Akustiske tiltak i rommet mitt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustiske tiltak i rommet mitt?

Holder på å sette opp et hjemmekino rom og plages veldig her, så trenger hjelp fra dere.
    Leier ei leilighet og bruker det ene soverommet til hjemmekino, så kan ikke gjøre de store tiltakene for å få rommet bedre.
    Det er ganske mye ekko rommet, det merkes når man prater og knipser i rommet.
    Leiligheten var ferdigbygd sommer 2009 med isolasjon i lettvegger, betonggulv og parkett, frontvegg og veggen med vinduene er leca/betong siden det er hjørnet på huset i underetasjen. Usikker på hva bakveggen og venstre langvegg er laget av, men tror det er støpt i leca kanskje, for det var betong der når jeg borret hull for å henge opp ting.

Avstanden mellom diskantene på frontene er 2,57m, og avstanden fra tv`en og til sweetspot er 2,57m.
    Rommet er 4,47m langt, 3,22m bredt og 2,41m høyt.
    Frontene står 21cm fra sidevegg og 30cm fra bakvegg.
    Stolene står 1,4m fra bakvegg.

Har sett en del på rockwool akustikk plater og bygge rammer til disse for å henge på veggene for å ta førsterefleksjonspunktene, har også sett på akustikk plater fra Acoustic Tuning
    Ser for meg at platene fra acoustic tuning er bedre, siden de er lettere og kan henges på vegger og i tak med borrelås for å unngå spiker/skrue hull, også drysser de ikke slik som rockwool platene.

Ser dere noen problemer med plassering av høyttalere og sweetspot. Har dere noen tips på hvilken akustiske tiltak jeg må få gjort? Hvilke plater skal jeg velge og hvor skal jeg plassere dem. Er klar over at man finner førsterefleksjonspunktene ved å holde speil på veggen og plassere platene der man ser høyttalerne. Men er usikker på hvor mange plasseringer som er viktig?

Hvordan fungerer egentlig bassfeller? Og er det noe som kan hjelpe meg her? Ser acoustic tuning har dette også.

Siden det er 3 store vinduer, vil det ha noe for seg å bygge rammer som man setter inni vinduene og dekker dem med noen akustikk plater?

Lydmessig i rommet så savner jeg trøkket fra frontene, mens diskanten blir skjærende ved høyt volum. Også er det vanskelig å plassere alle høyttalerne, om dette kommer av ekkoet i rommet vet jeg ikke?
    Synes ikke bassen sitter helt heller, men det er ikke så rart siden jeg mangler mye der ut ifra grafen.

Har bygd meg en JBL 2225H midbass for å få brystkassetrøkket, men denne er hos en kamerat så har ikke fått tatt måling av den enda. Den er tunet til rundt 40hz så planen var å la den jobbe fra 40/50hz og oppover til 150/200hz, mens SVS PC 13-Ultra tok dypbassen fra 40/50hz og nedover.

Mange spørsmål og mye info her, men trenger hjelp. Har plagdes i lang tid med å få lyden til å sitte slik den skal. Så hvis jeg ikke får det til nå så selges hele greia. Det er et rom som kun blir brukt til å se film og spille på, så utseendemessig har ikke så veldig mye å si med tanke på å henge opp akustikk plater og bassfeller osv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjukke gardiner foran vinduene ville jeg ha begynt med.

Og jeg som trodde at JEG hadde et stort hull på 50-tallet.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykkere gardiner er notert....
    Men hva gjør at kurven på frontene svinger så voldsomt?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Tykkere gardiner er notert....
    Tykkere gardiner gjør ikke stort annet enn å dempe den aller høyeste diskanten. Skal du gjøre noe seriøst med akustikken, må det enten diffusere eller skikkelige absorbenter til.

Det er flere på forumet her som har bra peil på dette. Jeg vil ikke si at jeg er en av dem, men noe vet jeg.
    10 cm tykke Rockwool Akustikkplater i refleksjonspunktene vil gjøre veldig mye og anbefales på det varmeste hvis du er ute etter en god og relativt billig løsning. Da demper du relativt lineært helt ned i øvre bass.
    Disse kan du ramme inne og trekke med godt pustende stoff, så kan du få dem til å se meget bra ut. De har også en yte som gjør at de ikke skal drysse.

Jeg vil også anbefale å eksperimentere litt med høyttalerplassering og justering av subwooferen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    ..... i refleksjonspunktene vil gjøre veldig mye og anbefales på det varmeste hvis du er ute etter en god og relativt billig løsning. Da demper du relativt lineært helt ned i øvre bass.

Hvor mange refleksjonspunkter skal man ta med? For å ha noe å gå ut ifra. Og bør senterhøyttaleren også være med i demping av refleksjon?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange refleksjonspunkter skal man ta med? For å ha noe å gå ut ifra. Og bør senterhøyttaleren også være med i demping av refleksjon?
    Så mange du har penger og plass til. Jeg har fokusert på sideveggene og bak frontene, men taket og bak lytteposisjoen er heller ikke å forakte.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor plasseres det plater for å ta refleksjoner bak frontene? All lyd vil vel gå fremover?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at det hjelper en hel del med akustikkplater i førsterefleksjonspunktene og bak lytteposisjon. Hvor mye det hjalp på frekvenskurven har jeg ikke sjekket, men rommet blir mye roligere og du får et mye bedre og mer definert lydbilde.

Jeg brukte 50 mm Rockwool akustikkplater som er trukket med stoff, men 100mm vil nok dempe lenger ned i frekvens. Ellers finnes det forskjellige typer diffusorer og bassabsorbenter men det blir vel gjerne litt dyrere, Rockwool-løsningen er ganske billig i forhold.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får noen til å føre et speil inntil veggen vil du kunne se høyttaleren i speilet flere steder, enten i på sideveggene, bak deg eller bak høyttalerne. Du vil også kunne se høyttalerne i speilet hvis du får vedkommende til å føre speilet langs gulvet eller taket. Alle de stedene du kan se høyttalerne i speilet mens du sitter i sweetspot, vil lyden reflektere fra høyttalerne og vil ha mer eller mindre behov for akustiske tiltak.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kombinasjon av stående bølger / utfasinger.
    Noe vi "alle" sliter med, i mer eller mindre grad. Alle rom har jo en "egenresonans", som påvirker lyden, spesielt i de lavere frekvenser.
    Typisk nok, er det også disse som er vanskeligst å temme.

Utifra bildene ser jo rommet ganske "hardt" ut, og vil garantert gi deg problemer i øvre mellomtone / diskant!
    Men der har du jo allerede fått endel gode hint, som du absolutt bør prøve.

Hva den stygge dippen rundt 50Hz angår, så ville jeg omgående ha forsøkt en annen plassering av suben, om du ikke allerede har gjort det?
    Det er jo alldeles gratis, men krever jo en viss porsjon tålmodighet, og noen løft i ny og ne.
    Alternativt kan du jo eksperimentere litt med fasejusteringer der den står, men jeg tror du kommer best ut av det med en annen plassering.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha prøvd alle tenkelige plasseringer og målt overalt, snudde jeg rommet 90 grader. Så nå står tv`en, frontene, svs`en og midbassen på langveggen med vinduene. Så står stolene på motsatt langvegg under lampene. Herregud for en forskjell det ble. Har tatt målinger med frontene, svs`en og midbassen, og det var forbløffende lite forskjell på målingene langs hele frontveggen.

Men den toppen på 56hz området er der uansett om jeg måler fronter eller subber. Er det kun plasseringer av stoler/anlegg som kan få den ned litt?

Tenkte jeg skulle prøve 50mm rockwool akustikkplater. 2 på venstre sidevegg og 2 på høyre sidevegg, som tar opp førsterefleksjon begge veier. Og 1 plate bak hver stol for å ta refleksjonene fra front som treffer bakveggen og reflekteres tilbake til sitteposisjon. Stolene står ca 60cm fra bakvegg.
    Så får jeg se om det blir et par/tre seam dempepaneler fra acoustic tuning som blir klistret i taket for å ta refleksjonene her.
    Hva tror dere om det?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det jo straks bedre ut ja!
    Den peaken rundt 50Hz kan bør du forsøke å bli kvitt ved å fasejustere sub.
    Iom at peaken er såpass kraftig i det området, vil dette gi deg en ganske "boomy" bass.
    Slet i lange tider med samme problemet her, men tålmodig jobbing med fase og PEQ på sub, gjorde underverker!
    Prøv først 0 og så 180grader for å se hvilke utslag dette gir på målingene, og jobb deg frem til best mulig resultat.
    Når du nærmer deg "målet", vil du som regel oppleve at selv svært små endringer på fase, kan gi ganske store utslag på målekurven.
    Lykke til, dette blir bra!

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nå ser det jo straks bedre ut ja!
    Den peaken rundt 50Hz kan bør du forsøke å bli kvitt ved å fasejustere sub.
    Iom at peaken er såpass kraftig i det området, vil dette gi deg en ganske "boomy" bass.
    Slet i lange tider med samme problemet her, men tålmodig jobbing med fase og PEQ på sub, gjorde underverker!
    Prøv først 0 og så 180grader for å se hvilke utslag dette gir på målingene, og jobb deg frem til best mulig resultat.
    Når du nærmer deg "målet", vil du som regel oppleve at selv svært små endringer på fase, kan gi ganske store utslag på målekurven.
    Lykke til, dette blir bra!
    Den peaken på ca 56hz har jeg der uansett om jeg måler svs`en alene langs hele frontveggen, midbassen alene langs hele frontveggen, eller begge frontene alene. Er det rommet som booster denne frekvensen?

Takk, håper det blir bra nå. Har plagdes i flere år egentlig pga samkjøring med stue og hjemmekino. Så når jeg skulle plages like mye og få samme kurvene i dette "dedikerte" rommet ble jeg lei ei stund og ville bare selge unna. Men nå når rommet er snudd og kurvene har roet seg er det blitt artig igjen :-D

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt meg en pakke (6plater) 50mm rockwool akustikk plater for å ha på sidevegger og bak stolene. Men bør jeg ha noe luftrom mellom akustikkplaten og veggen (hvor mye?) eller skal jeg bare ha de helt inntil veggen? Tenkte å lage rammer rundt de og kle de inn. Pga utseende vil jeg helst ha de så langt inntil vegg som mulig. Leser en del på forumet men det er mange meninger. Ser at 2cm luftrom er anbefalt på 50mm plater.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint henge de rett på veggen, men dempingen nedover i frekvens blir bedre hvis de henger ut fra veggen. Kikk på tabellen på Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool så får du en formening om effekten. Tabellen viser absorbsjonskoeffisienten ved montering rett på underlaget og med 30 cm luft mellom. Grunnen er jo at de egentlig er beregnet på å henges opp som himling, og da henger de gjerne i et himlingssystem 30-40 cm ned fra betongdekket i et industrielt bygg.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, overså den tabellen når jeg var inne der sist. Skal prøve å måle litt, mulig jeg bygger rammene på 80mm, så det blir 30mm luftrom. Var stor forskjell på 250 & 125hz.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30 mm vil kanskje hjelpe litt men tabellen tar jo utgangspunkt i 300 mm

Men hvis du har ambisjoner kan du også kikke på Build a Better Bass Trap Her beskriver han hvordan man bygger forskjellige typer typer paneler som tar seg av forskjellige frekvenser.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooops...heheh. stor forskjell der ja ops:
    Hmm...nå ble jeg usikker på om jeg bare skal henge de på veggen og ikke gjøre mer ut av det siden dette ikke er et permanent rom? Og være fornøyd med den dempingen det blir i førsterefleksjonspunktene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Du vil garantert merke stor forskjell bare ved å henge de rett på veggen ja. 1. refleksjonspunktene og bak lytteposisjon er et bra starttips.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor plasseres det plater for å ta refleksjoner bak frontene? All lyd vil vel gå fremover?
    Man skulle tro det, men med kassehøyttalere som kommer det lyd ut alle veier fra kabinettet. Førsterefleksjonene bak høyttalerne, frontveggen, er viktig å dempe.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •