kalibrer med Radio Shack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kalibrer med Radio Shack

Fått meg denne i dag og skulle ta en rask innstilling på høytallerene
    (få likt lydnivå)

Har Master Volum på -20db (Fått inntrykk at dette er et greit volum)
    for så satt Radio Shack på Sweetspot (på kamera stativ)

Og begynner og stille inn på min yamaha , men for å opnå 80db (slik jeg har blitt fortalt er en grei løsning)

Så må jeg ned i -10db på master volum
    (alså jeg stiller inne og regulerer på vær høytaler)

Men da på -10db (MV) så er jeg oppi +7db på høytalerene , er det noe på Radio Shack jeg har stilt inn feil , jeg har disse instillingene på den.

Range : 80
    Response : Fast
    Weighting : C
    MIN/MAX : Max

takk for alle svar

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Fått meg denne i dag og skulle ta en rask innstilling på høytallerene
    (få likt lydnivå)

Har Master Volum på -20db (Fått inntrykk at dette er et greit volum)
    for så satt Radio Shack på Sweetspot (på kamera stativ)

Og begynner og stille inn på min yamaha , men for å opnå 80db (slik jeg har blitt fortalt er en grei løsning)

Så må jeg ned i -10db på master volum
    (alså jeg stiller inne og regulerer på vær høytaler)

Men da på -10db (MV) så er jeg oppi +7db på høytalerene , er det noe på Radio Shack jeg har stilt inn feil , jeg har disse instillingene på den.

Range : 80
    Response : Fast
    Weighting : C
    MIN/MAX : Max

takk for alle svar
    Bruk db måleren til å kalibrere subben og la Room EQ ta seg av resten.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Bruk db måleren til å kalibrere subben og la Room EQ ta seg av resten.
    Og til etterkontroll av nivå på alle kanaler etter at YAPO er kjørt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Og til etterkontroll av nivå på alle kanaler etter at YAPO er kjørt
    Helt riktig

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om jeg f.eks kjører et test etter med radio shackeren , så må jeg bare få det klart at alle kannalene kjører samme db nivå og stille inne , om jeg får f.eks 70db ved -20mw så må jeg kjøre sub testen på -20db mw volum også ?

EDIT:
    Hva skal volumet til subben stå på før jeg begynner å kalibrere ? (midt på ?)
    Da jeg prøvde og ta kalibreringen med volumet midt på endte jeg opp med at Phasen var på 180grader og jeg måtte egentlig lengre ned for å komme på grensa.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som fungere hos meg er å først kjøre romkaliberingen på sub, og etter det kjører jeg YAPO i Yamahen med sub ca. midt på i volum. Etter det slår jeg av sub, og kjøerer en 50Hz sinustone, og stiller volumet på forsterker til jeg får 80db (hos meg er det ca -25 på forsterker), og da er volum satt i reseiver 0 og -0,5 på fronter.

Så slår jeg av effekforsterker (kobler ut fonter) og slår på sub, og med samme sinustone (50Hz) og samme volum på forsterker, så stiller jeg sub volum slik at jeg får 80Hz, jeg stiller på sub og i forsterker slik at volumet i forsterker ligger rundt 0.

Så slår jeg på fronter, og sammen sub og med samme sinustone og volum stiller jeg fase slik at jeg får 86db.

Ved alle forandringer jeg gjør i forsterker, så stiller jeg volum på fronter og sub hver for seg ved 50Hz slik at jeg har 80db, før jeg lager en kurve fra 10 til 100Hz for å se på utfasninger osv.

Nb. sett respons til slow, da blir det lettere å lese.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arimoen
    Det som fungere hos meg er å først kjøre romkaliberingen på sub, og etter det kjører jeg YAPO i Yamahen med sub ca. midt på i volum. Etter det slår jeg av sub, og kjøerer en 50Hz sinustone, og stiller volumet på forsterker til jeg får 80db (hos meg er det ca -25 på forsterker), og da er volum satt i reseiver 0 og -0,5 på fronter.

Så slår jeg av effekforsterker (kobler ut fonter) og slår på sub, og med samme sinustone (50Hz) og samme volum på forsterker, så stiller jeg sub volum slik at jeg får 80Hz, jeg stiller på sub og i forsterker slik at volumet i forsterker ligger rundt 0.

Så slår jeg på fronter, og sammen sub og med samme sinustone og volum stiller jeg fase slik at jeg får 86db.

Ved alle forandringer jeg gjør i forsterker, så stiller jeg volum på fronter og sub hver for seg ved 50Hz slik at jeg har 80db, før jeg lager en kurve fra 10 til 100Hz for å se på utfasninger osv.

Nb. sett respons til slow, da blir det lettere å lese.
    Man skal først kalibrere sub. Mastervolum -20 på reciver, sørg for at ch level er satt i 0. Sett db måler i sweetspot, juster gain på sub til du får 85db på måleren. Alle Ht settes til small og deles på 80Hz. Skal ikke trenge å justere fase om frontene er satt til small og sub står i front.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal fase bare stå på LOW da ? ,

Skal forresten Crossover stå på Full ? ikke sant , for og gi full effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal først kalibrere sub. Mastervolum -20 på reciver, sørg for at ch level er satt i 0. Sett db måler i sweetspot, juster gain på sub til du får 85db på måleren. Alle Ht settes til small og deles på 80Hz. Skal ikke trenge å justere fase om frontene er satt til small og sub står i front.
    Om man justerer fromter eller sub først må vel bli det samme så lenge mastervolumet ikke forandres under stillingene . Hva mener du med '"ch level til 0", er det volum på sub som skal settes til 0?. hvis jeg gjør det ved mastervolum -20 så må jeg stille gain (volum) i forsterker -10 for å få 85db ved 50Hz.

Hvorfor er det så viktig å gjøre alle innstillinger på mastervolum -20 og ikke fks. -25?.

Jeg ser jo at alle som skriver om kalibrering bruker mastervolum -20 som utgangspunkt, men hvorfor akurat -20.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjønner ikke helt hva du mener.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arimoen
    Om man justerer fromter eller sub først må vel bli det samme så lenge mastervolumet ikke forandres under stillingene . Hva mener du med '"ch level til 0", er det volum på sub som skal settes til 0?. hvis jeg gjør det ved mastervolum -20 så må jeg stille gain (volum) i forsterker -10 for å få 85db ved 50Hz.

Hvorfor er det så viktig å gjøre alle innstillinger på mastervolum -20 og ikke fks. -25?.

Jeg ser jo at alle som skriver om kalibrering bruker mastervolum -20 som utgangspunkt, men hvorfor akurat -20.
    Du skal ikke justere nivået i forsterkern. Sett MV til -20 på receiver, Channel level for sub i receiver til 0. Står den foreks på +2 har du -18 på MV, derfor 0. juster volum (gain) på sub til du får 85db på måleren. Hvorfor skal du justere frontene når Room EQ gjør det?? Du vil ikke få utfasing mellom sub og front når du likevel setter front til small.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crossover på sub skal stå på fult, om du ikke kan skru av filteret. Du skal likevel bruke filteret i receiver og ikke sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke justere nivået i forsterkern. Sett MV til -20 på receiver, Channel level for sub i receiver til 0. Står den foreks på +2 har du -18 på MV, derfor 0. juster volum (gain) på sub til du får 85db på måleren. Hvorfor skal du justere frontene når Room EQ gjør det?? Du vil ikke få utfasing mellom sub og front når du likevel setter front til small.

Da skjønner litt mer

Det betyr i at Room EQ alltid stiller alle andre høytalere til 85Hz ved MV=-20? så dette skal ikke være nødvendig å stille.

Så hvis jeg kjører en Room EQ, og tester med en sinustone etterpå så vil jeg måle ca.85 db med sub avslått.

I mitt oppset så har jeg testet mye, og det som funker best "til nå" er fronter til Large og deling (i forsterker) på 80Hz, deling i sub er deaktivert. jeg spiller mest musikk, så derfor er jeg mest opptatt av fronter og sub.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting

Nå har jeg kjørt en romkorreksjon, og skal til uka kaliberere sub når jeg får radioshacken.

Blir dette riktig rekkefølge:
    1. "resette" nivåene på høytalerne og eq osv
    2. Kalibrere sub med radioshack
    3. Så kjøre ny runde med komkorreksjon etter kalibrering med radioshack?

Er dette riktig?

Noen som har noen gode linker til guide for sub kalibrering med radioshack? Er nybegynner på akkurat dette, men det blir spennende å lære!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den guiden til hellnoob er veldig bra, men den sier ingenting om hvordan innstillingene i reciever skal være før man begynner. Jeg tenker da på høyttalere satt til small/large og crossover. mange setter jo alle ht som small og deler alt på 80hz. Skal man da gjøre dette før man kalibrerer?

Hva hvis man har noen monstre av noen fronter og liker og ha de som large?

Informasjon om dette burde stått sammen med de andre punktene under "Forutsetninger"

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Den guiden til hellnoob er veldig bra, men den sier ingenting om hvordan innstillingene i reciever skal være før man begynner. Jeg tenker da på høyttalere satt til small/large og crossover. mange setter jo alle ht som small og deler alt på 80hz. Skal man da gjøre dette før man kalibrerer?

Hva hvis man har noen monstre av noen fronter og liker og ha de som large?

Informasjon om dette burde stått sammen med de andre punktene under "Forutsetninger"
    Det er vel litt fordi det er så mange ting som påvirker hos den enkelte!
    Så som kvalitet på sub,høytalere,og ikke minst plassering!
    Og det kommer jo an på om du vil bruke sub til musikk,eller kun til film!
    Det er ikke sikkert det er 50 hz som er det beste utgangspunktet for kalibreringen heller,hvis du har en stor peak akkurat på denne frekvensen fra frontene,så vil du fort få alt for mye bass!
    Men skal man bruke sub til musikk,så mener jeg man MÅ ha fronter til small,men delefrekvensen kan jo variere i fra oppsett til oppsett!
    Til film kan det fungere å ha fronter som large,og la sub kun ta seg av LFE,og evt andre HT som står til small,men dette kommer selvsagt an på frontene,og hvilke krefter disse får!

Og jo nærmere sub står fronter,jo høyere kan man dele sub uten at man hører at bassen kommer fra sub!

Man må nesten bare prøve seg frem på sitt oppsett,og med sine egne ører sånn at DU blir fornøyd
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg ble usikker på etter å ha lest linken om sub-kalibrering er:

Skal subben alene spille 5dB høyere enn de andre høyttalerene?

Jeg har alltid trodd at man stiller frontene til 80dB alene.
    Og subben til 80dB alene. Og når fronter og sub spiller i fase, så får man totalt ca 85dB lydtrykk.
    Men i følge linken skulle man justere subben til 85dB når den var komet i fase.

Kan noen bekrefte at sub skal spille 5dB høyere enn de andre høyttalerene?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    En ting jeg ble usikker på etter å ha lest linken om sub-kalibrering er:

Skal subben alene spille 5dB høyere enn de andre høyttalerene?

Jeg har alltid trodd at man stiller frontene til 80dB alene.
    Og subben til 80dB alene. Og når fronter og sub spiller i fase, så får man totalt ca 85dB lydtrykk.
    Men i følge linken skulle man justere subben til 85dB når den var komet i fase.

Kan noen bekrefte at sub skal spille 5dB høyere enn de andre høyttalerene?
    Det bør den ikke gjøre nei - du justerer ned subkanal i reciever etterpå til det passer deg og din smak

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjentar spørsmålet mitt siden denne ble overkjørt av andre innlegg her:

Blir dette riktig rekkefølge:
    1. "resette" nivåene på høytalerne og eq osv
    2. Kalibrere sub med radioshack
    3. Så kjøre ny runde med komkorreksjon etter kalibrering med radioshack?

Er dette riktig?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •