Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 15 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 281
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De fleste receivere har 12db/okt filtere, så da spiller den fortsatt rimelig høyt over 80hz, kan man dele brattere derimot tror jeg du ikke vil merke hvor den står.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    De fleste receivere har 12db/okt filtere, så da spiller den fortsatt rimelig høyt over 80hz, kan man dele brattere derimot tror jeg du ikke vil merke hvor den står.
    Det kan det nok absolutt vere noe i ja!
    Litt dumt at man ikke har muligheten til å justere dette selv i receiver egentlig!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med oss som ikke har small/large, men kun har crossover?

Kjører et par JBL TL260 med hver sin xpa-1 med en onkyo PR-SC5507. Her er det med andre ord ubegrenset tilgang til kraft, og headroom er ikke noe problem for monoblokkene. 260'ene er oppgitt til å gå ned til 32hz (-3db).
    Snart kommer en pc12-NSD DSP i hus. Frykter at denne kan være litt i svakeste laget (i forhold til 260'ene), og vil nødig kjøre over den med signaler tiltenkt frontene (som frontene klarer selv), i tillegg LFE-signalet.

Vil det fortsatt anbefales å sette crossover for frontene til 80 Hz?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x-over 80hz er ikke fasiten på alt....

Eks..
    *Jeg bruker x-over 80hz til 5.1 og 2.1
    Ellers kjøres frontene i fullfrekvens 2.0 pure direct når det er snakk om musikkspilling til normalt.

Det er vært og utforske litt hvordan lyden er, hvordan frekvensresponsen er og om høytalerenes ytelser før en vet hva som passer best.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vivian
    Hva med oss som ikke har small/large, men kun har crossover?

Kjører et par JBL TL260 med hver sin xpa-1 med en onkyo PR-SC5507. Her er det med andre ord ubegrenset tilgang til kraft, og headroom er ikke noe problem for monoblokkene. 260'ene er oppgitt til å gå ned til 32hz (-3db).
    Snart kommer en pc12-NSD DSP i hus. Frykter at denne kan være litt i svakeste laget (i forhold til 260'ene), og vil nødig kjøre over den med signaler tiltenkt frontene (som frontene klarer selv), i tillegg LFE-signalet.

Vil det fortsatt anbefales å sette crossover for frontene til 80 Hz?
    Dette kommer nok an på mye(sub plassering),men vil tro at en lavere deling vil kan fungere veldig bra i dette tilfelle!
    Du må nesten bare prøve deg frem - det er det som du synes låter best,som er det riktige i nettopp ditt tilfelle
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, gleder meg som en unge til å komme i gang!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de med litt større høyttalere, kan det da være fordelaktig å dele ved 60hz istedenfor 80hz? Dersom man har høyttalere med bra punch, og kontroll. Og vil bevare den hardtslående bassen fra høyttalerne, så får man vel dette bedre til ved å dele ved 60hz enn ved 80? siden det er rundt 60hz denne typen bass ligger?

Bruker samme eksempel som jeg har brukt tidligere. RF82, aldri hørt disse selv, men mange skryter av at de har svært bra punch i bassen. Disse høyttalerne burde vel også klare helt fint ned til 60 hz og la subben ta det under?

Ett annet spørsmål, hvis man setter ht til small, og 80/60hz, er det da noen forskjell fra hvordan lyden er fra 80/60 og oppover, kontra om de var satt til large?
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1
    For de med litt større høyttalere, kan det da være fordelaktig å dele ved 60hz istedenfor 80hz? Dersom man har høyttalere med bra punch, og kontroll. Og vil bevare den hardtslående bassen fra høyttalerne, så får man vel dette bedre til ved å dele ved 60hz enn ved 80? siden det er rundt 60hz denne typen bass ligger?

Bruker samme eksempel som jeg har brukt tidligere. RF82, aldri hørt disse selv, men mange skryter av at de har svært bra punch i bassen. Disse høyttalerne burde vel også klare helt fint ned til 60 hz og la subben ta det under?

Ett annet spørsmål, hvis man setter ht til small, og 80/60hz, er det da noen forskjell fra hvordan lyden er fra 80/60 og oppover, kontra om de var satt til large?
    Delefrekvensen er et gradvis filter, ikke en vegg. Hvis du deler ved 80hz vil høyttalerne dine fortsatt spille ved 60hz.

Det siste spørsmålet ditt er jeg usikker på om jeg skjønte.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1
    En høyttaler vil kunne spille noe bedre oppover i frekvens når den blir delt av i bassen, men om forskjellen fra 60 til 80 har noe særlig betydning tviler jeg på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesing dette!
    Hva ville dere gjort i forbindelse med large/small på JBL Array 1400 og senteren Array 880?
    Tenker at det blir litt bortkastet å sette disse til small, da kan en velge Array 800 istedenfor 1400 til fronter da?
    Eller?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    Spennende lesing dette!
    Hva ville dere gjort i forbindelse med large/small på JBL Array 1400 og senteren Array 880?
    Tenker at det blir litt bortkastet å sette disse til small, da kan en velge Array 800 istedenfor 1400 til fronter da?
    Eller?
    Som jeg har skrevet over så er det ikke slik at lyden under delefrekvensen er 100% fraværende fra fronthøyttalerne selv om du setter de til SMALL, da filteret foretar en gradvis avrulling.

Når det er sagt så er vel JBL Array 1400 såpass heftige høyttalere at LARGE kan være et reelt alternativ.

Fasiten finner du bare ved å prøve deg frem, og velge det du synes fungerer best.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke disse høytalerene selv, har bare lyst på de.
    Spm er vell om eg skal gå for Array 1400 og sette de som large, eller om eg skal kjøpe Array 800 og sette de som small?
    Skiller en del tusen-lapper på disse settene....

Dedikert rom på 24 kvadrat.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke disse høytalerene selv, har bare lyst på de.
    Spm er vell om eg skal gå for Array 1400 og sette de som large, eller om eg skal kjøpe Array 800 og sette de som small?
    Skiller en del tusen-lapper på disse settene....

Dedikert rom på 24 kvadrat.
    Hva slags subber har du da?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en perfekt verden har eg array1500. Men i virkeligheten, en 12"xls subb og to 10"xls.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en perfekt verden har eg array1500. Men i virkeligheten, en 12"xls subb og to 10"xls.
    OK. Vel, jeg har ikke hørt hverken Array 800 eller 1400, så litt vanskelig for å uttale meg om hva du bør velge / gjøre.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

En lang og intressant tråd dette.....som handler en del om min utfordring akkuratt nå, sitter alikevel igjen med noen spørsmål

* Jeg har lenge hatt fronter satt som Large i mitt oppsett. Så hadde jeg besøk her en dag av en som mente at dette måtte settes til Small. Vi prøvde, men jeg føler som mange her at mye av bassen/trykket forsvinner. Mener de som er positive til "small-fronter" at det er dermed bare å justere opp subwoofere? Har System Audio Explorer Master og xzt 10.16 subber. Delt på 80hz.
    Har fulgt diverse råd her fra Hellnoob og Flageborg som feks at etter kalibrering så skal fronter satt til small sammen med subber spille 50hz på 85DB med volum til -20 i receiver. Syntes alikevel det høres veldig "tynt" ut.....så jeg forsøkte neste punkt her:

* Prøvde å følge flageborgs kalibrering for sub. Det gikk da fint å sette opp sub til å spille 50hz på 85db med volum satt til -20 i receiver. MEN - da jeg så skulle teste med 40hz , så nærmest forsvant lyden helt. dvs den var nede i 74db....Hva skjer? Er det rett og slett subbene ( har 2) som ikke er gode nok? Dette er 2 stykker av XTZ 10.16. - eller er det rommet/plassering som er problemet? Prøvde å flytte de litt så langt jeg kunne i forhold til kabler, men til ingen nytte.

Noen tips?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dog ikke lest hele tråden eller eller er noen spessielle kunnskaper.

Den 40hz duppen er du neppe alene om, jeg tror du her faller inn i en frekvens som blir kansellert i rommet der du sitter det finnes mange steder i alle rom hvor en slik spessielt frekvens blir reflektert på hverandre ute av fase og dermed utlignet i rommet.

Egentlig eneste og gjøre er og eksperimentere med plassering av subbene så utfasingen flytter seg ut av lytte posisjon.

Godt mulig da at høyttalerne dine ikke utsettes for utfasningen og dette er hvorfor du mister bass når det bare er subbene som spiller i de frekvensene, 10.16 er jo ikke en store subbene heller.

Jeg kjører selv høyttalere satt til store på hele frontrekken min og dette var det siste lille som satt lysbilder på plass hos meg, jeg har prøvd mange andre oppsett og delefrekvenser. Deler nå kun side kanalene på 100hz så subben spiller for kun de og effekt kanalen.

Om kompisen din er så overbevisst om at explorerne dine skal stå som små (ville nesten verdt overasket at de ikke hadde bedre bass enn 10.16) kan han kjøpe sine egne 50 000 kroners høyttalere og sette de opp akkurat som han vill selv.

Det er DITT annlegg og du må da ha lov til og sette opp som du synes det spiller bra.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

kanskje jeg skal prøve 40hz tonen med kun høytalere satt til Large, og så med kun subber satt til Large....vil vel vise litt hvordan det ligger ann med subber VS høytalere.

Jeg kan jo så klart velge Large på frontene, som jeg har gjort frem til nå. Men blir jo nysgjerrig når jeg leser såpass mye om at det er best som Small

Så lenge subber og fronter spiller i fase, (ifølge hellnoobs metode i alle fall) , så skal det vel ikke lage for mye krøll i lydbildet heller med frontene som Large....tenker jeg ?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo som sagt dine ører som bør råde, og hvis får til kalibreringen sånn nogenlunde så er det absolutt ikke galt.
    Som sagt hadde jeg nesten blitt direkte sjokket om ikke Sa explorer master hadde bedre og like dyp bass som xtz 10.16.

Jeg har Dali mentor 6 og xtz 12.16 selv og de holder absolutt tritt med subbene ned til nesten 25hz ca.

Jeg er forsåvidt nesten litt fristet til og finne noen brukte ikon 6 og sette opp som side høyttalere ;-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det blir best å ha fronter som large så er det bare å ha de som large. Ingen problem det.

Side 14 av 15 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •