Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 281
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Faktum er at Small er det som er anbefalt av de som designer systemene vi bruker
    Tilleggsmoment: de som "designer" lydsporene til film hensyntar dette (f.eks. THX-standarden).

Men som flere andre her har sagt: gjør hva du vil! Mine og andres velmente råd trenger ikke følges.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo unntak til enhver regel - men jeg synes jo det er imponerende at folk har såpass med selvtillit at de mener at de har bedre greie på dette enn han derre chief technology officer-karen fra audessey.

Argumentene både fra artikkelen hans og fra Brett McLaughlin er jo rimelig grei skuring, og vanskelig å argumentere mot. Men det hindrer naturligvis ikke en hel gjeng fra å prøve

Det er få på dette forumet som har høyttalere som går flatt til 20 hz, eller engang 30hz - de som har det skal få lov til å sette høyttalerne sine til large
    --
    Thorbjørn

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det finnes jo unntak til enhver regel - men jeg synes jo det er imponerende at folk har såpass med selvtillit at de mener at de har bedre greie på dette enn han derre chief technology officer-karen fra audessey.
    Tenkte akkurat det samme selv. Mannen som antagligvis kjenner Audyssey best av alle sier rett ut at man skal kjøre SMALL, å alikevel så er det folk her som mener motsatt. Men for all del, folk må gjøre som de vil med sine egne oppsett
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel legge til at for endel år siden når jeg hadde B&W 604 kjørte jeg lenge med large i kombinasjon med sub og var overbevist om at dette fungerte best.

Jeg tror de fleste (dette gjaldt også meg) undervurderer hvor vanskelig det er å virkelig integrere en sub på en god måte.

Hvis man vurderer SMALL mot LARGE ved å bare switche mellom det vil man lett få inntrykk av at man får mindre bass med høyttalerne som small, samt at det naturligvis er et hardt slag for manndommen å sette gulvhøyttalerne sine til "SMALL" i menyen. De er da for f**n ikke små, tenker vi!.

Det mange samtidig undervurderer er hvor bra en godt integrert sub faktisk kan låte. Det krever litt tid og innsikt, men det er verdt jobben! Og det kunne ikke falle meg inn å ha et oppsett uten sub hverken til musikk eller film.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her blir det mye barnslig argumentering og vridning på ordnene synes jeg..

At small er THX-standard har jeg ikke vanskelig for å forstå, og jeg har ikke prøvd å si at audyssey-folka tar feil. Small-innstillingen passer stort sett for alle, og det gir nok "riktig" volum på bassen, jeg har ikke prøvd å si noe annet. Det eneste jeg vil frem til er at MAN KAN FÅ STØRRE KONTRAST MELLOM SPESIALEFFEKTER OG VANLIGE LYDSPOR hvis man bruker large-innstillingen. Så den har definitivt sine bruksområder, og er ikke en "feil" innstilling som noen her påstår.

Er det noen som er uenig i akkurat dette?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du snakker om her Skogs er vel dynamikk. Hvis alle kanaler er kalibrert til rett volum så skal det ikke være særlig forskjell på dynamikken på large og small. Men hvis man kjører opp volumet på LFE-kanalen slik mange gjør så ser jeg problemstillingen din. Da overdøver sub'en de andre kanalene og du mister dynamikken når det virkelig smeller til i LFE-sporet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det du snakker om her Skogs er vel dynamikk. Hvis alle kanaler er kalibrert til rett volum så skal det ikke være særlig forskjell på dynamikken på large og small. Men hvis man kjører opp volumet på LFE-kanalen slik mange gjør så ser jeg problemstillingen din. Da overdøver sub'en de andre kanalene og du mister dynamikken når det virkelig smeller til i LFE-sporet.
    Helt riktig, det er det jeg mener Med subben kalibrert til "rett" volum vil det være mye større fordeler ved SMALL-oppsett. Men hvis man vil ha mer bass ved spesialeffektene vil dette ødelegge bass-balansen ved vanlige lydspor. Dette unngår man hvis man kjører Large, og med riktig utstyr og kalibrering kan man mer eller mindre unngå ulempene til Large-oppsettet for å minimere kompromisset.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Helt riktig, det er det jeg mener Med subben kalibrert til "rett" volum vil det være mye større fordeler ved SMALL-oppsett. Men hvis man vil ha mer bass ved spesialeffektene vil dette ødelegge bass-balansen ved vanlige lydspor. Dette unngår man hvis man kjører Large, og med riktig utstyr og kalibrering kan man mer eller mindre unngå ulempene til Large-oppsettet for å minimere kompromisset.
    Så det du sier er at du synes det ikke er nok dynamikk på filmspor flest i utgangspunktet, og du ønsker å rette opp i dette ved å sette høyttalerne til LARGE og dermed kunne skru opp subben uten å få mer bass på lydsporet generelt, men kun mer bass på LFE-signalet?

Jeg pleier ofte å kjøre med en viss dynamisk kompresjon nettopp fordi det er for MYE dynamikk i de mange lydspor (skrur man opp så høyt at rolige partier blir høyt nok så blir det DRITHØYT når det er full action), så jeg kjenner ikke igjen problemet du sikter til - men hvis du ser på dette som et problem forstår jeg at du ønsker en slik konfigurasjon.

Nå skal det legges til at jeg har romperister i sofaen, så jeg får en mer effektfull LFE uten at subben er skrudd opp mer enn referansenivå.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub nivået må selvsagt settes korrekt i forhold til resten av høyttalerene. De gangene jeg har prøvd å sette suben høyere har det ført til mer bulder enn brak Mine argumenter har hele tiden tatt utgangspunkt i at anlegget er skikkelig kalibrert. Nytter ikke å argumentere for at Large er best med bakgrunn i et dårlig kalibrert Small oppsett...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    ..... Nytter ikke å argumentere for at Large er best med bakgrunn i et dårlig kalibrert Small oppsett...
    Uff, begynner folk med denne type kommentarer igjen? Jeg går også ut ifra riktig kalibrerte systemer både for large og for small, har ikke nevnt noe annet..

For å gi et eksempel på hva eg mener, så kan vi ta "hero wanted", en film eg så for en stund siden. Her foregår handlingen bl.a inne på en nattklubb, med typisk dunke-musikk. Her er bassen akkurat som den skal være, og subbene er ikke aktive. Litt senere kommer en eksplosjon, nå blir subbene drevet til rett før de klipper. Dette er med Large oppsettet. Med small oppsettet er det ca samme mengden med bass på nattklubben, men når eksplosjonen kommer, er subbene langt ifra å klippe. Hvis eg nå skrur opp volumet på subbene i small-oppsettet for å utnytte subbene ved eksplosjonen, blir det altfor mye bass på nattklubben.

Legg godviljen i det, og staheten litt til sides, så skjønner dere hva jeg vil frem til. Spesialeffekter blir litt mer spesielle når kontrasten i bassvolumet øker. Å kun tenke på dynamikken blir feil, da dette gjelder for både "vanlig bass" og "spesial-effekt-bass", begge disse har ofte samme dynamikken. Dvs at bassen i musikk kan være like høy som bassen i en eksplosjon, forskjellen er at bassen i eksplosjonen ligger i LFE-kanalen, og bassen til musikken ligger i HT-kanalene. Dermed kan jeg øke forskjellen mellom spesialeffektbass og "vanlig" bass. Hvis man bruker small-oppsett kan man bare øke begge samtidig. (og ikke kom med noen "han tror han vet bedre enn lydteknikerne"-kommentarer)

Dette gir en annen lydsignatur til filmen, en signatur jeg finner veldig behagelig.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror forstår hva du forsøker å si, Skogs.

Men hvis subwooferne er nær ved å klippe, vil jeg i beste fall si at det for lite headroom i anlegget/subwooferne i forhold til det aktuelle volumnivå, og i verste fall si at subwooferne er feilkalibrert.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja, og Audyssey som er verdenskjent for så bra lyd!

Mine høyttalere har til sammen over 4kW, 4 x 13" og ruller av ved 20hz. In-room respons viser faktisk en økning ved 20hz. Vurderer likevel å sette de til "small", rett og slett for å dele de av litt over der de ruller av - kanskje ved 30hz. Dette for å gi elementene best mulig arbeidsbetingelser, og for å få med seg informasjon i de få siste hz under der høyttaleren ruller av. Det forutsetter selvsagt en sub som kan ta over uten mer forvrenging enn front. Large fungerer forøvrig greit her, men hadde jeg hatt mindre høyttalere hadde jeg ikke vært i tvil.

Jeg tenker som så at så lenge man har en sub som går dypere enn fronthøyttalere, og subwoofer ikke allerede er overarbeidet - sett fronthøyttalere til small. Så kan man heller leke med hvor delefrekvensen bør ligge.

Best Regards
    Håkon N
    Chief Technology Officer, DHARMA Initiative

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg tror forstår hva du forsøker å si, Skogs.

Men hvis subwooferne er nær ved å klippe, vil jeg i beste fall si at det for lite headroom i anlegget/subwooferne i forhold til det aktuelle volumnivå, og i verste fall si at subwooferne er feilkalibrert.
    +1

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg godviljen i det, og staheten litt til sides, så skjønner dere hva jeg vil frem til. Spesialeffekter blir litt mer spesielle når kontrasten i bassvolumet øker. Å kun tenke på dynamikken blir feil, da dette gjelder for både "vanlig bass" og "spesial-effekt-bass", begge disse har ofte samme dynamikken. Dvs at bassen i musikk kan være like høy som bassen i en eksplosjon, forskjellen er at bassen i eksplosjonen ligger i LFE-kanalen, og bassen til musikken ligger i HT-kanalene. Dermed kan jeg øke forskjellen mellom spesialeffektbass og "vanlig" bass. Hvis man bruker small-oppsett kan man bare øke begge samtidig. (og ikke kom med noen "han tror han vet bedre enn lydteknikerne"-kommentarer)

Dette gir en annen lydsignatur til filmen, en signatur jeg finner veldig behagelig.
    Forstår hva du mener og dette er jo en helt grei argumentasjon for hvorfor LARGE passer for deg i ditt anlegg, men er i utgangspunktet ikke noe argument for at man ikke generelt bør bruke SMALL.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja, og Audyssey som er verdenskjent for så bra lyd!

Best Regards
    Håkon N
    Chief Technology Officer, DHARMA Initiative
    Hihi, joa - men vil tippe de like fullt har høyere innsikt i disse tingene enn opptil flere av våre kjære forumdeltagere.

Du er vel en av de få her inne som har fronter som faktisk kunne rettferdiggjort en LARGE innstilling, så at selv du heller mot SMALL burde vel si det meste. Men så er det jo også et poeng at man må ha en sub som klarer å ta unna det lydtrykket man ønsker også da.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg vil frem til er at MAN KAN FÅ STØRRE KONTRAST MELLOM SPESIALEFFEKTER OG VANLIGE LYDSPOR hvis man bruker large-innstillingen. Så den har definitivt sine bruksområder, og er ikke en "feil" innstilling som noen her påstår.
    Jeg må si meg enig med en del andre her Skogs. Jeg ser ingen hold i argumentene dine, det du beskriver over her er ikke noe jeg har opplevd. At du mener subjektivt sett at du får bedre lyd med LARGE er jeg helt sikker på at du gjør det, uten tvil, men det er ikke sikkert jeg hadde ment det samme. Og ja, det kan være at du får bedre lyd, men jeg får en følelse av at den problemstilling du fremtiller skyldes mer matching av utstyr enn selve LARGE/SMALL instillingen.

For å snu litt på flisen og sette dette litt på spissen så sier du egentlig at SMALL instilligen er noe tull. For hvis argumentet ditt er at du får større kontraster når høyttalerene er satt til LARGE så bør jo dette også gjelde for små høyttalere, hvis man ser bort i fra stressfaktoren så bør man altså da sette små høyttalere til LARGE?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gi et eksempel på hva eg mener, så kan vi ta "hero wanted", en film eg så for en stund siden. Her foregår handlingen bl.a inne på en nattklubb, med typisk dunke-musikk. Her er bassen akkurat som den skal være, og subbene er ikke aktive. Litt senere kommer en eksplosjon, nå blir subbene drevet til rett før de klipper. Dette er med Large oppsettet. Med small oppsettet er det ca samme mengden med bass på nattklubben, men når eksplosjonen kommer, er subbene langt ifra å klippe. Hvis eg nå skrur opp volumet på subbene i small-oppsettet for å utnytte subbene ved eksplosjonen, blir det altfor mye bass på nattklubben.
    Perfekt!
    Prøv å forstå at dette ikke handler om at subben er i ferd med å klippe, men at det blir alt for mye disco bass(det kan faktisk bli for mye bass!!!!).

Dette er nok personlig meining og hvordan ting skal høres kommer vel opp til hver enkelte og ikke hva disse chief Audyssey ekspertene sier...

Jeg mener at korrekt lyd i den scenen, er at det ikke skal brøle dunk dunk bass under den scenen (sånn typisk fjortis gutt har fått seg nytt anlegg/subb og skrur bassen på max), en skal ikke drukne i bassen. Men når det først kommer en eksplosjon da skal det brake løs!

Har du satt anlegget til SMALL, så må en velge om en enten skal få overflow med disco bass som drukne hele rommet, eller tune det ned litt for å få "korrekt" disco bass, men da på bekostning av at eksplosjonen ikke får deg til å myse (om en vil)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva dere mener, jeg har bare aldri opplevd denne problemstillingen selv. Føler heller mange filmer har dratt det for langt, å føler det til tider er sykt mye bass når det skjer eksplosjoner å sånt. Å jeg kjører SUB'ene med samme innstillinger til musikk å film, så de er ikke tunet overdrevet høyt.

Kan legge til at jeg har vært hos kompiser som jeg føler det er like mye bass uansett scenene, altså om det er en skyte scene eller en "nuke" som går av er ett fett. Problemet hos de er at SUB'en deres jobber full guffe uansett da de har satt den alt for høyt å den ikke klarer å gi mer lyd ved de råeste effektene da den allerede gir 100% på småeffekter også. Prøver å forklare de dette, men er ikke alle som vil høre

Sier ikke at dette er tilfellet hos dere som foretrekker LARGE, kommer bare med noen personlige erfaringer.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

. Med small oppsettet er det ca samme mengden med bass på nattklubben, men når eksplosjonen kommer, er subbene langt ifra å klippe. Hvis eg nå skrur opp volumet på subbene i small-oppsettet for å utnytte subbene ved eksplosjonen, blir det altfor mye bass på nattklubben.
    forskjellen mellom spesialeffektbass og "vanlig" bass.

.
    Hvorfor i alle dager skal du skru opp lfe når du har samme mengde bass i nattklubbscenen og dermed samme mengde volum når det skjer action? For å utnytte subben bedre, jaja, lar du være å skru den opp får du headroom og mindre distortion. De kan oppleves som mindre bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Perfekt!
    Prøv å forstå at dette ikke handler om at subben er i ferd med å klippe, men at det blir alt for mye disco bass(det kan faktisk bli for mye bass!!!!).

Dette er nok personlig meining og hvordan ting skal høres kommer vel opp til hver enkelte og ikke hva disse chief Audyssey ekspertene sier...

Jeg mener at korrekt lyd i den scenen, er at det ikke skal brøle dunk dunk bass under den scenen (sånn typisk fjortis gutt har fått seg nytt anlegg/subb og skrur bassen på max), en skal ikke drukne i bassen. Men når det først kommer en eksplosjon da skal det brake løs!

Har du satt anlegget til SMALL, så må en velge om en enten skal få overflow med disco bass som drukne hele rommet, eller tune det ned litt for å få "korrekt" disco bass, men da på bekostning av at eksplosjonen ikke får deg til å myse (om en vil)
    Takk Helt utmerket!

Til dere andre, så tror jeg at vi runder av her, for nå fortsetter dere bare med de samme argumentene som før, bare at dere vrir på mine ord slik at de fortsatt passer inn. Ganske barnslig igrunn. Jeg for min del har ikke hvert med i denne diskusjonen for å til enhver pris si at dere tar feil og jeg har rett, jeg har aldri sagt at small er en tulleinnstilling - tvert imot.

Jeg har hele tiden hvert helt enig i at Small-innstillingen med rette er thx-standard. Og det yter nok "riktig" lyd. MEN det er mange som ønsker å endre denne lydkarakteristikken, og der kommer Large-innstillingen inn.

Om så selveste Tom Holman hadde banket på døren min og bedt meg om å sette front-ht til Small, så ville eg fortsatt ikke endret oppsettet mitt. Det er ikke fordi jeg er sta, men fordi det låter best i mine ører. Jeg vet også at det er andre som foretrekker denne lydsignaturen.

Side 5 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •