instilling av svs sub. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Det er det som er forskjellen mellom forsinkelse i ms og i faktisk avstand, skal sjekke det nærmere, men tror det er slik. ved å forsinke i ms hindrer man problemet med bølgelengde vs fase
    Hvilken benevnelse man oppgir forsinkelse i spiller ingen rolle, tid eller distanse(ms, m eller fot). Ved å justere på fasepotmetert på suben eller ved å legge inn distanse så vil du i begget tilfeller justere "forsinkelse"(fase). Slik jeg ser det så er forskjell på fasepotmeter og distanse kun "turndown", ved å justere på disse så er det i praksis kun "forsinkelse" av signalet for å komme i fase.

Uansett så blir det spennede å se hva du kommer frem til, kunnskap er berikende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring tilsier at distance-funksjonen forskyver "fasen" med 2pi av gangen. Dvs at den relative faseforskyvningen (innenfor 2pi er min definisjon av ordet i denne sammenhengen) forblir uendret, selv om signalet forsinkes. Du kan jo teste.
    Du tar nok feil der..hehe 8) Sammenhengen mellom distance og fase er i grunn enkel fysikk. Lyd brer seg utover med en hastighet på 343 m/s ved 20 grader Celcius og ved 1 atmosfæres trykk. For en reciever som f.eks. kan stille distance i trinn på 15 cm, vil man kun oppnå en faseforskyving på 2pi ved en frekvens på ca. 2287 Hz (bølgelengde = lydhastighet / frekvens). For alle frekvenser som ikke er overharmoniske av 2287 Hz, vil man få en faseforskyvning ulik fra en full dreining på 2pi. For et bass-signal på 80Hz vil bølgelengden være 4,2875 meter, og en forskyvning på 0,15 meter vil tilsvare en fasedrening på 12,6 grader, altså langt unna 2pi. Jo lavere frekvens, jo mindre endrer man på fasen for hvert "steg" om distance flyttes i faste steg (som den vanligvis gjør). Håper dette var oppklarende :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle
    Sammenhengen mellom distance og fase er i grunn enkel fysikk.
    Takker for en meget god beskrivelse, dette forklarer vel det meste angående forsinkelse og fase.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasen forskyves forskjellig i forhold til frekvens ved faktisk avstands-forskjell, pga ulik bølgelengde ved ulike frekvenser.
    Forsinkes signalet lineært i forhold til frekvens digitalt, vil "fasen" forskyves likt ved alle frekvenser. Derfor har man med digital delay muligheten til å forsinke signalet, uten at fasen endrer seg i forhold til frekvensen.

Skal dokumentere med grafer når jeg kommer hjem. skal se om eg kan få til noen grafer med oscilloscop senere og.

Meget interresant diskusjon forresten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar nok feil der..hehe 8) Sammenhengen mellom distance og fase er i grunn enkel fysikk. Lyd brer seg utover med en hastighet på 343 m/s ved 20 grader Celcius og ved 1 atmosfæres trykk. For en reciever som f.eks. kan stille distance i trinn på 15 cm, vil man kun oppnå en faseforskyving på 2pi ved en frekvens på ca. 2287 Hz (bølgelengde = lydhastighet / frekvens). For alle frekvenser som ikke er overharmoniske av 2287 Hz, vil man få en faseforskyvning ulik fra en full dreining på 2pi. For et bass-signal på 80Hz vil bølgelengden være 4,2875 meter, og en forskyvning på 0,15 meter vil tilsvare en fasedrening på 12,6 grader, altså langt unna 2pi. Jo lavere frekvens, jo mindre endrer man på fasen for hvert "steg" om distance flyttes i faste steg (som den vanligvis gjør). Håper dette var oppklarende :-D
    Dette stemmer, men bare for fysisk avstandsforskjell, eller digital simulering av fysisk avstandsforskjell. Forsterkeren forsinker i ms ikke i cm, stor forskjell.

Dessuten må man endre avstanden veldig mye for å få en markant faseforskyvning i frekvensområdet vi snakker om. Som du selv forklarte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasen forskyves forskjellig i forhold til frekvens ved faktisk avstands-forskjell, pga ulik bølgelengde ved ulike frekvenser.
    Forsinkes signalet lineært i forhold til frekvens digitalt, vil "fasen" forskyves likt ved alle frekvenser. Derfor har man med digital delay muligheten til å forsinke signalet, uten at fasen endrer seg i forhold til frekvensen.

Skal dokumentere med grafer når jeg kommer hjem. skal se om eg kan få til noen grafer med oscilloscop senere og.

Meget interresant diskusjon forresten
    Helt korrekt observert! Digital delay tidsforsinker signalet, med samme forsinkelse for alle frekvenser. Dette vil sørge for at man ikke får noen fasevridning oppover gjennom frekvensområdet for en fullfrekvent høyttaler når man ser på den isolert sett. Men: Når man bruker digital delay for å justere avstanden for en sub, som overlapper frekvensområdet der fronthøyttalerne spiller, vil man endre fasen for signalet som suben spiller ettersom man vil få samme frekvens fra 2 kilder, tidsforskjøvet i forhold til hverandre. En tidsforskyvning av subsignalet vil da for en frekvens på f.eks. 50 Hz fra suben virke på samme måte som en fasevridning i forhold til et 50 Hz lydsignal som samtidig kommer fra frontene.

En enkel måte å se at dette stemmer på er å spille en 50Hz tone samtidig fra både fronter og sub. Når man endrer distance for subkanalen i forsterkeren opp og ned, vil man med en dB-måler se signifikante endringer i lydnivå. Dette kommer av at tidsforsinkelsen av subsignalet relativt til signalet til frontene sørger for konstruktiv eller destruktiv intereferens i lytteposisjon avhengig av forsinkelsen og derav fasevridningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skogs, skjønner jeg deg rett? Vil man alltid ha en fase feil like fysisk differansen mellom front og sub(maks 360grader). Altså hvis du plasser suben 4.2 meter eller lenger unna enn frontene (i forhold til sweetspot) vil du alltid ha en fase feil på minst 360grader?

Er dette et problem i praksis så er vel det en enda større grunn til å sette frontene til SMALL hvis man ikke har et ideelt system.......??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tidsforskyvning av subsignalet vil da for en frekvens på f.eks. 50 Hz fra suben virke på samme måte som en fasevridning i forhold til et 50 Hz lydsignal som samtidig kommer fra frontene.
    Ja, uten å virkelig satt meg inn i dette så er det slik jeg også forstår dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den grønne er med 0m forskjell på forsterkeren sin delay, den gule er 3m forskjell. Den største endringen jeg kan finne er ved 28,7hz og er på 0,6db, dette kan like gjerne være en feilmargin ved de to målingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Men: Når man bruker digital delay for å justere avstanden for en sub, som overlapper frekvensområdet der fronthøyttalerne spiller, vil man endre fasen for signalet som suben spiller ettersom man vil få samme frekvens fra 2 kilder, tidsforskjøvet i forhold til hverandre. En tidsforskyvning av subsignalet vil da for en frekvens på f.eks. 50 Hz fra suben virke på samme måte som en fasevridning i forhold til et 50 Hz lydsignal som samtidig kommer fra frontene.
    Stemmer dette, poenget er at det er stor forskjell mellom "faseforskyvning" med en pitch (steg) på 2pi (360grader) og en faseforskyvning på en pitch på mindre enn 2pi (360). Poenget mitt er at recieveren forskyver fasen med en pitch på 2pi (360grader) over hele frekvensspekteret.

zatz: Når man snakker om faseforskyvning med hensyn på interferens-mønster, kan man se for seg en sirkel, der f.eks 360grader + 1grad = 1grad. På samme måte som at 3600grader + 1 grad = 1. Man tar altså en runde rundt sirkelen, og begynner forfra.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fortsatt snakk om innstilling av SVS sub? Dette blir litt over the top for oss vanlige dødelige som trenger hjelp til kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det fortsatt snakk om innstilling av SVS sub? Dette blir litt over the top for oss vanlige dødelige som trenger hjelp til kalibrering.
    Oversatt til norsk så har vi kommet frem til at distance-funksjonen til recieveren ikke virker inn på fasen (i forhold til frekvensresponsen) mellom sub og front. Derfor bør man ha justerbar fase på sub-ampen, og ihvertfall hvis man skal sette front-ht til large, siden de til tider vil spille samme frekvenser (dog som oftest med forskjellig amplitude).

Ellers så er det best å overlate distance-kalibreringen til recieveren sin autocal. Den er langt flinkere enn oss til det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversatt til norsk så har vi kommet frem til at distance-funksjonen til recieveren ikke virker inn på fasen (i forhold til frekvensresponsen) mellom sub og front. Derfor bør man ha justerbar fase på sub-ampen, og ihvertfall hvis man skal sette front-ht til large, siden de til tider vil spille samme frekvenser (dog som oftest med forskjellig amplitude).

Ellers så er det best å overlate distance-kalibreringen til recieveren sin autocal. Den er langt flinkere enn oss til det.
    Ok. Distansen avgjør da bare tidsforskyving. Jeg merket at jeg fikk mer volum med å justere litt fase på den ene sub'en. Vet ikke helt hvordan jeg skal få justert sub'ene som én enhet i forhold til frontene, men jeg kjørte en pink noise fra 60 til 120hz og prøvde å skru på fasene. Jeg traff et punkt der det ble lavere, men fikk det ikke høyere så det er vel så bra som JEG kan få det til. Det spiller ikke så høyt som det kan gjøre, men det spiller stramt og fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Distansen avgjør da bare tidsforskyving. Jeg merket at jeg fikk mer volum med å justere litt fase på den ene sub'en. Vet ikke helt hvordan jeg skal få justert sub'ene som én enhet i forhold til frontene, men jeg kjørte en pink noise fra 60 til 120hz og prøvde å skru på fasene. Jeg traff et punkt der det ble lavere, men fikk det ikke høyere så det er vel så bra som JEG kan få det til. Det spiller ikke så høyt som det kan gjøre, men det spiller stramt og fint.
    Er veldig vanskelig det der, har ikke tall på hvor mange timer jeg har putlet med akkurat dette. Men det som funker best for meg er å ta en av gangen. Først slår du på en sub, kalibrerer den. Når det er gjort ser du på den kalibrerte subben og høyttalerne som en enhet, og slår på neste sub for å kalibrere den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversatt til norsk så har vi kommet frem til at distance-funksjonen til recieveren ikke virker inn på fasen (i forhold til frekvensresponsen) mellom sub og front.
    Jeg er synes også dette er et relevant og intressant, med økt kunnskap så øker muligheten for et godt resultat. Men det "vi" har kommet frem til klarer jeg ikke å forholde meg til. Kansje noen andre som klarer å forklarer?

Skogs, har du noen nye måter å kalibrere på? At distansen ikke påvirker lyden strider mot min erfaring.....

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du front-ht til small og skrur volumet på subben opp mye i forhold til front-ht, får man irriterende buldring hele tiden. Setter man front-ht til large, kan man skru subbene langt høyere, uten å få denne slitsomme buldringen som ikke passer inn, hele filmen gjennom.
    Kjenner meg veldig igjen i det du sier om denne buldringen. Har irritert meg over dette mange ganger. Tidligere i denne tråden anbefalte du å sette front og center til large. Har prøvd dette før uten hell men da du sa at man aldri ville gå tilbake til small tenkte jeg at jeg bare måtte teste dette grundig en gang til.

Har nå sett igjennom noen filmer med front og senter satt til large og må si at jeg er meget positivt overasket Den irriterende buldringen er faktisk helt borte samtidig som at det er bass akkurat der jeg vil at det skal være bass. Skal teste enda mer i helga og justere gain på sub oppover, tror jeg har masse å gå på enda. Det er stor sansynlighet for at jeg kommer til og la front og senter stå som large.

Takk for at du fikk meg til å teste dette Skogs

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig Dimacruz Håper det er flere åpne sjeler som vil teste ut dette her skikkelig.

zatz: Ved hjelp av grafen har jeg bevist at distance-funksjonen ikke påvirker frekvensresponsen, men har ikke sagt at den ikke påvirker lyden Det er en avansert problemstilling, så det går ikke an å forklare det stort enklere, at mange ikke forstår alt dette er fullt forståelig. Men da får du bare godta at "slik er det", i stedet for å anklage meg for å forklare dårlig.
    Hva mener du med "nye måter å kalibrere på"?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig vanskelig det der, har ikke tall på hvor mange timer jeg har putlet med akkurat dette. Men det som funker best for meg er å ta en av gangen. Først slår du på en sub, kalibrerer den. Når det er gjort ser du på den kalibrerte subben og høyttalerne som en enhet, og slår på neste sub for å kalibrere den.
    Det har jeg jaggu ikke tenkt på. Jeg har kalibrert ene sub'en først og så den andre. Deretter så er det lite å skru på ihvertfall for å få de til å spille sammen med frontene. Er det greit å bruke pink noise fra 60hz til 120hz når jeg har X-over på 80hz? Det dekker vel overlappingen mellom front og sub rimelig greit.

Jeg må jo si at det hadde vært artig å få ut av de to røra det som bor i de, men det ser vanskelig ut nå så jeg satser derfor på å få så presis bass som mulig. Vurderer å sette opp fronter, sub og forsterker på den andre stua for å se om den er mer egnet til bruken. Men problemet er at om jeg bruker den stua til "kino" så kommer anlegget mye nærmere naboen og de har allerede klagd én gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg jaggu ikke tenkt på. Jeg har kalibrert ene sub'en først og så den andre. Deretter så er det lite å skru på ihvertfall for å få de til å spille sammen med frontene. Er det greit å bruke pink noise fra 60hz til 120hz når jeg har X-over på 80hz? Det dekker vel overlappingen mellom front og sub rimelig greit.
    Hoved"problemene" vil nok ligge i det området ja, men hvis høyttalerne er dypbass-sterke og\eller subbene går en del opp i frekvens (sett bort i fra hovedampen sitt delefilter) ville jeg utvidet frekvensområdet litt. 40-160hz kanskje

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har små fronter, SVS STS-01. De er "oppgitt" til 63hz siden de er beregnet til å brukes sammen med sub. Sub'ene høres ut som en bøtte møkk på 160hz.

Må prøve metoden din over helga.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •