Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 15 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 281
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hvorfor i alle dager skal du skru opp lfe når du har samme mengde bass i nattklubbscenen og dermed samme mengde volum når det skjer action? For å utnytte subben bedre, jaja, lar du være å skru den opp får du headroom og mindre distortion. De kan oppleves som mindre bass.
    Nå tror jeg ikke du forstår helt. Jeg får MER volum på eksplosjonen enn i nattklubben. Rett før den klipper vil si at subbene nesten yter maks av hva de klarer før de vrenger. Hele poenget er at jeg ikke vil ha mer bass i nattklubbscenen.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg tror forstår hva du forsøker å si, Skogs.

Men hvis subwooferne er nær ved å klippe, vil jeg i beste fall si at det for lite headroom i anlegget/subwooferne i forhold til det aktuelle volumnivå, og i verste fall si at subwooferne er feilkalibrert.
    Hele poenget er at subbene er nettopp "feilkalibrert" ved at de spiller høyere ved spesialeffektene enn de skal. Det med klippingen er bare en indikasjon på volumet. Vi kan heller si at subbene da spiller på 90% av hva de klarer FØR de vrenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det egentlig noen fasit?. Jeg har også lurt på dette med large og small.
    Marantzen setter mine RF 63 på large på audyssyen,jeg bytter til small og mister den siste bass lyden jeg liker,har satt delingen på 80hz audyssyen sier 60hz?. Jeg har plasert subben på flere steder i rommet,men ved siden av venstre høyttaler låter den best?,er det noen som bor i ski området som kan komme og hjelpe med og flytte den mens jeg lytter er jeg meeeeget takknemlig . Det er ikke lett og flytte den og lytte samtidig.

Mvh Ove

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Om så selveste Tom Holman hadde banket på døren min og bedt meg om å sette front-ht til Small, så ville eg fortsatt ikke endret oppsettet mitt. Det er ikke fordi jeg er sta, men fordi det låter best i mine ører.
    Jepp, det jeg har sagt flere ganger også. Det som er viktigst er jo at man selv får det som man vil, ikke hva man tilfeldigvis leser på internett :-D
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Er det egentlig noen fasit?.

Mvh Ove
    I følge mange her er tydeligvis fasiten Small, noe jeg ikke synes er riktig

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    ... At du mener subjektivt sett at du får bedre lyd med LARGE er jeg helt sikker på at du gjør det, uten tvil, men det er ikke sikkert jeg hadde ment det samme....
    Er det ikke subjektivt sett som betyr noe? Jeg ser film for å bli underholdt

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror problemet med for liten dynamikk i bass/for lite headroom på sub er at folk gjerne drar opp LFE-kanalen litt ekstra og får da som Skogs sier mer leven i bassen hele tiden og ikke når det skal. Har man store fronter som settes til LARGE så kan man skru opp LFE uten at en hagle høres ut som en a-bombe. Dette pga at hagla kommer ut av frontene og a-bomba kommer fra sub. Jeg har ingen problemer med å se nytteverdien i LARGE, men det krever som nevnt tidligere store fronter og masse strøm. Har du det så fungerer det nok greit. Eventuelt så går det an å sette til SMALL og x-over til 60 eller 40. Det vil jo bli en mellomting som kan fungere for noen.

Og som Skogs også nevner så er det den subjektive opplevelsen som teller. Jeg driter en 7 meter lang kabel i hva andre gjør med anleggene sine. Jeg bruker SMALL pga begrensninger i høyttalerne og jeg synes at det fungerer veldig bra. Som regel med LFE litt høyere enn YPAO sier og andre ganger mye høyere. Jeg så Stargate DTS HDMA 7.1 med sub på -7 som YPAO vil og jeg ble litt overrasket over at sub'ene jobbet rimelig greit da óg.

Det er nok ingen fasit på dette, men jeg tror nok at anbefalingene til Audyssy og THX er et greit utgangspunkt for så å justere etter som hva ørene liker. Enige blir vi nok aldri siden vi har forskjellige ører og forskjellige anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en fornuftig konklusjon

Men jeg synes det er viktig at folk gjerne utforsker de forskjellige mulighetene man har til å tune annlegget sitt, kanskje de får seg en "overraskelse", og kanskje ikke. Jeg vil ikke at Large-innstillingen skal få en slik status at alle til enhver pris må unngå den.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg tror problemet med for liten dynamikk i bass/for lite headroom på sub er at folk gjerne drar opp LFE-kanalen litt ekstra og får da som Skogs sier mer leven i bassen hele tiden og ikke når det skal. Og som Skogs også nevner så er det den subjektive opplevelsen som teller.
    Her er jeg helt enig, har en skrudd opp suben i forhold til resten har en ikke lenger et riktig kalibrert oppsett og det nytter ikke klage på Small innstillingen hvis alt høres like høyt ut. Har en anlegget RIKTIG kalibrert vil en oppleve den sinnsyke dynamikken i spesielt moderne filmer. Dette kan som andre nevner nesten bli for mye av det gode, spesielt hvis en ikke bor i enebolig.

Ellers er vi enige med deg Skogs i at det til slutt er subjektivt hva en foretrekker. Jeg synes det er interessant å diskutere hvorfor du mener å få bedre resultat med Large når fagmiljøet og mange andre får best resultat med Small. Hva hadde vi lært uten diskusjoner?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Her er jeg helt enig, har en skrudd opp suben i forhold til resten har en ikke lenger et riktig kalibrert oppsett og det nytter ikke klage på Small innstillingen hvis alt høres like høyt ut. Har en anlegget RIKTIG kalibrert vil en oppleve den sinnsyke dynamikken i spesielt moderne filmer. Dette kan som andre nevner nesten bli for mye av det gode, spesielt hvis en ikke bor i enebolig.
    Det er ikke dynamikken jeg klager på, for den er virkelig bra nok. Men man har akkurat samme dynamikken i lfe-kanalen som i front-kanalene. Dermed blir, i svært mange filmer, maks spl fra frontene lik maks spl i lfe-kanalen. Siden alt handler om kontraster, blir lydtrykket fra lfe-kanalen større relativt til basstrykket fra front-kanalene i mitt oppsett. Rent subjektivt synes jeg dette blir veldig behagelig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært kjedelig hvis alle hadde samme utstyr og samme innstillinger. Da hadde forumet vært rimelig dødt. Jeg synes det er veldig interessant å høre erfaringene fra folk som har annet oppsett enn meg. Jeg vet jo hvordan det høres ut med mitt oppsett.

Det hadde vært interessant å VITE de forskjellige frekvensområdene som brukes på de forskjellige kanalene i de forskjellige lydsporene. Fullfrekvent er litt vagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært kjedelig hvis alle hadde samme utstyr og samme innstillinger. Da hadde forumet vært rimelig dødt. Jeg synes det er veldig interessant å høre erfaringene fra folk som har annet oppsett enn meg. Jeg vet jo hvordan det høres ut med mitt oppsett.

Det hadde vært interessant å VITE de forskjellige frekvensområdene som brukes på de forskjellige kanalene i de forskjellige lydsporene. Fullfrekvent er litt vagt.
    Helt enig, jeg vurderer å koble laptopen til preout sub og front-ht, for så å måle frekvensresponsen gjennom en hel film med en RTA. Hadde hvert interresant å lese av resultatet etter filmen. Kunne nesten hvert morro å sitte med laptoppen på fangen og følge med:P Men det blir litt i overkant spesiellt kanskje:P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man har akkurat samme dynamikken i lfe-kanalen som i front-kanalene.
    Har man det? Man har sikkert mulighet teknisk til samme dynamikk, men lydteknikkeren kan bruke varierende nivå og dynamikk innenfor de tekniske begrensningene på de forskjellige kanalene. Argumenterer ikke for å være vanskelig, jeg sitter bare ikke med samme inntrykk av en "flat" dynamikk mellom effekter som går til surround kanalene og effekter til LFE.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en tid tilbake så var jeg i kontakt med en reciver produsent, og vi diskuterte LARGE/SMALL i forbindelse med fronthøyttalerene. Der presiserte han for meg at normalt sett så er det lik lydinfomasjon i frontene som i LFE signalet. Altså normalt sett så går du ikke glipp av noe lydinformasjon ved å ikke ha sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    For en tid tilbake så var jeg i kontakt med en reciver produsent, og vi diskuterte LARGE/SMALL i forbindelse med fronthøyttalerene. Der presiserte han for meg at normalt sett så er det lik lydinfomasjon i frontene som i LFE signalet. Altså normalt sett så går du ikke glipp av noe lydinformasjon ved å ikke ha sub.
    Poenget var vel at de færreste har fronter som faktisk klarer å gjenngi den informasjonen, ikke om informasjonen er der i utgangspunktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var vel at de færreste har fronter som faktisk klarer å gjenngi den informasjonen, ikke om informasjonen er der i utgangspunktet.
    Ja, men nå er det slik at mye av LFE signalet ligger i et frekvensområde som dem fleste høyttalerene klarer å gjengi, men frontene klarer somregel ikke dette på samme måte som en sub.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lfe er heller ikke lik eller gjøres likt mellom de ulike encodere decodere
    http://www.dolby.com/uploadedFiles/z...nal/38_LFE.pdf

THX har sin grunn til å anbefale små høytalere så de kan ikke på noen måte anbefale annet
    (de fleste ønsker vel normalt å utnytte dd 5.1 , dts , hd lydcodec , multukanals lpcm å ikke legge seg på en thx lyttenorm som for mange rett å slett er tamt og generell lyd de ikke ønsker som en hjemmekinolyd fordi den gjenngir ikke dd/dts/hd codec lyd slik de er laget)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke dynamikken jeg klager på, for den er virkelig bra nok. Men man har akkurat samme dynamikken i lfe-kanalen som i front-kanalene. Dermed blir, i svært mange filmer, maks spl fra frontene lik maks spl i lfe-kanalen. Siden alt handler om kontraster, blir lydtrykket fra lfe-kanalen større relativt til basstrykket fra front-kanalene i mitt oppsett. Rent subjektivt synes jeg dette blir veldig behagelig.
    Jeg må si jeg har litt problemer med denne argumentasjonen.

Når man har høyttalerne til small så flytter man noe av jobben til subwooferen. En eventuell forskjell i dynamikk mellom materialet som ligger i frontkanaler og lfe-kanal forblir den samme.

Man kan derimot ikke lenger uavhengig justere VOLUMET på bass som hører til lfe-kanalen og bass som hører til front-kanalene.

Så ditt grunnleggende argument for å sette høyttalerne til LARGE er at du ønsker å sette LFE-kanalen høyere enn den er tiltenkt. Du er ikke så opptatt av at dette går på bekostning av din evne til å gjengi dypbass som måtte eksistere i lydsporet til frontkanalene, ei heller at du reduserer tilgjengelig headroom på frontene ved å belaste forsterkeren mer enn nødvendig.

Dette er som nevnt en helt fin forklaring på hvorfor du har stilt det inn slik, men det blir helt helt feil å ta dette inn i en generell diskusjon på om SMALL eller LARGE er den innstillingen som gir best resultat - da du gjør dette fordi du bevisst ønsker å feiljusterer anlegget i forhold til referansen, da dette tydeligvis fungerer for ditt anlegg og/eller din smak. Denne feiljusteringen reduserer totalt tilgjengelig headroom samt lydkvaliteten.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er som nevnt en helt fin forklaring på hvorfor du har stilt det inn slik, men det blir helt helt feil å ta dette inn i en generell diskusjon på om SMALL eller LARGE er den innstillingen som gir best resultat - da du gjør dette fordi du bevisst ønsker å feiljusterer anlegget i forhold til referansen, da dette tydeligvis fungerer for ditt anlegg og/eller din smak. Denne feiljusteringen reduserer totalt tilgjengelig headroom samt lydkvaliteten.
    +1

Hva som gir best resultat blir litt smak og behag, og enkelt synes dette det som gir mest korrekt lyd blir kjedelig. Enkelte synes dyre highend anlegg låter kjedelig. Jeg tror alt fra preferanser og matching av utstyr avgjør for den enkeltes valg angående SMALL/LARGE, så jeg også mener det er feil å bringe denne diskusjonene på bakgrunn av bedre "kontraster" eller dynamikk. Det er ikke instillingen i seg selv som gjør lyden bedre det er enkelt-komponentene i anlegget og hvordan dem spiller sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner fortsatt ikke et eneste nytt argument som jeg ikke har kommet med noen tilbakemeldig på. Dere går i ring nå folkens, det er tidkrevende og kjedelig:P

Bare godta det faktum at mange foretrekker Large-oppsett, da dette gir muligeheter for en annen lydkarakteristikk enn Small-oppsett. Hva som er "rett" og "galt" betyr overhodet ingenting sålenge den subjektive film-opplevelsen får, etter lytternes meninger, bedre resultat. Og det blir rett og slett for enkelt å påstå at jeg ikke har prøvd begge oppsettene riktig kalibrert, for det har jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke informasjonen er der, så er det vel ikke nødvendig at frontene skal klare å reprodusere dem? :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke informasjonen er der, så er det vel ikke nødvendig at frontene skal klare å reprodusere dem? :lol:
    Det lå implisitt i mitt innlegg at informasjonen faktisk ligger der, det har ikke vært et tema at det ikke gjør det og er heller ikke nødvendig å diskutere.

Side 6 av 15 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •