Akustiske tiltak i rommet mitt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du prøvd å kjøre litt "toe-in"?
    Altså å vinkle frontene inn mot sweetspot(der du sitter). Det gjør at du får andre refleksjonspunkt, og kan kanskje gi en bedre kurve.
    Enkelt å forsøke ihvertfall

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde en god del "toe-in" før jeg snudde rommet, men har faktisk ikke prøvd det nå. Skal se om jeg får tid i helgen, og ta noen målinger etterhvert.

Takk for alle tipsene :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har du jo fått en flott kurve. den siste peaken ved 50hz løser du enkelt med EQ. F.eks anti-mode som selges her på avshop vil nok gjøre susen.
    --
    Thorbjørn

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye bilder etter at alt ble snudd 90 grader i rommet.

Har hengt opp 5stk 50mm rockwool akustikkplater i førsterefleksjonspunktene på begge sidene og bak sitteposisjon. Dette hjalp betraktelig på stereo/surround følelsen i front, og fikk roet lydbildet litt. Skal kle inn rammene når jeg får kjøpt stoff, har funnet høyttalerstoff på ebay i off white som sikkert blir kjøpt.

Kablene ligger fortsatt å slenger i påvente av å komme meg til biltema å handle små kabelkanaler.

Skal bygge ny kasse til midbassen og lakke den så den sklir bedre inn i miljøet er bare en hurtigbygd kasse for å se om det var potensiale i den.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målinger tatt idag av hver enkelt komponent.
    Rosa kurve: SVS pc13-ultra
    Turkis kurve: front large
    Rosa kurve: midbass delt på 120hz

Frontene:

71hz dippen blir 80db 15cm over begge stolene, 90db i hjørnene forran.

111hz dippen er lav stort sett over hele rommet, kommer på 85-90db i
    hjørnene forran.

Midbassen:

63 hz dippen samler seg hovedsakelig på venstre side av rommet, mellom stolen og veggen, ligger på rundt 85db her.
    100hz dippen , jevnt over lav i hele rommet. Blir 85db i venstre hjørne forran

Noen tips på hvordan jeg kan få fjernet dippene, eventuelt senket toppene?

Rosa kurve: SVS Ultra
    Blå Kurve: Midbass
    Turkis kurve: Front som large

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du må forklare dette litt bedre.
    Eksempelvis sier du: "71hz dippen blir 80db 15cm over begge stolene, 90db i hjørnene forran".
    80dB i forhold til hva? Eller er det slik å forstå at du måler 90dB i hjørnene foran, som faller til 80dB ved stolene?
    I så fall ville jeg ikke bekymret meg så voldsomt om det.
    Du vil så godt som alltid lese høyere verdier i hjørner og langs vegger, spesielt i bassområdet. Men, det er jo ikke der du sitter!
    Jo nærmere midten av rommet du kommer, jo større fall i dB, nå det gjelder bass.
    Jeg ville først og fremst ha konsentrert meg om lyden der du sitter, og gjøre det beste ut av den der.
    Ettersom du har to sub´er, ville jeg lekt meg litt mer med faseinnstillinger, i den grad du har en variabel sådan på DIY-suben da?

Ahh, glem de innledningsvise spørsmålene. Grafen din dukket ikke opp med det samme her.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipene må du eventuelt prøve å bli kvitt ved å flytte lytteposisjon, flytte subber eller justere fase. peaker kan du påvirke med EQ. Flytt ting rundt så du får best mulig frekvenskurve først, og ordne så gjenstående peaker med EQ eller produkter som f.eks antimode. Akustikkplatene dine gjør ingenting med bassen.
    --
    Thorbjørn

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg glemte å legge med grafen i begynnelsen

Holder på å leke meg med faseinnstillinger på svs`n og midbassen, og får veldig forskjellige resultat alt etter hvilken frekvens jeg justerer fasen på.
    Jeg har prøvd 50hz, 56hz, 71hz, 80hz osv. Og på noen innstillinger så blir enkelte dipper/topper borte, mens på andre så mister jeg all dypbass så da er det noe som er i motfase der
    Hvorfor blir det slik?
    Begge subbene har trinnløs fasejustering så er heldig der.

Slik gjør jeg det:
    - Justerer frontene alene til f.eks 80db ved 50hz, skrur av eff.forsterkeren.
    - Justerer svs`en til 80db ved 50hz, bakpå selve subben. Skrur den av.
    - Justerer midbassen til 80db ved 50hz, bakpå selve subben.
    Nå spiller front, mid og svs 80db ved 50hz, alene.
    -Slår på eff.forsterkeren til frontene og justerer fase på midbassen til jeg har mest mulig db økning på radioshacken, optimalt 6db.
    - Slår på svs`en og justerer fasen til jeg får mest mulig økning i db, optimalt 3db.
    Så nå skal jeg ha 80db + 6db + 3db = 89db ved 50hz når alt er i fase.
    Blir ikke det rett fremgangsmåte?

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dipene må du eventuelt prøve å bli kvitt ved å flytte lytteposisjon, flytte subber eller justere fase. peaker kan du påvirke med EQ. Flytt ting rundt så du får best mulig frekvenskurve først, og ordne så gjenstående peaker med EQ eller produkter som f.eks antimode. Akustikkplatene dine gjør ingenting med bassen.
    Angående dippene så var det derfor jeg tok med forklaringen over på hvor jeg fant dem igjen, så er låst med tanke på stolene, såfremt jeg ikke flytter stolene og anlegget lenger inn i rommet mot ene kortveggen, men det er egentlig ikke nok plass til det heller. Kan prøve å flytte midbassen i ytterste hjørnet men er redd for at det blir å høres rart ut siden denne spiller litt opp i frekvens og siden jeg bare har en foreløpig så blir den veldig retningsbestemt.

Tenker veldig mye på EQ om dagene, jar har fått til kurver her der det egentlig bare er å dempe topper så er kurven rimelig flat.
    Tenker både på antimode, svs eq1 (dyr) og behringer dcx2496 siden den kan sette delefilter også. Men heller mer mot antimode eller svs eq1 siden disse ordner i tidsdomenet/fasen også.

Vet at akustikkplatene ikke virker mot bassen, disse ble satt opp pga en god del ekko og skarp diskant i rommet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får konsentrere deg om at det skal låte bra. smale dipper som den du har ved 111hz (rosa kurve) er typisk ikke så hørbare.
    --
    Thorbjørn

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en antimode på begge midbassene (når nr 2 blir ferdig) og kjøre midbassene fra 40hz og oppover med korrigering, får dempet de toppene og heller øket volumet. Så får svs`en jobbe fra 40hz og nedover. Med litt plassering, fase og eq som er innebygd i svs`en så burde jeg få den kurven rimelig grei mellom kanskje 14-40hz.
    Hva tror dere om det?

Når jeg tar målinger så sjekker jeg begge stolene samtidig, og det er veldig liten forskjell opp til 40hz. Det er egentlig fra 40hz og oppover at det varierer mange db mellom stolene, så håper en midbass til vil ordne dette.

Legger ved kurver over midbassen, der den er plassert mellom venstre front -> tv , og tv -> høyre front. Det er disse plasseringene jeg tenker å bruke. Som dere ser er de rimelig lik i frekvensgang, så kanskje 1 antimode kunne ha fikset begge midbassene, med y-kabel på utgangen til antimode?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Legger ved kurver over midbassen, der den er plassert mellom venstre front -> tv , og tv -> høyre front. Det er disse plasseringene jeg tenker å bruke. Som dere ser er de rimelig lik i frekvensgang, så kanskje 1 antimode kunne ha fikset begge midbassene, med y-kabel på utgangen til antimode?
    Antimode har to utganger så du trenger ikke y-kabel.
    --
    Thorbjørn

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvorfor skal du ha en sub som spiller mid-bass og en som spiller under 40? Ultraen spiller jo flott opp til 80Hz og kurven Ultraen gir i rommet opp til 80Hz ser jo veldig bra ut. Du kan bruke den innebygde 1-bånds PEQ i Ultraen til å dempe den peaken på 50Hz og så er du i mål. Da kan du selge mid-bassen og kjøpe en til Ultra, så er du i bassnirvana!

Morten

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Hei

Hvorfor skal du ha en sub som spiller mid-bass og en som spiller under 40? Ultraen spiller jo flott opp til 80Hz og kurven Ultraen gir i rommet opp til 80Hz ser jo veldig bra ut. Du kan bruke den innebygde 1-bånds PEQ i Ultraen til å dempe den peaken på 50Hz og så er du i mål. Da kan du selge mid-bassen og kjøpe en til Ultra, så er du i bassnirvana!

Morten
    Heisann.
    Grunnen til midbass var for å få mer punch og driv i brystkassen under skyting, eksplosjoner osv i film, siden en midbass kan deles lenger opp en 80hz. Synes at kun fronthøyttalere blir litt for dårlig med det attacket i brystet. Og svs`en synes jeg jobber best fra 80hz og nedover. Så etter mye lesing på forumet så oppdaget jeg at det var mange her inne som lette etter det samme, og de ble anbefalt jbl 2226h som element, og dele opp mot 150-200hz. Derfor tenkte jeg å prøve det. Men har ikke fått testet det ordentlig ut enda siden jeg har vært plaget med rommet, og jeg plotter målingene inn manuelt så det tar litt tid å justere inn.
    Hvis jeg skulle få midbassen til å sitte ordentlig, med brystkassetrøkk og alt, så kan det godt hende at jeg bytter ut frontene med stativhøyttalere siden jeg da ikke trenger så store fronter.
    Og grunnen til at jeg tenker på å dele svs`en på 40hz er egentlig for å komme seg unna den toppen på 50hz.
    Planene er egentlig å ha 2stk midbasser og 2stk ultraer, for å ha både dypbass og punchet i fremtiden, men den siste ultraen er langt frem i tid.

Hvis jeg kjøper en antimode til midbassene og blir fornøyd med den, så kjøper jeg sikkert en antimode til ultraen også, så den kan spille opp til 80hz.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Skjønner tankegangen din. Høres fornuftig ut, men litt komplisert. Husk på at det er en 1-bånds PEQ innebygd i Ultraen. Denne demper lett peaken på 50Hz.

Når jeg ser på kurvene du har lagt ut ser jeg at du har en dipp på 111Hz på frontene. Denne gjør nok at du mister mye trøkk, men du kan sannsynligvis redusere den mye ved å flytte rundt på frontene og lytteposisjon hvis mulig. I verste fall kan du legge inn ett par bassfeller som bør kunne klare å rydde opp mye i 111Hz-området.

Som du skjønner så mener jeg det er fornuftig å jobbe med plassering på fronter for å få punch i øvre bassområde for så å dele ved 80Hz. Ultraen spiller suverent opp til 80Hz og frontene bør kunne levere mer enn nok trøkk bare du finner riktig plassering.

Morten

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, skjønner meget godt hva du mener angående å få frontene til å trøkke til, og la ultraen jobbe fra 80db. For det var akkurat slik jeg så det for meg når jeg kjøpte inn anlegget, og det var derfor jeg kjøpte store fronter, for å få punchet. Har prøvd store fronter i 3 rom nå, og har enda ikke opplevd å bli fornøyd med punchet/trykket i brystet under film. Har også hørt en del på en kamerat sin hjemmekino, store fronter og en ganske bred topp rundt 125hz, her var det veldig bra, men man måtte ha det så høyt for å føle tykket i brystet at det ble ubehagelig høyt.
    Så det var hovedårsaken til at jeg begynte å undersøke med midbass, siden jeg da kan leke med fase, stiller litt friere med plassering i rommet, øke nivået litt ekstra så trykkområdet blir litt "hottere" enn resten hvis det trengs, og bruke eq på dem for å flate ut kurvene og få lyden enda bedre.
    Med frontene så blir jeg litt mer låst til plassering, og kan ikke bruke eq på dem for å flate ut kurven siden det da blir støy i resten av høyttaleren (behringer).
    Siden jeg ikke eier eget hus kan jeg ikke bygge mitt eget kinorom, og da støter man på litt problemer med lyden.

Har plagdes i flere år egentlig med å få store fronter til å spille slik jeg vil, og hatt enkelte dipper/topper som jeg ikke har blitt kvitt. I begynnelsen tenkte jeg å bare øke på med flere subber, men etter mye lesing på forumet så forsto jeg at trykket/hestesparket i brystet ligger for det meste over 80hz, og er egentlig frontene som skal ta seg av. Og da er vi tilbake til problemet igjen.

Det er sant som du sier, skal prøve å dempe 50hz toppen med PEQ i ultraen og få den til å spille opp imot 80hz. Blir nok å prøve en eq etter jul, heller mot antimode nå, så får jeg prøve å få finest mulig kurve fra 14-150hz hvertfall. Så får jeg se om jeg får integrert frontene på et fornuftig vis.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du får det til å spille som du vil etter hvert. Brystkassepunch er en kunst å få til.

Når det gjelder PEQ så ser jeg at du har en Denon 2809 receiver. Jeg har hatt denne selv, men har byttet til Yamaha rx-v3900. Denne har en mye bedre romkorreksjon, som ikke farver lyden slik Denon gjør, og uendelige justeringsmuligheter i alle frekvensområder. Du trenger ikke en ekstern PEQ hvis du investerer i en slik i julegave til deg selv. Bare ett tips...! hehe

Morten

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sånn smått på utkikk etter yamaha 3900 så får se etterhvert om jeg ikke går over til yamaha receivere, mange som sier at det er en bedre match til dali.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har justert litt mer i det siste. Senket 50-56hz toppen ved hjelp av PEQ i SVS Ultra og midbassen. Og på grunn av store dipper i frontene på 111-125hz og 63-71hz + den vanlige toppen på 50-60hz så valgte jeg å dele alt på 120hz. Må prøve å se litt mer på plasseringen til frontene etterhvert for å flate ut kurven her mer.

Så nå spiller SVS Ultra opp til 80hz.
    Midbassen fra ca 36hz til 145hz
    Delefrekvensen står på 120hz i receiver.
    Fikk en ganske grei kurve i løpet av en kveld synes jeg, på papiret ihvertfall. Har litt å ordne mellom 80-140hz spesielt. Har ikke fått testet lyden enda, så vet ikke hvordan det høres ut enda.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det jo virkelig å ligne noe!
    Den peaken rundt 90Hz kan jo være til å leve med? Den er i alle fall på langt nær så påtrengende som noe tilsvarende lenger ned i frekvens.
    Spill noe musikk nå, så får du straks et inntrykk av det hele.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •