Kalibrering av Klipsch Sub med radio shack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av Klipsch Sub med radio shack

Jeg har kjøpt meg en radio shack lydmåler, skal prøve å kalibrere Klipsch RT-10, men lurer litt på hvordan det er best å starte før jeg begynner målingene. I dag så har jeg latt Yamaha reseiveren stille inn alt, i og med at jeg har slått av romkorrigeringen og x-over på sub, jeg går inn i menyen til forsterkeren og setter x-over osv. Volumet og fase stiller jeg på sub.
    Jeg tror ikke YPAO på Yamahaen kjører noen rom korrigering på suben, da jeg så vidt hører lyd fra denne under selve YPAO kjøringen. Hører jeg mangler mye lyd fra 40HZ og nedover ved spilling av sinustoner.
    Er mest opptatt av at anlegget skal spille best mulig på 2 kanal +sub da jeg spiller mye musikk.

1.
    Er den beste måten å ta over styringen av sub. kjøre den innebygde rom korrigeringen som RT-10 har (da er det nye lyd ), og etter det prøve å sette fase osv. slik at den blir best mulig mot mine fronter? eller er dette en helt feil fremgangsmåte. Finnes det bedre måter å gjøre dette på?
    2.
    Hvordan gå jeg frem for å treffe fasen best mulig mellom sub og fronter.
    3.
    På suben er det tre settingser deep (film), punch (Musikk), neutral, hvilken settings er det best å bruke? (tror selv neutral)

Jeg regner med at jeg vil se hva jeg må jobbe med ved hjelp av målingene med radio shacken og Excel ark, men jeg må jo starte et sted, og da er det jo bra å gjøre ting mest mulig riktig fra starten. :-D

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står vel en guide her på forumet, samt en på lsound sine sider.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt med mikroguiding til subwoofer som Hellnoob har laget.
    http://avforum.no/forum/910109-post564.htmler

lett og fin og utføre.
    jeg har testet og fått sub i fase, var kjempe enkelt, men jeg lurer på to ting.

Er "gain" det samme som volumet på sub? eller er dette noe jeg stiller i forsterkeren. jeg brukte volumet på sub når jeg stilte in 80db.

Og til slutt så lurer jeg på hvorfor sub skal stilles opp til 85 db etter at den er i fase. jeg fikk nøyaktig 86 db når jeg justerte fasen, da var fronter og sub stilt til 80 db for jeg kjørte de sammen. Grunnen til at lyden blir 6 db høyere antar jeg er fordi bassene hjelper hverandre, men hvis jeg stilller sub 5 db opp til 85 så spiller jo denne høyere en frontene som er stil inn på 80db, og lydtrykket går jo da yttligere opp. Hvorfor blir det riktig?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •