Hjelp til kalibrering av PC12-NSD - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 92
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den Behringeren som Biffig snakker om kan fint brukes på suben, finnes også et par varianter som er rimeligere og som gjør en grei jjobb (DSP1100 og DSP1124). Hadde et pat DSP1100 som jeg solgte for 600,- eller deromkring, så det er ikke voldsomme summer det er snakk om.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=52759&cat=all

Kan jo høre om dette er til salgs enda.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Den Behringeren som Biffig snakker om kan fint brukes på suben, finnes også et par varianter som er rimeligere og som gjør en grei jjobb (DSP1100 og DSP1124). Hadde et pat DSP1100 som jeg solgte for 600,- eller deromkring, så det er ikke voldsomme summer det er snakk om.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=52759&cat=all

Kan jo høre om dette er til salgs enda.
    Kan dette brukes uten midi og XLR da? Har ikke så avansert PC og bare ubalansert RCA.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Graf jeg er godt fornøyd med. :)

Hjelp til kalibrering av PC12-NSD-graf-16-09-2009-jpg

Helt flatt er det ikke, men uten akustiske tiltak så er det vel så bra JEG kan få det til.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke PC, kan fint stille inn manuelt.
    På 1100 og 1124 er det jack innganger, overganger koster ikke all verden. Finnes også ferdige kabler med RCA og jack.

Men jeg må si at den kurven der så bra ut da, ikke mye å rette på der.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Trenger ikke PC, kan fint stille inn manuelt.
    På 1100 og 1124 er det jack innganger, overganger koster ikke all verden. Finnes også ferdige kabler med RCA og jack.

Men jeg må si at den kurven der så bra ut da, ikke mye å rette på der.
    Ok.

Må si jeg ble litt fornøyd med meg selv nå ja.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    bytte plassering? tegning takk?
    Du kan gå inn på kinosiden min så ser du hvordan det står nå. Det ble faktisk bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble visst litt utsatt dette her, men i dag fikk jeg satt meg ned litt med det, og her er hva jeg gjorde, fortell hvis det ikke er riktig da :P

Jeg spilte av 63hz sinus, justerte volum på sub til jeg fikk 80db, koblet i fronter og skrudde av sub, justerte level på fronter til jeg fikk 80db, skrudde på sub og justerte fase til jeg fikk 86db i lytte posisjon.

Turkis = Klipsch RF82 + SVS PC12-NSD fase på 60 hz deling på 60 hz etter autoopsett på reciver(NY MÅLING)

Jeg synes du har fått til en bra kurve på den turkise, beskrivelsen du har gjort over her er riktig. Hvis du er fonøyd med lyden der vil jeg nok godt for denne kurven, ser du har en "liten" peak på 50hz og som noen nevner er det ikke lurt å justere for mye med en PEQ. Men har du forandret på distanse på reciver også?

Et lite tips for å sjekke om du ikke har feil distanse er å kjøre en sinustone og måle db mens du justerer distansen opp og ned(minst +-2m). Får du en økning av db så har du feil distanse.....

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg synes du har fått til en bra kurve på den turkise, beskrivelsen du har gjort over her er riktig. Hvis du er fonøyd med lyden der vil jeg nok godt for denne kurven, ser du har en "liten" peak på 50hz og som noen nevner er det ikke lurt å justere for mye med en PEQ. Men har du forandret på distanse på reciver også?

Et lite tips for å sjekke om du ikke har feil distanse er å kjøre en sinustone og måle db mens du justerer distansen opp og ned(minst +-2m). Får du en økning av db så har du feil distanse.....

Ah tusen takk for feedback
    Jada jeg testet på master & commander og transformers i går, og hvilken lyd
    Utrolig forskjell disse instillingene kan gjøre

Det blir nok ikke noe kjøp av noe PEQ, både fordi jeg ikke har økonomi til det akkurat nå, og også fordi jeg ikke ser heeelt nødvendigheten av det for en liten "peak"
    Ja jeg satt avstanden på sub 1 meter lengere unna enn den egentlig er, som det sto i guiden jeg brukte, stemmer det at den skal være det?

Hva kunne man eventuelt gjort for og flate den "peaken" litt?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vært mer enn fornøyd med den kurven selv med et par peak'er.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg hadde vært mer enn fornøyd med den kurven selv med et par peak'er.
    Hehe joda jeg er strålende fornøyd jeg og elsker SVS`en min
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rommet som lager en slik peak og det er ikke lett å få bukt med. Det er de fysiske lover som styrer!
    Det å få en perfekt kurve i et vanlig rom er MEGET vanskelig da rommet alltid endrer kurven en del vekk fra omtimalen.
    Metode for å gjøre noe med dette har jeg nevnt noen ganger før i denne tråden

Du kan jo evt. kjøpe deg en bassfelle. De kan påvirke bassen til det bedre.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peak'er er jo ikke det værste. De skaper jo bare litt mer liv enkelte steder. Det er værre med dip'er. Men det er meningen min da.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja for dip`s så mister man vel lyden mens i peak så blir det litt for mye av det gode... på papiret i hvertfal

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja for dip`s så mister man vel lyden mens i peak så blir det litt for mye av det gode... på papiret i hvertfal
    Det er vel sånn det fungerer ja og så lenge peak'en er i bassområdet så blir den ikke plagsom for ørene, men moro for rumpa.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er vel sånn det fungerer ja og så lenge peak'en er i bassområdet så blir den ikke plagsom for ørene, men moro for rumpa.
    Nettop hehe og det er jo bare kos når man kjenner stolen begyner og riste

Som med ganske mye annet, heller for mye enn for lite

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg satt avstanden på sub 1 meter lengere unna enn den egentlig er, som det sto i guiden jeg brukte, stemmer det at den skal være det?

Hva kunne man eventuelt gjort for og flate den "peaken" litt?
    Angående avstand så tror jeg dem fleste nye recivere med romkorreksjon gjør jobben bedre enn vi klarer å gjøre selv. At det står i denne guiden at man skal plusse på 1m så antar jeg at det er i forhold til at man tar en manuell oppmåling av distanse, da kan +1 meter være et godt utgangsspunkt. Som nevnt i tidligere innlegg så er det metoder for å sjekke at du ikke ligger helt feil(samme metode som ved fase justering på sub). Når jeg ser kurvene dine så tror jeg distanse er veldig nære hva den bør være, den skal være ganske "mye" feil før du får store utslag. Til å sammenligne i forhold til mitt system så har jeg +2.6m.

Det meste angående hva man gjøre med slike peaker er vel nevnt. Enten kjøre på en equaliser (dempe gjeldene frekvenser) eller lage bassfeller/demping av rom. Å gjøre noe med disse peakene kan være vanskelig og metodene kan ha flere baksider enn fordeler, men det skader ikke å prøve hvis man har budsjett og motivasjon til å teste ut. Hvis man er fornøyd vil jeg anbefale å ikke gjøre noen ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som med ganske mye annet, heller for mye enn for lite
    Ja, det er mange som har blitt mindre fornøyd med flatt kurve :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Yamaha 663 satte sub'ene automatisk til +1 meter i forhold til der de står. Mulig det er pga at jeg har 2 stk, men...

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående avstand så tror jeg dem fleste nye recivere med romkorreksjon gjør jobben bedre enn vi klarer å gjøre selv. At det står i denne guiden at man skal plusse på 1m så antar jeg at det er i forhold til at man tar en manuell oppmåling av distanse, da kan +1 meter være et godt utgangsspunkt. Som nevnt i tidligere innlegg så er det metoder for å sjekke at du ikke ligger helt feil(samme metode som ved fase justering på sub). Når jeg ser kurvene dine så tror jeg distanse er veldig nære hva den bør være, den skal være ganske "mye" feil før du får store utslag. Til å sammenligne i forhold til mitt system så har jeg +2.6m.

Det meste angående hva man gjøre med slike peaker er vel nevnt. Enten kjøre på en equaliser (dempe gjeldene frekvenser) eller lage bassfeller/demping av rom. Å gjøre noe med disse peakene kan være vanskelig og metodene kan ha flere baksider enn fordeler, men det skader ikke å prøve hvis man har budsjett og motivasjon til å teste ut. Hvis man er fornøyd vil jeg anbefale å ikke gjøre noen ting.
    Aha er det sånn det funker
    det er veldig merkelig når man beveger seg rundt i rommet når subben står og spiller en spesefik hz på repeat (f.eks 80hz på 80 db) hvor store forskjeller det er rundt i rommet, noen steder er det jo helt sykt volum, mens andre steder er det nermest ingenting :P

Ja jeg ser meg vel som rimelig fornøyd med sånn det er nå, og som sagt noe EQ blir det nok ikke på dette kinirommet, men kanskje i det fremtidige som skal bygges på loftet

Ja, det er mange som har blitt mindre fornøyd med flatt kurve :-D
    Hehe ja men altså bass er jo noe som må være tilstede da mener jeg, jeg blir ganske skuffa jeg hvis det bare blir sånne spinkle dunk av kanoner som fyres av eller roboter som skyter seg i salto i slow-mo....

Selv om man kan tenke litt etter en actionfylt scene... oi det var kanskje litt mye bass... men dæven som det spillte

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sjekka etter siste kalibrering, men før det så målte jeg 3-4dB høyere på en 40-120hz pink noise ved bakveggen enn i sweetspot.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •