instilling av svs sub. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Å sette front-ht til large forutsetter da at front høyttalerne klarer å gjengi skikkelig bass. Hvis de gjør det, er det ingen grunn til at en subb skal hjelpe de til vanlig, bortsett fra under voldsomme spesialeffekter. Tror kanskje front høyttalerne til trådstarter er mer en gode nok til å takle den "vanlige" bassen alene.
    Det er ikke uvanlig at man setter selv store front-høyttalere til SMALL i et 5.1/7.1 system. Dette gir ofte et bedre resultat pga du får mindre utfasinger mellom front og sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle
    Vel, distance påvirker fase og INGENTING annet!....
    ...Derfor har man mulighet til å endre distance for å kompensere for faseforskyvningen mellom høyttalere i ulik avstand til lytteren....
    Min erfaring tilsier at distance-funksjonen forskyver "fasen" med 2pi av gangen. Dvs at den relative faseforskyvningen (innenfor 2pi er min definisjon av ordet i denne sammenhengen) forblir uendret, selv om signalet forsinkes. Du kan jo teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er ikke uvanlig at man setter selv store front-høyttalere til SMALL i et 5.1/7.1 system. Dette gir ofte et bedre resultat pga du får mindre utfasinger mellom front og sub.
    Vet at det er svært vanlig, jeg bare mener at det gir en langt bedre kino-følselse hvis man får det riktig. Å kalibrere fasen slik at den "matcher" fronthøyttalerne er ikke noe stort problem om man har måleutstyr. Setter du front-ht til small og skrur volumet på subben opp mye i forhold til front-ht, får man irriterende buldring hele tiden. Setter man front-ht til large, kan man skru subbene langt høyere, uten å få denne slitsomme buldringen som ikke passer inn, hele filmen gjennom.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter.

Ser du har satt x-over til 60-80hz på HT. Men har du en x-over du kan justere som heter LFE el sub? Denne burde stå på ca det samme (80-100). Ta gjerne bilder av menyen, så er det lettere og se om du har gjort noe galt.

Til diskusjonen rundt x-over og ikke x-over så kan jeg være enig i at det låter bra med høytalerne satt til large, men dette krever noe mer finkalibrering syntes jeg. Man får også et mye mindre sweetspot da sub og HT vil fase hverandre ut når distansen varierer.

Grunnen til at man dele alle HT, ink sub likt er at recievere vistnok deler på den minste delingen den blir satt opp til. Det vil si at om man deler fronter som small ved 40hz og resten ved 80hz så vil suben hjelpe kun hjelpe de andre høytalerne opp til 40hz. Signalet til de andre HT fra 40 til 80hz blir dermed "borte". Dette er noe jeg har lest meg til og har ikke fått testet ut dette ordentlig på min egen reciever.

Et annet tips er at en HT skal deles en oktav høyere enn det den er oppgitt til å klare. Takler den 40hz bør den deles ved 80hz. Takler den 80 bør den deles ved 160hz. En reciever kutter jo ikke brått i frekvens. Den har en slope som angir hvor mye den senker nivået per oktav. Så selv om man deler ved 80hz og har 24db/oktav filter vil den sende et 40hz 24db lavere enn 80hz og resten. Og 20hz vil bli 48db mindre enn resten. Derfor man ikke skal dele for lavt.

Ble litt langt, men håper du fant noe mening i dette.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring tilsier at distance-funksjonen forskyver "fasen" med 2pi av gangen. Dvs at den relative faseforskyvningen (innenfor 2pi er min definisjon av ordet i denne sammenhengen) forblir uendret, selv om signalet forsinkes. Du kan jo teste.
    Kan du forklare hvordan pi og fase henger sammen? I hvilken sammenheng? Var ikke helt med på den benevnelsen.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at det er svært vanlig, jeg bare mener at det gir en langt bedre kino-følselse hvis man får det riktig. Å kalibrere fasen slik at den "matcher" fronthøyttalerne er ikke noe stort problem om man har måleutstyr. Setter du front-ht til small og skrur volumet på subben opp mye i forhold til front-ht, får man irriterende buldring hele tiden. Setter man front-ht til large, kan man skru subbene langt høyere, uten å få denne slitsomme buldringen som ikke passer inn, hele filmen gjennom.
    Du fremstiller det som det er ett riktig svar angånde LARGE/SMALL, det er det absolutt ikke, og det er heller ikke uten grunn at SMALL er vanlig. Det jeg skal frem til er ved hvis du har STORE FRONTER som er satt til LARGE så er ikke dette enstbetydene med at du får et bedre resultat enn når dem er satt til SMALL. Buldring har i utgangspunktet ingenting med SMALL/LARGE å gjøre, det har med kvalitet på sub/kalibrering/justering/matching. Ofte kan man få buldring når front er satt til LARGE pga utfasinger.

Altså er man nybegynner eller mindre instressert vil jeg anbefale å starte med høyttalerene til SMALL fordi det ofte er lettere å få til et godt resultat. Hvis interessen er der så bør man selvfølgelig teste ut hva som blir best på ditt anlegg, eventuelt kjøpe måle- og kaliberingsutstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når er det passende og sette fronter og eventuelt center til large eller small?
    Og LFE/bass til sub eller sub + front? Noen gode forklaringer eller linker?

Ett eksempel:
    Om jeg setter frontene til large og surround til small, og LFE/Bass til kun sub? Og Cross-over til 80hz. Hva skjer?
    Er det slik at hele lydspekteret blir sendt til frontrekka, mens bare alt over 80hz går til surround? Og det som er under 80hz og som skulle blitt sendt til surround, det går i tillegg til sub?
    Og videre går hele LFE-(.1)signalet til subben?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Når er det passende og sette fronter og eventuelt center til large eller small?
    Og LFE/bass til sub eller sub + front? Noen gode forklaringer eller linker?

Ett eksempel:
    Om jeg setter frontene til large og surround til small, og LFE/Bass til kun sub? Og Cross-over til 80hz. Hva skjer?
    Er det slik at hele lydspekteret blir sendt til frontrekka, mens bare alt over 80hz går til surround? Og det som er under 80hz og som skulle blitt sendt til surround, det går i tillegg til sub?
    Og videre går hele LFE-(.1)signalet til subben?

Sett fronter til large er greit når mann har fronter som kan gjengi toner ned til 30-20hz uten og ta kvelden når man ser filmer som det er litt fart i...

LFE er en egen kanal, denne er også en egen kanal... den er der for og avlaste resterende kanaler for dypbass og effektbass som eksplusjoner.

Kan stille deg følgende spørsmål...
    Hvorfor tvinge høytalere til og gjengi frekvenser de allikevel ikke kan gjengi når det vil gå på bekostning av resten av den frekvensresponsen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hvorfor tvinge høytalere til og gjengi frekvenser de allikevel ikke kan gjengi når det vil gå på bekostning av resten av den frekvensresponsen ?
    Ja, jeg er med på den. Men når jeg sette frontene som large så hører jeg at lydbilde forandrer seg. Det er det som gjør meg interresert. Lyden virker "bredere og åpnere" men jeg mister trykket. Og jeg synes høytalerene ikke spiller like godt i toppen, når jeg guffer opp. Da tenker jeg at kanskje det finnes en grunn til dette? Når jeg setter alt til small, føler jeg at lyden er litt komprimert liksom. Tror dere at yamahaen min kanskje gjør noe over delefrekvensen/crossoveren når høytalerene settes til small?

Mtp. kraft/watt så forstår jeg at en "sparer mye" om man lar subben ta seg av mest mulig. Men det jeg er på leit etter er, hvor og hvordan, bør jeg la subben gi litt av arbeidet over til høytalerene. Og hvordan er dette mest mulig hensiktsmessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Small er ett greit utgangspunkt, men hvis man har "mulighet" til å få til skikkelig kalibrering på ett large-oppsett, vil jeg mene at resultatet som oftest blir bedre. Men visse forutsetninger må selvfølgelig være til stede.

For å få "large" til å fungere bra bør:
    - Grei fase mellom fronter og sub, dette er ikke så vanskelig som mange fremstiller at det er.
    - front-ht som klarer seg bra ned til ca 30hz

Fordelene er:
    - Man utnytter fronthøyttalerne fullt ut, finnes mange gode fronthøyttalere med utmerket bassrespons som ikke får lov til å utfolde seg pga filtrering. Man slipper å tenke så mye på at subbene må integreres perfekt til høyttalerne, i forhold til time delay og denslags.
    - Man har muligheten til å øke dynamikken mellom "vanlig bass" og "spesialeffekt-bass". LFE-kanalen skal være stillt høyere enn bassen til front-ht. Detter er ikke mulig når man har satt front-ht til small.

Har sikkert glemt noe, kan fylle ut senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=zatz] Du fremstiller det som det er ett riktig svar angånde LARGE/SMALL, det er det absolutt ikke, og det er heller ikke uten grunn at SMALL er vanlig. Det jeg skal frem til er ved hvis du har STORE FRONTER som er satt til LARGE så er ikke dette enstbetydene med at du får et bedre resultat enn når dem er satt til SMALL. Buldring har i utgangspunktet ingenting med SMALL/LARGE å gjøre, det har med kvalitet på sub/kalibrering/justering/matching.
    QUOTE]

Både large og small har sine bruksområder, annet har eg ikke påstått. Men jeg mener at large har potensiale til å bli bedre enn small, dersom forholdene ligger til rette.
    Buldringen jeg snakker om har alt med small\large å gjøre. Det jeg mener er at har man skrudd subbene opp til spesial-effektnivå og har front-ht->small, vil man få for mye bass utenom spesialeffektene. Skrur man subbene ned til riktig nivå i forhold til høyttalerne, får man for lite guff ved spesialeffektene.
    Dette problemer unngår man når front-ht->large.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Kan du forklare hvordan pi og fase henger sammen? I hvilken sammenheng? Var ikke helt med på den benevnelsen.

Geir Arne
    Bruker radianer istedet for grader. 2pi = 360grader

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    .....Men når jeg sette frontene som large så hører jeg at lydbilde forandrer seg. Det er det som gjør meg interresert. Lyden virker "bredere og åpnere" men jeg mister trykket. Og jeg synes høytalerene ikke spiller like godt i toppen, når jeg guffer opp. Da tenker jeg at kanskje det finnes en grunn til dette? Når jeg setter alt til small, føler jeg at lyden er litt komprimert liksom. Tror dere at yamahaen min kanskje gjør noe over delefrekvensen/crossoveren når høytalerene settes til small?
    Det er ingen "fasit" svar på dem spørsmålene du stiller, du må bare prøve deg frem til hva som gir best resultat for deg. Den erfaring jeg har opparbeidet meg så er komponent kvalitet og headroom på sub veldig avgjørende, og matching av utstyr. Mange undervurderer subkvalitet, dem kjøper dyre fronter og en billig sub....

Det er en del subber som er "dårlig" når dem kommer høyere enn 70hz eller at frontene jobber bedre ned til feks 60hz. Så du bør i tillegg prøve å justere litt på crossover, feks sett front høyttalerene til small og crossover til 50-60hz da vil du få en mellomting mellom LARGE og SMALL. At du har riktig fase er en forutsetning for at du skal få et bra resultat, og om forsterkeren din kommer opp med en annen distanse enn den virkelig er så skal du ikke justere den tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at vi ikke får forskyvet signale mer enn 360 grader??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at vi ikke får forskyvet signale mer enn 360 grader??
    Nope, jeg mener at man ikke får forskyvet signalet MINDRE enn 360grader vha distance-funksjonen. Slik at man får forskyvet signalet med X*360, hvor X er ett helt tall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, jeg mener at man ikke får forskyvet signalet MINDRE enn 360grader vha distance-funksjonen. Slik at man får forskyvet signalet med X*360, hvor X er ett helt tall.
    Ok, nå tror jeg jeg skjønner hva du mener. Det du mener er uansett hvor mye du justerer på distansen så vil den alltid være i fase, men signalet blir forsinket? Jeg vil nå påstå at signalet ikke er i fase så lenge det er forsinket.

Uansett, du har muligens rett, men jeg forstår ikke hva du mener. Har du noen dokumentasjon på det du prøver å fortelle oss?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå tror jeg jeg skjønner hva du mener. Det du mener er uansett hvor mye du justerer på distansen så vil den alltid være i fase, men signalet blir forsinket? Jeg vil nå påstå at signalet ikke er i fase så lenge det er forsinket.

Uansett, du har muligens rett, men jeg forstår ikke hva du mener. Har du noen dokumentasjon på det du prøver å fortelle oss?

Så lenge to sinuskurver i ett slikt diagram overlapper hverandre fullstendig, er de 100% i fase. flyttes den ene 180 grader, vil den ha full "dip" mens den andre har full "peak", dvs at de utfaser hverandre. forskyver man den med 180grader til, så overlapper de hverandre igjen.

En viktig faktor (tror jeg, er litt trøtt i trynet) er at distance-funksjonen forsinker signalet med x antal ms, det får ikke samme effekten som om man hadde flyttet høyttaleren fysisk den samme avstanden.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, den var ny for min del.

Men om man har en fasfoskyvning eller delay oppnår man vel akkurat samme resultat.

Er jo egentlig bare å prøve for noen som gidder. Ta en autocal med subfase på 0. Og en til på 180. Om det du sier stemmer skal man få lik avstand til mic, om det ikke stemmer vil man få litt lenger avstand, eller?

Uansett, lyd er bølger. Om man forsinker de, eller faseforskyver de klarer ikke jeg helt å se at resultatet skal bli annerledes.

Om ikke fase hadde vært så nøye hadde vel sweetspot i alle annlegg vært ikke-tema. Dårlig forklart men, dere skjønte det vel.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig faktor (tror jeg, er litt trøtt i trynet) er at distance-funksjonen forsinker signalet med x antal ms, det får ikke samme effekten som om man hadde flyttet høyttaleren fysisk den samme avstanden.
    Vel, der er jeg uenig med deg. Distanse-funksjon har samme funsjon som om du fysiske skulle flytte subben, og det er normalt sett i forhold frontene dine. Idag tar også recivere høyde for den elektroniske forsinkelsen.

Jeg er med på sinuskurvene dine, men dem forteller ingenting om når gitt frekvens startet i front kontra sub. Altså musikk/film er ikke en fast frekvens som du kan fase over uavhengi av forsinkelsen(et resultat av avstanden). Du kan jo prøve å sette suben 50m nedi gata hos naboen, mulig du klarer å få den til å spille i takt i enkelte partier, men mest sansynlig vil du vil få et ekko og du vil være langt unna fase.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, der er jeg uenig med deg. Distanse-funksjon har samme funsjon som om du fysiske skulle flytte subben, og det er normalt sett i forhold frontene dine. Idag tar også recivere høyde for den elektroniske forsinkelsen.

Jeg er med på sinuskurvene dine, men dem forteller ingenting om når gitt frekvens startet i front kontra sub. Altså musikk/film er ikke en fast frekvens som du kan fase over uavhengi av forsinkelsen(et resultat av avstanden). Du kan jo prøve å sette suben 50m nedi gata hos naboen, mulig du klarer å få den til å spille i takt i enkelte partier, men mest sansynlig vil du vil få et ekko og du vil være langt unna fase.
    Det er det som er forskjellen mellom forsinkelse i ms og i faktisk avstand, skal sjekke det nærmere, men tror det er slik. ved å forsinke i ms hindrer man problemet med bølgelengde vs fase

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •