Hvordan heve bass lyden? Bokstavelig talt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan heve bass lyden? Bokstavelig talt

Hei!

Mitt oppsett:
    Yamaha RX-V 659 Reciver
    Yamaha NS-555 front høyttalere
    SVS SB12 sub

Når jeg sitter i sofaen ca 2,5 meter unna anlegget, så har jeg veldig mye bass ca 1 meter over gulvet. Det gjelder ikke bare i sofaen.. Hever jeg hodet litt, og sitter normalt eller reiser meg opp, så er bassen helt borte.. Har prøvd litt crossover, rom korreksjon på sub, mic optimizer på reciver, etc, men jeg får ikke flyttet lyden opp.. Er det noen som har noen forslag til meg?

Mvh Øyvind

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et tips.

Det første du bør gjøre er å plassere subben optimalt i forhold til lytteposisjon. De verktøyene du hittil har prøvd vil ikke kunne bøte på en dårlig plassering.

En enkel måte å fastslå hvor subben bør stå er ved å flytte den rundt til du finner den plasseringen som gir best output. Det er praktisk om man er to til denne oppgaven, en til å flytte og en til å lytte.

Lykke til!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid, sette subben i lytteposisjon, spil bass, da krapper du rundt på gulvet inntil du finder det stedet hvor du hører mest bass, her skal subben da plaseres.....
    Flytter du deg endrer du jo på en regel og må flytte subben igjen, sånn er det bare, akustikk er jo ikke enfoldig. Løsningen er å anskaffe flere subs slik at du kan dekke rommet bedre med bass.

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som alltid, sette subben i lytteposisjon, spil bass, da krapper du rundt på gulvet inntil du finder det stedet hvor du hører mest bass, her skal subben da plaseres.....
    Flytter du deg endrer du jo på en regel og må flytte subben igjen, sånn er det bare, akustikk er jo ikke enfoldig. Løsningen er å anskaffe flere subs slik at du kan dekke rommet bedre med bass.
    2 subber er bedre enn 1 , om ikke plasser fronthøytalere i hvert sitt hjørne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •