Anti-Mode 8033 (Automatisk Sub EQ) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 11 av 21 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 413
    Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg er jo ingen ekspert på Antimode, men synes det ser ut som du har et utfasingsproblem rundt 80-90 Hz, noe som skyldes overgangen mellom fronter og sub
    Det kan være en mulighet, men også rett og slett som jeg skriver over, at frontene har dipper i det området. Grafen blir jo bedre når han skrur delefrekvensen høyere.

Men enig som dere skriver, at la avstand til sub være som ypao kommer frem til.

Kanskje Sitron kan poste bilder av sub alene og fronter alene også? Så er det lettere å se hvor problemet ligger. Eventuelt opprette en egen tråd under kalibrering

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Kanskje Sitron kan poste bilder av sub alene og fronter alene også? Så er det lettere å se hvor problemet ligger. Eventuelt opprette en egen tråd under kalibrering
    Og her kommer nybegynner-spørsmålet:
    Hvordan måler en sub alene? Kobler man fysisk vekk frontene, eller setter man lydkortets line-out direkte i sub (eller Anti-Mode) i mitt tilfelle?

Jeg spurte her på forumet, og da fikk jeg svar på at jeg ikke skulle koble den direkte i sub'en.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, måling av sub og fronter hver for seg gir ofte et godt bilde av hvordan de jobber sammen. Min erfaring fra egen kalibrering er at man ser godt hva problemet er når man sammenligner hver-for-seg-målinger med sub-og-front-sammen-måling. Hvis det plutselig oppstår dipper eller peaker på uvante steder når front og sub spiller sammen, er det faseforholdet mellom front og sub som er problemet. Og slike dipper og peaker vil forandre seg radikalt også når man begynner å flytte suben rundt i rommet. Peaker er det greit å fjerne siden man bare justerer ned den aktuelle frekvensen, dipper er det verre med.

Det er vel her Antimoden kan trylle med sine innebygde løsninger, men best resultat vil du nok få når samspillet mellom front og sub er optimalt i utgangspunktet.

For å måle suben alene kobler du bare bort høyttalerkablene på frontene, og for å måle front alene skrur du den ganske enkelt av. Det kan være litt artig å måle hver front for seg også og se hvordan de spiller sammen i rommet

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Arrgh, for sen igjen, hybris kom meg i forkjøpet. Må visst lære meg touch snart
    Hihi, ja jeg skriver 650 tegn i minuttet, så da må du nok både lære touch og stå opp tidligere.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Og her kommer nybegynner-spørsmålet:
    Hvordan måler en sub alene? Kobler man fysisk vekk frontene, eller setter man lydkortets line-out direkte i sub (eller Anti-Mode) i mitt tilfelle?

Jeg spurte her på forumet, og da fikk jeg svar på at jeg ikke skulle koble den direkte i sub'en.
    Bare koble fra frontene. Det kan også være interessant å måle en og en fronthøyttaler (uten sub), det er ikke sikkert det er begge høyttalerne som har dip i området du har problemer med. Det kan skapes av at en av høyttalerne er nærme en sidevegg f.eks.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Bare koble fra frontene. Det kan også være interessant å måle en og en fronthøyttaler (uten sub), det er ikke sikkert det er begge høyttalerne som har dip i området du har problemer med. Det kan skapes av at en av høyttalerne er nærme en sidevegg f.eks.
    Hihi, der var jeg faktisk før deg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg setter igang har jeg to kjappe spørsmål:
    - Er det mulig å lage en graf i RoomEQ av flere forskjellige målinger? Eller må jeg frem med Photoshop?
    - Når jeg måler kun sub'en, så skal jeg sette crossover så høyt som mulig, men når jeg måler kun frontene, så skal jeg sett crossover så lavt som mulig? Eller?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du får flere plot i en graf. Photshop er ikke nødvendig.

Kan godt sette crossover høyt når du måler en sub for å gi et oversiktsbilde, men responsen utenfor området du skal bruke den på er jo ikke veldig interessant?

Høyttalerne kobler du som kjent bort når du måler sub, eventuelt kan du koble suben direkte på lydkortet.

Når du måler frontene kobler du fra subben. Dette kan du gjøre helt manuelt eller ved å deaktivere den i reciever etc.

Til slutt så er det jo en samlet måling som er mest interessant da den forteller deg hva slags frekvenskurven du faktisk har når alt er som normalt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Du kan få inn flere grafer i samme bilde i REW, det er den beste måten å sammenligne grafene på. Grafene får forskjellig farge og du kan gi grafene forskjellige navn.

-Du kan prøve å måle med forskjellige delefrekvenser, litt også for å se hvordan den faktisk oppfører seg. Du vil da se at selv om delefrekvensen er satt til 80 Hz, så fortsetter den å spille til langt over 120, og det samme med frontene, de fortsetter å spille til langt under 80. Mål fronter og sub hver for seg men med samme delefrekvens i hvert case, slik at du måler de hver for seg men under like forutsetninger. Altså delefrekvens = 80 -> mål sub og fronter hver for seg + sammen, neste forsøk; delefrekvens = 100 Hz -> mål fronter og sub hver for seg + sammen, osv. Det blir en del målinger, men hvis du er skrudd sammen omtrent som meg, så synes du dette er artig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en del målinger, men hvis du er skrudd sammen omtrent som meg, så synes du dette er artig
    Det har du rett i. Nå har jeg skrudd tilbake "avstanden" i forsterkeren, tatt seks nye målinger. Deretter ble det fire nye målinger kun med sub, så fire nye målinger kun med fronter, og til slutt fire målinger kun med den ene fronten.

Og nå, etter en pause, blir det fire målinger med den andre fronten. For å gjøre det hele komplett: Mine Monitor Audio høyttalere har jo skumgummi-dempere til å sette inn både foran og bak, så jeg er ikke ferdig ennå. Blir masse grafer dette, kanskje jeg skal ta hintet og lage en egen tråd! :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Det har du rett i. Nå har jeg skrudd tilbake "avstanden" i forsterkeren, tatt seks nye målinger. Deretter ble det fire nye målinger kun med sub, så fire nye målinger kun med fronter, og til slutt fire målinger kun med den ene fronten.

Og nå, etter en pause, blir det fire målinger med den andre fronten. For å gjøre det hele komplett: Mine Monitor Audio høyttalere har jo skumgummi-dempere til å sette inn både foran og bak, så jeg er ikke ferdig ennå. Blir masse grafer dette, kanskje jeg skal ta hintet og lage en egen tråd! :-D
    Blir interessant å se. Trykk på tabben "measured" i REW så kan du kombinere flere grafer på samme "skjerm". Så slipper du posten hundreognitti forskjellige grafer. Men ikke legg ALLE på samme da, for da blir det vanskelig å se
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, la oss få se noen grafer, grafer er artig. Støtter hybris forslag, så forsøk å kombinere flere men relevante målinger i samme graf.

Og siden vi er inne på måling, grafer og eksperimenter; jeg måtte også ty til å sette i skumpropper i mine fronter. Årsaken var at frontene hadde en peak ved 40 Hz (portavstemningen) som gjorde at jeg fikk en peak i hele systemet ved den frekvensen. Med propper i ble peaken redusert kraftig.

Men lag en egen tråd, Sitron, dette er jo Antimode-tråd egentlig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden, som ble så mye mer enn bare Anti-Mode, er flyttet hit.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fortsatt støy problemer med denne boksen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, den er visst litt følsom for støy. jeg har ingen støyproblemer hos meg, men endel andre som har opplevd det.
    --
    Thorbjørn

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et problem såpass erkjent at det er tatt opp i FAQ:
    Q: My subwoofer makes humming sound or noise after installing Anti-Mode

A: A brief guide for solving problems related to electronic interference can be found here.
    http://www.jensen-transformers.com/an/an004.pdf
    Men det var sannelig litt å lese på i den linken.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden den er følsom for støy, så blir det ikke noen sånn boks på meg.
    Da holder jeg meg til Audyssey Multeq XT og behringer fbq2496, sistnevnte er dønn stille.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8033S? Er det en ny modell? Hva er eventuelt nytt på den?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    8033S? Er det en ny modell? Hva er eventuelt nytt på den?
    http://www.dspeaker.com/fileadmin/da...lease8033S.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan koble til anti mode i mitt oppsett

Hei

Jeg har en velodyne spl 1200 og en 10 tommer diy sub som begge er koblet til stereo oppsettet mitt: pc-dac-abrahamsen V3-emotiva xpa 3
    Subbene er koblet til ved høyttaler kabler.

Hvordan kan jeg få koblet til anti mode?

Kan jeg bruke en anti mode på begge subbene?

Har lest litt rundt....mulig løsninger?:
    1) y-led på hver utgang av pre amp, stereo signalet kobles til den antimode 8033S, kobler så til y ledd kabel fra utgangen til antimode, slik at hver sub får signal.

2) AVshop.no / DSPeaker Høyttaler adapter for Anti-Mode 8033 koblet til antimode 8033C, y-led på utgangen fra antimode og en signalkabel til hver sub

I utgangspunktet er løsning 2 billigest, noen grunner til å gå for alternativ 1 ?

Anbefaler dere å kjøpe med denne: AVshop.no / DSPeaker MicAmp mkII measurement Kit for PC ?

Side 11 av 21 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •