Dedikert Audiolense PC som aktivt delefilter og romkorigering // SVS AS-EQ1 killer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dedikert Audiolense PC som aktivt delefilter og romkorigering // SVS AS-EQ1 killer?

Nå sitter jeg her i planleggingsfasen på min neste fiasko. Så naturlig nokk har jeg lassvis med spørsmål.

Jeg vurderer å bygge en datamaskin som er dedikert til romkoreksjon og slikt.
    Planla å lage den litt allsidig, slik at den forhåpentligvis kan kobbles både før og etter pre/pro/reciver etter behov og oppsett.

1. Kan Audiolense XO behandle og korigere et lydsignal som kommer inn en inngang på pc og for så å sende det ut en annen? (at den står oppkoblet som et aktivt delfilter)

2. Er det i det hele tatt mulig og/eller forsvarlig å koble et lydkort mellom for- og effektforsterker?

3. Kan Audiolense XO bruke flere lydkort?(for å oppnå flere utkanaler hvis det skulle brukes som aktivt delefilter)

4. Blir det mye delay på lydsignalet hvis man bruker både romkorigering og delefilterfunksonen i Audiolense XO? Hvor lavt kan man få delayen? (hvis lydsystemet skal brukest til tv spill så er respons kritiskt)

5. Finnes det brukbare eksterne lydkort til slikt bruk? (kansje man kan bruke en liten billig laptop med ekstern lydkort istede)

6. Støtter Audiolense XO multikjærne prosessorer/HyperThreading?

7. Er målemikrofonen på Juice HiFi sin side god nokk?

Fåreløbig er dette bare i planleggingsfasen, men hvis det realistisk kan la seg utføre så er målet å lage en PC uten noen mekaniske deler. Så den støyer minst mulig, og samtidig bruker minimalt med strøm og er så liten som mulig.
    Budsjettet har jeg satt til ca 20 000kr, men skal ta tiden goodt til hjelp og lete blant brukte deler osv. Men det er jo først hvis det viser seg at det er et realistisk prosjekt.

Bruksområdet for en slik sak strekker seg forbi mitt eget bruk, den kan være et meget bra værktøy for å hjelpe venner til å plassere høytalere riktig, stille inn oppsettene sine og akustisk behandling av stue/hjemmekino.

Jeg kan fåreløbig ikke teste ut noe særlig selv, siden reciveren min er inne på repp og jeg har enda ikke gått til innkjøp av effektrinn. Men jeg har en laptop stående som bare roper etter å bli brukt=)

Ser og at det er mange lydkort i 10 000kr klassen som har S/N på 120db+ og tar 198hz/24bit, så på hardwaresiden skal det i teorien være tilsynelatende tapsfritt når det kommer til å bevare signalkvaliteten.

PS. Lydkorte(ne) bør ha nokk kanaler til å både ta inn og sende ut et 7.2 oppsett+eventuelte delte kanaler(Frontene og ev. senter i bi-amping)

Kom med ris, ros, forslag og svar=)

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/QUOTE][QUOTE]

Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Nå sitter jeg her i planleggingsfasen på min neste fiasko. Så naturlig nokk har jeg lassvis med spørsmål.

Jeg vurderer å bygge en datamaskin som er dedikert til romkoreksjon og slikt.
    Planla å lage den litt allsidig, slik at den forhåpentligvis kan kobbles både før og etter pre/pro/reciver etter behov og oppsett.

1. Kan Audiolense XO behandle og korigere et lydsignal som kommer inn en inngang på pc og for så å sende det ut en annen? (at den står oppkoblet som et aktivt delfilter)
    Ja det går bra. Det er faktisk ganske mange som har en dedikert PC, og så kjører cd-spiller og dac som før. Dog med tilstrekkelig antall dac-kanaler og forsterkerkanaler til å gjøre det de vil gjøre.

Må dog si at jeg er mer fan av en PC som også gjør jobben som forforsterker og transport. Det er større potensial for kluss med lydkorreksjonen fordi PC-en har andre oppgaver også. Men det forenkler lydkjeden betraktelig. Det er bra for lommeboken og definitivt ikke negativt for lydkvaliteten.

Men det er mange som har peil som har valgt den dedikerte korreksjonsløsningen også. Det er flere veier til rom her. Det som er hyggelig med det hele er at hvis man først har en PC så kan man som regel prøve ut begge alternativer.

2. Er det i det hele tatt mulig og/eller forsvarlig å koble et lydkort mellom for- og effektforsterker?
    Det er mulig. Det er forsvarlig. Men det nok være fordyrende / degradere lydkvaliteten (velg gjerne begge alternativer). Dette betyr at lyden - i hvert fall hvis vi snakker om PC må gjennom DA + AD + DA konvertering. Færre konverteringer er bedre. Hvis du spiller digital musikk er det bedre å plassere PC-en foran DA konverteringen.
    3. Kan Audiolense XO bruke flere lydkort?(for å oppnå flere utkanaler hvis det skulle brukes som aktivt delefilter)
    Ja og nei. Det finnes lydkort som kan parallellkoples. Eksempelvis LynxTwo. Jeg tror det finnes software der ute som met større eller mindre hell klarer å få flere lydkort til å operere som ett. Men skal man gjøre det skikkelig må alle lydkortene slaves til den samme klokka - og til den samme lydkortdriveren - og da tror jeg man skal holde seg til en leverandør som har kontroll på sysakene.

4. Blir det mye delay på lydsignalet hvis man bruker både romkorigering og delefilterfunksonen i Audiolense XO? Hvor lavt kan man få delayen? (hvis lydsystemet skal brukest til tv spill så er respons kritiskt)
    De bestlydende filtrene gir svært mye delay. Opp mot 0,35 eller 0,7 sekunder. Da snakker vi om selve filteret. I tillegg er det delay knyttet til selve prosesseringen. Men den er justerbar. Fra 1,4 sekunder ned mot null, avhengig av hvor sprek PC-en er.

Men Audiolense har også filtre for lite delay. Og da snakker vi om 10-20 millisekunder i selve filteret. Kanskje kortere også hvis man deler subben høyt.

Det er også delay på TV, men skal man synke lyd og bilde må man ha muligheten for å manuelt justere bilde delay. Det har man ofte på en PC...

5. Finnes det brukbare eksterne lydkort til slikt bruk? (kansje man kan bruke en liten billig laptop med ekstern lydkort istede)
    Det finnes brukbare eksterne og det finnes supre eksterne. Noen som er bra er basert på USB. I proffverdenen går det mer i firewire. Lynx, RME, Benchmark og så noen eksotiske konsumentmerker som jeg ikke kommer på i farten. Men generelt sett så får man mye god DA kvalitet for pengene om man satser på lydkort. Også til betydelig rimeligere pris enn de jeg linket til her. Har man PC med innebygd lydkort bør man prøve den før man prøver noe annet. Noen er håpløse, andre er på høyde med habile CD-spillere.

Nei. Men det kommer. Men Audiolense brukes per i dag kun til å lage korreksjonsfiltrene. Det benyttes 3. parts software for å sette filtrene i arbeid. Såkalte konvolusjons plugins. Søk på convolver på nettet så finner du noen. Den jeg pleier å anbefale heter Convolver og er laget av John Pavel. Den er gratis og kan håndtere multikanals korreksjon. Og gir mye korreksjon per regnekraftenhet. Men om den bruker flere kjerner - det vet jeg ikke
    Ja den er god nok til å løfte verdens beste anlegg som ikke er korrigert med noe liknende til nye høyder -uansett hvor transparent og avslørende og kresent og .... utstyret er. Men akkurat nå driver to herrer med tilknytning til hifi sentralen og tester om en high end målemikrofon gir enda bedre resultat. Time will show.

Fåreløbig er dette bare i planleggingsfasen, men hvis det realistisk kan la seg utføre så er målet å lage en PC uten noen mekaniske deler. Så den støyer minst mulig, og samtidig bruker minimalt med strøm og er så liten som mulig.
    Budsjettet har jeg satt til ca 20 000kr, men skal ta tiden goodt til hjelp og lete blant brukte deler osv. Men det er jo først hvis det viser seg at det er et realistisk prosjekt.
    Jeg mener det er realistisk. Hvis du legger på budsjettet litte grann eller er flink med kostnadskontrollen tror jeg du også får plass til et LynxTwo lydkort. Og da har du high end lyd så det suser. Men bruk EFF 28 eller hva den heter - den største strømforsyningen til MCubed. Den er ekstern og oser av kvalitet - til PC-forsyning å være.

Bruksområdet for en slik sak strekker seg forbi mitt eget bruk, den kan være et meget bra værktøy for å hjelpe venner til å plassere høytalere riktig, stille inn oppsettene sine og akustisk behandling av stue/hjemmekino.

Jeg kan fåreløbig ikke teste ut noe særlig selv, siden reciveren min er inne på repp og jeg har enda ikke gått til innkjøp av effektrinn. Men jeg har en laptop stående som bare roper etter å bli brukt=)

Ser og at det er mange lydkort i 10 000kr klassen som har S/N på 120db+ og tar 198hz/24bit, så på hardwaresiden skal det i teorien være tilsynelatende tapsfritt når det kommer til å bevare signalkvaliteten.
    Når det gjelder lydkort er det nok ofte forskjell på teori og praksis. Mange oppgir spec'ene til den dac'en de setter på printkortet. I det andre ytterpunktet har du Lynx Studio som oppgir specer basert på vanlig driftsmiljø. Men du har rett i at det er svært mye bra der ute.

PS. Lydkorte(ne) bør ha nokk kanaler til å både ta inn og sende ut et 7.2 oppsett+eventuelte delte kanaler(Frontene og ev. senter i bi-amping)

Kom med ris, ros, forslag og svar=)
    Når du både skal ta inn og sende i mange kanaler så må du nok se på proff leverandørene. RME har kanskje best-buy på eksterne enheter med mange kanaler ut og inn. Selv holder jeg Lynx som en klar favoritt når dett gjelder ekstrem lydkvalitet og rimelig pris, men det har du vel skjønt allerede...

Håper dette var avklarende.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiolense i seg selv kan ikke dette nei. Audiolense brukes bare til å lage filterne som gjør selve korrigeringen. Filteret kan lastes inn i en VST host etterpå slik at maskinen blir som et aktivt filter ja. Jeg liker og bruker selv Console til dette, men Bidule er også brukt.

Tja, har du FULL kontroll på oppsettet ditt er det ikke noe problem. Husk dog å skru av alt av Windows lyder osv. Jeg har brukt det slik uten noen "mishap's".

Audiolense kan gjøre dette dersom lydkortdriverne støtter det. De fleste profesjonelle lydkort kan daisy-chaines for å oppnå flere kanaler.

Kommer an på hvor komplisert filteret er. Med 65000 tapper, og 44,1KHz samplingsfrekvens ligger det på cirka 1 sekund. Det er ikke noe problem å minske dette om du har en kraftig maskin, evt bruke litt mindre avanserte filtre når du spiller tvspill osv. Dessuten er det ikke noe problem å stille inn delay på bildet; enten i receiver, eller ved å bruke en egen boks til dette.

Det er ingen problem, men sats på et som har FireWire interface. RME og Echo har veldig gode kort. Jeg har prøvd begge, og de funker fint i en slik løsning som du skisserer. En billig laptop kan kanskje ha litt lite CPU kraft vel og merke......

Audiolense i seg selv er ikke et tungt program så det trenger vel egentlig støtte for det (selv om det er mulig det har det for alt jeg vet). Du kan sette opp i VST hosten hvor mange threads du vil bruke. Tror det er maks 16 nå. Klarer CPU maks threads vil dette senke responstiden på filteret kraftig.

Den er KNALL! God nok er jo veldig relativt, men den er en god klasse over Behringer ECM8000 f.eks.

Håper det hjalp deg litt på vei. Skal ikke se bort fra at BerntR (produsent) kommer på banen og forklarer litt også.

EDIT: Bernt var kjappere enn meg, men lar bare mine skriblerier stå

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer man lærer jo mer finner man ut at man trenger å lære.

Ser jo at jeg har mye å lese opp på når det kommer til VST-hoster osv.

Når det kommer til OS så skal os strippes så mye som mulig, og alt av lyder skal fjærnes fra det. Litt av årsaken til at jeg ønsker en stndalone boks er så jeg kan bruke den i oppsett uten å måtte ruke den som kilde. Jeg har aleredeen PC som jeg bruker som kilde, men den er full av alt mulig slik som en PC blir.

Men til delay dilemmaet, det er ikke så dyrt å lage en barebone med en Intel i7 920 prosessor, og den kan lett klokkes litt. Hvor mye dely tror dere jeg må regne med hvis jeg deikerer hele den prosessoren med alle 4kjerner og HT(8threads) til å kjøre VST-host/plugin? Tenker da på med romkoreksjon på samtlige kanaler og med x-over på frontrekka. Regner med at prosessorforbruket blir større jo lavere delay man ønsker. Det er jo heller ikke sikkert at det er hørbar forskjell på filtrene, så det er ikke sikkert at man trenger å kjøre det med mest tapper.

Er det noe jeg har missforstått så bare koriger meg=)

Et annet alternativ er jo å kjøre et multiprosessor oppsett, men det er litt svevende for meg for ølyeblikket.

Maskinen skal og være lett å ta med seg på besøk og eventuelt demo hvis den funker bra nokk=)

Ny spørsmålsrunde:

1. Ser det finnes noen skikkelige lydkort i 20 000kr klassen, kunne det vært en ide å kjørt et lydkort med en slik ekstern boks som dette?

MOTU 24 i/o Core system Inkluderer PCI424e - MOTU - Prolyd

Bernt foreslo RME, men jeg forstår ikke helt hvor mange innog utganger den faktisk har.

RME Multiface II 24 Bit / 96 kHz, 18 i/o, ADAT - RME - Prolyd

2. Hvor mye prosessor tror dere jeg trenger for å få delay ned på umerkbare nivåer, uansett hvilket filter osv jeg vil straffe den med?

3. Vil ikke ASIO dedikere all lydprosesering ene og alene til VST-hosten, slik at OS ikke kan legge til eller trekke fra noe på lydsignalet?(jeg er enda ikke helt sikker på hva ASIO er)

4. hvilken samplingsfrekvens er minimum egentlig? nå kjører jeg ut 198khz/24bit, ser mesteparten av de dyrere lydkortene kjører 96khz/24bit på hvær kanal.

5. Hvilket OS er å foretrekke egentlig, det jeg har tilgjengelig i dag er XP-32bit, W7-32bit og W7-64bit. 64bit OS vil jo lure mer kraft ut av en prosessor, men tenker hovedsaklig på lydkvalitet nå.

6. Jeg har inntrykket av at signalet mellom For og effektforsterker er analogt, og at VST klienter og Audiolense jobber med analoge signaler? Isåfall vil vell et analigt lydkort være ønskelig så lenge det har tilstrekkelig med kanaler? Tenker på dette hovedsaklig for å slippe noen ekstra DA/AD konverteringer av signalet.

Mange spørsmål i denne runden og, nå kjenner jeg lysten til å prøve ut dette, selv om det skal være et prosjekt jeg har på siden av byggingen av surroundanlegget.

Når jeg sier at budsjettet er 20 000kr så er det å ta med en klype salt, jeg har alerede sprengt det avsatte hjemmekinobudsjettet mitt med 200% Jeg sprengte det ene og alene når jeg kjøpte subbene:twisted:

Jeg har lengre erfaring med å bygge PC, har drevet med overklokking, kjøling og tweaking. Men når jeg kommer til programvarefronten så er jeg like blank som en gammel bestemor:S

Foresten, Laptopen jeg har stående å støve ned har en Core2duo prosessor på 2ghz, har jo vært flott om den kunne lats seg bruke, men det vil vel spørsmål 2 gi svar på.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Truls,

De bestlydende filtrene har delay innebygd. Typisk forsinkelse er 0,3-0,7 sekunder. Audiolense bruker denne forsinkelsen til å produsere lineærfase crossovers, og til å group delay korrigere høyttalerne.

Filtrene med minimum delay crossovers låter også bra, men ikke like bra som de beste.

Til musikkavspilling så er ikke dette delayet merkbart. Selv en CD-spiller bruker litt tid før det kommer musikk... Men for film og TV er det viktig å ha en mulighet for å manuelt justere videodelay. I en PC med DVD Audio kan man eksempelvis gjøre dette hvis man benytter FFDSHow som codec.

Håper noen andre kan bidra på de øvrige spørsmålene.

PS: Audiolense 3.2 ble sluppet i dag. Bedre målemodul og mulighet for korreksjon basert på flere målinger.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt Bernt!

Hvis det lar seg gjøre å skifte filter rimelig fort og enkelt, så kan jeg lett vurdere å bruke flere, et til musikk/film og et til spill og responsavhengige aklikasjoner.

Men siden jeg bruker en annen pc som kilde så er det jo lett som du sier, å bruke ffdshow til å gi tilsvarende delay på videosignalet.

Gleder meg som en unge til å prøve programvaren din=)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor raskt det går å skifte filter varierer litt med oppsett - hvor langt ned i menystrukturen filtrerings plugin'en ligger. Jeg tror 10-30 sekunder er typisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •