kalibrer med Radio Shack - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg gjentar spørsmålet mitt siden denne ble overkjørt av andre innlegg her:

Blir dette riktig rekkefølge:
    1. "resette" nivåene på høytalerne og eq osv
    2. Kalibrere sub med radioshack
    3. Så kjøre ny runde med komkorreksjon etter kalibrering med radioshack?

Er dette riktig?
    Hvis du kjører en ny runde med RK etter kalibreringen med Radioshack,så forandrer du jo muligens på den fasejusteringen du allerede har gjort!

Husk at å justere avstand til sub i reciever,er det samme som å justere fasen bakpå suben!
    Du må bare prøve deg med litt forskjellige avstander,til du får den jevneste frekvenskurven!

Det er ikke sikkert at 50hz er det beste utgangspunktet for kalibrering heller - har du en stor dipp eller peak nettopp der i rommet ditt,så kan det fort bli litt feil!
    Var hos en kompis å skulle hjelpe han med litt kalibrering i senest i dag,og han hadde en kjempedipp akkurat på 56 hz!
    Så hvis vi f.eks hadde hatt den som utganspunkt,så hadde jo bass nivået blitt alt for høyt ellers!
    Så det kan vere greit å kjøre noen sinustoner på frontene alene først,for å se hvordan frekvensresponsen din er uten sub!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjentar spørsmålet mitt siden denne ble overkjørt av andre innlegg her:

Blir dette riktig rekkefølge:
    1. "resette" nivåene på høytalerne og eq osv
    2. Kalibrere sub med radioshack
    3. Så kjøre ny runde med komkorreksjon etter kalibrering med radioshack?

Er dette riktig?
    Kjør romkorreksjon, med best mulig plassering av høytalere og sub.
    Kalibrere sub med radioshack
    Se at verdiene du fikk med romkorreksjon ikke har endra seg.

Det gjorde jeg i allefall.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    En ting jeg ble usikker på etter å ha lest linken om sub-kalibrering er:

Skal subben alene spille 5dB høyere enn de andre høyttalerene?

Jeg har alltid trodd at man stiller frontene til 80dB alene.
    Og subben til 80dB alene. Og når fronter og sub spiller i fase, så får man totalt ca 85dB lydtrykk.
    Men i følge linken skulle man justere subben til 85dB når den var komet i fase.

Kan noen bekrefte at sub skal spille 5dB høyere enn de andre høyttalerene?
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det bør den ikke gjøre nei - du justerer ned subkanal i reciever etterpå til det passer deg og din smak

Men han skriver jo:
    1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB

2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB, justér gain til den gir samme lydtrykk som frontene. (80dB)

3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub1 spiller i fase med frontene.*

Sette korrekt gain på sub1
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB. Du har nå oppnådd at sub1 spiller på referansenivå.
    Har jeg missforstått, eller hva er riktig?
    Slik han beskriver detskal jo Subwoofer spille 5dB høyere enn frontene.
    Jeg har alltid trodd at samtlige høyttalere, sub inklusiv, skal spille på samme nivå.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men han skriver jo:

Jeg har alltid trodd at samtlige høyttalere, sub inklusiv, skal spille på samme nivå.
    Han skriver noe mer lenger ned da

Sitat:
    11) Justér høyttalervolum slik at alle høyttalere spiller med samme volum ved MV(-20) (dersom du bruker receiveren/prosessorens pink noise generator vil nivået normalt ligger på 75dB), og justér subwoofervolum i receiver til det nivå du foretrekker. Jeg kjører først autokalibrering, kontrollmåler & eventuelt justerer alle høyttalere manuelt før subwooferkalibrering, og bruker p.t. -5dB på sub, og legger senterhøyttaler til +1,5dB i forhold til frontene (og de andre høyttalerne). OBS! Dersom du kjører autokalibrering etter å ha manuelt kalibrert subwooferne, KAN autokalibreringen endre avstanden til frontene og subwooferne (som er det samme
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Kjør romkorreksjon, med best mulig plassering av høytalere og sub.
    Kalibrere sub med radioshack
    Se at verdiene du fikk med romkorreksjon ikke har endra seg.

Det gjorde jeg i allefall.
    Kalibrer sub først før du kjører room eq.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men han skriver jo:

Så lenge alle HT er satt til small og delt på 80Hz er det lite sannsynlig at det blir fasefeil mellom sub og front.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skriver noe mer lenger ned da

Sitat:
    11) Justér høyttalervolum slik at alle høyttalere spiller med samme volum ved MV(-20) (dersom du bruker receiveren/prosessorens pink noise generator vil nivået normalt ligger på 75dB), og justér subwoofervolum i receiver til det nivå du foretrekker. Jeg kjører først autokalibrering, kontrollmåler & eventuelt justerer alle høyttalere manuelt før subwooferkalibrering, og bruker p.t. -5dB på sub, og legger senterhøyttaler til +1,5dB i forhold til frontene (og de andre høyttalerne). OBS! Dersom du kjører autokalibrering etter å ha manuelt kalibrert subwooferne, KAN autokalibreringen endre avstanden til frontene og subwooferne (som er det samme
    Alle HT skal spille like høyt fra sin plassering til sweetspot. Altså 85db ved -20 ved MV på receiver.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Kalibrer sub først før du kjører room eq.
    Det kan fungere topp det,men det kan også hende at RK ødelegger kalibreringen du nettopp har gjort - det bør man sjekke,evt etterjustere!

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel litt fordi det er så mange ting som påvirker hos den enkelte!
    Så som kvalitet på sub,høytalere,og ikke minst plassering!
    Og det kommer jo an på om du vil bruke sub til musikk,eller kun til film!
    Det er ikke sikkert det er 50 hz som er det beste utgangspunktet for kalibreringen heller,hvis du har en stor peak akkurat på denne frekvensen fra frontene,så vil du fort få alt for mye bass!
    Dette påvirka noe sykt hos meg! Jeg fikk nesten bare dårlige resultater når jeg kalibrerte på 50 hz, men så tok jeg en runde på 30 og 40 hz og nå snakker vi! Kalibrerte begge til ca 85 db, 50 hz havner noe over 90 db men påvirker ikke noe særlig negativt. Dypbassen er endelig tilstede i deilig form. Dette er kalibrert med subben i midten bak, skal prøve med subben foran for å sjekke om jeg får like bra resultatt da. Dette fungerer dog best på film, men det blir veldig "ekte" på musikk, altså ikke for mye bass og ikke for lite...

Dette er bare etter min første kveld med radioshacken, så jeg skal bruke flere timer framover for å få det enda bedre...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg fikk nesten bare dårlige resultater når jeg kalibrerte på 50 hz, men så tok jeg en runde på 30 og 40 hz og nå snakker vi!
    Det er helt normalt å sjekke nivået på både 30Hz og 50Hz for å finne ut om nivået er rimelig likt på begge frekvenser. Det kan skje at man har en Peak på 50Hz ref. kringlyds hurtigkalibreringsråd

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette påvirka noe sykt hos meg! Jeg fikk nesten bare dårlige resultater når jeg kalibrerte på 50 hz, men så tok jeg en runde på 30 og 40 hz og nå snakker vi! Kalibrerte begge til ca 85 db, 50 hz havner noe over 90 db men påvirker ikke noe særlig negativt. Dypbassen er endelig tilstede i deilig form. Dette er kalibrert med subben i midten bak, skal prøve med subben foran for å sjekke om jeg får like bra resultatt da. Dette fungerer dog best på film, men det blir veldig "ekte" på musikk, altså ikke for mye bass og ikke for lite...

Dette er bare etter min første kveld med radioshacken, så jeg skal bruke flere timer framover for å få det enda bedre...
    Godt å høre at du begynner å nærme deg noe...
    Du har nok mange runder igjen med RS'n enda ja
    Det er mange muligheter,og mange veier til Rom!

Du kan jo også prøve med høyere frekvenser som utgangspunkt også!
    Du må bare prøve deg fram,til du synes det låter best mulig!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •