Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 15 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 281
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg føler at veldig mye av argumentasjonen for å bruke Small oppsett, selv på relativt store høyttalere, har som forutsetning at lydsporene er fulle av 'feil'. Jeg tror vi skal gi dem som mixer filmene litt mer kreditt enn at det er frekvens overlapping og fasefeil i øst og vest.
    Enig.

Ifølge en del av experten så er ordene SMALL og LARGE missvisende i denne sammenheng, dermed så blir argumentasjonen litt deretter. Det er jo noen produsenter som nå har gitt disse innstilligene nye navn. At mixingen er feil kan sikkert forekomme, det skal ikke mye til før den er ute av kurs, men jeg tror heller hoved problemet er fasen mellom høyttalerene enn selve fasen i mixen. Skulle det være slik at det er feil med mixen så reduserer du problemet med å bruke SMALL.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er mulig du har rett her Hygen, det jeg har fått forklart av en reciverprodusent er ikke helt i tråd med det du skriver her. Dem mente at vanligvis så gikk man ikke glipp av noen lydinformasjon ved å ikke ha sub.
    Stemmer vel å det du har fått høre men dette er i hovedsak da du setter subwoofer av , nei , ,off eller ingen subwoofer ut fra hva inntillingen heter i reciver.
    Da kan LFE omdirigeres til hovedhøytalere (hovedhøytalere er vel oftest ment som front center)

(hvis det ikke er subwoofer høytaler tilstede kan bass styringssystem dirigere LFE-kanalen til en eller flere av hovedtalerne)
    LFE er jo en forsterket basskanal og et forsterket bassignal sendes ikke uten videre til hovedhøytalere da de normalt ikke er bygget for gjengivelse av den forsterkede lfe lyden)

er jo de som er total motstandere av subwoofer , særlig mange sacd , dvda lyttere som kjører feks 5.0 med meget store høytalere og får omdirigert lfe dit da de ikke bruker subwoofer)

LFE brukes og lages jo ikke normalt slik til oss film seere men man har jo de sære 5.0 mixerene som ikke lager egen LFE men legger bass helt ned til 20hz i alle kanaler for at vi selv må sette en delefrekvens for å fore subwoofer

Tviler heller ikke på at enkelte recivere kan omdirigere lfe til alle kanaler /enkelt kanaler (selv med subwoofer) men ikke uten at man aktivt selv går inn for en slik omdirigering

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at veldig mye av argumentasjonen for å bruke Small oppsett, selv på relativt store høyttalere, har som forutsetning at lydsporene er fulle av 'feil'. Jeg tror vi skal gi dem som mixer filmene litt mer kreditt enn at det er frekvens overlapping og fasefeil i øst og vest.
    Det skulle ikke forundre meg om at de som mikser lyden til BD og DVD har THX standarden som utgangspunkt og regner med lyden deles på 80hz og med kun sub som jobber under denne frekvensen. På den måten slipper de å tenke på overlapping og faseproblemer mellom høyttalerene og sub.

Om dette ikke skulle stemme er det fremdeles en kjennsgjerning at det er enklere å få til et Small oppsett med tanke på faseproblemer.

Ja, noen får nok bedre lyd med Large oppsett, men utgangspunktet er Small. Dette virker det som alle er enige om.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Ja, noen får nok bedre lyd med Large oppsett, men utgangspunktet er Small. Dette virker det som alle er enige om.
    Er vel her problemet ligger, vi er ikke enige i det

-Har du en stativ, eller annen 'liten' høyttaler er utgangspunktet Small
    -Har du en større gulvstående høyttaler er utgangspunktet Large.

Et innlegg i annet forum stod det: 'Har du større enn 6" basser i høyttaleren så sett dem som Large.' Synes jeg blir et rimelig logisk utgangspunkt
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    igjen så kan dette diskuteres , da det er mange høytalere som ikke greier og komme seg ned til 20hz , så og kjøre på Large på en høytaler som ikke greier dette i utgangspunkte , forså presse den nedover. høres ikke logiskt ut for meg . men igjen dette er blitt diskutert bakover i denne tråden.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er mulig du har rett her Hygen, det jeg har fått forklart av en reciverprodusent er ikke helt i tråd med det du skriver her. Dem mente at vanligvis så gikk man ikke glipp av noen lydinformasjon ved å ikke ha sub. Riktig nok er LFE-kanalen separat og du får en kraftigere effekt og lyd opplevelse. Ser at du har skrevet litt om dette tidligere i tråden, men er det virkelig slik at suben får informasjon som ikke frontene får?

Uansett så er det helt sikkert ingen regel uten unntak, og muligens tar denne recvierprodusenten feil. Jeg ser jo for meg at det er en god i idé å legge på litt ekstra dyp lydinformasjon (i det aller nederste spekteret) i enkelte scener som ikke er knyttet direkte opp mot handlingen.
    På filmer så er LFE en egen kanal som har lyd som bare sub'en får. Hvis du ikke har sub så blir denne kanalen mixet inn i frontene så i utgangspunktet så har du all lydinformasjonen fra filmen tilgjengelig uten sub, men det er få høyttalere som klarer å gjengi lyden fra LFE-sporet. Så en bra sub er å anbefale uansett om du har store fronter som står som LARGE.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Man kan manipulere faseforskyvningen slik at høyttaler og sub får minimal påvirkning av hverandre. Det er ikke direkte enkelt, men lar seg som oftest gjøre med måleutstyr og fasevridningsfunksjon på forsterkeren.
    Jeg snakker ikke om fase, men om det er så komplekst å få faseforskjellen til å fungere så er det nok en grunn til å velge SMALL.

Nå finnes det jo forøvrig receivere (blant annet Pioneer med Full Band Phase Control)) som gjør en veldig god jobb i å rydde opp i faseproblemer.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et innlegg i annet forum stod det: 'Har du større enn 6" basser i høyttaleren så sett dem som Large.' Synes jeg blir et rimelig logisk utgangspunkt
    Definer en større gulvstående høyttaler.

Hvis du har et 6.5" basselement i høyttaleren så forventer du at den har en frekvensrespons ned til 20hz? Lite sannsynlig.

Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå at man mister informasjon hvis man ber en høyttaler spille ned til 20hz når den ikke klarer det? Hadde det ikke vært bedre å gi denne jobben til en sub som faktisk er laget for det?

Basselementene i høyttaleren din skal typisk jobbe fra 40-400hz. Fra 40-80hz er dermed 10% av arbeidsområdet til basselementet.

I tillegg har du en sub som har 20-80hz som arbeidsområde. 80hz og nedover er altså 100% av jobben til subben - det er dette den er laget for.

Virker det logisk på deg å gi jobben fra 20-80hz til subben din som er konstruert spesielt for dette, eller til basselementene i høyttaleren din som ikke klarer å gå lenger ned enn 40hz og i tillegg må håndtere lyd opp til 400hz?

I tillegg får du en utfordring hvis du hører på tokanals stereo med subben påslått, for høyttalerne og subben vil forsøke å gjengi det samme, og du vil få mer bass en du skal ha.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine fronter har 4x6" hver, men de spiller ikke dypt nok til å være satt som LARGE fordi. Hadde likt å sett den 6" som spiller 100dB i 20hz.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får kanskje tillegge at min vinkling til denne problemstillingen kanskje er litt annerledes enn mange av de andre her.

Jeg kalibrerer anlegget mitt primært til MUSIKK, ikke til film. Jeg er altså ikke så fryktelig interessert i LFE-kanaler, og jeg er heller ikke så opptatt av nivåforskjeller mellom frontkanaler og LFE-kanaler, eller om eksplosjonene gjør at glassene klirrer i vitrineskapet.

Det jeg er opptatt av er BEST MULIG LYD, og at alle enheter i anlegget får best mulig arbeidsforhold, og at de blir foret med det de har høyest forutsetning for å håndtere på en god måte.

Det kunne derfor ikke falle meg inn å kjøre frontene som large, da jeg
    A) mister headroom
    B) har høyttalre som ikke klarer å spille ned til 20hz, knapt nok 30.
    C) Jeg får to høyttalere som prøver å gjengi det samme som subben min, ingen god ide.

Jeg har en periode kjørt med deling mellom fronter og sub på 40hz (høyttalere fortsatt satt som small, men frontene spiller ned til delefrekvensen ved 40hz), skal man kun spille musikk kan dette helt fint fungere da man ikke trenger forholde seg til problemstillinger rundt LFE-kanalen (som i større eller mindre grad er tilstede avhengig av hvilke konfigurasjonsmuligheter som finnes i receiveren).

Med dagens anlegg og dagens rom kjører jeg på en deling ved 100hz, da dette rett og slett gir best lyd til musikk (og er ikke ueffent til film heller).

Antimode 8033C er koblet til suben og rydder opp i både fasefeil, stående bølger og decay i frekvensområdet 20-100hz, hvor dette er mest kritisk.

Høyttalerne holder seg i all hovedsak unna de områdene de verste stående bølgene befinner seg og det blir lettere å integrere anlegget med rommet.

Jeg frigjør forsterkeren for en hel masse jobb i bassområdet, og 804s kan dermed spille høyere, renere og penere.

En fin kindereggøvelse for de som mener fronter og suber er korrekt kalibrert både med hverandre og rommet er gode gamle Enter Sandman med Metallica.

Basstrommene her skal både være Dype, Fyldige/Saftige OG In your face. Det skal være null antydning til romlete / grøtete lyd i bassområdet, noe som skjer veldig lett med basstrommene generelt på hele The Black Album hvis du har problemer med peaker i rommet, overlapp mellom sub/fronter eller fronter som prøver å spille noe de ikke har forutsetning for å klare. Da rotes hele lydbildet til og det generelle inntrykket av lydkvaliteten på hele albumet synker betraktelig. Jeg har hørt mange påstå at dette albumet har dårlig lyd.

Spiller dette albumet rent, dypt og med masse trøkk og snert så er du på riktig vei. Får du dette til med fronter som står til LARGE samtidig som du har subben din påslått så må jeg bare gratulere. Du har to høyttalere og en sub som alle tre spiller i samme frekvensområde, uten at bassen grøtes til det minste - Jeg er imponert, og foreslår at du aldri flytter hverken høyttalere eller sub da de står perfekt plassert, og heller ikke flytter fra leiligheten/huset da rommet anlegget ditt står i helt tydelig er meget gunstig.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det kunne derfor ikke falle meg inn å kjøre frontene som large, da jeg
    C) Jeg får to høyttalere som prøver å gjengi det samme som subben min,
    Da må jeg nesten spørre hvilke hz ommeråde subben din dekker

om det så er galt at samme hz kommer fra 2 (eller flere) steder mener du da at det er utenkelig å bruke to subber fordi de gjengir samme hz ?

må jo nesten spørre åssen 2 fronthøytalere som ikke motar lfe i dd/dts kan greie å gjengi det samme som subben også
    (ser ikke grunn til frykt over noe som ikke er reelt)

Har man generell frykt for at samme hz skal komme fra mere en 1 høytaler av gangen tror jeg faktisk en bør holde seg til mono

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med dagens anlegg og dagens rom kjører jeg på en deling ved 100hz, da dette rett og slett gir best lyd til musikk (og er ikke ueffent til film heller).

Antimode 8033C er koblet til suben og rydder opp i både fasefeil, stående bølger og decay i frekvensområdet 20-100hz, hvor dette er mest kritisk.

Høyttalerne holder seg i all hovedsak unna de områdene de verste stående bølgene befinner seg og det blir lettere å integrere anlegget med rommet.

Jeg frigjør forsterkeren for en hel masse jobb i bassområdet, og 804s kan dermed spille høyere, renere og penere.

Når du hører først og fremst på musikk og har kalibrert inn en xtz sub til å samarbeidet med et par meget gode B&W høytalere. Først høres dette ut som et meget stort problem da suben jobber helt opp til det området hvor du kan høre hvor den kommer fra, men mitt største ankepunkt her er jo at du har sløst bort en hel del penger på å kjøpe en gulvstående høytaler du kunn bruker som satelitter. Du burde jo ha kjøpt deg 805 og spart penger.

Personlig integrerer jeg aldrig inn sub i musikk. Har aldrig vært borti et oppsett der du ikke hører hvor suben kommer fra(utenom om du deler godt under 100hz), og bassen blir for treg i forhold til de andre elementene. (utenom store og meget dyre oppsett).

Men jeg klarer heller ikke å få spesielt god lyd i "enter sandman".

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    men mitt største ankepunkt her er jo at du har sløst bort en hel del penger på å kjøpe en gulvstående høytaler du kunn bruker som satelitter. Du burde jo ha kjøpt deg 805 og spart penger.
    Tja, synes du det? I forhold til 805 så har jeg en helt separat, dedikert mellomtone, og jeg har også to basselementer som jobber i området 100-350hz. og med en crossover på 12dB spiller de også eksempelvis 63dB ved 50hz når jeg hører på musikk ved 75dB.

Hadde jeg hatt 805 så hadde jeg hatt ett element som måtte jobbet fra 100-4000z . Bass er mer enn 20-80hz.

Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Personlig integrerer jeg aldrig inn sub i musikk. Har aldrig vært borti et oppsett der du ikke hører hvor suben kommer fra(utenom om du deler godt under 100hz), og bassen blir for treg i forhold til de andre elementene. (utenom store og meget dyre oppsett).

Men jeg klarer heller ikke å få spesielt god lyd i "enter sandman".
    Du er velkommen hjem til meg. Du hører ikke hvor sub-bassen kommer fra, og Enter Sandman låter glimrende.

Sub kan absolutt være utfordrende å integrere til musikk, men når du får det til så låter det naturligvis ekstremt bra (du har plutselig en oktav til i bassen). Og er den integrasjonen i boks så fungerer det naturligvis til film også.

Hva gjelder mitt oppsett så står subben forøvrig til høyre for venstre høyttaler, så den har en plassering som bidrar til å eliminere problemet med å eventuelt høre hvor de øvre frekvensene den gjengir kommer fra.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Da må jeg nesten spørre hvilke hz ommeråde subben din dekker

om det så er galt at samme hz kommer fra 2 (eller flere) steder mener du da at det er utenkelig å bruke to subber fordi de gjengir samme hz ?

må jo nesten spørre åssen 2 fronthøytalere som ikke motar lfe i dd/dts kan greie å gjengi det samme som subben også
    (ser ikke grunn til frykt over noe som ikke er reelt)

Har man generell frykt for at samme hz skal komme fra mere en 1 høytaler av gangen tror jeg faktisk en bør holde seg til mono
    Vel min sub dekker jo da ca 25-100hz. Hvis jeg setter frontene mine til large vil de gå ned til typ 35-38hz, og vil dermed overlappe ganske bra. Skal jeg skru subben såpass opp at den faktisk gir fornuftig mengde lyd fra seg ved f.eks 30hz vil jeg naturligvis få altfor mye lyd i området 35-100hz. Dette er da i tilfellet musikk (2-kanals stereo).

Kjører du film, har høyttalerne til LARGE mens subben kun spiller LFE så spiller de ikke nødvendigvis samme materiale, og dette kan naturligvis fungere. Det eneste du da mister er potensiell informasjon som ligger i frontkanalene som er lavere i frekvens enn det fronthøyttalerne dine kan levere. Dette er sikkert et kompromiss de fleste kan leve med.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjører du film, har høyttalerne til LARGE mens subben kun spiller LFE så spiller de ikke nødvendigvis samme materiale, og dette kan naturligvis fungere. Det eneste du da mister er potensiell informasjon som ligger i frontkanalene som er lavere i frekvens enn det fronthøyttalerne dine kan levere. Dette er sikkert et kompromiss de fleste kan leve med.
    Enten har jeg ikke fulgt med så godt eller så har du endret holdning til bruk av delefrekvenser eller ikke.

Ser da ikke galt ut dette da.

bruker du subwoofer til opptil 100hz i surround ? så vil du miste fra 100 til 120hz 10db forsterket dypbass fra lfe (som egentlig er litt ille men ikke missforstå for mye lyd i lfe 100-120hz er det ikke......er jo bare forsterkninger av lyd hendelser å ikke all lyd som er fra 100-120hz som gjenngis for den lyden ligger i de andre kanalene)
    (kjører du subwoofer opp til 120hz får du med all lfe)

Har sittet endel nå og decodet filmlyd for å sepparere front , center , surround (for å sjekke hvor lavt i hz det er i disse kanalene)
    Ferdig er jeg ikke men etter min tro , foreløpige tester tror jeg ikke det er så mye å frykte for miste lave frekvenser i front ,center , sub om man ikke deler de til subwoofer (for så enormt lavt er det ikke i kanalene)
    (selvsagt alt for mye for en med satelitthøytalere og 120hz grense)
    (men jeg må finne et virkelig bra test software for mere nøyaktig resultat)

Skjønner nå at du deler på din måte i stereo (hz) men litt forvirret over alle svar ang dd dts lfe da du til slutt sier at du har tatt utgangspunkt i stereo lyd å ikke ønsker konflikt mellom laveste hz sandman i fronthøytalere samtidig som samme laveste hz går til subwoofer
    (forstålig for stereo har ingen lfe)

ble mye skrivefeil her men det kom en biffsnadder inn døra (har prøvd å rette)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Har sittet endel nå og decodet filmlyd for å sepparere front , center , surround (for å sjekke hvor lavt i hz det er i disse kanalene)
    Ferdig er jeg ikke men etter min tro , foreløpige tester tror jeg ikke det er så mye å frykte for miste lave frekvenser i front ,center , sub om man ikke deler de til subwoofer (for så enormt lavt er det ikke i kanalene)
    (selvsagt alt for mye for en med satelitthøytalere og 120hz grense)
    (men jeg må finne et virkelig bra test software for mere nøyaktig resultat)
    Veldig interessant at noen tar tak i dette og finner ut av ting! Hold oss oppdatert!

Jeg snakker ikke om fase, men om det er så komplekst å få faseforskjellen til å fungere så er det nok en grunn til å velge SMALL.
    Vi har allerede satt det som et kriterie at man bør kunne kalibrere hvis man skal utnytte Large-setting. Det er ikke en god grunn til å velge Small, det er bare en liten hump i veien.
    Hvis det ikke er fase, hva er det du snakker om da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du en større gulstående høyttaler er utgangspunktet uansett Small. Det er kun et fåtall som bruker Large, i teorien er det best å bruke Small, de som lager systemene anbefaler Small og de med mye erfaring innen kalibrering anbefaler Small som utganspunkt. Noen får subjektivt bedre resultat med Large, men dette er ikke utgangspunktet!!!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen / Skogs -

Jeg er primært opptatt av at man ikke overlapper mellom fronter og sub - og for meg som har musikk som fokusområde så blir dette nødvendigvis et problem hvis jeg setter frontene til LARGE og fortsatt skal ha suben aktiv.

Jeg ser at dette ikke har vært tydelig i endel av innleggene mine.

Sekundært er jeg opptatt av at man ikke gir næring til de room modes / stående bølger man har i rommet, og dette blir mer komplisert jo flere høyttalere man har som jobber i området 80-100hz og nedover. Dette er et issue både for musikk og film, og jeg mener fortsatt at denne jobben helt klart blir enklere å håndtere om man lar suben håndtere disse frekvensområdene, og jeg mener også at man utnytter systemet som helhet bedre ved å ha en sub til å jobbe i bånn og la høyttalere og forsterker jobbe oppover, til tross for at man har relativt store høyttalere. Min generelle anbefaling er dermed helt klart å sette høyttalerne til small og dele ved 80hz.

Klarer man å håndtere nevnte problemer kan LARGE + en sub som kun spiller LFE naturligvis være et fungerende oppsett, så må man da vurdere hvor langt ned høyttalerne i praksis klarer å spille (det være seg 30, 40 eller 50hz) - og da eventuelt akseptere at lavere frekvenser som måtte befinne seg i frontkanalen ikke blir gjengitt. Hva man primært oppnår med dette utover Skogs poeng med muligheten til å justere nivået på LFE uavhengig av frontene er jeg dog usikker på - men det er sikkert et poeng nok i seg selv hvis man ønsker økt dynamikk mellom LFE og øvrig lydspor.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst utdyp hvorfor du ikke vil ha flere kilder som overlapper de samme frekvensene?

Å unngå room-modes er en del av kalibreringen\plassering, og blir ikke nødvendigvis et større problem om Front-rekken og subben(e) overlapper hverandre.

Vi er jo fortsatt ikke sikre på hvor mye signifikant subbass-informasjonen som ligger i front-rekken vanligvis.

At LFE-kanalen blir matet til en fullstendig separat kilde endrer lydsignaturen mer enn bare den eventuelle økningen i kontrasten. Om man liker denne lydsignaturen bedre eller dårligere er opp til hver enkelt.

Side 11 av 15 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •