instilling av svs sub. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 84 av 84
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Hvis du gidder zatz: Prøv å koble fra først front-ht og så sub, og kjør testen en gang til på begge to separat. Hvis man fortsatt får dempet signal, er det ikke pga fasen.
    Har nå testet en gang til, med sub eller front alene så ble det ingen forskjell i db. Jeg har testet gjentatte ganger med forskjellig frekvenser og det tyder på at det gjelder hele frekvensspekteret. Testen nå ble gjort med frontene satt til large, da fikk jeg som forventet en større utfasing:

-Front satt til large/delefrekvens 80hz
    -71.3hz sinustone avspilt.
    -lydnivå 85db.

+6.0meter ga 0db (økt distanse ga ingen nevnverdig forskjell i db)
    0.0meter ga 0db
    -1.2meter ga 0db
    -1.5meter ga 0db
    -1.8meter ga -0,25db
    -2,1meter ga -0.50db
    -2.4meter ga -1.00db
    -2.7meter ga -2,50db
    -3.0meter ga -4,50db
    -3.3meter ga -6.75db
    -3.6meter ga -9.50db
    -3,9meter ga -9.50db
    -4.2meter ga -6.50db
    -6.3meter ga -6.50db

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! veldig berikende informasjon zatz! Jeg skal teste mer selv, og legge ut nye grafer. Håper andre gjøre det og?
    Det viser så nå altså at fasen endrer seg når man stiller distance langt nærmere. Men vil dette være et brukbart verktøy når det kommer til å kalibrere fronter mot subber? Når man stiller distance så mye nærmere som tydeligvis må til, så endrer man jo forsinkelsen i lyden drastisk, slik at subbene, som egentlig skal være stillt inn som lengre vekke, nå må stilles mange meter nærmere. Dette vil vel rote til andre ting enn frekvensresponsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Når man stiller distance så mye nærmere som tydeligvis må til, så endrer man jo forsinkelsen i lyden drastisk, slik at subbene, som egentlig skal være stillt inn som lengre vekke, nå må stilles mange meter nærmere. Dette vil vel rote til andre ting enn frekvensresponsen?
    Desibel-tallene mine er oppgitt i minus så man må absolutt ikke stille suben nærmere. Hos meg så har jeg lik avstand på både front og sub, men romkorreksjonen kaliberer suben mye lengere vekk.

Det kan virke som at i testen får jeg en full utfasing på 180grader, en kjapp kalkulering:

71,3hz har en bølgelengde på 4,8meter.
    Deler jeg 4.8 på 2 så får jeg 2.4m som tilsvarer 180grader(full utfasing).
    Tar jeg utgangspunktet 1.5meter på min måling hvor utfasingen starter og plusser på 2.4meter så havner jeg der utfasingen er størst på ca 3.9meter.

Jeg tror det er en naturlig forklaring på det, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skjer det samme når jeg øker distansen?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hos meg så har jeg lik avstand på både front og sub, men romkorreksjonen kaliberer suben mye lengere vekk.
    Det er fordi sub'en har et delefilter som signalet skal gjennom. Dette tar tid, og ms = M. Typisk med 1-2m ekstra på sub. Litt avhengig av merke. Noen er såklart bedre.

Geir Arne

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •