjon under denne delefrekvensen (f.eks 40hz) bli sendt til subwooferen

*Hvis du har satt en eller flere høyttalerkanaler til SMALL så vil det legges på et filter som ruller av frekvenser under dette delingspunktet (f.eks 40hz)

*Det bestemmer over hvilket delingspunkt filteret til subwooferutgangen skal begynne å rulle av for LFE-signaler
    +1

Men det skal sies at det finnes recivere med inviduelle justeringer for alle kanaler, da mener jeg det gjelder også for LFE-kanalen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    +1

Men det skal sies at det finnes recivere med inviduelle justeringer for alle kanaler, da mener jeg det gjelder også for LFE-kanalen.
    Min Onkyo 886 har ikke Large eller Small, der må man sette hz for hver kanal, også LFE kanalen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, men såvidt jeg vet har hverken Pioneer, Denon eller Yamaha dette - med andre ord ganske stor andel av surroundforsterkerne i de tusen hjem.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at jeg ikke helt har skjønt hva det er snakk om her nå, men under crossover menyen på min denon er det noe som heter advanced. Der kan jeg sette crossover frekvens inviduellt på front, center, surround. der er det også en som heter lfe som jeg kan justere på uavhengig av hva de andre står på.

Står høyttalere på small kan jeg justere på alt, står de på large kan jeg kun justere lfe, men hvis jeg setter subwoofer til lfe+main kan jeg justere alt ividuellt igjen.

Forøvrig så kjører jeg large og sub satt til lfe. ikke lfe+main. lfe crossover har jeg da satt på 80hz

Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •