HJELP!!! Rommet nekter å spille bass.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation HJELP!!! Rommet nekter å spille bass.

Hei.

Jeg har kommet i en knipe som jeg håper noen kan hjelpe meg ut av. Jeg har alltid ønsket meg et dedikert rom for å høre på musikk / se på film, og når vi skulle innrede kjelleren i huset i år, så ble et rom satt av til dette formålet.

Kjelleren var helt uinnredet, men en tykk betong-bærevegg midt i, samt noen innhykk i ytterveggene førte til at det var en plass som ga seg selv til dette rommet. Vi isolerte alle vegger med 10cm isolasjon, og brukte huntonitt-plater på veggene. På gulvet så la vi Depron 3mm isolasjonsplater, varmekabler og tilslutt støpte termogulv. På ferdig gulv så la vi Valnøtt parkett. I taket brukte vi 20cm isolasjon, samt dobbelgips for å hindre for mye lyd opp til stua i 1.etg. Vi fuget også alle skjøter / ytterkanter med silikon, for å tette ekstra godt. (På grunn av liten takhøyde, så brukte vi ikke lydbøyler.)

Rommet har i tillegg 3 vinduer på 115 cm x 95 cm, samt en dør på 200cm x 90 cm.

Ferdig innredet så ble rommet følgende mål:
    • Høyde: 2.28 m
    • Lendge: 5,30 m
    • Bredde: 3.33 m
    • Totalt areal: 17,65m²

Mens vi holdt på med oppussingen, så hadde jeg vært litt rundt og hørt på mulige musikkanlegg. I og med at jeg skulle bruke det til både musikk og film, så ville jeg prøve å finne noen høytalere som spilte både rent, samt hadde litt trøkk i seg. Etter å ha prøvespilt litt av hvert, falt jeg tilslutt for denne pakken:

• Forsterker: Marantz SR8002
    • Blu-Ray: Panasonic DMP BD80
    • Front høyttaler: Klipsch RF-63
    • Center høyttaler: Klipsch RC-64
    • Surround høyttaler: Klipsch RS-52
    • Sub: MJ Acoustic Pro 200 Referance (Har nå levert denne i retur, og venter på Klipsch RSW-10D)

• Høytalerkabler: The Chord Company
    • HDMI kabler: The Chord Company
    • Sub kabel (+ y-ledd):The Chord Company

• Spikes: Soundcare

(I tillegg kjøpte jeg følgende privat: Projektor: Sony VPL HW-10 og lerret: Dreamscreen 106”)

Etter å ha hørt på Klipsch oppsettet i butikken, så fant jeg ut at dette var lyd som jeg likte.
    Syns de var presis og god i lyden, samt at de hadde en vanvittig god trøkk. Føles som om du er på konsert hver gang du setter på en plate / musikk dvd. Og bassen, den kjenner du virkelig i kroppen.

Så når jeg endelig var ferdig med med rommet, og anlegg var montert, så gledet jeg meg til å få samme godfølelsen som jeg hadde hatt under prøvehøring. Men når jeg satte det på, så ble jeg MEGASKUFFET. Det var jo ingen basstrøkk. Jeg sjekket for sikkerhetsskyld koblingen min på ny, (selv om jeg var 100% sikker på at den var riktig), og alt stemte. Jeg ringte og fikk opp 2 HiFi kompiser, og de hørte det samme. Kun mellomtone og diskant. (Muligens bittelitt bass i øverste område). Vi pløyde gjennom menyen på forsterken, men fant ingen feil. Prøvde å flytte på høytalerne, flytte på lytteposisjon, gå rundt i rommet i høre, men der fantes ingenting av dypbassen. Så etter 4-5 timer, så måtte vi bare gi opp.

Dagen etterpå ringte jeg han i HIFI butikken som hadde solgt dem, og han synes det var meget merkelig og ville komme på besøk. Så han kom opp, og etter at han hadde hørt i 30 sek, så fikk jeg beskjed om å skru av. Her manglet alt av bass. Vi skudde opp begge RF-63`ene for å sjekke om de hadde glemt å lodde basselementen, men alt var inntakt.
    Han hadde tatt med seg en ny forsterker (Unico Secondo), som vi koblet opp, men ingen forskjell. Prøvde også med en annen cd spiller. Samme resultat.

Da begynte han å mistenke at det kunne være noe med rommet. Vi tok stue høytalerne mine (Dali) og koblet opp nede, og da forsvant faktisk trøkken fra dem også. Så da tok vi hele det nye Klipsch oppsett og flyttet det opp i stua i 1.etg. Det tok 10 minutter fra det var ferdig oppkoblet, til vi hadde fått stilt det perfekt inn. Ved lytting så kjente du nå bassen i hele kroppen. Godfølelsen var tilbake. Så da fikk vi bekreftet at det ikke var noe galt med anlegget.

Vi flyttet det ned i kjellerstua igjen, og koblet det opp igjen. Og så har vi prøvd alt som er mulig for å få det til å spille bass.
    • Flyttet subben rundt i rommet
    • Flyttet høytalerne
    • Satt inn hyller
    • Satt inn mer møbler / Tatt ut møbler
    • Tatt inn store madrasser og satt på bakveggen, for å prøve å endre dimensjonene på rommet.
    • Tettet bassrefleksene på høytalerne
    • Snudd fasene på høytalerne
    • Snudd fasen på subben (fra 1-180 grader og ned igjen)
    • Satt esker/plater rett bak høytalerne
    • Prøvde med B&W ASW4000 sub, men den spilte heller ikke noe særlig
    • Koblet vekk biampingen på frontene
    • Prøvd andre forsterkere / høytalere / cd-spillere

Så konklusjonen til HiFi butikken er at vi har bygget et rom med en egenfrekvens (interferens) som er ”perfekt” i henhold til å fase ut bassen. Så uten å endre på dimensjonene på rommet vil vi ikke klare å få rommet til å spille bass.

Men vi har lagt så mye penger og tid i å få rommet pent, at vi ikke er interessert i å begynne rive/ bygge noe ekstra i rommet. (Går an med akustikkplater/dempere etc, men ikke å begynne å flytte vegger etc.) Vi hadde håpet at dette kunne ordnes uten det, men det ser skummelt ut.

Så nå sitter vi med HiFi utstyr til ganske mange kroner, og det spiller ”ræva” for å si det mildt. Dette er ikke noen kjekk situasjon, så håper noen har noen gode råd.

Lytteposisjonene er i sofaen, og den har kan muligens flyttes litt, men det begrenser seg selv i forhold til at det skal kunne gå an å se på film greit.

Legger ved plantegning av rommet med nøyaktige mål, som også viser plasseringen av høytalerne. I tillegg så legger jeg ved noen bilder tatt i rommet.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    kan dessverre ikke hjelpe, men har hybel på samme størrelse og fikk ikke bass før jeg byttet til mindre høyttalere.
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth_B
    Hei.

Jeg har kommet i en knipe som jeg håper noen kan hjelpe meg ut av. Jeg har alltid ønsket meg et dedikert rom for å høre på musikk / se på film, og når vi skulle innrede kjelleren i huset i år, så ble et rom satt av til dette formålet.

Kjelleren var helt uinnredet, men en tykk betong-bærevegg midt i, samt noen innhykk i ytterveggene førte til at det var en plass som ga seg selv til dette rommet. Vi isolerte alle vegger med 10cm isolasjon, og brukte huntonitt-plater på veggene. På gulvet så la vi Depron 3mm isolasjonsplater, varmekabler og tilslutt støpte termogulv. På ferdig gulv så la vi Valnøtt parkett. I taket brukte vi 20cm isolasjon, samt dobbelgips for å hindre for mye lyd opp til stua i 1.etg. Vi fuget også alle skjøter / ytterkanter med silikon, for å tette ekstra godt. (På grunn av liten takhøyde, så brukte vi ikke lydbøyler.)

Rommet har i tillegg 3 vinduer på 115 cm x 95 cm, samt en dør på 200cm x 90 cm.

Ferdig innredet så ble rommet følgende mål:
    • Høyde: 2.28 m
    • Lendge: 5,30 m
    • Bredde: 3.33 m
    • Totalt areal: 17,65m²

Mens vi holdt på med oppussingen, så hadde jeg vært litt rundt og hørt på mulige musikkanlegg. I og med at jeg skulle bruke det til både musikk og film, så ville jeg prøve å finne noen høytalere som spilte både rent, samt hadde litt trøkk i seg. Etter å ha prøvespilt litt av hvert, falt jeg tilslutt for denne pakken:

• Forsterker: Marantz SR8002
    • Blu-Ray: Panasonic DMP BD80
    • Front høyttaler: Klipsch RF-63
    • Center høyttaler: Klipsch RC-64
    • Surround høyttaler: Klipsch RS-52
    • Sub: MJ Acoustic Pro 200 Referance (Har nå levert denne i retur, og venter på Klipsch RSW-10D)

• Høytalerkabler: The Chord Company
    • HDMI kabler: The Chord Company
    • Sub kabel (+ y-ledd):The Chord Company

• Spikes: Soundcare

(I tillegg kjøpte jeg følgende privat: Projektor: Sony VPL HW-10 og lerret: Dreamscreen 106”)

Etter å ha hørt på Klipsch oppsettet i butikken, så fant jeg ut at dette var lyd som jeg likte.
    Syns de var presis og god i lyden, samt at de hadde en vanvittig god trøkk. Føles som om du er på konsert hver gang du setter på en plate / musikk dvd. Og bassen, den kjenner du virkelig i kroppen.

Så når jeg endelig var ferdig med med rommet, og anlegg var montert, så gledet jeg meg til å få samme godfølelsen som jeg hadde hatt under prøvehøring. Men når jeg satte det på, så ble jeg MEGASKUFFET. Det var jo ingen basstrøkk. Jeg sjekket for sikkerhetsskyld koblingen min på ny, (selv om jeg var 100% sikker på at den var riktig), og alt stemte. Jeg ringte og fikk opp 2 HiFi kompiser, og de hørte det samme. Kun mellomtone og diskant. (Muligens bittelitt bass i øverste område). Vi pløyde gjennom menyen på forsterken, men fant ingen feil. Prøvde å flytte på høytalerne, flytte på lytteposisjon, gå rundt i rommet i høre, men der fantes ingenting av dypbassen. Så etter 4-5 timer, så måtte vi bare gi opp.

Dagen etterpå ringte jeg han i HIFI butikken som hadde solgt dem, og han synes det var meget merkelig og ville komme på besøk. Så han kom opp, og etter at han hadde hørt i 30 sek, så fikk jeg beskjed om å skru av. Her manglet alt av bass. Vi skudde opp begge RF-63`ene for å sjekke om de hadde glemt å lodde basselementen, men alt var inntakt.
    Han hadde tatt med seg en ny forsterker (Unico Secondo), som vi koblet opp, men ingen forskjell. Prøvde også med en annen cd spiller. Samme resultat.

Da begynte han å mistenke at det kunne være noe med rommet. Vi tok stue høytalerne mine (Dali) og koblet opp nede, og da forsvant faktisk trøkken fra dem også. Så da tok vi hele det nye Klipsch oppsett og flyttet det opp i stua i 1.etg. Det tok 10 minutter fra det var ferdig oppkoblet, til vi hadde fått stilt det perfekt inn. Ved lytting så kjente du nå bassen i hele kroppen. Godfølelsen var tilbake. Så da fikk vi bekreftet at det ikke var noe galt med anlegget.

Vi flyttet det ned i kjellerstua igjen, og koblet det opp igjen. Og så har vi prøvd alt som er mulig for å få det til å spille bass.
    • Flyttet subben rundt i rommet
    • Flyttet høytalerne
    • Satt inn hyller
    • Satt inn mer møbler / Tatt ut møbler
    • Tatt inn store madrasser og satt på bakveggen, for å prøve å endre dimensjonene på rommet.
    • Tettet bassrefleksene på høytalerne
    • Snudd fasene på høytalerne
    • Snudd fasen på subben (fra 1-180 grader og ned igjen)
    • Satt esker/plater rett bak høytalerne
    • Prøvde med B&W ASW4000 sub, men den spilte heller ikke noe særlig
    • Koblet vekk biampingen på frontene
    • Prøvd andre forsterkere / høytalere / cd-spillere

Så konklusjonen til HiFi butikken er at vi har bygget et rom med en egenfrekvens (interferens) som er ”perfekt” i henhold til å fase ut bassen. Så uten å endre på dimensjonene på rommet vil vi ikke klare å få rommet til å spille bass.

Men vi har lagt så mye penger og tid i å få rommet pent, at vi ikke er interessert i å begynne rive/ bygge noe ekstra i rommet. (Går an med akustikkplater/dempere etc, men ikke å begynne å flytte vegger etc.) Vi hadde håpet at dette kunne ordnes uten det, men det ser skummelt ut.

Så nå sitter vi med HiFi utstyr til ganske mange kroner, og det spiller ”ræva” for å si det mildt. Dette er ikke noen kjekk situasjon, så håper noen har noen gode råd.

Lytteposisjonene er i sofaen, og den har kan muligens flyttes litt, men det begrenser seg selv i forhold til at det skal kunne gå an å se på film greit.

Legger ved plantegning av rommet med nøyaktige mål, som også viser plasseringen av høytalerne. I tillegg så legger jeg ved noen bilder tatt i rommet.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke være noe problem å få masse bass med disse høytalerne selv i et lite rom.

MEN jeg må spørre - etter å ha hatt 2 par RF83 nye vet jeg hvor mye det faktisk betyr: er de innspilte?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt samme problem selv der jeg bodde før, kjørte på med flere suber så det låt greit, men bra blei det aldri.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både og. De har jo surra ca 50 t. nå. Men hører at de blir bedre og bedre etterhvert. Men jeg merket jo gigantisk forskjell når vi flyttet anlegg opp i stua, så det er nok ikke bare innspilling dessverre.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres helt ut som min historie/kino dette. Er helt enormt irriterende, og har ført til at rommet ikke er i bruk. :???:

ps: fordfiesta, vær så snill å ikke siter lange poster. Blir fort mye å scrolle på da.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hadde også en skikkelig utfasing på rommet mitt.
    Jeg kontaktet Flageborg her på forumet. Han fikk den til å sitte etter noen timer. Du kan jo kontakte han, og se hva han sier?? Ville IKKE bare matet på med flere subber, da dette ikke er veldig hyggelig for naboer eller bygningen det står i. Det er jo bare rommet som ikke spiller, regner med at bassen sitter utenfor rommet. Prøv forresten å åpne døren ut av rommet, da du spiller. Da får du en liten indikasjon på hva som vill skje om du bygger om rommet..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hei. Hadde også en skikkelig utfasing på rommet mitt.
    Jeg kontaktet Flageborg her på forumet. Han fikk den til å sitte etter noen timer. Du kan jo kontakte han, og se hva han sier?? Ville IKKE bare matet på med flere subber, da dette ikke er veldig hyggelig for naboer eller bygningen det står i. Det er jo bare rommet som ikke spiller, regner med at bassen sitter utenfor rommet. Prøv forresten å åpne døren ut av rommet, da du spiller. Da får du en liten indikasjon på hva som vill skje om du bygger om rommet..

Har prøvd med både åpen dør + åpne vinduer. Kan ikke si jeg merker noe forskjell.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, dette problemet hørtes kjent ut. Mine Concept 8 høres ut som møkk i bassen hos meg og det er meget frustrerende.

Selv med 2 subber her er ikke musikk noe sånn voldsomt å rope hurra for.

Håper du finner ut av det.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Høres helt ut som min historie/kino dette. Er helt enormt irriterende, og har ført til at rommet ikke er i bruk. :???:

ps: fordfiesta, vær så snill å ikke siter lange poster. Blir fort mye å scrolle på da.
    Beklager, ikke meningen å sitere.
    Har ny laptop (vista) og samme hva jeg gjør så blir det sitert, merkelig var ikke sånn med gamle pcen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Beklager, ikke meningen å sitere.
    Har ny laptop (vista) og samme hva jeg gjør så blir det sitert, merkelig var ikke sånn med gamle pcen.
    Til høyre for adresselinjen så er den en knapp som heter Kompatibilitetsvisning. Den ser ut som et avrevet ark. Klikk på denne. Da ordner det seg.

Men tilbake til problemet. Stua mi dreper også bassen samt at jeg har 4dB høyere bass ved bakveggen enn i stolen. Selv om det ikke ble max så ble det bedre etter ny kalibreringsmåte. Men det er veldig rart at det rister som fyttigrisen uten at jeg oppnår særlig målbart trykk. Men anbefalingen er å fortsette å prøve forskjellige tiltak. Litt flytting og litt justering gjør underverker.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gurba, takk skal du ha:-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Til høyre for adresselinjen så er den en knapp som heter Kompatibilitetsvisning. Den ser ut som et avrevet ark. Klikk på denne. Da ordner det seg.
    OT her: jeg skulle selvsagt prøve denne knappen, og nå går det ikke tilbake..... hva skal jeg gjøre

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har spikes på de? Har du prøvd uten? Prøv me isopor, ris pose under HT. Jeg hadde rom nede i kjelleren når jeg va ungdom. Da måtte jeg sette mine HT på kasser/bord for å få bass i rommet. For bassen forsvant i gulvet, og taket av en eller annen merklige grunn. Jeg måtte kle hele taket med egg kartonger for å spare foreldrene mine

Du kan jo prøve med isopor og få de litt opp fra gulvet

Håper at det ordner seg for deg snart.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    OT her: jeg skulle selvsagt prøve denne knappen, og nå går det ikke tilbake..... hva skal jeg gjøre
    Du kan slå av med å trykke på knappen igjen. Hvis det ikke går så kan du gå inne på følgende:

Verktøy på menyen øverst til høyre.
    Innstillinger for kompatibilitetsvisning.
    Fjern avforum fra listen.

Det burde ta seg av den saken. Hvis det ikke fungerer så vet ikke jeg.

Tilbake til topic. Jeg hadde sub'ene på 3 hockeypucker en stund og det fungerte veldig bra. Etter justering og kalibrering så har jeg glemt å legge de under igjen, men det må jeg få gjort snart. Hvis jeg finner de igjen. Ungene liker å leke med de så det er ikke godt å vite hvor de er.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker følgende:

1. Jobbe mer med plassering. Sansynligvis er det et nullpunkt der du sitter. Du trenger å komme lengre frem i rommet. Forstår at det er vanskelig p.g.a. stort lerret, men det kan være løsningen alene. Jeg ville ha prøvd å sitte 38 % fra frontveggen og plassere høyttalerne slik at du sitter i en likesidet trekant. Fungerer det, er det bare å selge lerretet og kjøpe deg en 32" LCD. Hehe. Men seriøst, du bør prøve det.

2. Bassfeller. Det kan hjelpe noe, men sitter du i et nullpunkt blir det neppe helt optimal. Men bassfeller bør man etter min mening uansett ha. Spesielt i et lite rom som du har, er det enormt viktig med mye demping i bassen. Og her holder det ikke med 5cm tykk rockwool, så det er sagt. Madrasser o.l som du har prøvd gjør ingenting i bassen. Du trenger bassfeller i alle hjørnene (helst fra gulv til tak), i førsterefleksjonene (frontvegg, sidevegger og tak) og en del på bakveggen.

3. Lydkorreksjon alá DEQX. Det kan nok gjør mye, men det både koster og blir heller aldri optimalt med dagens plassering og høyttalere. Men å justere subbene har du vel mulighet til.

4. Prøve andre typer høyttalere? Tenker da gjerne på andre konstruksjoner. Men det er ikke min sterke side. I så fall bør du ha noe på hjemlån.

Viktigste er nok å begynne med punkt 1. Du kan jo kontakte Tangen Av Design eller Midgard Audio. Begge de har god kompetanse på alt dette. Finner du ikke ut av det selv, så ville jeg har gjort det.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering!!

Lekte for noen år siden med litt mattematisk beregning av hvor høyttaler skulle stå. Du kan prøve det. Tok å målte lengden og bredden på rommet og delte denne med et primtall. (f.eks. 1,3.5.7) og satte så det akustiske midpunktet på høyttaleren i dette punktet.

Som i ditt tilfelle f.eks vil bli som dette:

Lendge: 5,30 m
    Bredde: 3.33 m

530cm/11= 48,8 cm
    333cm/7=47,57 cm

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, høres leit ut denne situasjonen. Jeg har også store problemer med å få bassen til å koble skikkelig med rommene i leiligheta hvor jeg leier nå :neutral:

Men jeg ser at du har Huntonitt plater på veggene, det har jeg også! Tro om det har noe å si? En ting er ihvertfall bankers og det er at rom med huntonitt plater på veggene må dempes på en eller annen måte, før vi flyttet inn å leiligheta var tom var det så mye ekko i stua at det hørtes ut som når man snakket inn i et kloakkrør!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •