Akustiske tiltak i rommet mitt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha fulgt litt med i "LARGE vs SMALL" tråden her, kom jeg over dette:

"a final thing to note is you have to be wary of processors that allow you to set different crossover points for different speakers. With the exception of some very high-end processors, you should not use this feature. The vast majority of processors with this "feature" high-pass each speaker's signal at the frequency you specify, and send it to the speaker. This is good. However, to feed the sub, the processor will sum the full-range signals from all the full-range channels and the LFE channel, and then low-pass this signal at the lowest crossover point you set. So, if you have your surround crossover set to 100 Hz and your main crossover set to 40 Hz, there will be a 60-Hz hole in your surround channels' responses. This is not good. THX chose 80 Hz as its bass management crossover point for a reason; trust their research and experimentation"

Siden receiveren min setter front til 40hz og surroundht til 80hz så ville jeg sjekke dette ut. Så nå har jeg snudd rommet igjen og tatt noen målinger, det viser seg at den vannvittige dippen jeg hadde fra 40hz og oppover nettop skyldtes dette. Så nå er det på igjen med innstilling og kalibrering for å sjekke ut hvordan potensialet virkelig er når det er plassert denne veien i rommet.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan vinduer påvirker lyd? Tenker på det siden den ene langveggen stort sett bare er vindu. Vil det ha noe for seg å bygge rammer og sette inn i vinduskarmene med f.eks rockwool akustikkplater?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Noen som vet hvordan vinduer påvirker lyd? Tenker på det siden den ene langveggen stort sett bare er vindu. Vil det ha noe for seg å bygge rammer og sette inn i vinduskarmene med f.eks rockwool akustikkplater?
    vindu er sterkt reflekterende flater, som du bør dekke med persienner og / eller gardiner.
    --
    Thorbjørn

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    vindu er sterkt reflekterende flater, som du bør dekke med persienner og / eller gardiner.
    Har persienner forran nå, som er vridd i lukket stilling. Og gardinene er trukket forran, men disse er så tynn at jeg tror ikke de demper så mye, de blir byttet ut etterhvert.
    Så det holder med persienner og gardiner da?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd med akustikkplater, da som tidligere sagt, vinduer er svært hardt materiale.

Du må huske å ikke dekke vinduene helt med aksutikkplater, men lag en glippe øverst og nederst slik at rommet varmer opp vinduet og at du ikke lager kondensproblemer. Dekket helt til i kinoen min og det endte med at vinduet iset på innsiden og til slutt sprakk det innerste glasset.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ville prøvd med akustikkplater, da som tidligere sagt, vinduer er svært hardt materiale.

Du må huske å ikke dekke vinduene helt med aksutikkplater, men lag en glippe øverst og nederst slik at rommet varmer opp vinduet og at du ikke lager kondensproblemer. Dekket helt til i kinoen min og det endte med at vinduet iset på innsiden og til slutt sprakk det innerste glasset.
    Ok, da skal jeg huske å lage glippe. Hvor stor glippe laget du, og hvordan ble det hos deg når du dekket til vinduet med tanke på lyden? Var det verdt det?

Hvor tykke akustikkplater bør jeg bruke i vinduene? Holder det med 50mm?

Har egentlig ikke bruk for vinduene siden rommet blir brukt kun til hjemmekino/spilling, men skal lage ei lett løsning slik at jeg kan ta ut hvertfall en ramme lett for eventuell lufting på sommeren.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du om ei slik løsning? Da burde det bli luftig og fint.
    Tegningen er tegnet på mål over vinduet, med 5cm luftspalte rundt, da blir det lett å ta tak i de på sidene for å få de ned ved eventuell lufting osv.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •