Anti-Mode 8033 (Automatisk Sub EQ) - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 14 av 21 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 413
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av and_elli
    Hei takk for svar Torolan når du snakke om nivåregulering så e det at bægge subban har lik gain eller?
    Jepp - lik gain,eller mer korrekt,likt nivå i lytteposisjon!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ved ei måling av subben. Målingen er tatt med XTZ Room Analyzer Pro, og i 6 ppo for å få det mest mulig nøyaktig.
    Er litt usikker på om jeg skal investere i en antimode.
    Liker å kjøre subben litt ekstra under film, så ser for meg at den peaken er den som forårsaker den udefinerte boomy bassen jeg til tider har?

Hva tror dere?

[IMG][/IMG]

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Har lagt ved ei måling av subben. Målingen er tatt med XTZ Room Analyzer Pro, og i 6 ppo for å få det mest mulig nøyaktig.
    Er litt usikker på om jeg skal investere i en antimode.
    Liker å kjøre subben litt ekstra under film, så ser for meg at den peaken er den som forårsaker den udefinerte boomy bassen jeg til tider har?

Hva tror dere?

[IMG][/IMG]
    Ser jo ganske bra ut, men hva med å legge ut en kurve med front +sub? Det er vel mest relevant å se hvordan disse jobber sammen.. Bruker du noe form for "smoothing" av kurven, feks 1/3 octave?

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Ser jo ganske bra ut, men hva med å legge ut en kurve med front +sub? Det er vel mest relevant å se hvordan disse jobber sammen.. Bruker du noe form for "smoothing" av kurven, feks 1/3 octave?
    Skal legge ut med frontene også. Nei det er ikke noe smoothing på denne kurven, XTZ RA er innstilt på 6 ppo, vet ikke helt hva det betyr men det er denne innstillingen som gir de mest nøyaktige målingene med tanke på dipper og peaker.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6ppo er vel det samme som 1/6 oktav smoothing.
    Kurven ser jo egentlig ganske fin ut, men den peaken kan godt være med å skape boomy bass. Det som også kan være interessant er et bilde av decay målingen du kan gjøre i XTZ RA. Har du lang etterklangstid i rommet kan det også være med å skape boomy bass.
    AM8033 kan hjelpe til med begge deler

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noen som visste dette fra før, men jeg fant ut at det er smart å stille crossover på subwooferen før kalibrering, så ikke anti-mode bruker masse bånd på å korrigere et område som du uansett ikke skal bruke. Sjekk det resultatet! Har ikke vært i nærheten av dette tidligere værtfall! Dette er i en vanlig stue uten absorbenter osv og det er en sub som står i høyre hjørne forran i rommet.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener man bør sette feks 80hz manuelt på suben (svs pb12 pluss/2)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Så du mener man bør sette feks 80hz manuelt på suben (svs pb12 pluss/2)
    Ja, det er det jeg mener.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noen som visste dette fra før, men jeg fant ut at det er smart å stille crossover på subwooferen før kalibrering, så ikke anti-mode bruker masse bånd på å korrigere et område som du uansett ikke skal bruke. Sjekk det resultatet! Har ikke vært i nærheten av dette tidligere værtfall! Dette er i en vanlig stue uten absorbenter osv og det er en sub som står i høyre hjørne forran i rommet.
    Interessant teori det der - men vil den ikke prøve å kalibrere så langt opp den skal uansett da?
    Antimode'n "vet" jo ikke at du har tenkt å dele på f.eks 80 hz...
    Jeg bare undrer...??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg dobbeltsjekket!

Dette er to forskjellige kalibreringer med antimode:

Blåkurve: frekvensen på subben er satt til fullt under kalibrering
    Rødkurve: frekvensen er satt 70 hz under kalibrering

Anti moden lytter etter peaker opp til 150hz uansett hva man gjør med crossover. Men hvis man bruker subben til å stille frekvensen, under kalibrering, vil ikke antimoden høre noe over den frekvensen man setter, og dermed få mindre å jobbe med.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg dobbeltsjekket!

Dette er to forskjellige kalibreringer med antimode:

Blåkurve: frekvensen på subben er satt til fullt under kalibrering
    Rødkurve: frekvensen er satt 70 hz under kalibrering

Anti moden lytter etter peaker opp til 150hz uansett hva man gjør med crossover. Men hvis man bruker subben til å stille frekvensen, under kalibrering, vil ikke antimoden høre noe over den frekvensen man setter, og dermed få mindre å jobbe med.
    Ser god forskjell på de to ja - ser absolutt ut til at det kan ha noe for seg det du nevner her!
    Dette må prøves en dag

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med å bruke crossover på sub-amp var et såpass interessant vinkling av utnyttelsen av 8033c at jeg tok meg friheten til å spørre support til DSPeaker. Her er svaret fra dem:

Hi Ragnar,

There are advantages in both methods, and it depends on the final cross-over frequency which one theoretically will get the better results.

Full range/bypassed subwoofer lowpass:
    + you can change the crossover from the AVR without recalibrating Anti-Mode
    + Anti-Mode will see a wider response and set the 'target level' a bit higher
    - may place a few filters where they would not be required

Setting lowpass only a bit higher than the crossover used:
    + uses more filters in the area that gets used
    - may set the target level too low (a problem if the LFE level can not controlled separately)

Setting lowpass lower than the crossover frequency during calibration
    + more filters in the low frequencies
    - neglects the higher frequencies

The thread with a messurement is aviable in this link: http://avforum.no/forum/kalibrering-...ml#post1590029
    It would be most interesting the see waterfall graphs (decay plots), because a straight frequency response alone does not guarantee 'optimal' sound.

Here the 70-100Hz area has been ignored/neglected to get better frequency response between 30 and 40Hz (not necessarily better decay). Looks like a tradeoff and which one is better is a personal preference.
    Absolutt en parameter å vurdere når en setter opp sub-system med 8033.

Monitor: Har du Waterfall screenshots?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant dette med å skru ned lowpassfilteret på subben under måling ja, det må testes en dag
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et nytt forsøk:

Grønn: Bypass, med 90 hz avrulling i receiver ved måling.
    Rød: Kalibrert vanlig måte, med 90hz avrulling i receiver ved måling.
    Svart: Kalibrert vanlig måte, med 60hz avrulling i receiver ved måling.
    Blå: Kalibret med 60hz avrulling på subwoofer, og målt med 60 hz avrulling på receiver.

Legger ved waterfall av rød,svart og blå.

Jeg vet ikke helt hvordan man tolker waterfall, så håper noen kan forklare litt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monitor

Ganske langt ekko her. Ideelt sitt vil du at disse kurvene skal stoppe etter ca 300ms, men ikke så unormalt at det er lengre i en normal stue med litt lite demping.

EDIT: Det er også litt vanskelig å tolke waterfalls 100% når det ikke er like mye data i alle (lyden er ikke like høy på alle grafene) - jo lavere lyd jo raskere vil også waterfallsene synke.
    --
    Thorbjørn

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Waterfall for den grønne kurven skulle vi helst også hatt som referanse for et ubehandlet system.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes jeg har fått et kjemperesultat med min AntiMode 8033, dette er rommet mitt nå, målt med 6ppo og 80hz i reciever:
    Trykk her for å få opp graf

Men waterfall har jeg ikke sjekket så grundig, er ganske ny med slikt, fikk XTZ RA for litt siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ganske langt ekko her. Ideelt sitt vil du at disse kurvene skal stoppe etter ca 300ms, men ikke så unormalt at det er lengre i en normal stue med litt lite demping.

EDIT: Det er også litt vanskelig å tolke waterfalls 100% når det ikke er like mye data i alle (lyden er ikke like høy på alle grafene) - jo lavere lyd jo raskere vil også waterfallsene synke.
    Hvor mange db er akseptabelt resultat etter 300ms? Bør det være 0db uansett volum under målingen, eller er det en differanse på en viss størrelse man prøver å oppnå? (feks -50db etter 300ms)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange db er akseptabelt resultat etter 300ms? Bør det være 0db uansett volum under målingen, eller er det en differanse på en viss størrelse man prøver å oppnå? (feks -50db etter 300ms)
    Når jeg sier "stoppe" mener jeg at de skal falle under rommets normale støygulv. Det er altså hva db-måleren din viser når du ikke spiller musikk. Typisk 40-50dB hvis du ikke bor i en enebolig ute på landet uten noen kjøleskap eller andre komponenter med støyete komponenter i samme del av huset.

Vil presisere at skjer det på kortere tid enn 300ms over hele bassområdet (typ 20-200hz) så har du et veldig hyggelig dempet rom, få stuer oppnår dette i praksis.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0