Hjelp til kalibrering av PC12-NSD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 92
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kalibrering av PC12-NSD

Hei!

Da har jeg fått radioshacken i hus, og har da testet litt forskjellige posisjoner på subben i kinoen.

Hvordan ser det ut synes dere?

Det jeg lurer på er hvorfor blir det sånne dype stup før det hopper opp igjen?

Hva kan jeg i såfal gjøre for og fikse dette?

Hva er det jeg skal prøve og oppnå med denne grafen, Skal den være rettest mulig?

Fargene på grafen tilsvarer posisjonen av sub

Kinorommet er på 10kvm ca.
    Har klipsch RF 82, RC 62 og RS 52 og H/K avr255 som reciver.

Blir utrolig glad for hjelp her!
    Sier takk på forhånd jeg

Update: nye bilder... den hvite plasseringen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurven skal være så rett som mulig i utgangspunktet.
    Foreløpig er den blå kurven mest "fornuftig", men ikke helt i mål. Har du en måling med den til høyre for senteren? Kan hene det blir enda bedre.

er dette med de andre høyttalerne innkoblet?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kurven skal være så rett som mulig i utgangspunktet.
    Foreløpig er den blå kurven mest "fornuftig", men ikke helt i mål. Har du en måling med den til høyre for senteren? Kan hene det blir enda bedre.

er dette med de andre høyttalerne innkoblet?

Aha, hadde jo en liten tanke om at den skulle være rett ja
    Hmm kan ta en måling der nå så vi får oversikt over alt.
    Nei dette er i stereo med utkoblede fronter

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn da har jeg lagt til siste posisjon som jeg ser mulig da :P er jo åpen for forslag

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis RF-82'ene takler 60hz rimelig greit så kan du jo sette X-over til 60hz.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved første øyekast så er det vel den hvite med x-over på 60hz som ville funkest best.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis RF-82'ene takler 60hz rimelig greit så kan du jo sette X-over til 60hz.
    Kan være verdt å prøve.
    Forsøk deg med fase i forskjellige posisjoner også...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være verdt å prøve.
    Forsøk deg med fase i forskjellige posisjoner også...
    Hva er det og hvor er det?

Ja jeg vet ikke jeg om de klarer 60 hz men det kan man vel finne ut, kobler jeg da på frontene og kjører dette sammen med sub da eller?

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann folkens da har jeg endelig fått tatt meg en tur inn i kinoen igjen for og gjøre ferdig kalibreringa, men jeg sliter noe veldig fra steg 18 i denne kalibrerings oppskriften som jeg legger ved.

Problemet dukker opp da jeg skal koble inn frontene og justere "gain" på de, jeg har da mastervolum på -20db når jeg kalibrerer sub, men når det kommer til frontene på -20db mstr så spiller de jo langt over 100db... :S eneste måten jeg kan få de lavere da er jo og justere master volumet, men da sliter jeg igjen når jeg skal justere sub sammen med fronter, for den var kalibrert på -20db

Jeg er forvirret, er det noen som kunne vært så snille og hjulpet meg?
    vet ikke om denne kalibreringsoppskriften er noe bra og følge heller jeg da.

legger også ved grafen jeg har nå på sub ved -20db master volum.
    er denne noe bra?

Kalibreringsteksten som fulgte med i excel arket:

1 Plasser/vinkle fronter slik at du får optimalt stereoperspektiv i "pure direct": Vokal eksakt i senter og eventuelle Q-sound-effekter godt ute på sidene evt over deg. Roger Water's "Amused to Death er ypperlig til dette. Bikkja som bjeffer i starten av spor nr1 skal være laaaangt ute til høyre.
    2 Sett receiver i stereomodus slik at sub spiller med (ikke pure direct)
    3 Sett Master volum (MV) til -20
    4 Sett delefrekvens på sub i receiver til ca200Hz og sett sub slik at den spiller LFE-sporet + alt under delefrekvens for alle høyttalere satt til "small".
    5 Sett fronter til "small" i receiver
    6 Mål fysisk avstand til fronter og sett dette i receiver
    7 Koble vekk fronthøyttalere
    8 Juster sub-gain i receiver til -6
    9 Sett delefrekvens på subbens forsterker til "disable" eller så høyt som mulig.
    10 Sett all PEQ justering på subbens forsterker til null/av
    11 Sett Radishack på "C-weight" og "Slow response"
    12 Spill av 80Hz sinustone og juster volumet på subbens forsterker (ikke i receiver) til du måler 80dB på Radioshack i lytteposisjon. IKKE RØR SUBVOLUMKNAPPEN ETTER DETTE!
    13 Spill av og mål alle sinustonefrekvenser. Mål lydtrykk for hver frekvens og plot i regnearket "SUB MEASUREMENT"
    14 Flytt sub til neste potensielle plassering og kjør målinger igjen som i punkt 13
    15 Velg plassering som gir best frekvensrespons/headroom i lytteposisjon.
    16 Mål fysisk avstand til sub og sett dette i receiver +1m!
    17 Slå av sub
    18 Koble inn fronter
    19 Sett fronter til "Large" i receiver (la sub-delefrekvens stå på 200Hz)
    20 Spill av 80Hz sinustone og juster gain på fronter i receiver til du oppnår 80dB i lytteposisjon.
    21 Noter og merk deg avstand til fronter som er satt i receiver. Avstand til Front L og Front R skal være lik.
    22 Skru på Sub
    23 Mål lydtrykk ved 80Hz mens både fronter og sub spiller.
    24 Juster fase på sub til du måler 86dB i lytteposisjon. Nå spiller sub og fronter i fase.
    25 Merk deg differansen mellom avstand til sub og fronter
    26 Kjør autooppsett på receiver.
    27 Etter autooppsett justerer du ALLE høyttalere til 80Hz og small. Dersom LFE-sporet kan deles separat settes dette til 120Hz
    28 Sett sub slik at den spiller LFE-sporet + alt under delefrekvens for alle høyttalere satt til "small".
    29 Sjekk avstand til fronter og sub i receiver. Dersom dette avviker fra det du satt manuelt da justerer du avstand på sub til differansen mellom avstand til fronter og sub er lik som i punkt 21 over.
    30 Mål frekvensrespons med alt satt slik som i punkt 27, 28 og 29 over, samt "Stereo" (ikke pure direct) i receiver for å verifisere at kurven ser ok ut. Test gjerne ut forskjellige romkorreksjoner og romkorreksjon satt til "off".
    31 Juster eventuelt PEQ på sub for å få flatest mulig respons. Juster også sub-gain slik at du får det basstrykket du ønsker på film/musikk.
    32 FERDIG. Snurr film!

Setter pris på svar

Mvh
    Mats
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke an å gå inn i en meny og justere gain for hver enkelt kanal på H/K? Har gått an på alle receivere jeg har vært borti.

Juster ned der til du får det volumet du da skal ha og gå videre.

Mens du holder på med dette bør du ha manualene for utstyret liggende ved siden av deg, mye å holde styr på.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke an å gå inn i en meny og justere gain for hver enkelt kanal på H/K? Har gått an på alle receivere jeg har vært borti.

Juster ned der til du får det volumet du da skal ha og gå videre.

Mens du holder på med dette bør du ha manualene for utstyret liggende ved siden av deg, mye å holde styr på.

Man kan justere level fra +10 til -10, men selv om den står på -10 mp jeg jo da justere ned master volumet til -30 :S
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er absolutt umulig å få kalibrert fronter til 80db ved -20 db, så må du vel finne hvor du klarer å få 80db, eks -25db, og deretter kalibrere subwoofer etter dette tallet, og ikke MV-20.. ?

det viktigste er vel at subwoofer og anlegget forøvrig skal være kalibrert riktig seg i mellom...

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Hvis det er absolutt umulig å få kalibrert fronter til 80db ved -20 db, så må du vel finne hvor du klarer å få 80db, eks -25db, og deretter kalibrere subwoofer etter dette tallet, og ikke MV-20.. ?

det viktigste er vel at subwoofer og anlegget forøvrig skal være kalibrert riktig seg i mellom...
    *klaske panne* ja du sier noe der :P bah er ikke lett detta her, blir lett forvirra når det blir mye tall :P

Får prøve det da

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...

er jo vel egentlig bare å ta utgangspunkt at front OG sub skal kalibrereres til riktig verdi ved f.eks -30db.

så blir hvertfall volum på anlegget og subwoofer likt.

deretter kan du lage en ny graf, så se hvordan det blir når alt samspiller litt bedre:-)

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn da har jeg omsider klart og komme meg igjennom guiden
    skal ikke være lett hehe.

Dette er med crossover på 60hz og sub stående i status "SUB" som i følge avr255 bruksanvisning betyr LFE+L/R etter hva jeg har forstått.

Vel da har jeg fått plotta ut denne grafen

Hvorfor spiller sub så mye høyere alene mellom 45 og 63 hz?
    det samme gjør RF82 også, men når de spiller sammen så blir det et sånt lite stup i grafen? :S

Noen som har synspunkter?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være rommet som laget peak'en fra 45-63hz. Hvis de stuper når begge spiller sammen så har du en utfasing der. Slet litt med det samme selv, men bassen ble jeg tålig bra fornøyd med. Anbefaler å kjøre fronter til small for å unngå utfasing så mye som mulig selv om du har store og kraftige fronter. Her er mitt resultat. Jeg kan bli kvitt enten 28hz dip'en eller 57hz dip'en, men da blir den andre dip'en mye værre. Jaggu ikke enkelt dette.

Hjelp til kalibrering av PC12-NSD-graf-130909-jpg

EDIT: Mer info lagt til.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være rommet som laget peak'en fra 45-63hz. Hvis de stuper når begge spiller sammen så har du en utfasing der. Slet litt med det samme selv, men bassen ble jeg tålig bra fornøyd med. Anbefaler å kjøre fronter til small for å unngå utfasing så mye som mulig selv om du har store og kraftige fronter. Her er mitt resultat. Jeg kan bli kvitt enten 28hz dip'en eller 57hz dip'en, men da blir den andre dip'en mye værre. Jaggu ikke enkelt dette.

Hjelp til kalibrering av PC12-NSD-graf-130909-jpg

EDIT: Mer info lagt til.
    hehe nei det skal være sikkert og visst at det ikke er enkelt... har oppholdt meg i kinorommet i 6-7 timer i dag jeg :P

Godt og se at det er flere som sliter også da :P
    ja jeg har frontene som small og delt de på 60HZ som jeg sa i forrige post.

Men og justere på fasen i mellom 45-63hz, vil ikke det da bli sånn evig jakt på kaninen da for noe annet blir vel galt når man justerer de riktig igjen :S

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    hehe nei det skal være sikkert og visst at det ikke er enkelt... har oppholdt meg i kinorommet i 6-7 timer i dag jeg :P

Godt og se at det er flere som sliter også da :P
    ja jeg har frontene som small og delt de på 60HZ som jeg sa i forrige post.

Men og justere på fasen i mellom 45-63hz, vil ikke det da bli sånn evig jakt på kaninen da for noe annet blir vel galt når man justerer de riktig igjen :S
    Tror nok at en eq er det eneste som kan fikse problemet hos meg ihvertfall. Har brukt noen timer idag jeg óg.

EDIT: Jeg fikk et tips om å bytte plass på sub og front så det skal jeg prøve i morgen. Hvis jeg husker det.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at en eq er det eneste som kan fikse problemet hos meg ihvertfall. Har brukt noen timer idag jeg óg.

EDIT: Jeg fikk et tips om å bytte plass på sub og front så det skal jeg prøve i morgen. Hvis jeg husker det.

Hehehe så noen gode scener fra transformers på blå disk i sted, syntes det låt helt konge, samme gjorde samboer men synes det var litt lite futt av frontene, stilte litt og fant ut at jeg elsker SVSen min.... etter jeg hadde sett ferdig fant jeg ut at... hadde glemt og koble i frontene hahahaha :P så jeg hadde sett på tranformers med center, surround og sub bare :P lols

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    Hehehe så noen gode scener fra transformers på blå disk i sted, syntes det låt helt konge, samme gjorde samboer men synes det var litt lite futt av frontene, stilte litt og fant ut at jeg elsker SVSen min.... etter jeg hadde sett ferdig fant jeg ut at... hadde glemt og koble i frontene hahahaha :P så jeg hadde sett på tranformers med center, surround og sub bare :P lols
    Og hva har du røyka i kveld? Hehehehehe

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •