Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 15 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 281
    Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det er mange meninger om dette. Eg var av samme oppfatning som "balsam" tidligere, nemlig at alle fronter bør avlastes for frekvenser under ca 80Hz. Men det var før eg fikk virkelig store ht.
    Lydbildet blir desidert mest komplett med ht satt til Large og sub innkoblet samtidig uansett. Problemet med min sub (SVS PB12 plus/2) er at den er en anelse treg til musikk. Ved å sette delefrekvens i receiver til det eg ønsker på center surround (ca 110Hz), og i tillegg dele en del lavere enn dette på sub kan eg gi sub'en mer headroom (ingen som tenker på dette?) så den slipper spille høye toner. Tiltaket for å ikke la sub forpurre brystkassesparket til frontene er å forskyve fasen 180 grader i mitt tilfelle.

Fronter bør imo ikke settes til large dersom disse to kravene ikke er oppfylt:
    - ht må i utgangspunktet ha fysiske egenskaper til å kunne tilfredsstille ditt krav til lydtrykk
    - nok power! (er du i tvil, så har du det ikke)

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mendelssønn
    12 siders debatt om frontene bør settes til "small" eller "large" når man kan bruke sine utleverte ører og selv høre om det blir bedre/dårligere....

Du har så rett. Det er lytte man skal gjøre, ikke diskutere på et fora. Men tydligvis er det manges om synes det også er gøy. Og siden du er her, så synes vel du også det.

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt på den tråden sjekket eg kordan eg hadde satt det opp på min receiver. Og der var det front Large, Bass/LFE both ops:

Har no satt det til LFE Sub og front small.

Det var en oppgradering hos meg ihvertfall. Det ble bedre over hele linja får en si. Fjernet litt faseproblem, litt reinere lydbilde. Ble bra med andre ord
    Muligens mistet litt punch, men det var så "sølete" når sub'en og frontene ikkje spiller helt på lag. Kvalitet framfor kvantitet...

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dere har funnet ut av dette, men tror problemet ditt , Skogs er at du ikke har en reciever som kan justere LFE uavhengig av det generelle nivået til subben. Mener på at de fleste recievere kan det.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Mulig dere har funnet ut av dette, men tror problemet ditt , Skogs er at du ikke har en reciever som kan justere LFE uavhengig av det generelle nivået til subben. Mener på at de fleste recievere kan det.
    Vet du om denon 2808 har denne muligheten?

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne debatten får meg til å tenke på hva som vi før i tiden sa var korrekt hifi-lyd, da var nærmest det eneste rette å bruke en nad forsterker uten justering av bass og diskant, kun da ble musikken gjengitt slik den var ment til..
    Nå i ettertid tror jeg det er mange inkludert meg som er foretrekker lyd fra recievere som bruker romkoreksjon..
    Selv om small i teorien er det riktige valget til film, og trolig er det rette valget for flertallet, så er det ikke sikkert denne sammensetningen er best i alle rom, der også valg og plassering av subwoofer har stor betydning.
    Kansje til og med de som foretrekker "small" i sitt eget oppsett ville likt "large" konfigurasjonen bedre hos andre..
    For min egendel har jeg har fått best inntrykk av "small" front og senter med dvd, blueray filmer som bruker LFE lydspor, til vanlig tv titting "Dolby surround" og ved ikke så høye lydnivåer, foretrekker jeg "large" både på front og senter samt subwoofer plus med 50hz deling.
    Til musikk bruker jeg ikke subwoofer og har da frontene til large..

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk center til hjemmekinoen nå.

Så da har jeg klipsch rf82 biamp som large, og rc52 center satt til small.
    Burde jeg heller satt denne til large?

Har ikke sub pga naboer/leilighet. Bakhøytalere rs42/52 blir kjøpt inn snart.

LFE står til 80hz om dette har noe betydning her uten sub..

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    Fikk center til hjemmekinoen nå.

Så da har jeg klipsch rf82 biamp som large, og rc52 center satt til small.
    Burde jeg heller satt denne til large?

Har ikke sub pga naboer/leilighet. Bakhøytalere rs42/52 blir kjøpt inn snart.

LFE står til 80hz om dette har noe betydning her uten sub..
    Når senter er satt til small og LFE er satt til 80Hz vil du miste alt under 80Hz i senterkanalen da du ikke har sub koblet til. Uten sub bør alt stå til LARGE slik at du ikke mister noe i lydbildet.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett en film nå og er fornøyd Blei et bra løft med center, satt den til large men 2stk 5" elementer gjør nok ikke all verden i bassområdet, men blei bra. Rf82 tar seg av resten

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde mine HT (B&W683) på small første tiden men merket stor forskjell da jeg satte de til large!Ble utrolig mye mer fart og trøkk i sakene da gitt.
    Senter står forøvrig som small da den ikke helt henger med 683 på gode kino volum...
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg lest igjennom alle inleggene i denne tråden, men satser på å spøre likevel for det er en ting jeg ikke helt forstår.

Si jeg har ett par RF82 og en bra subwoofer. (Eksempel)
    Jeg setter alt i small og deling på 80hz. Si også att jeg hører på mye elektronisk musikk som krever att det er bra med "punch" i bassen. Hvis jeg har forstått riktig så starter denne typen bass fra rundt 60Hz. Men høyttalerne vil jo aldri spille noe av dette med en deling på 80hz vel? Hvorfor investerte jeg da i ett par RF82 istedenfor RF62, hvis vi nå later som den "disco bassen" var det avgjørende for å velge RF82 istedenfor RF62. Har man da gjort ett dårlig valg? For sånn jeg ser det da så kunne man vel likegjerne valgt RF62 siden det likevel er subwooferen som tar seg av den typen bass pga en deling på 80hz? Vil ikke den 8" tommeren istedenfor 6,5" være totalt bortkastet? Og for å ta med film, vil det ikke da fortsatt være bortkastet å kjøpe RF82, siden subwooferen tar seg av det meste av dypbassen? for diskant og mellomtone er vel ikke så vilt forskjellig fra RF62-RF82? (kun eksempler, dersom noen har bedre eksempler så bruk de istedet).

Eller er jeg helt på jordet nå? :-P
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1
    Nå har ikke jeg lest igjennom alle inleggene i denne tråden, men satser på å spøre likevel for det er en ting jeg ikke helt forstår.

Si jeg har ett par RF82 og en bra subwoofer. (Eksempel)
    Jeg setter alt i small og deling på 80hz. Si også att jeg hører på mye elektronisk musikk som krever att det er bra med "punch" i bassen. Hvis jeg har forstått riktig så starter denne typen bass fra rundt 60Hz. Men høyttalerne vil jo aldri spille noe av dette med en deling på 80hz vel? Hvorfor investerte jeg da i ett par RF82 istedenfor RF62, hvis vi nå later som den "disco bassen" var det avgjørende for å velge RF82 istedenfor RF62. Har man da gjort ett dårlig valg? For sånn jeg ser det da så kunne man vel likegjerne valgt RF62 siden det likevel er subwooferen som tar seg av den typen bass pga en deling på 80hz? Vil ikke den 8" tommeren istedenfor 6,5" være totalt bortkastet? Og for å ta med film, vil det ikke da fortsatt være bortkastet å kjøpe RF82, siden subwooferen tar seg av det meste av dypbassen? for diskant og mellomtone er vel ikke så vilt forskjellig fra RF62-RF82? (kun eksempler, dersom noen har bedre eksempler så bruk de istedet).

Eller er jeg helt på jordet nå? :-P
    Faktisk et sinnsykt godt eksempel. Lurer på akk det samme!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har noen erfaring med Klipsch, så spiller 6-tommere som regel bedre mellomtone enn 8"-tommere, så hvis bassen skal deles vekk er det vel liten vits i å bruke penger på så store høyttalere. Men man kan jo også ha sub uten å dele på fronthøyttalerne, selvfølgelig.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om man deler på 80hz, så spiller høytalerene mye dypere enn det. Det er herfra de begynner å minke i nivå. Grunnen til man deler ved 80Hz ( som eksempel da ) er fordi en bra SUB spiller bedre enn høytalerene nedover i dypet. Selv meg som sitter med RF-7 deler ved 80Hz og lar Ultra'ene ta seg av det dypeste.

Har tenkt det samme selv, men etter mye testing frem å tilbake funker dette best hos meg ihvertfall. Har prøvd med RF-7 fra alt fra LARGE ( at de spiller så langt de klarer nedover altså ) og oppover 40 - 60 til 80 Hz deling. Hos meg blir det best når jeg deler på 80Hz ihvertfall.

Men kan legge til at rommet også har noe å si. I leiligheten jeg bodde i for noen år tilbake med en veldig vanskelig stue var jeg nødt til å kjøre høytalerene også som LARGE selv med en fet SUB for å få lyden til å bli bra. Beste er å prøve seg litt frem selv, men jeg mener bestemt på at i de "fleste" tilfeller kommer man best ut av det med å dele surround oppsettet ( alle høytalerene ) på 80Hz, og la SUB'en ta seg av dypbassen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Kane sier så er ikke filterne som vegger, men svakt filtrerende kurver.

Det er typisk enten 12dB eller 24dB/oktav filtere.

Så hvis man har delefrekvensen på 80hz, og spiller 75dB, så vil høyttaleren bare være dempet 12-24dB ved 40hz (en oktav under 80hz).

Sagt på en annen måte vil høyttaleren fortsatt spille 56-63dB ved 40hz selvom du har delefrekvensen 80hz.

Dette noe forenklet, da jeg antar høyttaleren din selv har begynt å rulle av litt ved 40hz, men det er litt på siden av poenget.

Så bassevnen til høyttaleren din er ikke bortkastet selv om du deler ved 80hz. Basselementene dine får også mindre jobb, og dermed en bedre forutsetning for å gjøre en god jobb over 80hz.

Personlig har jeg 2stk 7" i hver høyttaler, og deler ved 80hz.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Personlig har jeg 2stk 7" i hver høyttaler, og deler ved 80hz.
    Jeg har 4stk 11" i hver høyttaler og deler ved 80hz. Har tidligere testet mye med andre delefrekvenser, både høyere og lavere, men havner alltid på 80hz.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går vel ei grense for hvor hørselen ikke lengre kan retningsbestemme lyden, er den rundt 80-100 hz kanskje?
    En annen faktor er vel at en fronthøyttaler spiller bedre mellomtone når den slipper å stå å stampe med dypbass (viktigst for 2-veis).

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bølgelengden ved 80hz er rundt 2,5meter tror jeg, så det er nok rimelig vanskelig å bestemme hvor lyden kommer fra.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4,29 meter i følge Wikipedia

Wiki:

What is the wavelength of 80 Hz?

Wavelength = (speed) divided by (frequency)
    For sound: speed = 343 meters per second
    Wavelength = (343/80) = 4.29 meters (rounded)

For electromagnetic radiation in vacuum:
    speed = 299,792,458 meters per second
    Wavelength = (299,792,458 / 80) = 3,747.4 kilometers (rounded)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Bølgelengden ved 80hz er rundt 2,5meter tror jeg, så det er nok rimelig vanskelig å bestemme hvor lyden kommer fra.
    Er nå ikke helt enig i dette!
    Har en SVS PC 12 plus stående i hjørnet bak,mellom to og tre seter sofa,og deler jeg den så høyt som 80 hz,så hører jeg at "den er der", sitter dog rimelig nær den!
    Deler jeg derimot på 50 hz, så "forsvinner" den helt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 13 av 15 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •