Noen som kan hjelpe en nybegynner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som kan hjelpe en nybegynner?

1.

https://secureweb.activeisp.com/w000...er.asp?prod=44

Noen som har prøvd disse på høyttalerstativ?

Og hvorfor selger dem 3 stk per pakke og ikke 4!?

2.

Jeg bor i Bergen og har tenkt å skaffe meg noen steinplater som jeg kan ha under front og surroundhøyttalerene mine. Disse står begge på target høyttalerstativ og jeg har spikes montert på begge.

Hvor kan jeg skaffe slike plater til en billig penge, design har ingenting å si!?

3.

Senterhøyttaleren (B&W MATRIX HTM) min ligger rett på TVen, går dette greit, eller bør jeg skaffe noen å skille dem med? Og i så fall, hva?

4.

Både front og surroundhøyttaleren mine står på stativ (se over) og begge står løst, bør jeg feste dem? Skal jeg gjøre dette, ser det ut som jeg må borre hull i høyttalerkabinettet og skru dem fast, siden platene som de står på, er temmelig små og det finnes ikke noe låsemekanisme.

5.

Finnes det steder hvor man kan låne kalibreringsutstyr til hjemmekinoanlegg? Desibelmåler etc..

6.

Jeg bruker en digital kabel (NORDOST Silver Shadow Digital) mellom dvd og forsterker, og jeg lurer på hva som skjer dersom jeg mangler en høyttaler (eksempelvis senteren), vil informasjonen som egentlig skulle gå til denne, bli flyttet til de andre høyttalerene (forsterkerinstillingene for senteren satt til OFF)?

Håper dere forstod dette spørsmålet, jeg blir uten senterhøyttaler i noen uker nå.

Fint om noen kan svare meg på disse spørsmålene

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Noen som kan hjelpe en nybegynner?

Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    jeg lurer på hva som skjer dersom jeg mangler en høyttaler (eksempelvis senteren), vil informasjonen som egentlig skulle gå til denne, bli flyttet til de andre høyttalerene (forsterkerinstillingene for senteren satt til OFF)?
    Ja, setter du center=OFF, vil lyden tiltenkt denne komme i fronthøyttalerne.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Eg har ikkje prøvd dei. Det er berekna for 2 framme og 1 bak. Difør er det 3.

2: http://www.saethre-sten.no/

3: Det går greit so lenge den er magnetisk avskjerma. Er ikkje den det, so kan den skade billedrøyret. Blir masse rare fargar. Reknar med den er avskjerma.

4:Står dei godt da? Dei vibrerar vell ikkje når du spelar? Gjere dei ikkje det, so ser eg ingen grunn til at du skal feste dei noko ekstra.

5et veit eg ikkje. Du kan høyre med andre som er fra Bergen her på forumet. Kanskje dei veit noko.

6:Enkelt og greit: JA. Signalet blir flytta til frontane, når senteren er i OFF modus.

Håpar eg har hjelpt deg litt. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Ja, den har skjerming i følge manualen. Jeg tenkte mer på lydbilde, om det blir forandret til bedre/dårligere når man hever dem litt.

4. Står godt? De vugger ikke, men jeg er bekymret for 1. At folk kan komme til å dytte dem ned (når jeg har vorspiel/fest) og 2. Ingen av høyttaleren har skikkelige basselement, men kvalitetsinntrykket blir hevet når alt sitter fast synest jeg personlig, noen andre som sitter med samme inntrykk?

Og så et nytt spørsmål - Jeg skal bytte ut en gammel og dårlig sub med en ny en, og lurer på litt vedrørende demping/sub tweaking, noen som har urls til diskusjoner/guider?

Jeg vil også takke for svarene jeg har fått, dette er et skikkelig seriøst og bra forum.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips til å feste HT til stativ er å gå på bokhandelen å kjøpe "lærertyggis" som noen kaller det. Dvs en slags gummimasse som er til å feste feks plakater o.l. Jeg bruker selv dette, og HT sitter bra uten at kabinettet blir skadet.
    Dersom utseende ikke betyr så mye, kan du bruke betongheller under frontene dine. Disse får du for en slikk og ingenting på byggvarehandeler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    1. Tre føtter vil alltid ha lik belastning, mens med fire er det altid ett
    som vil ha mindre belastning enn de tre andre. dette forandrer seg også når du går forbi høytalerene (hvis du ikke har betong gulv da) dermed vil det alltid vingle litt.

Men! jeg ville ikke valgt en trebeins løsning med stativhøytalere pga. det høye tyngdepunktet. For all del sandfyll de hvis du går for den løsningen.

2. Som underlag til høytalere, og spesielt sub er det veldig populært her på forumet med betong heller (slike man har i hagen til å gå på) fra maxbo til ca.25kr stk.

4. Hørtes kjent ut de stativene der . Da jeg hadde sånne brukte jeg dobbelsidig teip mellom stativet og høytaleren, og det satt skikkelig godt fast. Jeg brukte slik teip som man bruker til å feste vegg-til-vegg tepper med.

Martin

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. det er som de andre sier. 2 forran 1 bak.. har disse selv og det funker helt utmerket..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •