spørsmål ang Hellnoobkalibrering (sub)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spørsmål ang Hellnoobkalibrering (sub)

Sitter og følger denne guiden , mitt utslag på Fronten blir 84db ?

(guiden : http://avforum.no/forum/910109-post564.html )

Men jeg lurer på når det på punkt 2 f.eks

Når det står man skal ha suben på 80db , da er det uansett hva mitt volum på fronten blir ,

samme med punkt 3 og 4 ? eller skal jeg legge på +4db på disse tallene , da mitt var 4db høyere enn eksemple.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Sitter og følger denne guiden , mitt utslag på Fronten blir 84db ?

(guiden : http://avforum.no/forum/910109-post564.html )

Men jeg lurer på når det på punkt 2 f.eks

Når det står man skal ha suben på 80db , da er det uansett hva mitt volum på fronten blir ,

samme med punkt 3 og 4 ? eller skal jeg legge på +4db på disse tallene , da mitt var 4db høyere enn eksemple.
    punkt 2; sub skal du sette til samme volum som din måling på punkt 1.

dvs måler du 89db på fronter i punkt 1, skal også sub had ette.
    måler du 70db på punkt1, skal også sub ha dette.

punkt 3: du kan da for eks, legge på tilsvarende som eksempelet; måler du 70 eller 90db i punkt 1, blir det da 6db økning når du tester med sub og front ilag ALTSÅ punkt 1 og 2 samtidig (vri på FASE for å få økning som nevnt.)

punkt 4; tilbake til kun sub - nå er du nesten i mål, og skal nå etter alt annet er ferdi KUN stille volumet på subben opp da 5 db etter eksempelet.

Bør vel være en grei tolkning mener jeg på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret , det jeg trengte en bekreftelse på

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J*&vlig bra trådtittel

Poenget med 1)-3) er å få suben til å spille i fase med frontene. Hvis du har lydtrykksmåler, og ikke kan lytte deg frem til når den er i fase, er regelen at får du 6dB økning, er du i mål. Men hvis ikke frontene og suben spiller samme volum i utgangspunktet, vil det være vrient å få målt 6dB økning (du kan ikke ta gjennomsnittet av frontene og subens volum og dele på to). Så jeg justerer subvolumet til det spiller likt med frontene, justerer fase til jeg får +6dB - og har dermed korrekt fase på suben. Deretter gjelder det å sette riktig gain på suben - det er trinn 4.

Jeg har oppdatert guiden med noen overskrifter, og fjernet referansen til mitt eksemplifiserte absolutte lydtrykksnivå ved fasejustering, for at den kanskje skal bli litt lettere å forstå.

Forøvrig: trådstarter kunne like gjerne sendt meg en PM, men jeg er beæret over å ha fått et begrep oppkalt etter meg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal huske det til neste gang smil smil

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg på subkalibrering for første gang,er helt grønn på dette,har kommet til punkt 3.

Jeg har en diy sub bestående av en hypex 500 hs,og denne er det ikke justerbar fase på.Bare 0/180 grader.

Link til forsterker http://www.mamut.net/pmverksted/subforsterkere.pdf

Noen som kan si meg hva jeg gjør videre?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke variabel fase så er det lite du kan gjøre annet enn å flytte litt på sub'en og stole på at receiver gjør jobben (noe den nesten garantert IKKE gjør).

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,Takk for svar Gurba

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde meg også på guiden i dag, men når jeg skal stille fase på sub(x2) så får jeg bare 3db økning på den ene, og 2 db på den andre? Hva gjør jeg galt? De står på samme plass oppå hverandre og på den mest fordelaktige plassen i rommet.

For har forstått RadioShack'en slik att hvis du setter rattet på 90 så er 0=90, mens -2 = 88 db? :P

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har du ikke variabel fase så er det lite du kan gjøre annet enn å flytte litt på sub'en og stole på at receiver gjør jobben (noe den nesten garantert IKKE gjør).
    Jo, en kan gjøre noe annet :-)

Dersom en kan justere avstand (delay) i receiver (noe de fleste kan), er dette det samme som å justere fase. Men det er ikke like enkelt dersom ikke receiveren har en autokalibreringsavstand som en kan ta utgangspunkt i.

Med andre ord: har en ikke fasejustering, kan en måle seg frem til hvilken avstand som gir riktig fase med frontene, ihvertfall på 50hz, så får det være utgangspunktet for eventuelle viderejusteringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar FredrikC
    Hellnoob/andre noen flere innspill på mitt forrige innlegg?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjør nødvendigvis ikke noe galt. Har du forsøkt å bytte om på subene, og se om det samme skjer da? Høydeforskjell kan ha noe å si.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av Hellnoob:
    Jo, en kan gjøre noe annet

Dersom en kan justere avstand (delay) i receiver (noe de fleste kan), er dette det samme som å justere fase. Men det er ikke like enkelt dersom ikke receiveren har en autokalibreringsavstand som en kan ta utgangspunkt i.

Med andre ord: har en ikke fasejustering, kan en måle seg frem til hvilken avstand som gir riktig fase med frontene, ihvertfall på 50hz, så får det være utgangspunktet for eventuelle viderejusteringer.

kan man da feks. bruke de "klikke" lydene man får mellom sub og venstre front når man skal fin justere avstand i meny? Høyest utslag på db måler blir korrekt fase?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen klikkelyder, men ja, du setter den avstanden som gir +3dB. Da vil jeg tro du har riktig fase (har ikke brukt denne metoden selv). En ting er ihvertfall sikkert: riktig oppmålt avstand til subwoofer er sjelden det som gir riktig fase.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg har ingen klikkelyder, men ja, du setter den avstanden som gir +3dB. Da vil jeg tro du har riktig fase (har ikke brukt denne metoden selv). En ting er ihvertfall sikkert: riktig oppmålt avstand til subwoofer er sjelden det som gir riktig fase.
    Dette skal sjekkes ut i løpet av dagen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har prøvd å bytte om, og det blir helt likt, altså den nederste spiller alltid 1db mer ved å justere fase. Den nederste klarer jeg å stille +3db, og den øverste +2db. Men skjønner ikke hvordan jeg kan få til +6db på hver sub bare ved å justere fase

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AiC
    Ja har prøvd å bytte om, og det blir helt likt, altså den nederste spiller alltid 1db mer ved å justere fase. Den nederste klarer jeg å stille +3db, og den øverste +2db. Men skjønner ikke hvordan jeg kan få til +6db på hver sub bare ved å justere fase
    Da er det høydeforskjellen som slår ut - frekvensresponsen i rommet er ikke den samme langs gulvet, i magehøyde, i brysthøyde som i hodehøyde. Ikke noe du kan gjøre med det, men det kan da umulig skape noe særlig med problemer? Høres det dårlig ut? Hvis ikke bør du si deg fornøyd. :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det slo ikke mye ut på db måleren. Satte lengde på sub fra 2.8 som er satt av reciver og var på rundt 5meter, men mistet ikke mer enn 1db? Skulle jeg i teorien ikke mistet 6db da jeg har to pc13 ultra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Det slo ikke mye ut på db måleren. Satte lengde på sub fra 2.8 som er satt av reciver og var på rundt 5meter, men mistet ikke mer enn 1db? Skulle jeg i teorien ikke mistet 6db da jeg har to pc13 ultra.
    Neida neida, det hørtes endel bedre ut enn før så den er grei! (Fasen var for øvring nesten 180grader feil ) Men siden det stod "juster fase til du får 6dB økning" og jeg ikke fikk så mye økning som det, så fikk jeg den kjente følelsen av at ting ikke var godt nok og det kunne blitt enda bedre!

Tusen takk for en super guide

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •