Leie et par trente ører?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Leie et par trente ører?

Tanken har slått meg opptil flere ganger. Kanskje jeg rett og slett skulle avertere etter et sett finjusterte ører som kan finne problemområdene i anlegget og komme med tips. Synes jeg har flyttet, lyttet og justert så langt mine kunnskaper rekker, men tror det er ennå mer å hente :?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du bodd i Oslo området så kunne jeg sikkert bistått deg med litt kalibrerings hjelp.

Mitt tips er å manuellt sette opp yamahaen for å få mest mulig ut av oppsettet.
    Sett deg ned i sweetspot etter å ha målt opp avstander og legg disse inn i parameterne i reciveren.

Så setter du på ei plate med musikk som har god dynamisk bass. pink floyd another brick in the wall på the wall (studioversjon) er ett bra spor og prøve seg med.

så setter du forsterkeren til å spille i 7ch stereo.

så går du inn på manuell setup og justerer front og center til de smelter sammen. suben til den ligger helt i takt med fronter.
    bakøyttalerne det samme.

Når du har funnet det rette så skal det høres ut som du har på deg et headset. lydbildet skal sitte spikret midt mellom øynene.

Jeg har f.eks. avstand til front på 3,6 meter. da står de med drøye 80cm fra bakvegg fra frontbaffel. suben står tykt inn i ett hjørne.(ytterhjørne) sånn at frontbaffel på sub tangerer bakplate på fronter. men i parameterne på reciver har jeg satt denne til 5,7 meter. altså suben står 2,5 meter inn i stua til Naboen i teorien.

Prøv deg frem med å dobble avstand til suben og juster deg tilbake mot lytte possisjon til du hører at suben sitter.

etter at du har gjort dette så kan du kompensere med å legge til 1-2 db rundt på alle høyttalerne for å se at det fungerer riktig. du merker fort at lyden er feil. når alt stemmer så skal det låte betraktlig dårligere utenfor sweetspot.vel det låter ikke dårlig. bare stor forskjell.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Hadde du bodd i Oslo området så kunne jeg sikkert bistått deg med litt kalibrerings hjelp.

Mitt tips er å manuellt sette opp yamahaen for å få mest mulig ut av oppsettet.
    Sett deg ned i sweetspot etter å ha målt opp avstander og legg disse inn i parameterne i reciveren.

Så setter du på ei plate med musikk som har god dynamisk bass. pink floyd another brick in the wall på the wall (studioversjon) er ett bra spor og prøve seg med.

så setter du forsterkeren til å spille i 7ch stereo.

så går du inn på manuell setup og justerer front og center til de smelter sammen. suben til den ligger helt i takt med fronter.
    bakøyttalerne det samme.

Når du har funnet det rette så skal det høres ut som du har på deg et headset. lydbildet skal sitte spikret midt mellom øynene.

Jeg har f.eks. avstand til front på 3,6 meter. da står de med drøye 80cm fra bakvegg fra frontbaffel. suben står tykt inn i ett hjørne.(ytterhjørne) sånn at frontbaffel på sub tangerer bakplate på fronter. men i parameterne på reciver har jeg satt denne til 5,7 meter. altså suben står 2,5 meter inn i stua til Naboen i teorien.

Prøv deg frem med å dobble avstand til suben og juster deg tilbake mot lytte possisjon til du hører at suben sitter.

etter at du har gjort dette så kan du kompensere med å legge til 1-2 db rundt på alle høyttalerne for å se at det fungerer riktig. du merker fort at lyden er feil. når alt stemmer så skal det låte betraktlig dårligere utenfor sweetspot.vel det låter ikke dårlig. bare stor forskjell.
    Bor i Seljord så det er vel et par gode timer å kjøre isåfall :P
    Har ikke sub pr. i dag og har solgt bakhøyttalerene nylig i påvente av nye Klipsch. Senterkanalen skal også byttes ut i løpet av vinteren så jeg vil konsentrere meg om 2ch stereo som er det jeg bruker mest.
    Har sverget til YPAO frem til nå men flere ganger blitt anbefalt å sette opp selv. Som du nevner så skal det låte ganske mye dårligere utenfor sweetspot når alt er på plass og det kan jeg skrive under på at det gjør hos meg Så kanskje det ikke er så værst allikevel. Men er uansett noen områder i lyden jeg savner litt og noen i bassen som nesten forsvinner helt. Er meget fornøyd med trykket ellers, er jo til å spille beinbrudd på folk med når RF'ene får utfolde seg med litt techno eller Hip Hop med solid bass. Har hørt litt på Magnat 709 og 1009 og det er stort sett det jeg har å sammenligne med i nærheten

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Skaff deg en skikkelig receiver og dertil høyttalerpark. Deretter kan vi "snakke"... ;-)
    Hehe.. Ja den som ikke satt med lån på hus og bil, da kanskje det heller gikk til dyrere utstyr. Får klare meg med det jeg har så lenge men er jo bitt av basillen så oppgraderinger kommer det vel til å bli mange av fremover.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Hehe.. Ja den som ikke satt med lån på hus og bil, da kanskje det heller gikk til dyrere utstyr. Får klare meg med det jeg har så lenge men er jo bitt av basillen så oppgraderinger kommer det vel til å bli mange av fremover.
    Jeg synes du bør søke litt på akustikk og høyttalerplassering, så vil vil du nok få endel mere ut av det du har. Det skal finnes endel om dette her på forumet.
    Ikke bare har det veldig mye å si på lyden, men billig er det også.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder - tegninger av romet... sånt hjelper for at tips skal kunne gis ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg synes du bør søke litt på akustikk og høyttalerplassering, så vil vil du nok få endel mere ut av det du har. Det skal finnes endel om dette her på forumet.
    Ikke bare har det veldig mye å si på lyden, men billig er det også.
    Har lest MYE både her og i andre fora, men har vel gått over til å bli mer lesing enn utprøving så får vel ta meg selv i nakken litt der.
    Klart at når det er HT til rett under 10.000,- så er det jo en grense ett sted for hvor bra lyd det går an å få også. Sammenligner jo mitt anlegg med ht til over 30.000,- for paret så det er heller ikke veien å gå.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Bilder - tegninger av romet... sånt hjelper for at tips skal kunne gis ;-)
    Det skal jeg klare å få til, må bare få tatt noen skikkelige mål når jeg kommer hjem fra jobb igjen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal satse på 2 kanal ville jeg vurdert en annen signalkilde og forforsterker istedenfor xbox og yamaha'en du bruker nå.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey hey, folkens dere har brukt en side av tråden på å småkrangle om postene til hverandre , makan..
    Hvis noen lurer på grunnen til at jeg kjøpte Yamaha så var det rett og slett for å safe på noe jeg visste spillte pent og litt fordi jeg kom over surround.no..
    Etter dette har jeg handlet ut ifra tips og råd her på forumet siden jeg ikke har noen god sjappe i nærheten hvor jeg kan lytte før jeg kjøper. Jeg er ute etter god dynamikk, heftig bass og klar og behagelig lyd selv ved høyt volum.. Grunnet huskjøp og en bil som må få sitt så er dette hva jeg tar med råd til for øyeblikket, Yamaha, Vincent og Klipsch gir meg det meste av hva jeg ønsker men vil ha ut det siste lille for å få full valuta for pengene.

Ble nevnt noe med signalkilder og at jeg kjører omtrent all musikk via Xbox (HDMI). Vil en f.eks en HTPC gjøre en bedre jobb? har fortsatt en plasma-tv og man er jo kjent med faren for innbrenning selv om jeg ikke har hatt noe av dette ennå. Ville helst ventet til jeg kjøpte meg en LED eller bedre før jeg bygger meg en sånn..

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kjøper en dac, er mye gjort.
    Mange er blitt glade i Cambridge dacmagic:-D
    CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter - Annet tilbehør

Signalkilden kobles til denne og vips...............

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey hey, folkens dere har brukt en side av tråden på å småkrangle om postene til hverandre , makan..
    Hvis noen lurer på grunnen til at jeg kjøpte Yamaha så var det rett og slett for å safe på noe jeg visste spillte pent og litt fordi jeg kom over surround.no..
    Etter dette har jeg handlet ut ifra tips og råd her på forumet siden jeg ikke har noen god sjappe i nærheten hvor jeg kan lytte før jeg kjøper. Jeg er ute etter god dynamikk, heftig bass og klar og behagelig lyd selv ved høyt volum.. Grunnet huskjøp og en bil som må få sitt så er dette hva jeg tar med råd til for øyeblikket, Yamaha, Vincent og Klipsch gir meg det meste av hva jeg ønsker men vil ha ut det siste lille for å få full valuta for pengene.

Ble nevnt noe med signalkilder og at jeg kjører omtrent all musikk via Xbox (HDMI). Vil en f.eks en HTPC gjøre en bedre jobb? har fortsatt en plasma-tv og man er jo kjent med faren for innbrenning selv om jeg ikke har hatt noe av dette ennå. Ville helst ventet til jeg kjøpte meg en LED eller bedre før jeg bygger meg en sånn..

Ingenting og skjemmes over...
    Yamaha er mye underholdning for pengene Spessielt på filmsiden
    Vinsent er bra valg til klipsch og yamaha er bra valg til klipsch.
    Klipsch tåler juling og elsker og gi deg filmlyden levert rett i ansiktet :-D

Og spanderer du en Rørforsterker på klipschene så får du en musikklyd som er vanskelig og ikke bli glad i.
    Live musikkopptak på Klipsch med rør... og du er solgt.

Ser ikke noen ulemper jeg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Dersom du kjøper en dac, er mye gjort.
    Mange er blitt glade i Cambridge dacmagic:-D
    CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter - Annet tilbehør

Signalkilden kobles til denne og vips...............
    Hmm... ser man det, har ikke blitt oppmerksom på DAC ennå men ser ut til at det skal bli en forandring der
    Tror det må bli en Popcorn Hour e.l også snart, Xbox funker helt fint den men har jo sine begrensninger, spesiellt ved sortering av biblioteker for musikk som kan bli svært rotete om man ikke har et voldsomt system på alt.
    Har det meste av musikk i 320 kbit og FLAC og du mener da at denne vil gi meg et merkbart løft i lyden?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det meste av musikk i 320 kbit og FLAC og du mener da at denne vil gi meg et merkbart løft i lyden?
    Det KAN gi merkbar løft, men du bør prøve før du kjøper, jeg har (etter mang en dac test) hørt at det ikke altid blir bedre, og et en dac som fungerer bra et sted ikke nødvendigvis fungerer bra et annet sted. Prøv å få lånt med hjem å test.

Tålmodighet er nok nøkkelen her også - og til slutt. Lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... ser man det, har ikke blitt oppmerksom på DAC ennå men ser ut til at det skal bli en forandring der
    Tror det må bli en Popcorn Hour e.l også snart, Xbox funker helt fint den men har jo sine begrensninger, spesiellt ved sortering av biblioteker for musikk som kan bli svært rotete om man ikke har et voldsomt system på alt.
    Det aller beste er om du får testet ut et par gode DAC-er, som eksempelvis Abrahamsen og Cambridge. Selv ville jeg kanskje holdt en knapp på førstnevnte, men mye henger jo sammen med hva som er mulig å hente ut av oppsettet.

Når det gjelder HTPC eller mediastreamer; HTPC begynner kanskje å bli litt for dyrt i fht. hva du kan få til med dagens rimelige streamere. Pass dog på at streameren også har (et visst) fokus på musikkbibliotek. Det viser seg nemlig ofte at film er utviklernes desiderte prio, og at musikkavspilling lider/suger.

Alternativt tenke separat løsning for film og musikk. Hva da med Sonos eller Squeezebox for musikken?

Med litt stødig fokus på ditt reelle behov har du garantert mye glede foran deg! :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det aller beste er om du får testet ut et par gode DAC-er, som eksempelvis Abrahamsen og Cambridge. Selv ville jeg kanskje holdt en knapp på førstnevnte, men mye henger jo sammen med hva som er mulig å hente ut av oppsettet.

Når det gjelder HTPC eller mediastreamer; HTPC begynner kanskje å bli litt for dyrt i fht. hva du kan få til med dagens rimelige streamere. Pass dog på at streameren også har (et visst) fokus på musikkbibliotek. Det viser seg nemlig ofte at film er utviklernes desiderte prio, og at musikkavspilling lider/suger.

Alternativt tenke separat løsning for film og musikk. Hva da med Sonos eller Squeezebox for musikken?

Med litt stødig fokus på ditt reelle behov har du garantert mye glede foran deg! :-D
    Kan nok se ut til at det må bli en streamer ja, først og fremst må det kables nettverk i heimen for trådløst blir rett og slett for tregt til tider. Kommer Altibox hos oss til våren så da må det jo legges cat-5 uansett.
    Har gått for det enkle siden jeg begynte, Xbox og laptop til streaming siden jeg hadde det fra før og en rimelig Oppo DVD-spiller som har fungert helt greit. Men begynner å bli litt trøtt av å lete meg ihjel etter albumer og låter siden TVersity ikke er så hjelpsomt på den fronten.
    Planene fremover mot våren er ny center (RC-62 eller 64), nye bakhøyttalere, Popcorn Hour e.l og evt. en DAC hvis det viser seg å være noe jeg bør ha. Burde kanskje lagt dette i prosjekttråden men får legge det der også.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Tvix M6600 N? har denne selv. spiller all musikk av via denne. interndisk på 1 TB(kjøpes i tillegg). Sender man all lyd via HDMI og lar forsterker dekode så blir resultatet forbløffende bra!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at de største Twix-modellene skal være gode, men hvordan de katalogiserer og håndterer musikkfiler - det vet jeg ikke nok om.

Et generelt problem med streamere er som sagt at de fleste av dem ikke har gode nok løsninger for musikkfiler.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår en kombinasjon av Sonos ZP-90/iPod Touch/NAS, og en rimelig filmstreamer alà Popcorn Hour.

En HTPC krever langt mer av brukeren, både i oppsett og vedlikehold. Det kan riktignok bli vanvittig flott grensesnitt med xbox mediacenter + skin og mulighetene er selvfølgelig mange (les: "tung" romkorreksjon, surfing, Blu-Ray avspilling, Spotify etc) , men det kan fortsatt være noe tungvindt å bruke en PC med dertil skjerm/TV hver gang man skal spille av musikk.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en del rundt om nå og vet ikke heelt lengre om DAC er veien å gå siden lyden jo fortsatt påvirkes av forsterkeren den er koblet til, og om min Yamaha er det ultimate i en slik kombo tviler jeg sterkt på.
    Men en annen ting jeg ikke har nevt er at jeg har en stor skinnsofa som ikke står langt fra anlegget og i vinkel så denne forstyrrer vel noe ved kjøring av YPAO etter hva jeg har lest.
    Popcorn Hour ser ut til å bli mitt valg av streamer iallefall, C200 virker lovende. Kunne også tenkt meg en Squeezebox som var utrolig lekker men det blir kanskje smør på flesk og dessuten vil jeg legge de ekstra tusenlappene på andre ting.

Hvilken forsterker ville folket anbefalt ved neste oppgradering? Må jo være surround da seff og prisklasse opp til ca 12.000,- eller noe rundt det. Har jo Vincent'en fortsatt som jeg liker svært godt så den vil bli stående å dra frontene. Kikket på Parasound når jeg kjøpte den og hadde det ikke vært for at jeg fikk Vincent til en god pris så hadde jeg kanskje endt opp med en sånn. Akkurat brent av 22K på en Scan 58-6 vedovn som jeg kanskje skulle spart og heller brukt på amp

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •