Romresonans-ønsker innspill. *Løst*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romresonans-ønsker innspill. *Løst*

Jeg sliter med en romresonans.Har lokalisert den til 38Hz. Uansett hvor jeg setter denne sub`en,så får jeg ikke bukt med problemet.

Har da følgende spørsmål: Er det noen hensikt i å gå til anskaffelse av 1 stk til? Vil dette hjelpe noe? Eller må jeg gå for noe ala dette:

Untitled Document

Som dere skal se nå så er "peaken" ganske høy.
    -ukalibrert-jpg

Waterfall ukalibrert:
    -ukalibrert-wf-jpg

Kalibrert får jeg dempet "peaken",dog med en hengekøye der som jeg ikke vet hvordan jeg skal gripe fatt i.
    -kalibrert-jpg

Waterfall-kalibrert:
    -kalibrert-wf-jpg

En annen ting; jeg bruker jo denne innebygde PEQ`en på sub`en,Level feks. står på max.Dette påvirker den slik at det virker som om sub`en mister "headroom" hvis dere forstår.Slik vil jeg ikke ha det.

Hva kan man gjøre?

mvh
    CookieMonzta

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet eller har erfaring med dette jeg spør etter? Vil det være noen hensikt med 2 stk. sub`er for å utjevne peaken?

Noen erfaringer med disse Varitune-resonatorene (som jeg linket til over) der ute?

mvh
    CookieMonzta

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du får mer respons hvis du skriver mer om formen/størrelsen på rommet og subplassering du har hatt ved målingene.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Mulig du får mer respons hvis du skriver mer om formen/størrelsen på rommet og subplassering du har hatt ved målingene.

Rommet er 3,9 meter bredt, 4,5 meter langt og 2,45 meter under tak.Høytalere oppstillt på kortvegg.

Høytalerne plassert 1,5 meter ifra frontvegg og 78 centimeter ifra sidevegg.Dette målt i senter av bass/mellomtone-element.

Lytteposisjon er 1,10 meter ifra bakvegg(pga sofa).

På de målingene jeg la til,så er sub`en plassert ca midt imellom høytalerne,15 cm ifra frontvegg og pekende framover.Målingene viser før og etter kalibrering.Har også prøvd flere ulike plasseringer,men "peaken" på 38 Hz er der uansett.

På den siste målingen,så ser det ut som det meste av "peaken" er temmet,MEN jeg er langt ifra fornøyd med hva jeg hører.Det høres ut som om sub`en ikke henger helt med og at den "jobber" endel mere når man bruker denne PEQ`en.LEVEL-volumet må stå på max feks.

Derav spørsmålet om det er noen hensikt med å kjøpe en sub til for avlaste den andre,siden jeg må bruke så mye EQ.Det sies også at 2 stk.sub`er jevner ut bassen.
    Eller må man få i en slik HelmHolz-resonator for å få bukt med romnoden på 38 Hz en gang for alle?Noen med erfaringer på disse?

Skulle gjerne sett mulighet for å gjort begge deler,men økonomien tillater ikke slikt per idag.

mvh
    CookieMonzta

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrudde litt på sub`en igjen og fikk følgende graf: Vil først påpeke at disse justeringsmulighetene (les peq) er meget følsomme greier. Man rører disse skruknottene bare såvidt og man får svært store variasjoner på målingene. Men etter endel følsom handtering med disse justeringsmulighetene,så sier jeg meg fornøyd i denne omgang.

-kalibrertsmooth-jpg

mvh
    CookieMonzta

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    Skrudde litt på sub`en igjen og fikk følgende graf: Vil først påpeke at disse justeringsmulighetene (les peq) er meget følsomme greier. Man rører disse skruknottene bare såvidt og man får svært store variasjoner på målingene. Men etter endel følsom handtering med disse justeringsmulighetene,så sier jeg meg fornøyd i denne omgang.

-kalibrertsmooth-jpg

mvh
    CookieMonzta
    Ett år etter og jeg tok en ny runde med kalibrering etter at jeg hadde "skrudd" meg bort for å si det mildt.Bruker fortsatt bare den innebygde PEQ`en på SVS,den ER som nevnt MEGET følsom. Drev å fiklet med denne en god stund og plutselig så fikk jeg det til å sitte så inni hampen! Nå ble det faktisk moro å høre musikk igjen når det hele "sitter".Jeg vil absolutt påstå at kalibrering har noe ved seg.Legger ved en graf og vannfallsdiagram uten smoothing.

mvh
    CookieMonzta

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du også sliter mellom 100 og 200 Hz... Men er litt overrasket over at du ikke har bedre respons under 20 Hz?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser at du også sliter mellom 100 og 200 Hz... Men er litt overrasket over at du ikke har bedre respons under 20 Hz?
    Den dumpen mellom 100 og 200 Hz tilfaller jeg skoeskenes interaksjon med rommet. Sub`en dette gjelder er jo SVS minste (SB12Plus) og crossover på denne er satt til 80 Hz. Skoeskene går "full-range"....de har -3db ved 55 hz hvis jeg ikke husker feil.
    Man skulle tro at dette blir FOR mye overlapping,men i dette gitte tilfellet så funker det veldig bra.
    "Room Compensation" er satt til "small" pga av rommet,derav den bratte avrullingen på ca 25 Hz.

Ønsker meg en makan sub til! :twisted:

mvh
    CookieMonzta

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, men hadde det ikke kanskje vært en idé med en sub som kan spille lenger oppover i frekvens, slik at du kan fylle opp litt over 100 Hz? Siden du allikeve ikke utnytter SVS-ens store fortrinn, nemig i området under 20 Hz, så finnes det jo bedre alternativer?

Jeg har ikke egen erfaring med SVS, men har hvertfall lest at de ikke yter optimalt over 100 Hz.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, men hadde det ikke kanskje vært en idé med en sub som kan spille lenger oppover i frekvens, slik at du kan fylle opp litt over 100 Hz? Siden du allikeve ikke utnytter SVS-ens store fortrinn, nemig i området under 20 Hz, så finnes det jo bedre alternativer?

Jeg har ikke egen erfaring med SVS, men har hvertfall lest at de ikke yter optimalt over 100 Hz.
    Er enig i dine betraktninger både i henhold til en sub som spiller høyere opp i frekvens og at jeg ikke får så mye output når man kryper ned til omtrent 20 Hz.Denne SVS`en er spesifisert ned til 22Hz (-3db) uten rombidrag.

I mitt forrige rom så hadde jeg ikke dette problemet,så det kan være mulig at jeg selger hele frontrekka og finner noen andre høyttalere som passer bedre i mitt oppsett/rom. Jeg har forøvrig ikke lyst til å selge Sonus`ene.

Tips til erstattere og/eller sub`er mottas med takk. Prisantydning= kr.10000.-+

mvh
    CookieMonzta

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har SB12 ja, da har jeg bommet litt, sorry ops: Den burde jo absolutt kunne håndtere Sonus-ene. Da ville jeg kanskje forsøkt med en sub til, for å se om det kan jevne seg ut. Har du forsøkt med forskjellige delefrekvenser?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har SB12 ja, da har jeg bommet litt, sorry ops: Den burde jo absolutt kunne håndtere Sonus-ene. Da ville jeg kanskje forsøkt med en sub til, for å se om det kan jevne seg ut. Har du forsøkt med forskjellige delefrekvenser?
    Det er lett å gå seg vill i jungelen av de forskjellige typebetegnelser der ute.:-D . Dette gjelder den minste i SVS-familien. Var innom Lsound sine sider og så at min versjon ikke selges lenger da det har kommet/kommer en ny versjon. Skal jeg ha en makan til den jeg har,så må det bli bruktkjøp i dette tilfellet. Helst i Rosewood-finish pga symmetri.

Har prøvd ulike delefrekvenser.
    Under 80 Hz = større "dump" ifra gitt delefrekvens og opptil 200 Hz.
    Over 80 Hz = Sub`en blir altfor meget fremtredende,dvs jeg har ingen problemer med å lokalisere den.Da står den midt på frontvegg med elementet pekende mot sidevegg.

Jeg skulle gjerne ha testet ett sett med andre høyttalere for å sjekke om den "dumpen" mellom 100 Hz og 200 Hz er relatert til rommet eller høyttaler. Tenkeboksen neste!

mvh
    CookieMonzta

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •