Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 281
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Jeg har prøvd å ytre mitt budskap om dette tidligere, men å sette høyttalerene til LARGE har sine klare fordeler!

Den største fordelen er at du kan stille suben langt høyere i volum, uten å bli plaget av unødvendig og slitsom buldring gjennom hele filmen. Når spesialeffektene først sender bass til LFE-kanalen får man en voldsom dynamikk i bassen relativt til "vanlig" bassmengde ellers i filmen. Dette resulterer i at spesialeffektene blir mye mer uthevet og grommere.

Alt dette forutsetter da at front-høyttalerne er kapable til å spille bra i de nedre oktavene og ikke minst at du får kontroll på fasen.
    +1 Jeg er helt enig dette. Har ht satt til large selv og liker det mye bedre. har da boostet opp lfe ganske mye i forhold til resten, og merker tydelig når lfe kanalen får bass. ht som large har helt klart sine fordeler. Anbefaler alle å prøve det, liker man det ikke så kan man jo bare gå tilbake til small.

Er forøvrig enig i alt som blir sagt om fase og kalibrering. ett large oppsett er mer utsat for fase problemer og er vanskligere å få til å spille bra, men er utrolig kult når det sitter.

En ting jeg ikke helt forstår er at høyttalere satt til large må spille så veldig dypt. jeg trodde at det meste av dypbassen uansett ligger i lfe sporet. Husk at med ht satt som large, spiller de fullfrekvent, men de spiller ikke lfe sporet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra det er flere som har fått dette til skikkelig

Såvidt jeg har erfart så ligger det ofte litt dypbass i HT-kanalene og, men som oftest med lavere amplitude enn det til LFE-kanalen. Men jeg tviler veldig sterkt på at det blir sendt skikkelig dypbass til høyttalerne, som ikke blir sendt til LFE-kanalen. Folka som redigerer filmer vet nok at bass er omnidireksjonal og ikke kan lokaliseres, derfor har det ingen funksjon å sende enkelte subbass-signaler kun til fronthøyttalerne. Så tror ikke man står i fare for å "miste" dypbass-signaler.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid vært tilhenger av Large på frontene. Har selvfølgelig tatt hensyn til dette ved valg av høyttaler og da. Med nok effekt ser jeg ikke problemet.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp kjøpt meg en ny yamaha 2065 og på autokalibreringen så satt den selv kun frontene som large og lfe-subwfr.

Jeg har lektor 8 foran og kjøpte effektforsterker for at de skulle klare å spille alt de var ment å spille og hovedbruken min er film og spill, og noe musikk.

Hvis jeg setter frontene til small, vil ikke mitt kjøp ha vært bortkastet da? eller er det jeg som mistolker innleggene her?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    Nettopp kjøpt meg en ny yamaha 2065 og på autokalibreringen så satt den selv kun frontene som large og lfe-subwfr.

Jeg har lektor 8 foran og kjøpte effektforsterker for at de skulle klare å spille alt de var ment å spille og hovedbruken min er film og spill, og noe musikk.

Hvis jeg setter frontene til small, vil ikke mitt kjøp ha vært bortkastet da? eller er det jeg som mistolker innleggene her?
    Jeg merker ikke noe spesielt som er forskjellig når jeg setter delefrekvensen på 80Hz eller full range som det heter på min onkyo. Nå vet jeg jo ikke hvor dypt i hz frontene spiller i mitt rom. På papiret står det 35hz +/- 3db, men skal få meg måleutstyr til å måle frekvensene.
    Du får jo brukt for "hele" høyttaleren hvis du liker å høre på musikk i direct modus, da går lyden forbi alle filtrene og dsp'ene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette frontene til SMALL er vel helst for de som:
    - ikke har så veldig store fronter
    - har begrenset forsterkerkraft
    - ikke gidder å bruke mer tid enn nødvendig på å kalibrere bort utfasing mellom fronter og sub

Det har vært sagt mange ganger og blir nok nevnt noen ganger til, men her er den: Dere må bare prøve dere fram. Det som låter bra hos noen kan låte som en bøtte møkk hos andre, selv med identisk utstyr. Det finnes ingen fasit. Å sette alt til SMALL og dele på 80hz er, så vidt jeg har fått med meg, THX-standarden. Derfor er det mange som tar utgangspunkt i det. Har man store fronter, masse effekt og tid og kunnskap til skikkelig kalibrering så er det sikkert fett med fronter til LARGE. Uansett så må det prøves i hvert enkelt tilfelle.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt enig med deg Gurba.

jeg har RF83 i front, og synes det er noe unaturlig å ha disse på 80hz, da kunne jeg likegjerne hatt RF62 liksom..

på onkyo spiller jeg med Large på fronter, etter å testet en del med small/large

Når de er i large, kan også doblebass velges, dvs subwoofer spiller også bass ilag med fronter - på denne måten for jeg utnyttet mer av RF83, enn jeg ville med small.

MEN: ulempet er selvsagt fase, med å ha large og sub OG fronter spiller bass, ble det mildt sagt mye mer arbeid med å få de til å spille på lag, det skal sies!

når kalibrering er rimelig bra tør jeg påstå at lyden er tøffere med fronter som large/fullband - men det forutsetter jo at man har fått kalibrering til å sitte - og at frontene er av såpass størrelse at de fysisk kan spille fullfrekvens etter min mening!

RF83 spiller meget kjapp og kontant bass, og har godt med krutt ned rett under 30hz i mitt rom, og deling på 80hz mister jeg mye av denne kjappe og kontante bassen når en "vanlig" subwoofer tar dette alene...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve meg litt fram og se. Må ha anlegget i den vanlige stua, så er begrenset med muligheter for plassering og slikt, og mer avansert kalibrering enn å måle høyttaleravstand fra bakvegg og sidevegg har jeg ikke erfaring eller utstyr til..

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Do you have a subwoofer in your system? Great. Then your speakers are small. Before you get all upset, read on."

:arrow: Audyssey | Blog Archive | Small vs. Large

"All speakers are Small. In today’s complicated AVR lingo that just means: If you have a subwoofer you should always turn bass management on. Always. Even if your receiver clings to the past and automatically sets your speakers to Large."

Chris Kyriakakis
    Chief Technology Officer

Co-founder and Chief Technology officer for Audyssey Laboratories, Kyriakakis has authored two books and more than 100 journal and conference publications. He is a Prof. at the USC School of Engineering where he heads the Immersive Audio Lab and conducts research in the intersection of immersive audio signal processing, acoustics, and psychoacoustics.

Mer fra "fagfolk":

"Avoid setting your speakers, even if they are towers, to the "large" setting in your receiver's setup menus."

:arrow: Set Your Speakers to Small in Your Receiver Setup

Denne siste artikkelen har en fin oppsummering Hellnoob-style:

1. "There are three main reasons for avoiding the "large" setting. The first is that crossovers aren't brick walls; they have slopes in both directions." [snip] "The large setting on a receiver doesn't filter any low frequencies from a speaker to the sub. If the speaker isn't capable of the really low frequencies, they simply will be lost. Set to "small," however, these low frequencies will be filtered out and passed to the subwoofer, which is capable of reproducing them."

2. "The second reason for using the "small" setting is that when you relieve a speaker of low bass duties, that speaker becomes a much easier load for your amp, and the midrange quality of the speaker often improves."

3. "The third reason for using the "small" setting is that bass frequencies have the greatest interaction problems with a room. Multiple sources of low bass in non-optimal places cause all sorts of sound wave problems."

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra post Hellnoob. Veldig int. lesestoff. Anbefaler folk og også lese kommentarene under artikkelen, da Chris svarer på mange spr.mål der også.

Står faktisk litt om "both" funksjonen der også.

LFE+Main or Double Bass is an option that was specifically created by AVR makers to appease customers who were personally “offended” when their speakers were designated Small. With this option, the bass from the supposed Large speakers is not lost and is redirected to the subwoofer. The problem is that in the overlap frequency region between the sub and the speaker the bass is doubled and therefore not correct. Having a sub is only beneficial if the content between it and the satellite speakers is properly spliced so the blend doesn’t cause issues. Just playing the same content from both doesn’t do that.

Yes, there is a benefit in distributing the bass from multiple sources. But the only way to do that correctly is with more than one subwoofer
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Å sette frontene til SMALL er vel helst for de som:
    - ikke har så veldig store fronter
    - har begrenset forsterkerkraft
    - ikke gidder å bruke mer tid enn nødvendig på å kalibrere bort utfasing mellom fronter og sub
    Jeg har relativt store fronter, nok forsterker kraft og har kalibrert mer enn de fleste. Alikevel foretrekkes standarden med høyttalerene satt til Small og deling på 80hz. Det finnes langt flere grunner til å bruke standarden enn å ikke gjøre det, derfor er det standard

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du store fronter og power så går det jo an å dele på 60/40hz for å utnytte frontene litt mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra lesing her. jeg får egentlig ingen ting til å fungere optimalt her hos meg, det som har funger best med tanke på utfasninger er faktisk med front til large, og da med delingen satt til 80Hz og setting front+SWFR i forsterker, da spiller sub og front i fase opp til ca 60Hz og delvis i fase da opp til 100Hz. jeg har da ingen dipper. men synes bassen blir "feit og doven". Rommet mitt lager en dipp på mer en 20 db på 80Hz både på fronter og sub.
    kjørte en kurve på høyre og venster front alene, og så da at frontene utfaset hverander på 80Hz, jeg flyttet høyre front 0.5m ( i reseiver), da forsvant denne dippen på 80Hz men jeg fikk en ny på 55Hs men denne var liten.

Jeg har en veldig fin kurve på sub opp til 80Hz og jeg har en ganske fin kurve på fronter fra 35Hz og opp, men sammen blir det ikke bra, har testet med fronter smal med settings SWFR i reseiver og deling fra 40 til 100Hz, men uansett hva jeg gjør så får jeg en total utfasning i den frekvenen som er delingen, og vender jeg fasen 180gr. så er utfasningen ca 20Hz lenger opp eller ned.

Testet med å slå av eq i reseiver, og har prøvd å justere eq manuellt ved å dempe frekvenser, men uten hell.

Siste forsøk jeg har gjort er å sette front til large, og sette deling til 120Hz samt og setting front+SWFR for å få fullt signal på både front og sub, for så å slå på delefiltret i sub, men det ble ikke noe bedre, i sub har jeg en "slope" setting som jeg har tolket betyr hvor raskt sub faser seg ut, men å stille på denne flytter bare problemet litt opp eller ned.

Dette var mye om mine problemer, men det viser at det ikke er noen fasit svar på dette med sub integrering.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les artiklene i mitt innlegg, gurba :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor mange "proffer" som mener at front-ht skal settes til small, kommer man ikke bort fra det faktum at mange her får bedre resultater ved å sette dem til large. Det er selvfølgelig individuellt hva som passer på forskjellige oppsett og hva hver enkelt foretrekker.

Jeg er enig i at å sette dem til Large KAN føre til vansker, og krever mye mer av både utstyr og kalibrering. Men eg tror og at alt i alt blir resultatet bedre hvis man får det til skikkelig. Hovedsaklig er grunnen til dette at man kan nesten ikke få for mye bass ved spesialeffekter, men det blir slitsomt med mer bass enn det som er meningen ved "vanlige" lydspor. Er bassnivået jevnt gjennom hele filmen, blir spesialeffekter litt mindre spesielle.

Man får ikke nødvendigvis problemer med fasen heller, selv kjører eg LFE-signalet direkte til subbene sin effektforsterker, og fasen er helt ypperlig.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Jeg er enig i at å sette dem til Large KAN føre til vansker, og krever mye mer av både utstyr og kalibrering. Men eg tror og at alt i alt blir resultatet bedre hvis man får det til skikkelig. Hovedsaklig er grunnen til dette at man kan nesten ikke få for mye bass ved spesialeffekter, men det blir slitsomt med mer bass enn det som er meningen ved "vanlige" lydspor. Er bassnivået jevnt gjennom hele filmen, blir spesialeffekter litt mindre spesielle.
    I mine ører så høres det ut som noe da er feil. Jeg har satt opp mine høytalere som SMALL, og SUB'ene tar seg av alt under 80Hz. Jeg har helt normal bass i de normale scenene i filmer, mens det tar helt av når spesial effektene tilsier det.

Sier ikke at det kanskje ikke "føles" bedre å kjøre LARGE på høytalere å SUB utenom i noen oppsett. Er ikke alltid det riktige som høres best ut. Hvis man leser den siden som Hellnoob linket til, og også alle spr.mål og svar nederst på den siden så forklarer jo mannen bak AUDYSSEY hvorfor det er riktig å kjøre høytalere som SMALL å la SUB'en ta seg av resten.

Utenom vil jeg bare si at jeg ikke prøver å tvinge folk til å gjøre det slik. Det beste er jo å kjøre anlegget slik MAN SELV liker det best
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som ikke har sub, jeg burde vel ha frontene(JBL TL260) mine til large? Har ikke akkuratt testet mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Jeg som ikke har sub, jeg burde vel ha frontene(JBL TL260) mine til large? Har ikke akkuratt testet mye.
    Ja, det må du. Om ikke mister du informasjon nedert i frekvensregisteret.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Ja, frontene vil da spille Fult frekvensrespons og i tilegg få LFE signalet.
    Da gjelder det og passe på og finne ut hvor høyt du kan spille for basselemntene vil da jobbe ganske hardt på filmer med fart i ;-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Les artiklene i mitt innlegg, gurba :-)
    Jeg har gjort det, men enkelte kommer aldri til å godta at de digre kjøleskaplignende høyttalerne sine er SMALL.

Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •