instilling av svs sub. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 84
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    zatz: Ved hjelp av grafen har jeg bevist at distance-funksjonen ikke påvirker frekvensresponsen, men har ikke sagt at den ikke påvirker lyden Det er en avansert problemstilling, så det går ikke an å forklare det stort enklere, at mange ikke forstår alt dette er fullt forståelig. Men da får du bare godta at "slik er det", i stedet for å anklage meg for å forklare dårlig.
    Hva mener du med "nye måter å kalibrere på"?
    Jeg setter pris på din tålmodighet, og jeg beskylder deg ikke for dårlig forklaring. Jeg prøver bare å forstå forskjell på "distanse" og faseknappen. Jeg også har maaange timer med kalibering, kalibrering er også noe jeg driver med i yrkeslivet(innen et annet fag).

Du har sikkert helt rett og jeg klarer fint å sette meg til ro å god ta det, jeg tror ikke dette påvirke metodene på hvordan jeg har kaliberert mine subber på. Uansett så har jeg gått til anskaffelse av SVS-EQ1 og jeg har aldri hatt bedre resultat enn nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er hvor mye output du får ved 160hz som teller. Kan hende det er nok til å tulle med frekvensresponsen, da kan du stille subben sitt eget delefilter ned. Derfor kan det være lurt å måle opp til 160hz Å måle fra 60hz holder i massevis da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg setter pris på din tålmodighet, og jeg beskylder deg ikke for dårlig forklaring. Jeg prøver bare å forstå forskjell på "distanse" og faseknappen. Jeg også har maaange timer med kalibering, kalibrering er også noe jeg driver med i yrkeslivet(innen et annet fag).

Du har sikkert helt rett og jeg klarer fint å sette meg til ro å god ta det, jeg tror ikke dette påvirke metodene på hvordan jeg har kaliberert mine subber på. Uansett så har jeg gått til anskaffelse av SVS-EQ1 og jeg har aldri hatt bedre resultat enn nå.
    Da tolket jeg deg bare feil forskjellen kan beskrives med at distanse har med forsinkelse av lydsignalet å gjøre, mens faseknappen har med den relative fasen mellom signalene å gjøre. Jeg bruker da forskjellig "definisjon*" på fase og forsinkelse. Dette er jo egentlig det samme, men kan lettere forklare problemstillingen hvis vi skiller de til hvert sitt formål.

(definisjon*: fase=forsinkelse innenfor 360grader. distanse=forsinkelse gitt av funksjonen X*360 hvor X er ett helt tall og svaret blir total forsinkelse av signalet)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig Dimacruz Håper det er flere åpne sjeler som vil teste ut dette her skikkelig.
    Jeg mener jeg er åpen, (på tross av at andre sier jeg er litt tett i pappen)

Når man setter frontrekka på large, så sendes "alle signaler/frekvenser".
    Stemmer dette? Og om det stemmer så lurer jeg på om en høytaler som ruller av ved en spesiell hz, produserer mer støy eller er lyden like fin hele tiden? Gjør jo ikke noe om frontrekka spiller så lavt som de kan, så lenge de produserer kvalitetslyd så lenge de er med?

Skogs; setter du lfe/bass til sub, fronts, eller Both?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Jeg mener jeg er åpen, (på tross av at andre sier jeg er litt tett i pappen)

Når man setter frontrekka på large, så sendes "alle signaler/frekvenser".
    Stemmer dette? Og om det stemmer så lurer jeg på om en høytaler som ruller av ved en spesiell hz, produserer mer støy eller er lyden like fin hele tiden? Gjør jo ikke noe om frontrekka spiller så lavt som de kan, så lenge de produserer kvalitetslyd så lenge de er med?

Skogs; setter du lfe/bass til sub, fronts, eller Both?
    Alle frekvenser som hører til kanalen sendes til høyttaleren ja, sannsynligvis ikke destruktive mengder med dypbass-signaler. Man får ikke output i form av støy hvis man sender signaler som ligger under avrullingsfrekvensen til høyttaleren Eneste er hvis høyttaleren får pusteproblemer pga for liten bassreflexport eller den begynner å gå for langt utenfor xmax. Dette vil du isåfall merke!

Sett LFE til SUB, dette er viktig! (med mindre du har skikkelig hardcore-høyttalere som er god for 20-30hz, da kan du ta til both)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle frekvenser som hører til kanalen sendes til høyttaleren ja, sannsynligvis ikke destruktive mengder med dypbass-signaler. Man får ikke output i form av støy hvis man sender signaler som ligger under avrullingsfrekvensen til høyttaleren Eneste er hvis høyttaleren får pusteproblemer pga for liten bassreflexport eller den begynner å gå for langt utenfor xmax. Dette vil du isåfall merke!

Sett LFE til SUB, dette er viktig! (med mindre du har skikkelig hardcore-høyttalere som er god for 20-30hz, da kan du ta til both)
    Skal prøve large + kun sub!
    Viss jeg nå setter cross-over på 80hz og surround small. Hvilke signaler får da subben? LFE under 80 hz + og bass fra surround under 80hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve large + kun sub!
    Viss jeg nå setter cross-over på 80hz og surround small. Hvilke signaler får da subben? LFE under 80 hz + og bass fra surround under 80hz?
    Vet ikke om forsterkeren din har egen delefilterinnstilling til LFE-kanalen? Men hvis du kun stiller surround-xo til 80hz vil du få "fullfrekvent" LFE + surround under 80hz.

Fullfrekvent LFE vil si all den informasjonen som LFE-kanalen til dvd'en har å by på vil bli sendt til subben.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SVS-høytalere som "skal rulle av ved" ca 60hz. Om jeg putter i en musikk dvd 5.1HD og musikken spiller ned mot 30hz, hva da?
    Er jeg nødt til og sette frontene til small for og få subben til og "ta over" der frontene ikke klarer lenger ned?
    Jeg vil jo ha med hele lydspekteret:neutral:

Takker for svarene, jeg har ikke vært så lenge i hifi-gamet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SVS-høytalere som "skal rulle av ved" ca 60hz. Om jeg putter i en musikk dvd 5.1HD og musikken spiller ned mot 30hz, hva da?
    Er jeg nødt til og sette frontene til small for og få subben til og "ta over" der frontene ikke klarer lenger ned?
    Jeg vil jo ha med hele lydspekteret:neutral:

Takker for svarene, jeg har ikke vært så lenge i hifi-gamet.
    Her er jeg veldig usikker, men tror at 0.1 kanalen vil levere ut alt som ligger i bassområdet, slik at du får med hele lydspekteret selv om frontene ikke klarer lenger ned enn til 60hz.
    Men med dine fronthøyttalere ville eg faktisk satt de som small uansett, siden de ikke går langt nok ned. Skal du ha large med dine front-ht bør du ha en liten sub per front koblet til preout L og R fra forsterkeren, som hjelper til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg veldig usikker, men tror at 0.1 kanalen vil levere ut alt som ligger i bassområdet, slik at du får med hele lydspekteret selv om frontene ikke klarer lenger ned enn til 60hz.
    Men med dine fronthøyttalere ville eg faktisk satt de som small uansett, siden de ikke går langt nok ned. Skal du ha large med dine front-ht bør du ha en liten sub per front koblet til preout L og R fra forsterkeren, som hjelper til.
    OK,skogs. Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversatt til norsk så har vi kommet frem til at distance-funksjonen til recieveren ikke virker inn på fasen (i forhold til frekvensresponsen) mellom sub og front. Derfor bør man ha justerbar fase på sub-ampen, og ihvertfall hvis man skal sette front-ht til large, siden de til tider vil spille samme frekvenser
    Vel, "vi" er i så fall deg, for jeg et helt uenig med deg. Jeg har tidligere jobbet som elektronikkingeniør med både 3D-triangulering og tracking ved hjelp av ultralyd, samt design av aktive digitale delefiltre. Kort oppsummert: Ja, en reciever forsinker signalet gjennom hele frekvensområdet med en konstant fasevridning for alle frekvenser, når det gjelder EN kanal. Men, straks 2 kanaler som spiller overlappende, over en liten del av frekvensområdet (i vårt tilfelle bass under ca. 80 Hz), vil en tidsforsinkelse i én kanal relativt til den andre føre til at signalet som sendes ut av recieveren er fasevridd mindre enn 2pi dersom den overlappende frekvensen har en bølgelengde som er mindre enn den distansen man stiller i reciever.

Og angående den kurven din, så har jeg aldri sett så lite forsjell i output med å flytte distance 3 meter i recievern. Hjemme hos meg får jeg en forskjell i output i sweetspot på 7 dB ved 65 Hz ved å sette suben 3 meter lenger bort enn frontene i reciever. Og senest i går kalibrerte jeg et anlegg for en bekjent, der en dip på minus 13 dB ved 76 Hz ble endret til minus 2 db etter en endring i distance fra 3.15 meter til 5.70 meter.

Den teorien du bruker er fullverdig og helt korrekt innenfor alle frekvenser i én kanal, men faller gjennom både når det gjelder fysikk, transientanalyse og digital filterdesign når filteret skal korrigere 2 kanaler opp mot hverandre. Jeg prøver på ingen måte å være frekk her, men jeg vet inderlig godt etter både arbeidserfaring og fysikkbetraktninger at endring i distance på recievere påvirker faseforholdet mellom fronter og subwoofer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle

Den teorien du bruker er fullverdig og helt korrekt innenfor alle frekvenser i én kanal, men faller gjennom både når det gjelder fysikk, transientanalyse og digital filterdesign når filteret skal korrigere 2 kanaler opp mot hverandre. Jeg prøver på ingen måte å være frekk her, men jeg vet inderlig godt etter både arbeidserfaring og fysikkbetraktninger at endring i distance på recievere påvirker faseforholdet mellom fronter og subwoofer.
    Hvordan forklarer du så grafen min? På min forsterker fungerer det ihvertfall slik jeg påstår, har aldri fått noe som helst endring på frekvensresponsen ved å endre på distance, selv om jeg merker at forsinkelsen i signalet endres. Så enten er forsterkeren min magisk, eller så faller de fancy mot-argumentene dine gjennom.

Kanskje din forsterker har en annen funksjon som endrer fasen? Jeg ser for meg at hele poenget med tidsforskyvingen er å få lyden fra alle høyttalerne til å bruke like lang tid frem til sweetspot.
    Kanskje du blander med en annen funksjon? dvs at forsterkeren din har en fase-vridningsfunksjon?
    Min forsterker er btw en H\K 340. Mener å ha sett att sony har noen forsterkere med en egen fase-funksjon, men det er noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan forklarer du så grafen min? På min forsterker fungerer det ihvertfall slik jeg påstår, har aldri fått noe som helst endring på frekvensresponsen ved å endre på distance, selv om jeg merker at forsinkelsen i signalet endres. Så enten er forsterkeren min magisk, eller så faller de fancy mot-argumentene dine gjennom.

Kanskje din forsterker har en annen funksjon som endrer fasen? Jeg ser for meg at hele poenget med tidsforskyvingen er å få lyden fra alle høyttalerne til å bruke like lang tid frem til sweetspot.
    Kanskje du blander med en annen funksjon? dvs at forsterkeren din har en fase-vridningsfunksjon?
    Min forsterker er btw en H\K 340. Mener å ha sett att sony har noen forsterkere med en egen fase-funksjon, men det er noe annet.
    Jeg skjønner ikke helt den grafen din, rett og slett..hehe..3 meter forskjell i avstand til sub i reciever bør gi større utslag. Jeg er bortreist til over helgen, så jeg får ikke hentet ut noen målinger hjemmefra for øyeblikket, men jeg kan gjøre det over helgen :-D

Jeg kjører pr. dags dato en Onkyo TX-SR875, men fikk eksakt samme resultat tidligere både med en Pioneer og en Denon reciever. Har dobbeltsjekket med både specsheet og servicemanual fra Onkyo, og den har ingen form for fase-vridningsfunksjon.

Hele poenget med tidsforskyvingen er å få lyden fra alle høyttalerne til å bruke like lang tid frem til sweetspot, det stemmer ja! Men når fronthøyttalerne dine og suben mates med samme signal, og spiller overlappende i frekvens, så er det jo helt åpenbart at dersom signalet til suben tidsforsinkes slik at lyden ikke når frem til lytteposisjon samtidig som lyden fra frontene, så vil de overlappende frekvensene være ute av fase. Det er bare å tegne opp 2 identiske sinussignaler på hvert sitt gråpapir og dra det ene til høyre/vestre (altså tidsforsinke signalet), så ser man jo at fasen mellom signalene endres..Derav en stadig økende destruktiv interferens jo mer lydsignalet kommer ut av fase...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle
    Hele poenget med tidsforskyvingen er å få lyden fra alle høyttalerne til å bruke like lang tid frem til sweetspot, det stemmer ja! Men når fronthøyttalerne dine og suben mates med samme signal, og spiller overlappende i frekvens, så er det jo helt åpenbart at dersom signalet til suben tidsforsinkes slik at lyden ikke når frem til lytteposisjon samtidig som lyden fra frontene, så vil de overlappende frekvensene være ute av fase. Det er bare å tegne opp 2 identiske sinussignaler på hvert sitt gråpapir og dra det ene til høyre/vestre (altså tidsforsinke signalet), så ser man jo at fasen mellom signalene endres..Derav en stadig økende destruktiv interferens jo mer lydsignalet kommer ut av fase...
    Min teori er at distance funksjonen fungerer tilsvarer som hvis man tar sinussignalene på gråpapir og forskyver de en hel periode, slik at de forsvinner i hverandre igjen.

Er veldig spent på hva vi kommer frem til her, mye motstridene teorier og "beviser". Jeg holder fortsatt fast på at en reciever kan tidsforskyve et signal uten å forskyve fasen (ikke kveruler på fase\tidsforskyving:-P ). Men det ser ut til at du vet veldig godt hva du snakker om, så vi får se, ser frem til flere grafer.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IIRC så er deres teorier om fase både riktig og uriktig. fase og tidsførskyvning er egentlig akurat det samme. Men en av dere tenker på fase som om kildene er motsående og den andre som om de er paralelle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    ... fase og tidsførskyvning er egentlig akurat det samme....
    ..... (ikke kveruler på fase\tidsforskyving:-P ).....
    kremt*

Hva mener du med motstående vs paralell?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tatt en test på distanse og db, utgangspunktet mitt er:
    -Front satt til small/delefrekvens 60hz
    -53.4hz sinustone avspilt.
    -lydnivå 85db.

+6.0meter ga -0db (økt distanse ga ingen nevnverdig forskjell i db)
    -0.0meter ga -0db
    -1.2meter ga -0db
    -1.5meter ga -0.25db
    -1.8meter ga -0,50db
    -2,1meter ga -0.75db
    -2.4meter ga -1.25db
    -2.7meter ga -1.75db
    -3.0meter ga -2.50db
    -3.3meter ga -2.75db
    -3.6meter ga -3.00db
    -6.3meter ga -3.00db

Økt distanse ga ingen forskjell i db, men kortere distanse ga opp til 3db laver lyd ved -3,6meter. Jeg kan ikke helt forklare dette, men det kan virke som det har en sammenheng med bølgelengden?

Edit: Test med 80hz sinustone(delefrekvens80hz), denne ga heller ingen forskjell ved økt distanse. Men den ga større variasjon i db ved kortere distanse, fra minus -2,5db til +5db, det som var merkelig der var at den ga +5db ved minus 3meter?? Har jeg feil distanse???

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nå har jeg tatt en test på distanse og db, utgangspunktet mitt er:
    -Front satt til small/delefrekvens 60hz
    -53.4hz sinustone avspilt.
    -lydnivå 85db.

+6.0meter ga -0db (økt distanse ga ingen nevnverdig forskjell i db)
    -0.0meter ga -0db
    -1.2meter ga -0db
    -1.5meter ga -0.25db
    -1.8meter ga -0,50db
    -2,1meter ga -0.75db
    -2.4meter ga -1.25db
    -2.7meter ga -1.75db
    -3.0meter ga -2.50db
    -3.3meter ga -2.75db
    -3.6meter ga -3.00db
    -6.3meter ga -3.00db

Økt distanse ga ingen forskjell i db, men kortere distanse ga opp til 3db laver lyd ved -3,6meter. Jeg kan ikke helt forklare dette, men det kan virke som det har en sammenheng med bølgelengden?

Edit: Test med 80hz sinustone(delefrekvens80hz), denne ga heller ingen forskjell ved økt distanse. Men den ga større variasjon i db ved kortere distanse, fra minus -2,5db til +5db, det som var merkelig der var at den ga +5db ved minus 3meter?? Har jeg feil distanse???
    Du vil vel aldri få noe serlig forskjell på volumet fra sub'en når frontene er satt til small. Sett de til large, så vil du merke at de utfaser hverandre.

Om jeg da forstod hva du prøve å finne ut av.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Du vil vel aldri få noe serlig forskjell på volumet fra sub'en når frontene er satt til small. Sett de til large, så vil du merke at de utfaser hverandre.
    Det har pågått en diskusjon rundt distanse og fase, og det jeg er ute etter hvor mye distansen påvirker fasen og eventuelt hva som er forskjellen mellom "distanse" og fase-knappen.

Ja, jeg får nok enda noe større utfasing med frontene satt til large, det som er helt avgjørende er åssen delefilter(db/oktav) som sitter i min forsterker.

Det som var overraskende var at uansett hvor mye jeg økte distansen i forhold til anbefalt distanse så påvirket ikke dette fasen, men satte jeg kortere distanse enn anbefalt så ble fasen relativt mye påvirket. I tillegg så måte jeg helt ned i minus 1.5m i distanse før jeg begynte å få utslag. Jeg har for lite grunnlage til å ta en ordentlig konklusjon i denne lille testen, men det kan virke som man må sette distansen relativt mye feil før en får en hørbar utfasing.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jobbet zatz skal teste å sette distance lavere selv. Har du lagret noen grafer som viser hvor i frekvensområdet ting skjer?

Hvis hele frekvensområdet blir lavere, virker det som om det ikke er utfasing, men at demping av lyden er en av funksjonene til distance-innstillingen. Hvis det bare er i de øvre delene av bassområdet som blir lavere kan det ha med bølgelengden å gjøre -> desto lavere frekvens, desto lenger bølgelengde-> større faseforskyvning desto høyere i frekvens man kommer. Men den siste teorien blir jo ødelagt av at det ikke ble noen forskjell når man øker distance. Dessuten testet jeg med fullfrekvente signaler. fra 20-500hz.

Hvis du gidder zatz: Prøv å koble fra først front-ht og så sub, og kjør testen en gang til på begge to separat. Hvis man fortsatt får dempet signal, er det ikke pga fasen.

Edit: så nå at du bare har målt en frekvens, nevermind grafen altså.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •