Hjelp til kalibrering av PC12-NSD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 92
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Og hva har du røyka i kveld? Hehehehehe
    Det der skal du ikke le av. Kan skje hvem som helst det ....

Jeg glemte at jeg hadde tatt ut kontakten til effektforsterkeren til frontene en gang. Heldigvis var jeg hjemme alene
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva har du røyka i kveld? Hehehehehe
    haha jeg trur bare jeg at og høre på sinus toner om og om igjen i 7 timer gjør noe med hjernen, hehe har gått igjennom den kalibreringa litt for mange ganger på en dag, høyeste dB jeg var oppe i var over 100db på 50hz eller no... da fant jeg frem ørepropper :P
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    haha jeg trur bare jeg at og høre på sinus toner om og om igjen i 7 timer gjør noe med hjernen, hehe har gått igjennom den kalibreringa litt for mange ganger på en dag, høyeste dB jeg var oppe i var over 100db på 50hz eller no... da fant jeg frem ørepropper :P
    Hehehe Det gjør noe med hodet ja. Men artig er det.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe Det gjør noe med hodet ja. Men artig er det.
    hehe ja det er utrolig artig når man får det til, når man tester gode film scener etterpå så sitter man med verdens største glis da har det ikke noe og si om det tok 7 hjerneskvulpende timer

Skal teste litt mere når jeg kommer hjem i dag.... da med fronte koblet i
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste litt mere når jeg kommer hjem i dag.... da med fronte koblet i
    Det blir sikkert ikke dårligere av det.

Jeg skal bytte om plasseringen på sub'ene og frontene nå og se/høre hva som skjer.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir sikkert ikke dårligere av det.

Jeg skal bytte om plasseringen på sub'ene og frontene nå og se/høre hva som skjer.
    bytte plassering? tegning takk?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bytte plassering? tegning takk?
    Før stod høyttalerne innerst mot TV og sub'ene utenfor der. Nå står sub'ene innerst og høyttalerne ytterst. Fikk bredere og åpnere lyd fra høyttalerne. Får det fortsatt ikke så flatt som jeg ønsker, men har brukt mer tid på kalibrering enn på å se film i det siste så nå blir det en justeringspause. Satte på en 50hz sinus på 102dB ved sweetspot og fikk 106dB ved bakvegg så jeg har vel litt jobb igjen.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner jo å gå seg til her nå. Hår du forresten fått stereoperspektivet til å sitte skikkelig? Stemmer i senter og eventuelle Q-sound effekter der de skal (ref Roger Waters)?

Kalibreringsoppskriften jeg har sendt deg må ikke nødvendigvis følges slavisk, men det er ett godt utgangspunkt. Når en begynner å skjønne samspillet mellom fronter, suber, delfrekvens, large, small, LFE og alt det der, så har du mange justeringsmuligheter så lenge en skjønner konsekvensen av de justeringene en gjør.

Morten

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Det begynner jo å gå seg til her nå. Hår du forresten fått stereoperspektivet til å sitte skikkelig? Stemmer i senter og eventuelle Q-sound effekter der de skal (ref Roger Waters)?

Kalibreringsoppskriften jeg har sendt deg må ikke nødvendigvis følges slavisk, men det er ett godt utgangspunkt. Når en begynner å skjønne samspillet mellom fronter, suber, delfrekvens, large, small, LFE og alt det der, så har du mange justeringsmuligheter så lenge en skjønner konsekvensen av de justeringene en gjør.

Morten
    Hehe ja det var det som tok så lang tid i går, lære seg hva alle instillingene gjør fornoe, og selvfølgelig litt kløning da... som og komme borti volumknotten på subben når jeg skulle slå den av så jeg måtte begynne heltå nytt igjen :P

Nei som du kanskje leste så glemte jeg jo og koble i frontene etter jeg var ferdig med kalibreringa så det skal bli litt testing i dag etter jobb

Men hvordan syntes du grafene ser ut nå da?`ser det bra ut eller har du noen tips hva neste steg er?

Mvh
    Mats

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at du har ett faseproblem ved ca 60Hz. Er du sikker på at fronter og sub er i fase ved 60Hz? Hvis ikke så gjør du en fasejustering ved 60Hz (ikke 80Hz som i oppskriften) og kjører deling i receiver ved 60Hz og deretter måling av front + sub.

Individuelt ser faktisk kurvene for sub og fronter bra ut.

Morten

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at du har ett faseproblem ved ca 60Hz. Er du sikker på at fronter og sub er i fase ved 60Hz? Hvis ikke så gjør du en fasejustering ved 60Hz (ikke 80Hz som i oppskriften) og kjører deling i receiver ved 60Hz og deretter måling av front + sub.

Individuelt ser faktisk kurvene for sub og fronter bra ut.

Morten
    Nei det er jeg ikke sikker på, men skal ta en justering på 60Hz etter jobb
    Men vil det ikke bli sånn evig jakt igjen dette da?

at jeg justerer der så blir det et problem et annet sted i kurven igjen?

Deling er på 60hz, men skal den være det på surround og center også?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke en evig jakt nei. Du må justere fase på den frekvensen som du deler på. Det er hele essensen for å få en sømløs overgang!

Surround og senter ville jeg delt på 80Hz fremdeles.

Morten

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke en evig jakt nei. Du må justere fase på den frekvensen som du deler på. Det er hele essensen for å få en sømløs overgang!

Surround og senter ville jeg delt på 80Hz fremdeles.

Morten

Ah slik og forstå, man lærer noe nytt hver dag
    Gleder meg til og justere litt når jeg kommer hjem

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problemet som deg i min tid.
    Du vi mest sannsynlig aldri komme i mål med sånn du gjør nå.
    Du er nødt til å ha en EQ i et så lite rom for å kontrollere bassen.
    Resultatet hos meg ser du her: http://avforum.no/forum/generelt-aud...s-ses-her.html

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg hadde samme problemet som deg i min tid.
    Du vi mest sannsynlig aldri komme i mål med sånn du gjør nå.
    Du er nødt til å ha en EQ i et så lite rom for å kontrollere bassen.
    Resultatet hos meg ser du her: http://avforum.no/forum/generelt-aud...s-ses-her.html
    Hvordan EQ har du da?
    Jeg syntes ikke grafen min er så ille da

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å gå fint uten PEQ. Eneste problemet med kurven nå er sannsynligvis ett faseproblem. Etter at du har fått ryddet i det så kjører du autooppsett og måler kurven med romkorreksjon på, eventuelt gjør de justeringer som må til. Volum på sub må du sikkert også justere.

Blir nok bra det her.

Husk at PEQ kun skal brukes til å dempe peaker, ikke heve dipper (ihvertfall ikke mer enn 3dB) da dette vil spise voldsomt med effekt fra forsterker og du mister headroom...

Morten

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å gå fint uten PEQ. Eneste problemet med kurven nå er sannsynligvis ett faseproblem. Etter at du har fått ryddet i det så kjører du autooppsett og måler kurven med romkorreksjon på, eventuelt gjør de justeringer som må til. Volum på sub må du sikkert også justere.

Blir nok bra det her.

Husk at PEQ kun skal brukes til å dempe peaker, ikke heve dipper (ihvertfall ikke mer enn 3dB) da dette vil spise voldsomt med effekt fra forsterker og du mister headroom...

Morten

Ja det er vel det jeg også tenker, har jo sett diverse "sprø" grafer her som "dipper" og "peaker" om en annen :P men jeg trur jeg fant en meget god plassering takket være dere her
    For fasen nå er jo justert ut i fra 86db på 80hz sammen med fronter.
    Så det er vel derfor den er litt rar akkurat på 60 hz der

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble visst litt utsatt dette her, men i dag fikk jeg satt meg ned litt med det, og her er hva jeg gjorde, fortell hvis det ikke er riktig da :P

Jeg spilte av 63hz sinus, justerte volum på sub til jeg fikk 80db, koblet i fronter og skrudde av sub, justerte level på fronter til jeg fikk 80db, skrudde på sub og justerte fase til jeg fikk 86db i lytte posisjon.

Gul = Klipsch RF82 + SVS PC12-NSD fase på 80 hz deling på 60 hz (gammel måling)
    Hvit = Klipsch RF82 (gammel måling)
    Blå = SVS PC12-NSD (gammel måling)
    Rosa = Klipsch RF82 + SVS PC12-NSD fase på 60 hz deling på 60 hz før auto opsett på reciver (NY MÅLING)
    Turkis = Klipsch RF82 + SVS PC12-NSD fase på 60 hz deling på 60 hz etter autoopsett på reciver(NY MÅLING)

Håper på tilbakemeldig

Mvh
    Mats

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan justere til man blir grønn, men det vil nesten alltid være en peak eller dipp som ødelegger lyden pga rommet. Det er her jeg mener en EQ kommer inn. Jeg bruker en Behringer FBQ2496. Den peaken du har ved 50 Hz lager garantert en del rommlebass. Du vil merke den veldig godt på musikk med litt rask kontant bass. Spes. dance\trance. Hadde du hatt en EQ så hadde du fikset den peaken på 10 min og hatt en eksemplarisk kurve i fra 20-100 Hz.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg en EQ som rett og slett kobles på pre-ut og inn på effekt og sub som kan justere helst hele registeret, men ihvertfall fra ca 200hz og ned. Finnes det noe sånt som ikke koster en månedslønning? Den kan godt være manuell.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •