Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 15 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 281
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Vennligst utdyp hvorfor du ikke vil ha flere kilder som overlapper de samme frekvensene?
    Fordi det vil gi for høyt nivå / for mye energi ved disse frekvensene, det burde vel være åpenlyst.

Å unngå room-modes er en del av kalibreringen\plassering, og blir ikke nødvendigvis et større problem om Front-rekken og subben(e) overlapper hverandre.
    Vel, en room mode vil jo forsterkes ytterligere om flere bidrar til å fore den med energi.

når det gjelder å bli kvitt den igjen spørs jo litt hvordan du løser det. De færreste av oss løser room modes i bassen med 2 meter store bassfeller i hjørnet av stua, så da blir alternativet EQ. Løser du en room mode med EQ i bassen må du også gjøre det samme med frontene før du er i mål hvis disse også er aktive på frekvensen hvor du har en room mode.

Vi er jo fortsatt ikke sikre på hvor mye signifikant subbass-informasjonen som ligger i front-rekken vanligvis.
    Nei, så hvis vi antar at du har fronter som kan spille til 40hz og det er minimalt med signifikant informasjon under 40hz - kan Large på fronter pluss en sub som kun spiller LFE fungere til film. Tilsvarende er ikke mulig for musikk, da eksisterer kun to kanaler, så hvis suben skal spille med må den spille samme materiale/kanaler som frontene.

LARGE vil altså aldri være en god løsning for musikk i et oppsett hvor suben er aktiv når man spiller musikk. Det er naturligvis en mulighet å dele suben ved 30-40hz fordi du vet at høyttalerne uansett ruller av ved dette området, men det blir litt som å fyre for kråkene. Da kan du like gjerne dele høyttalerne høyere og la suben gjøre den jobben som høyttalerne uansett ikke klarer - og få litt headroom på kjøpet.
    --
    Thorbjørn

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

LARGE vil altså aldri være en god løsning for musikk i et oppsett hvor suben er aktiv når man spiller musikk. Det er naturligvis en mulighet å dele suben ved 30-40hz fordi du vet at høyttalerne uansett ruller av ved dette området, men det blir litt som å fyre for kråkene. Da kan du like gjerne dele høyttalerne høyere og la suben gjøre den jobben som høyttalerne uansett ikke klarer - og få litt headroom på kjøpet.
    Dette er sikkert helt greit, men de fleste her som bruker large, bruker kunn sub til lfe. Det er ingen lfe spor i stereo musikk. Altså driver du og vi to forskjellige sporter. Når jeg hører musikk vil jeg ikke høre subben (den er mye dårligere en høytalerne uansett, er laget til jordskjelv etc.) Men ser jeg film vil jeg har mye mere jordskjelv en jeg kan få ut av fronthøytalerne, da hiver jeg på en sub i lfe, og skrur opp lyden på denne til ønsket nivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Fordi det vil gi for høyt nivå / for mye energi ved disse frekvensene, det burde vel være åpenlyst.
    Man kan manipulere faseforskyvningen slik at høyttaler og sub får minimal påvirkning av hverandre. Det er ikke direkte enkelt, men lar seg som oftest gjøre med måleutstyr og fasevridningsfunksjon på forsterkeren.

Fronthøyttalere som alene klarer å reprodusere musikk helt utmerket er ikke uvanlig, og det er veldig få som bruker store mengder EQ for å få godlyd i rommet med slike systemer. Large oppsettet bør ha utgangspunkt i et slikt system, dette har blitt nevnt tidligere.

Høyttalere som trenger sub for å spille overbevisende på musikk, skal IKKE settes til Large etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Er vel her problemet ligger, vi er ikke enige i det

-Har du en stativ, eller annen 'liten' høyttaler er utgangspunktet Small
    -Har du en større gulvstående høyttaler er utgangspunktet Large.

Et innlegg i annet forum stod det: 'Har du større enn 6" basser i høyttaleren så sett dem som Large.' Synes jeg blir et rimelig logisk utgangspunkt
    Vel, det er vel her dem fleste av expertene er uenig med deg. LARGE/SMALL bør ikke forveklses med stor/liten høyttaler, det er ikke uten grunn til at noen reciver-produsenter har begynt å gi disse instillingene nye navn som ikke kan forbindes med størrelsen på høyttaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    er jo de som er total motstandere av subwoofer , særlig mange sacd , dvda lyttere som kjører feks 5.0 med meget store høytalere og får omdirigert lfe dit da de ikke bruker subwoofer)
    Jeg fikk ikke helt tak i innlegget ditt, jeg har ingen innstillinge som dirigerer LFE til front eller til noen av den andre høyttalerene. Det er sikkert recivere som har denne instillingen, men det skjer vel neppe automatisk eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg fikk ikke helt tak i innlegget ditt, jeg har ingen innstillinge som dirigerer LFE til front eller til noen av den andre høyttalerene. Det er sikkert recivere som har denne instillingen, men det skjer vel neppe automatisk eller?
    På samme måte som at du kan slå f.eks senteren av, så tror eg man som oftes kan sette sub til "none" elns. Vet ikke hvor mange recievere dette gjelder.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronthøyttalere som alene klarer å reprodusere musikk helt utmerket er ikke uvanlig, og det er veldig få som bruker store mengder EQ for å få godlyd i rommet med slike systemer. Large oppsettet bør ha utgangspunkt i et slikt system, dette har blitt nevnt tidligere.

Høyttalere som trenger sub for å spille overbevisende på musikk, skal IKKE settes til Large etter min mening.
    Nei de fleste som primært har et anlegg for stereo har gjerne suben avslått (hvis de har en) og bruker ikke EQ i det hele tatt. Dette er synd.

Står anlegget i en normal stue har de alt annet enn en rett frekvenskurve i bassen. En ryddig (og dypere) frekvensrespons i bassen løfter hele lydbildet betraktelig.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Dette er sikkert helt greit, men de fleste her som bruker large, bruker kunn sub til lfe. Det er ingen lfe spor i stereo musikk. Altså driver du og vi to forskjellige sporter. Når jeg hører musikk vil jeg ikke høre subben (den er mye dårligere en høytalerne uansett, er laget til jordskjelv etc.) Men ser jeg film vil jeg har mye mere jordskjelv en jeg kan få ut av fronthøytalerne, da hiver jeg på en sub i lfe, og skrur opp lyden på denne til ønsket nivå.
    Har ingen problemer med dette. Men mange endrer jo ikke oppsett når de bytter mellom musikk og film, og på mange receivere er subben fortsatt aktiv når de kobler om til stereo.

Men er film hovedfokuset er kanskje ikke dette så viktig for mange.
    --
    Thorbjørn

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har deling på fronter og senter delt på 80hz.
    Bass out står på sub.
    Hva skjer med deling dersom man setter bass out til "both". Vil da delingen på 80 oppheve(fronter blir large igjen), og da spiller sub og front over akkurat det samme registeret, begge vil spille det samme helt til ikke frontene klar mer nedover, og motsatt når subben ikke klarer mer oppopver. Her antar jeg at det er stor muligheter for fase-problemer.
    Men sett at man får sub og front i fase når bass out står på both vil man da i teorien oppnå best og jevn bassgjengivelse?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Hei.
    Har deling på fronter og senter delt på 80hz.
    Bass out står på sub.
    Hva skjer med deling dersom man setter bass out til "both". Vil da delingen på 80 oppheve(fronter blir large igjen), og da spiller sub og front over akkurat det samme registeret, begge vil spille det samme helt til ikke frontene klar mer nedover, og motsatt når subben ikke klarer mer oppopver. Her antar jeg at det er stor muligheter for fase-problemer.
    Men sett at man får sub og front i fase når bass out står på both vil man da i teorien oppnå best og jevn bassgjengivelse?
    Frontene dine klarer vel antaglivis ikke å levere de dypeste frekvensene som subben gjør. La kun sub ta seg av LFE signalet.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kilder er det som leverer LFE-signal? Er receiveren som bestemmer hva som blir LFE til subben?
    Vil musikk ha LFE-signal?
    Så for meg at LFE var en filmgreie.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kilder er det som leverer LFE-signal? Er receiveren som bestemmer hva som blir LFE til subben?
    Vil musikk ha LFE-signal?
    Så for meg at LFE var en filmgreie.
    DTS, Dolby Digital etc har LFE. Musikk DVD med 5.1 spor har LFE.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.
    Da vet jeg at bass out på yamaha ikke er det samme som LFE out. Når jeg bruker bass out sub sendes all bass til subben under gitt delefrekvens. Uavhengig om det er LFE eller ei.

Da stiller jeg igjen spørsmålet over, får man sub og front i samme fase ved bass out both, vil de da i teorien gi best bassgjengivelse?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.
    Da vet jeg at bass out på yamaha ikke er det samme som LFE out. Når jeg bruker bass out sub sendes all bass til subben under gitt delefrekvens. Uavhengig om det er LFE eller ei.

Da stiller jeg igjen spørsmålet over, får man sub og front i samme fase ved bass out both, vil de da i teorien gi best bassgjengivelse?
    Får du dette til å spille bra så vil du få mere bass (du får jo flere elementer til å spille med samme frekvensområdet.)

Om det er best er jo vanskelig å si, det blir mere. Så da er det opp til deg hva du liker. Mange liker jo litt mere trøkk, meg inkludert, men jeg løser det med å legge på litt ekstra bass i eq (noe som jo er bannlyst selvfølgelig:-D )

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt opp en del ulike oppsett i det siste, og selv fronter med bra tyngde oppfører seg ofte best som small. Jeg har nå satt opp Mordaunt Short Mezzo 8 og eD A7s-450 (2 stk) på RXV 3900. Den foreslo 90Hz deling, men jeg funderer på om jeg skulle dratt det ytterligere litt oppover, mest for å få headroom egentlig. Imidlertid er det fort gjort å klemme livet ut av en mellomtone eller diskant når man får så mye å gå på.

Jeg har også testet med Mordaunt Short Alumni 8 (som har 2x3,5" bass). Jeg har fått de til å spille film bra på 0dB på forsterkeren, men da med 160Hz delefrekvens. Egentlig litt sprøtt at det går

Men min erfaring er absolutt at frontene skal stå til Small om de ikke er veldig veldig store.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har satt opp en del ulike oppsett i det siste, og selv fronter med bra tyngde oppfører seg ofte best som small. Jeg har nå satt opp Mordaunt Short Mezzo 8 og eD A7s-450 (2 stk) på RXV 3900. Den foreslo 90Hz deling, men jeg funderer på om jeg skulle dratt det ytterligere litt oppover, mest for å få headroom egentlig. Imidlertid er det fort gjort å klemme livet ut av en mellomtone eller diskant når man får så mye å gå på.

Jeg har også testet med Mordaunt Short Alumni 8 (som har 2x3,5" bass). Jeg har fått de til å spille film bra på 0dB på forsterkeren, men da med 160Hz delefrekvens. Egentlig litt sprøtt at det går

Men min erfaring er absolutt at frontene skal stå til Small om de ikke er veldig veldig store.
    Har du noen eksempler på høytaler som er i den størrelsen at du ville vurdere å sette til large?

Jeg ville tatt med en ting til, og det er at kvaliteten på subben jo selvfølgelig er med på om hvor mye den kan jobbe på. Det er ikke alle som har gidigne subber sammen med sine normalt store høytalere.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Får du dette til å spille bra så vil du få mere bass (du får jo flere elementer til å spille med samme frekvensområdet.)
    Når bass out ->front+sub, så oppnår jeg 3 db mer ved 50hz enn ved bare bass out->sub. Dette er riktig fasemessig, og det blir som du sier, mer trykk(=mer bass) om man kjører both.
    Hos meg høres det likevel bedre ut ved å kjøre kun bass out-> sub og heller justere mitt daglige behov ved å justere sublevel opp og ned i receiver etter hvilket materiale jeg lytter på.
    Grunnen til at bass out-> sub hørres best ut er vel fordi jeg har to rsw-10d'er som gjør en meget bra jobb8)

Newcomer Panny sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dolby's anbefaling

Dette er Dolby Digital sin anbefaling:

Distribute Your Frequencies Properly
    If you have a subwoofer, don’t ask your other speakers to try to reproduce low-frequency bass. Receivers with Dolby Digital technology can be set for “large” or “small” speakers. Set it for “small,” and the subwoofer to “on.”
    Now the bass frequencies will be sent only to the subwoofer, and your sound dynamics will open up as your other speakers are freed from reproducing low bass.

Newcomer balsam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett størrelse og kvalitet på fronthøyttalerne så vil jeg anbefale å sette disse til "small" i oppsettet om man bruker sub. Frontene mine spiller flatt ned i 18Hz, men lar alikevel suben ta seg av alle frekvenser fra 80Hz og ned. Det gir høyttalerne bedre "pusterom" og de jobber lettere, blir mer åpne og holografisk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 siders debatt om frontene bør settes til "small" eller "large" når man kan bruke sine utleverte ører og selv høre om det blir bedre/dårligere....

Side 12 av 15 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •