Høyttalere SMALL eller LARGE? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 281
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvis man setter frontene til large og så har deling av subben på 80hz på en slik forsterker så spiller frontene og subben oppå hverandere = lite heldig.
    Lettere sagt (fase feil/ utfasing mellom front og sub) Det er kun sub som bør ta seg av LFE signalet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Lettere sagt (fase feil/ utfasing mellom front og sub) Det er kun sub som bør ta seg av LFE signalet.
    Litt ufullstendige setninger her, så litt usikker på hva du vil frem til.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Hva med å ta denne avgjørelsen basert på hvilke Høyttalere man har, ikke hva forsterkeren kan gjøre ?

Her er det både 'eksperter' og amatører i begge leire, folk bør oppfordres til å prøve seg frem basert på sitt system isteden for at en fasit prekes uten rom for eksperimentering.
    Det hjelper lite med verdens største høyttalere hvis ikke forsterkeren har nok strøm. Bass har en slem tendens til å tømme forsterkere for krefter når volumet når artige høyder.

Jeg ser for meg dette: Hvis man har "store" nok høyttalere og kraftig nok forsterker så setter vi LARGE. Da vil sub'ene få bare signal fra LFE og vil derfor få mindre å gjøre enn om hvis de må ta seg av ting fra resten av kanalene også. Vil ikke sub'ene ha bedre kontroll på det den gjør da?

Jeg tror dette må bli målet mitt: 7 ADAM OSS og en haug med PC13-Ultra.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo innlysende at Large forutsetter store nok høyttalere og nok strøm. Alt annet vil jo være lite klokt, DET tror jeg alle er enige i

Satt å leste litt i manualen til Halo C2'en min, og så at det er en funksjon der som heter ebass som også sender bass info fra Large høyttalere til sub i tillegg til bass info fra Small høyttalere. Testet endel med denne funksjonen av og på, men merket ingen forskjell.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først er det vel forvirring om hva LFE i surround er tror jeg
    Grovt kan man dele det inn i 2 hovedgrupper

Den ene til film der LFE er skapt fra en annen lyd kilde som eget LFE opptak eller at studio teknikkere legger på dypere bass i et LFE lydspor for kraftigere lydopplevelse , effekt
    (LFE er en sepparat kanal) og har ingen ting med front , center , surround bass

Den andre er hovedsakelig brukt til surround musikk der LFE er opprettet ved hjelp av bass hyppigheten hovedkanalene ...atså man har filtrert ut laveste hz for bruk i eget lfe spor + også kan ha lagt til dypbass fra studio.

Noen kaller bass i front , center , surround fra 20 hz og oppover som lfe
    (ja dette er lav frekvent og kan godt kalle det lfe for min del men er ikke det samme som det sepparate lfe lydsporet)
    Hvor dyp bass som ligger her vil variere ut fra produksjon men ikke under 20hz

(foresten hvordan kan enkelte avspille cd stereo lyd 20hz til 20khz med sine fronthøytalere eller stereoanlegg men hardnakket drite ut folk som ønsker å avspille sin feks 20-20khz frontkanalyd med høytalerinnstilling stor i surroundlyd ?)

vel skal ikke dra diskusjonen videre

ved høytaler innstilling stor i surround DD/DTS
    blir LFE sporet 3-120 hz sendt til subwoofer-----front center , surround motar 20hz-20khz ut fra lydspesifikasjoner
    men
    nå er ikke all LFE lagt så dypt som 3hz og heller ikke front center surround så dypt som 20hz på de fleste produksjoner

ved høytaler innstilling liten , cross over
    blir LFE sporet sendt til subfoofer sammen med hz under delefrekvens
    (også denne totale blandingen kalles LFE)
    Noen ønsker feks å dele ved 80hz
    noe som etter min mening er høyt
    her kan dere høre 80 hz http://www.burninwave.com/download/freq80.wav
    men uansett er det ikke mange lyder under 80 hz i front center surround så stort problem er ikke hvor man deler.

om man strengt tatt trenger å dele...sett høytalere som store ,,slå av subwoofer og lytt
    (lfe lyden vil dere selvsagt ikke høre med subwoofer avslått men hvordan resterende høytalere reagerer på fromt , center , surroundlyden) (ved ræva lyd sett høytalere som små eller for å høte forskjell sett høytalere små uten subwoofer og sammenlign med høytalere store uten subwoofer eller cross over)

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis man har en forsterker som ikke kan stille crossover for LFE og øvrige kanaler separat bør man uten tvil sette høyttalerne til small.

Har man mulighet til å dele front/sub ved f.eks 40hz men fortsatt la LFE-kanalen gi suben all informasjon (altså dele denne høyere) så er det et litt mer åpent spørsmål - da må man vurdere høyttalernes faktiske frekvensrespons i rommet, og ikke minst hvilke room modes man har. De fleste norske lytterom har nok en room mode (stående bølge) en plass mellom 40 og 60hz, og da er det lite heldig at både fronthøyttalere og suber (totalt tre forskjellige høyttalere) driver og roter rundt i dette området samtidig.

Men har man utstyr til å måle så er det jo bare å gjøre det og se hva som gir best resultat i kombinasjon med hva som låter best.
    Her tar jo du igjen å gir fulstendig blaffen i hvilke høytaler, sub, og effekt forsterker man har. Og i tilegg så sier du at "om man har utstyr til å måle". Du har vel ører. Det er utstyret man skal bruke. Klart teknisk utsyr kan forenkle jobben, men det er ørene som skal fortelle deg hva som er best, ikke målinger. Om man ikke kan bruke ørene til å lytte seg frem til det resultatet som fungerer best. Så er du virkelig på viddene når det gjelder en audio/visuell hobby.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig så svart/hvitt for dere?

Hvis du har 803D og en Dantax sub så er det fortsatt anbefalt å bruke small? Javel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Her tar jo du igjen å gir fulstendig blaffen i hvilke høytaler, sub, og effekt forsterker man har. Og i tilegg så sier du at "om man har utstyr til å måle". Du har vel ører. Det er utstyret man skal bruke. Klart teknisk utsyr kan forenkle jobben, men det er ørene som skal fortelle deg hva som er best, ikke målinger. Om man ikke kan bruke ørene til å lytte seg frem til det resultatet som fungerer best. Så er du virkelig på viddene når det gjelder en audio/visuell hobby.
    Jeg er ikke interessert i å dra "gulløre"-debatten inn i denne diskusjonen, så denne avstår jeg fra å kommentere.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Er det virkelig så svart/hvitt for dere?

Hvis du har 803D og en Dantax sub så er det fortsatt anbefalt å bruke small? Javel.
    Det er vel ikke et veldig realistisk scenario.

Forøvrig ruller jo en 803D av ved 38hz, var det ikke det vi fant ut - altså før de fleste subber (muligens ikke Dantax ).

Har man en høyttaler man mener fullt ut kan gjengi LFE-kanalen så trenger man vel strengt tatt ikke sub? Og har du ikke det skal du naturligvis få lov til å sette høyttalerne dine til large.

Det er vanskelig nok å integrere sub og høyttalere som det er om man ikke skal gjøre jobben enda vanskeligere for seg selv ved å la de jobbe i samme frekvensområde i tillegg. Men det er mange veier til Rom - så folk må gjøre akkurat som de vil. Jeg bare gir min anbefaling basert på mine erfaringer (akkurat som alle andre her) samlet opp med et greit antall stuer, subber, fronter og effekt/surroundforsterkere.

Jeg argumenterer dog i hovedsak ikke basert på ovenstående, men tvert i mot det teoretiske grunnlaget jeg har til å vurdere hva som i utgangspunktet gir høyest sannsynlighet for god lyd. Og sistnevnte bør være utgangspunktet når man gir anbefalinger på generelt grunnlag, ikke hva som funker best i egen stue.

At jeg både ved hjelp av konkrete målinger av faktisk frekvensrespons i rommet, (samt etterprøvd med ører (ikke gullører)) valgte å dele 804s ved 80hz til tross for at jeg hadde Electrocompaniet AW250 som effektforsterker og en relativt beskjeden sub (XTZ 99W10.16) er ingen fasit for noen andre, men det er en av flere erfaringer som gjør at jeg heller til at small er den beste veien til korrekt gjengitt bass i området 20-100hz.

Det er ingen fasiter her, men det er en rekke fysiske lover som gir oss visse hint på veien om hva som har størst forutsetning for å fungere. Å konfigurere anlegget slik at man i et rom med en eller flere stående bølger i området 20-80hz har tre forskjellige kilder som alle (forsøker) å gjengi bass fra 20hz til tross for at to av de tre høyttalerne beviselig ikke klarer å gjengi dypbass under 40hz samtidig som de i større eller mindre grad er i fase med hverandre er sjelden oppskriften på suksess.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Den ene til film der LFE er skapt fra en annen lyd kilde som eget LFE opptak eller at studio teknikkere legger på dypere bass i et LFE lydspor for kraftigere lydopplevelse , effekt
    Det er mulig du har rett her Hygen, det jeg har fått forklart av en reciverprodusent er ikke helt i tråd med det du skriver her. Dem mente at vanligvis så gikk man ikke glipp av noen lydinformasjon ved å ikke ha sub. Riktig nok er LFE-kanalen separat og du får en kraftigere effekt og lyd opplevelse. Ser at du har skrevet litt om dette tidligere i tråden, men er det virkelig slik at suben får informasjon som ikke frontene får?

Uansett så er det helt sikkert ingen regel uten unntak, og muligens tar denne recvierprodusenten feil. Jeg ser jo for meg at det er en god i idé å legge på litt ekstra dyp lydinformasjon (i det aller nederste spekteret) i enkelte scener som ikke er knyttet direkte opp mot handlingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

(foresten hvordan kan enkelte avspille cd stereo lyd 20hz til 20khz med sine fronthøytalere eller stereoanlegg men hardnakket drite ut folk som ønsker å avspille sin feks 20-20khz frontkanalyd med høytalerinnstilling stor i surroundlyd ?)
    ....
    om man strengt tatt trenger å dele...sett høytalere som store ,,slå av subwoofer og lytt
    (lfe lyden vil dere selvsagt ikke høre med subwoofer avslått men hvordan resterende høytalere reagerer på fromt , center , surroundlyden) (ved ræva lyd sett høytalere som små eller for å høte forskjell sett høytalere små uten subwoofer og sammenlign med høytalere store uten subwoofer eller cross over)
    +1

..
    Hvis man setter frontene til large og så har deling av subben på 80hz på en slik forsterker så spiller frontene og subben oppå hverandere = lite heldig.
    ...

Så man må jo gjerne prøve seg frem med dette, men resultatet vil uansett bli dårlig.
    Lite heldig pga fase? Det er fullt mulig å få fasene til komme overens.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Hva ekspertene tilråder er vel på bagrund av at man har ett oppsett som er normalt til brukt i i hjemmekinoer.

Selv har jeg et kombianlegg der hovedhøytalerne er vesentlig dyrere og bedre en subben. De går på papiret ned til 40hz (men jeg antar at det er uten romgain, for de går vesentlig dypere). For at subben skal gjøre en god jobb i de dypeste oktavene setter jeg den ned til maks 40hz og kjører hovedhøytalerne i large.

En generell anbefaling til folk som har hovedhøytalere og subber av samme kvalitet er å sette hovedhøytalerne i small, men å si at dette skal gjelde alle er tull. Anbefalinger må skje med bakgrunn i det anlegget som skal settes opp.

Jeg mener særlig forkjemperne for smal her i denne tråden har vært alt for kategoriske i å si at small er best, og oppfatter du det ikke som best har du tunet feil.

For de fleste er smal best, for noen er large best. Det enkelte annlegg må analyseres først.
    +1

Selv mener jeg at forkjemperene for LARGE egentlig ikke er så mye bedre. Enkelte fra begge sider har vansker med å få frem en et budskap basert på en nøytral og troverdig måte, dem er til og med er kansje enig, men man missforstår hverandre. Selv har jeg hardt for å svelge når noen kategorisk sier lyden blir sånn eller sånn ved dem forskjellige innstilligene, eller at man skal velge det ene eller det andre. Ofte så blir den subjektive argumenteringen presentert som en fasit pga av feil ordvalg og ikke pga av personens oppriktige mening.

Den generelle anbefalingen tror jeg alltid kommer til å være der, men det er ingen regel uten unntak. Som du sier så må anlegget analyseres slik at man får fremhevet dem best kvalitetene og da er det ingen fasit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Dette er ikke alltid så lett å få til, jeg har vært borti flere tilfeller hvor jeg får utfasing i deler av frekvensområde, når jeg justerer dem bort så får jeg utfasing i andre deler av frekvensområde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen fasit nei...

hehe. da er vi oppe i 10 sider og 190 svar.. Så det er helt klart at her er den ingen fasit på svaret.

Folk liker både å ha innstillingen på SMALL og LARGE så man må bare prøve seg fram selv ser det ut som.

Men takk for mange gode tips

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mornet
    .

Folk liker både å ha innstillingen på SMALL og LARGE så man må bare prøve seg fram selv ser det ut som.

En og lese så mange sider når du skriver svaret selv...

Ingen rom er like så det må prøves ut hva som passer best i romet

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Lite heldig fordi de da vil spille de samme frekvensene og du dermed får for høy lyd på disse frekvensene.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite heldig fordi de da vil spille de samme frekvensene og du dermed får for høy lyd på disse frekvensene.
    Man kan manipulere faseforskyvningen slik at høyttaler og sub får minimal påvirkning av hverandre. Det er ikke direkte enkelt, men lar seg som oftest gjøre med måleutstyr og fasevridningsfunksjon på forsterkeren.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mornet
    hehe. da er vi oppe i 10 sider og 190 svar.. Så det er helt klart at her er den ingen fasit på svaret.

Men takk for mange gode tips
    Tror neppe det er et eksakt svar som passer alle
    Noe rettledning man finner feks på nettet er ut fra et utgangspunkt til DD DTS + THX sertifisering av store kinoer , noe er ut fra codec som simmulerer surround , noe er ut fra hvordan 4.0 - 5.0 lyd behandles eller mixes av produsent , noe ut fra codec på disc vi kjøper og brukes i et hjemmekino anlegg.
    Noe er ut fra recivers mulighet som fixed delefrekvens , x over , thx aktivering og overstyring av delefrekvens , double bass og innstilling , ulik fase styring i codec , ulik fasekontroll og fase korrigeringsmulighet , forsinkelse der mye er endert og forbedret over år.
    (feks har enkelte nye recivere forbedret fasestyring så blande store , små høytalere ikke skal bli utenfor grenser for ualseptabel fase forskjell)
    Vi har ulike høytalere hjemme , ulike avspillingsrom , ulik personlig mening for beste lytteopplevelse , ulik type lyd , mixing på disc og også ofte ulikt mellom dvd video , dvd audio , sacd .
    Noen bruker lav pass filter i selve subwoofer (med eller uten vilje) som kan bety problem for mange og også fasestyring som kan komme i konflikt fra codec fasestying og en recIvers fasestyring.
    DRC (Dynamic ... Dynamic range control) påvirker vanligvis ikke LFE men kan gjøre det.
    Downmix fra 5.1 surround til stereo vil ikke ha med LFE
    Noen eldre recivere/prosessorer booster ikke LFE som den skal ved feks LPCM (multikanals pcm) med (+ 10dB)
    Overføring multichannel analogt fra bd,dvd,dvda,sacd må kompanseres pga -10bd lfe ved høytalerinnstilling stor i spiller og -15db lfe ved innstilling små i spiller og x? db ut fra cross over
    Noen greier vel (ut fra innstillinger og type reciver) å utføre bass managment to ganger på bekostning av å konvertere det analoge signalet tilbake til digitalt for å behandle og deretter tilbake til analog igjen
    (med eller uten vilje) ved multichannel analog der avspilleres har bassmanegment/delefrekvens /x over for den analoge utgangen for så greie å bass manegment i reciver på samme lyd (bd , dva , dvd , sacd spiller)
    Enkelte avspillere har også bassmanegment for lpcm (multichannel pcm) som ut fra feil innstillinger i reciver ennå en gang utfører bass manegment på samme lyd

80hz delefrekvens (små) er vel mest en all round anbefaling som vil fungere til de fleste lydtyper og anlegg , thx , audyssey eller ikke...gammelt eller nytt.
    (en idiotsikker innstilling) og innenfor akseptabel faseforskjell
    men utforsker man anlegget og ekspementerer ut fra sitt lydutstyr og lyddtyper er det mange andre innstillinger som kan gi optimal lyd (også store høytaler innstilling)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

80hz delefrekvens (små) er vel mest en all round anbefaling som vil fungere til de fleste lydtyper og anlegg , thx , audyssey eller ikke...gammelt eller nytt.
    (en idiotsikker innstilling) og innenfor akseptabel faseforskjell
    men utforsker man anlegget og ekspementerer ut fra sitt lydutstyr og lyddtyper er det mange andre innstillinger som kan gi optimal lyd
    +1

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at veldig mye av argumentasjonen for å bruke Small oppsett, selv på relativt store høyttalere, har som forutsetning at lydsporene er fulle av 'feil'. Jeg tror vi skal gi dem som mixer filmene litt mer kreditt enn at det er frekvens overlapping og fasefeil i øst og vest.

Som Hygen sier, selv om de 5 kanalene har mulighet for 20h så betyr det ikke at de har denne informasjonen, og de som mixer vil selvfølgelig ha lagt nesten all dypbass til lfe kanalen. Å regne med at det ofte vil være motstridende bass frekvenser i front/sub blir for naivt synes jeg.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •