En grei kurve.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men er det smart og gå over med Radio Shacken etter på med f.eks Yamaha sine "test tone" og fin justere ?

Men alså fasen står på null uansett pga fronten og sub deles på et punkt og da trengs det ikke og få front og sub i fase. (har bare fult Hellnoob sin guide jeg.)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Men er det smart og gå over med Radio Shacken etter på med f.eks Yamaha sine "test tone" og fin justere ?
    Ja.

Men alså fasen står på null uansett pga fronten og sub deles på et punkt og da trengs det ikke og få front og sub i fase. (har bare fult Hellnoob sin guide jeg.)
    Suben spiller (noe) over delefrekvens og frontene (noe) under, så fasejustering front/sub trengs uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da må jeg ta utgangspunkte ifra Fronten , da er det vel smartest og finstille den først? så er den ferdig ?
    og kjøre suben nivåët utifra det.. blir litt forvirret her jeg. Så bare beklage om noen føler for å slå på stortromma hehe.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det utgangspunktet, kjør YPAO, kopier EQ til manuell, sett deling til 40Hz (fronter til "small") (om forsterkeren ikke gjør det selv), så kan du dra på 2-3dB på suben og se hvordan det måler før du begynner å finjustere manuelt.

Husk også å måle mer enn bare i ørehøyde. Under 100Hz hører vi i høyeste grad med hele kroppen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da må jeg ta utgangspunkte ifra Fronten , da er det vel smartest og finstille den først? så er den ferdig ?
    og kjøre suben nivåët utifra det.. blir litt forvirret her jeg. Så bare beklage om noen føler for å slå på stortromma hehe.
    Ja, det er fort for å bli forvirret her, men det ordner seg fort når man forstår instillingene og dens betydning.

Man tar alltid utganspunktet i fronthøyttalerene, man har "ikke" justerings muligheter på disse. Derfor må fase på sub justeres etter dem. Det er da viktig at man tar en autokalibering først slik at frontene får riktig avstand(fase).

Jeg ville nok ha startet med autokalibering/romkorrigering på hele systemet for deretter å å ta ut noen kurver, front/sub alene og sammen. Fasen er ved dette punktet satt til null og bør ikke røres hvis reciveren gjør en brukenes jobb. Det eneste du egentlig trenger å gjøre i forkant er å justere er gain på sub og passe på at du har slått av delefiter på sub.

I utgangspunktet skal nå ha "riktig" nivå og riktig fase, men som Hellnoob påpeker så hender det at du alikevell bør juster på fase i etterkant. Da kan det være greit er å bruke 6db-regelen, men det er ikke nødvendig. At fase nå står i null kan være et dårlig utganspunkt siden den bare kan justeres i én rettning.

Så et lite tips - hvis/når du legger ut kurver så pass på at nivå er like på front og sub og at alle instillinger er skrudd av når målingene er med sub/front alene. Da er det lettere for oss å forholde hos til resultatene dine. I etterkant juster sub nivå slik du ønsker, rundt +6db tenker jeg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke glemme hvilke muligheter han har i forsterkeren. Metoden jeg skisserte er basert på hvilken forsterker han har.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Suben spiller (noe) over delefrekvens og frontene (noe) under, så fasejustering front/sub trengs uansett.
    Denne kommentaren er uttalt med utgangspunkt i at receiverens fasejustering gjennom delay/avstand ikke er "god nok", noe som av og til har vært tilfellet hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kjenner ikke forsterkeren hans veldig godt, men hvis man er litt nybegynner så er det fort for å justere seg bort eller bare bli enda mer forvirret. Men for all del bruk det verktøyet reciveren har og juster manuelt, men det er veldig greit med en god grunn jobb først slik at man forstår hva man driver med.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Denne kommentaren er uttalt med utgangspunkt i at receiverens fasejustering gjennom delay/avstand ikke er "god nok", noe som av og til har vært tilfellet hos meg.
    Forsterkeren setter jo avstander ut i fra løpetid. I forhold til subene er dette helt unødvendig, men forsterkeren har ikke noe valg om den ikke skal ende med flere konkurrerende resultater. Man bør etterjustere avstand manuelt med hensyn på integrasjon mellom fronter og sub(er).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man bør etterjustere avstand manuelt med hensyn på integrasjon mellom fronter og sub(er).
    Enig, alternativt justere fase på suben (spesielt hvis en har mer enn én sub), slik jeg gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet og testet litt nå , men vil bare få det klart hvordan fremgangsmåten er.

1. Stil suben inn til 85db på 50hz sinus tone (-20db MV)
    2. Kjøre Romkorreksjon (YPAQ)
    3. Fin justere Front,Center og Surround ( med Radio Shack )
    4. Foreta en test med Front , Sub og Front+Sub

Men det er vel lurt og kjøre Hellnoob sin subkalibrerings guide etter dette ? for og få justert sub volumet riktig. da dette blir jo ikke nødvendigviss riktig iforhold til front. ?

Etterpå teste med EQ på front og sub for og oppnå greiest kurve.

Et spørsmål ang kurven. Når man kjører Front + Sub , det er denne som er "gjelds" og få så stabil som mulig ? eller det letteste og fikse på Fronten alene med EQ , samt suben. ?

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kommet sålangt hos meg at jeg har begynt å kalibrere, men følger med på deg og dine erfaringer, for jeg skal sikkert igjennom akkurat det samme selv snart.
    Når du har fått korrigeringen på plass, og du føler du har et bra resultat. Kunne jeg gjerne tenkt meg å kommet på besøk, da jeg har mye av det samme utstyret, pluss at jeg tillegg har planer om bestille XPA-5 som du også har.
    Har du også tenkt på å skaffe deg UMC-1 i fremtiden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet og testet litt nå , men vil bare få det klart hvordan fremgangsmåten er.

1. Stil suben inn til 85db på 50hz sinus tone (-20db MV)
    2. Kjøre Romkorreksjon (YPAQ)
    3. Fin justere Front,Center og Surround ( med Radio Shack )
    4. Foreta en test med Front , Sub og Front+Sub
    Jeg synes fremgangmåten din der høres grei ut, resultatet på hvordan du opplever lyden sammen med kurvene du får i punkt4 vil være avgjørende for hva du bør gjøre videre. Det går fint å test litt med fase-knappen og Radio Shacken i etterkant, det er jo bare å stille den tilbake til 0 hvis det blir dårligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bør en kjøre Guiden som hellnoob har lagt. forså justere volumet på suben etter fronten da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Jeg har ikke kommet sålangt hos meg at jeg har begynt å kalibrere, men følger med på deg og dine erfaringer, for jeg skal sikkert igjennom akkurat det samme selv snart.
    Når du har fått korrigeringen på plass, og du føler du har et bra resultat. Kunne jeg gjerne tenkt meg å kommet på besøk, da jeg har mye av det samme utstyret, pluss at jeg tillegg har planer om bestille XPA-5 som du også har.
    Har du også tenkt på å skaffe deg UMC-1 i fremtiden?

Jeg har begynt og forville meg inn i kalibrerings junglen og er grisk etter et greit resultat hehe , så jeg skal nok sitte mange timer til og lære og feile litt til
    Javist det må du er hjertlig velkommen XPA5 er veldig underholdene.

Jeg har vært innom tanken men vil lese litt mer meninger UMC-1 og bruker tester om den jeg før jeg tørr kjøre på. Men den er helt klart intressangt
    Veldig fornøyd med 3900 så får bare se hvordan det utvikler seg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg sittet litt med EQ manuelt i Yamahaen min. og kommet frem til det beste resultatet mitt til nå

Turkis : Sub
    Blå : Front
    Rosa : Front+Sub

Jeg har en dipp på suben på 63hz som jeg vil prøve og rette opp litt i. Men når jeg spiller Front+sub forsvinner denne temlig , er dette noe og bry seg om da?

Og heler bry seg om den dippen på 89hz

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel yuri, da har jeg også fått laget en graf.
    Det er noe å ta tak i hos meg også antar jeg.
    Har ikke lært så mye om å tolke grafen enda, men regner med folk her inne har noen tips.

Har brukt YPAO først.
    Satt Front som large når den kjørte alene.
    Satt front som small og deling på 60hz når kjøring med subbene.

Cyan: Subbene
    Blue: Fronter
    Magenta: Front+Subbene
    En grei kurve....-rste-ling-jpg

Vedlegg 57982

Der i 36-42. Hva skjer der mon tro? Motfase?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett fronter som small ( eller slik du pleier a ha dem sammen med sub ) når du måler, både når du måler med og uten sub.

Har du målt begge subbene hver for seg?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Sett fronter som small ( eller slik du pleier a ha dem sammen med sub ) når du måler, både når du måler med og uten sub.

Har du målt begge subbene hver for seg?
    Målte subbene samlet, men de jeg må måle hver for seg ja, og sammen.
    Mye målinger dette her, må prøve å sette av tid i løpet av uka.
    Skal sjekke med front satt som small også da.
    Gir lyd når nye målinger er på plass

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mål subber hver for seg - for å se om de spiller likt.
    Mål subber sammen
    Mål fronter alene
    Mål fronter og subber sammen

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •