Hjelp til kalibrering av PC12-NSD - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 92 av 92
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke så sikker på at han er i ufase ved 80hz, han har den samme dippen på rundt 80hz med både sub alene og front alene.

Arimoen, har du skrudd av delefilterene og fronter til LARGE når du har kjørt tester med front alene og sub alene? I tillegg ruller suben din ganske tidlig av, rundt 27hz, har du subsonic filter på suben?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub og front sammen ser ikke dålig ut da.
    Hvordan syns du det høres ut ?

Heve lydnivået på subwoofer så er det bare og gi gass :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. grafene er testet med sub plassert som den gule grafen. Jeg lar i dag reseiveren styre x-over og jeg har mulighet å stille fasen trinnløst fra 0-180.
    jeg har testet litt på fasejustering på 80Hz men følte da at jeg mister mye på de ander frekvnsene. Mulig jeg har vært litt opphengt i å få mest mulig lydtrykk på lavere frekvenser.
    Hvis jeg justerer fasen på 80 Hz så tror jeg at kurven faller litt ned fra 25-60Hz, da jeg kommer"litt"ut av fase her, og det blir jo da en flatere kurve.

Jeg skal teste litt på dette og se hva som skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom flere svar mens jeg skrev selv
    Zatz, Jeg har satt fronter til large når jeg testet fronter alene, og sub skrudd av, når det gjelder sub så har jeg skrudd av delefilteret i sub, men jeg har ikke skrudd av noe i forsterkeren, jeg bare slår av effektforsterker og tester. og om jeg har subsonic filter er jeg ikke sikker på, men jeg tror ikke det.
    Harman/Kardon, jeg synes det fungerer bra, på både musikk og film så jeg føler jeg ikke skal rote så veldig mye mer. subben skal etter manual kunne gå ned til 22Hz så jeg synes jeg mangler litt der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arimoen
    Zatz, Jeg har satt fronter til large når jeg testet fronter alene, og sub skrudd av, når det gjelder sub så har jeg skrudd av delefilteret i sub, men jeg har ikke skrudd av noe i forsterkeren, jeg bare slår av effektforsterker og tester. og om jeg har subsonic filter er jeg ikke sikker på, men jeg tror ikke det.
    Harman/Kardon, jeg synes det fungerer bra, på både musikk og film så jeg føler jeg ikke skal rote så veldig mye mer. subben skal etter manual kunne gå ned til 22Hz så jeg synes jeg mangler litt der.

Som H/K sier så er ikke kurvene så dårlige, er du fornøyd så bør du ikke rote mer :-) Men jeg slenger på et par kommentarer alikevell.

På sub-kurven din så ser jeg at den dipper kraftig rundt 60hz, vanligvis dipper den ikke så plutselig. Men det kan hende det ikke betyr noen ting hvis du har satt på x-over innstillingen på reciveren. Det ser også ut som det mangler en del nedover i frekvens også, jeg kjenner ikke suben din, men det ser ut som du har subsonic filter rundt 26-27hz og ikke 22hz. Men ikke heng deg oppi dette hvis du er fornøyd.

Når det gjelder front+sub-kurven så ser jeg at du får en generell demping når du setter frontene til LARGE, det kan derfor tyde på at du er litt i ufase. Mener du nevnte noe om at har stilt på distanse til suben, vanligvis så gjør reciveren en bedre jobb der enn det vi klarer å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett at subben ikke henger med lenger en rundt 60Hz og det forundrer meg litt, jeg har kjørt romkorrigeringen med mikrofonen, og tror jeg har gjort det riktig. når jeg kjører "demo" sporene i sub så synes jeg den spiller mye høyere frekvenser, og med bra volum.

Hvis jeg har subsonic filter er det noe som er mulig å justere? De innstillingene jeg har i sub er fase og settingsene "flat, deep, punch". Hvis jeg slår på delefilter så har jeg også noe som heter slope, men dette er avslått nå som jeg lar reseiver ta delingen, sub er i alle kurvene stillt på flat.
    Jeg har stillt på avstanden, reseiver satte denne til 7,35 m (den står 3,45m fra Sp.) og jeg har satt den til 4,15m, grunnen til at jeg jobbet litt med avstandene var at jeg ikke klarte å få 86db ved denne avstanden, den ble max 84db ved 7,35m(front og sub kaliblert til 80hz ved 50Hz).

Kan tenke meg å teste litt til for å se om jeg kan få litt mer ut av sub både oppe og nede, det jeg skal teste er hva settingsene "deep og punch" gjør med kurvene, og sette avstandet tilbake til 7,35 og kjøre en kurve her.

Hva mere bør jeg teste for å komme litt videre?

Jo, jeg er ganske fornøyd med lyden, men det er litt morro og bli kjent med utstyret, og det er jo også veldig lærerikt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett at subben ikke henger med lenger en rundt 60Hz og det forundrer meg litt, jeg har kjørt romkorrigeringen med mikrofonen, og tror jeg har gjort det riktig. når jeg kjører "demo" sporene i sub så synes jeg den spiller mye høyere frekvenser, og med bra volum.
    Utganspunktet for hva salgs kurver du får er når du tester sub alene og front alene. Det kan se ut som rommet ditt spiller deg en puss, jeg ville ha sjekk sub alene en gang til forsikret meg at sub ikke blir begrenset av x-over i reciver (settes eventuelt til over 100hz, settes tilbake etter testen).

Hvis jeg har subsonic filter er det noe som er mulig å justere? De innstillingene jeg har i sub er fase og settingsene "flat, deep, punch". Hvis jeg slår på delefilter så har jeg også noe som heter slope, men dette er avslått nå som jeg lar reseiver ta delingen, sub er i alle kurvene stillt på flat.
    Antagelivis så kan du ikke juster på subsonic filteret, eventuelt så skal det kunne gjøres på suben. Det kan hende at flat,deep, punch fungerer som et subsonic-filter, sjekk manualen eventuelt kjør noen tester. Slop vil jeg tro er stigning på x-over kurve.

Jeg har stillt på avstanden, reseiver satte denne til 7,35 m (den står 3,45m fra Sp.) og jeg har satt den til 4,15m, grunnen til at jeg jobbet litt med avstandene var at jeg ikke klarte å få 86db ved denne avstanden, den ble max 84db ved 7,35m(front og sub kaliblert til 80hz ved 50Hz).
    Det du kan gjøre er å leke deg litt med avstanden i reciveren og samtidig måle DB på en sinustone, øker lydtrykket når du justere avstanden så har du i utgandpunktet feil avstand. Eventuelt der du får størst demping så bør du ligge minst 2.5 meter lenger vekk.

Jo, jeg er ganske fornøyd med lyden, men det er litt morro og bli kjent med utstyret, og det er jo også veldig lærerikt
    Ja, forståelsen for effekten av instillingene og fase så øker muligheten til å få en godt resultat :-D

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått testet litt settingser på sub, med delingen satt til 200Hz, det hjalp litt i det øvre omtådet. Men jeg sliter litt med utfasing (tror jeg), legger med en kurve med tre settingser på sub, og jeg har lagt frontkurven med også.
    Vedlegg 55360

Jeg har gjort alle mine tester med en 50Hz sinustone og stillt fronter og sub til 80 db ved denne frekvensen. jeg ser på diagrammene at jeg har en liten dip på 50Hz på både sub og fronter, mulig det tuller det til for meg.
    Jeg sliter med at jeg ikke får fasen til å stemme med den avstanden som reseiver gir meg +9,35m (virkelig avstand 3.45m) på sub, havner på 83-84 db med sub og fronter inne.
    Jeg kan stille på avstanden og finner da et punkt på 7,35 og 4,15 som jeg får 86db. Men hvis jeg kjører en test med front til large på disse avstandene så ser jeg at kurven faller kraftig på det meste av kurven, noe jeg tolker som utfasing.

Jeg får jo ganske bra kurver med å dele på 60 Hz men jeg synes mine fronter har så mye å gi fra 40Hz og opp, så det skulle vært morro å fått de til å spille sammen med sub litt lenger ned også.

Jeg har en topp på 40 Hz på både sub og front, er dette en bedre frekvens å starte testingen på?

Når det gjelder kurvene på sub så er det vel setting "Deep" som er den beste, og som jeg kommer til å teste videre med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser så skaper rommet ditt en "naturlig" dipp rundt 80hz, den er vanskelig å gjøre noe med hvis kurvene dine er med romkorreksjon på. Så den blir som den blir, det er bare å se bort i fra den fra nå av.

Som du ser selv så fungere "deep", "flat" og "punch" som en equaliser, du må selv avgjøre hva som er best. Ordene i seg selv beskriver åssen lyd du får, men du bør være klar at du med "deep" får muligenes litt mindre headroom.

Romkorreksjon kalibrerer for et område og ikke bare et punkt, og selvføgelig for hele frekvensområde. Så det å test på en bestemt sinustone på et bestemt punkt kan bli litt feil, men du burde komme temlig nære. Du tester med 6db-regelen da er 83-84db ganske dårlig resultat. Når du kjører slik tester for å sammeligne så bør du alltid frontene til LARGE, det skal ikke ha noen betydning for slutt resultatet, og du avgjør til slutt om du vil kjøre med frontene til SMALL eller LARGE. I noen tilfeller kan det være vanskelig å finne nøyaktig fase, dermed blir det best resultat med SMALL (selv med store fronter).

Som du never selv bør du prøve teste på med flere sinustoner, 40 eller 70Hz. Det er viktig at du kontrollerer at volum er 80db(front/sub) på nytt hvis du bytter sinustone. Dem verdiene som du gir meg angående distanse er litt merkelig pga av bølgelengden. Siden det kan se ut som du har noen vanskligheter med å finne rette distanse så jeg tror jeg ville begynt der.

En litt annen måte du kan test ut distansen på er å spill av en sinustone med front og sub koblet inn, mål db mens du øker distansen fra "0". Fra det punket du har mest dempinge av signalet så bør du øke distansen(180grader) med ca 3m(minst demping), deretter kan du fin justere fasen på suben(6db-regelen).

Når du tror du har funnet beste fase-justering, så er det å test small/large og diverse x-over osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, og dipp på 80Hz er allerede glemt Jeg skal teste ut avstanden slik du beskriver, men et lite spørsmål, når fronter står i large så fungerer også delingen som er satt i front, står delingen 60Hz i reseiver og front til large, så sendes alle frekvenser under 60Hz til sub og den faser seg ut etter denne frekvens, er det riktig? Ser at volumet på sub øker hvis jeg flytter deling til fks. 80Hz med fronter til large.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, og dipp på 80Hz er allerede glemt Jeg skal teste ut avstanden slik du beskriver, men et lite spørsmål, når fronter står i large så fungerer også delingen som er satt i front, står delingen 60Hz i reseiver og front til large, så sendes alle frekvenser under 60Hz til sub og den faser seg ut etter denne frekvens, er det riktig? Ser at volumet på sub øker hvis jeg flytter deling til fks. 80Hz med fronter til large.
    Ja, jeg ikke helt med på hva du prøver å beskrive. Kort fortalt - hvis fronter er satt til LARGE så blir ikke ingen frekvenser dempet på dem. Hvis fronter satt til SMALL så blir frekvenser under x-over dempet (med feks 6db/oktav). Dvs at på x-over-frekvens vil du eventuelt ha størst utfasing avhengi av fronter satt til small/large (pga at sub og fronter ovelapper hverandre). Noen reciver har egen x-over for fronter og egen for sub, i dem tilfellen hvor man bare har én x-over så vil jo tro i dem fleste tilfeller at den gjelder for både sub og fronter.

Er x-over på sub satt til 60hz så vil alle frekvenser over bli dempet (feks 6db/otav), håper dette var forstålig og oppklarende! At du får en økning i volum kan være naturlig når du flytter x-over til 80hz, men det er avhengi av hvordan testen er utført.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg da må passe på er at x-over alltid er høyere en tonen jeg tester på.

Det jeg ikke har tenkt på (Amatør som jeg er :-? ) er at sub demper seg over aktuell x-over, på samme måte som fronter i small gjør under aktuell x-over, noe som er helt logisk for et bra resultat.

Jeg har vurdert at så lenge jeg kjører med front LARGE, så er det det samme hva x-over står på, og sub får fullt signal på lik linje som frontene, men dette er selvfølgelig feil..

Dette ga meg en justerigsmulighet til:-D

Da skal jeg få det til tror jeg.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •