En grei kurve....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En grei kurve....

Har testet og kalibrert suben min og lagt opp en kurve , så har jeg forstått at flatere kurve jo mer stabil og kontrollert lyd.

Jeg greier ikke legge ut kurven her , (litt idiot på slike ting :P

Fra 20hz til 111hz ( denne skalan med sinus toner jeg bruker )

så har jeg stabil kurve med en variasjon på 4-5db
    (91db lavet , 95-96db høyest)

Er dette et greit resultat ?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - hvis du liker lyden fra anlegget ditt.

Med det mener jeg at 4-5dB avvik er uten betydning (ihvertfall for min hørsel) og dersom du ikke savner eller har for mye bass - er det et greit resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er veldig fornøyd men ville bare ha en bekreftning på dette med kurven. Før hadde jeg noen store hull på 50hz , men etter jeg fikk den nye suben forsvant de bare helt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Kurven din kan du legge inn som bilde under galleri-funksjonen, og linke til den derfra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg leser kurven har du en utfasing ved delefrekvensen, du har for mye nivå under 50Hz men så mye mer kan man ikke si siden du har en kurve som ikke sier noe om hvordan anlegget reproduserer impulser.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er kurven din:

Bildeleksjon:
    Gå til bildet, høyreklikk og velg "kopier bildeadresse" eller "kopier snarvei" eller noe slikt. Klikk på Sett inn bilde-knappen i redigeringsvinduet og lim inn bildeadressen.

Voila!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Slik jeg leser kurven har du en utfasing ved delefrekvensen, du har for mye nivå under 50Hz men så mye mer kan man ikke si siden du har en kurve som ikke sier noe om hvordan anlegget reproduserer impulser.
    Hva menes med reproduserer impulser ?

Noen tips til hvordan jeg kan få volumet lavere , jeg kjører -20db MV og Fronten er 83db i utgangspunkte. Så suben ligger på 88db på slutt reslutattet.

Edit : delefrekvensen er på 80hz

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Fra 20hz til 111hz ( denne skalan med sinus toner jeg bruker )

så har jeg stabil kurve med en variasjon på 4-5db
    (91db lavet , 95-96db høyest)

Er dette et greit resultat ?
    Dette stemmer ikke med kurven du viser, så jeg trekker tilbake min kommentar om at du har en grei kurve. Du har en ugrei kurve, med for mye overalt, bortsett fra 56-71hz, der har du for lite :-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom målingene er presise tyder alt på at du har deling rundt 50Hz.

Du har jo EQ i receiveren. Legg på et EQ-bånd på F=ca 80Hz, Q=ca 0,7 og gain = ca +3dB. Så demper du suben med omkring 3dB etterpå.

De målingene du har gjort viser hvordan systemet reproduserer kontinuerlige sinustoner. Imidlertid er veldig mye av det vi hører på impulser bestående av en sinusperiode, eventuelt noen få. Rommets bidrag er veldig tidsavhengig og måler du for eksempel en frekvenskurve med bare en signalperiode pr frekvens vil du få en helt annen kurve. For å få gjort det må du ha spesielt utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar skal forsøke

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips til hvordan jeg kan få volumet lavere , jeg kjører -20db MV og Fronten er 83db i utgangspunkte. Så suben ligger på 88db på slutt reslutattet.

Edit : delefrekvensen er på 80hz
    Jeg synes ikke front+sub (rosa) ser så veldig ille ut, men helt klart så bør den ha potensiale til å bli bedre. Slik jeg tyder det så er du ikke 100% i fase.

Det jeg synes er litt merkelig er at sub alene har en "kjempe" dipp fra 45-80hz. Når du tok disse målingene med front alene og sub alene var det med alle instillinger av? Dvs "uten" delefrekvenser i reciver/sub og fronter satt til LARGE. Det er lurt å skru av alle instillinger når du tester høyttalerene alene slik at du kan se potensiale, og så for å sku på igjen for å "se" hva som gir best resultat når dem spiller sammen igjen.

Du trenger ikke kalibrere eller ta målinger på så høyt som 85db, du kan fint gå ned til 75db. Ellers så har sikkert forsterkeren din mulighet til å offset justering av alle kanalene.

Når du sier du har kalibrert, er det reciver som har gjort jobben eller du som har gjort det manuelt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns den rosa kurven ser veldig bra ut til å ikke bruke eq! mye bedre enn mine!
    Er du fornøyd så trenger du ikke bry deg om å få det "på papiret perfekt.."8)
    bruk ørene!

Ble du fornøyd med Rw12d `en?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøprt 80hz sinus tone på vær enkelt høytaler og fått det samme volumet på de. forså kalibrert suben utifra Fronten alene. Jeg hadde deling på 80hz når jeg tok Front og sub alene , men takk for tipset med og skru av innstillinger.

Men jeg skal forsøke og kjøre på en EQ på Fronten og kalibrer litt til
    Er litt morro og prøve seg frem.

Veldig fornøyd med RW12D til nå enda gøyerer når jeg får kalibrert litt til

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke frontene du skal kalibrere. Det er subben. Som nevnt over så kobler du av frontene ved kalibrering av sub.
    Kaliberer subben først, så kjører du Room EQ og deretter korrigerer du channel level med en db måler. Sett alt til small og del på 80Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg skal bare ta det jeg får på Fronten alene og kalibrere suben utifra det ? trodde man skulle stille inne høytalerene først....

Men alså , etter suben er i fase med Fronten. Så skal jeg stille volumene osv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg skal bare ta det jeg får på Fronten alene og kalibrere suben utifra det ? trodde man skulle stille inne høytalerene først....

Men alså , etter suben er i fase med Fronten. Så skal jeg stille volumene osv.
    Ikke tenk på frontene. Koble disse helt av. Sett db måleren i sweetspot. Sett MV på receiver på -20. Bruke en 50Hz sinustone. Juster gain på sub til du får 85db på måleren. Fase skal stå på 0. Regner med at subben står i front av oppsettet ditt. Setter du front til small, skal du som regel ikke ha fasefeil mellom front og sub. Alle HT settes til small og deles på 80Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Ikke tenk på frontene. Koble disse helt av. Sett db måleren i sweetspot. Sett MV på receiver på -20. Bruke en 50Hz sinustone. Juster gain på sub til du får 85db på måleren. Fase skal stå på 0. Regner med at subben står i front av oppsettet ditt. Setter du front til small, skal du som regel ikke ha fasefeil mellom front og sub. Alle HT settes til small og deles på 80Hz.
    Ja, dette er i såfall hvis reciver foretar all kalibrering. Det er en del reciverer som ikke gjør en god jobb på kalibrering, spesielt litt eldre recivere, jeg antar yamahaen skulle gjøre en relativt god jobb der. Er man ikke helt fornøyd så vil jeg anbefale å prøve litt manuelt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, dette er i såfall hvis reciver foretar all kalibrering. Det er en del reciverer som ikke gjør en god jobb på kalibrering, spesielt litt eldre recivere, jeg antar yamahaen skulle gjøre en relativt god jobb der. Er man ikke helt fornøyd så vil jeg anbefale å prøve litt manuelt.
    Er vel noe vanskligere å kaliberer selv enn å la receiver gjøre jobben. Tenker da på front, senter og surr. Skal ha tunga i rett munn om du skal få gode resultater.
    3900 vil gjøre en utmerket jobb i dette tilfellet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Er vel noe vanskligere å kaliberer selv enn å la receiver gjøre jobben.
    Ja, hvis reciveren gjør en god jobb så er det vansklig å matche den. Det er da viktige å være nøye med å plassere mikrofonen riktig. At den peker rett mot taket og i god klaring til vegg (eventuelt sofa rygg), og i område sweetspot og hvor folk sitter og lytter. Den første målingen skal vanligvis være midt i sweetspot.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •