Valg av subb/subber

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av subb/subber

sliter med å velge subb/subber.
    hadde før xtz sine 12 tommere 2 stk. disse spilte bra til den prisen som dem koster, bra på musikk og film, men mistet kontrollen på di dypeste tonene, men trykket kjempebra. angrer nesten på at jeg solgte dem.

sitter nå med en svs pc 13-ultra, denne forventet jeg mere av.....synes den er kjapp, men får ikke trykk i den, dvs på film er den ok, men på musikk forsvinner trykket, hadde mere trykk med mine 2 xtz. så denne blir vel sendt tilbake, hadde hvert morro å prøvd en til da, kanskje jeg får det til å funke da, men koster så jævli

vurderer sterkt 2 stk velodyne cht-15Q, denne har også romkorr, denne er 15 tommer så er skeptisk av at den blir litt slapp, men den har stor forsterker så kanskje det er rører seg i den allikevel??? noen som har erfaring fra denne?

eller 2 av di minste tubene av svs.

noen forslag på hva jeg skal gjøre?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... mangler trykk fra pc13-ultra? Da tror jeg du må få Flageborg på besøk så klarer nok han p lure ut mer trykk enn du ante den kunne frambringe...

...men 15 !!! stk velodyne cht-15Q vil nok sikkert gi litt trykk, etter en helv*#%& kalibreringsjobb... :wink: (aner jeg en liten skriveleif i den setningen...?)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    hmmm... mangler trykk fra pc13-ultra? Da tror jeg du må få Flageborg på besøk så klarer nok han p lure ut mer trykk enn du ante den kunne frambringe...

...men 15 !!! stk velodyne cht-15Q vil nok sikkert gi litt trykk, etter en helv*#%& kalibreringsjobb... :wink: (aner jeg en liten skriveleif i den setningen...?)
    ble vist en skrivefeil ja, hehe.
    kalibreringsjobben på velodyne er enkel, man trykker bare på en knapp.....
    Flageborg?? trønder han da?
    har prøvd det meste på ultraen uten å lykkes, men muli det er jeg som ikke kan, tar gjerne imot hjelp

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope!
    Ikke trønder, men han/vi reiser jo land og strand for å bidra til godlyden fra subene! :grin: 8)

Sjøl er jeg "halvtrønder", uten at DET har medført altfor store plager!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr mustang
    sliter med å velge subb/subber.
    hadde før xtz sine 12 tommere 2 stk. disse spilte bra til den prisen som dem koster, bra på musikk og film, men mistet kontrollen på di dypeste tonene, men trykket kjempebra. angrer nesten på at jeg solgte dem.

sitter nå med en svs pc 13-ultra, denne forventet jeg mere av.....synes den er kjapp, men får ikke trykk i den, dvs på film er den ok, men på musikk forsvinner trykket, hadde mere trykk med mine 2 xtz. så denne blir vel sendt tilbake, hadde hvert morro å prøvd en til da, kanskje jeg får det til å funke da, men koster så jævli

vurderer sterkt 2 stk velodyne cht-15Q, denne har også romkorr, denne er 15 tommer så er skeptisk av at den blir litt slapp, men den har stor forsterker så kanskje det er rører seg i den allikevel??? noen som har erfaring fra denne?

eller 2 av di minste tubene av svs.

noen forslag på hva jeg skal gjøre?
    Skulle gjerne vist litt mer om hva du bruker subbene mest til og hva annet du skal bruke den sammen med. Størrelsen på sommet er jo heller ikke uvesentlig og om du syns størrelse betyr noe

hvis du ser på to st cht-15Q så tenker du på å bruke omkring 20k på subb, kan det stemme?

dersom du har testet SVS sin største og jobbet litt med den uten å få det du ønsker så burde du ikke gå for en mindre subb. det er ikke alltid slik at en subb med stort element gjør at du mister kvalitet til musikk bruk.
    Elemental designs har en lukket 18" med 1300w til 8500,- som får god omtale både på film og musikk. A7S-450 Listening Tests — Reviews and News from Audioholics

De har en del andre subber også som gjør det bra i tester, prisene er mellom 8500,- og 25k fra "Små" 13" med lang slaglende, til dobbel 18" alle med 1300w rms den cht-15Q har 750w rms.

Her er det skrevet litt om den største til sammenlikning med en del andre subber: Subwoofer review summary page ... From the AVS forum - Tweak City Audio

(har selv bestilt en dobbel 13" løsning og venter i spenning)
    Elemental Designs

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt 1 XTZ 12" og har selv hatt SVS PB12-PLUS.Jeg synes ingen av de var gode,men jeg har hørt PC 13 Ultra hos Lsound selv og den gav et annet inntrykk enn PB 12,men de er jo ikke så forskjellige.Problemet med PB-12 var at den gav lite lydtrykk oppover ca 50 hz,spesielt slagbass gav den LITE.En Focal 13" sub lekte seg mens PB 12 stod og blafret på samme lydtrykk.XTZ var dårlig innstilt av en som ikke har greie på anlegg,så kan hende den er bedre enn jeg tror.LSOUND leverer sinus toner som du kan måle de forskjellige frekvensene via laptop og da kan de hjelpe deg med problemet når de har mer data om rommet og frekvensrespons.For jeg TVILER på at 2 xtz trykker mer enn Ultra 13.
    Gir deg et eksempel.Hadde Sunfire True subwoofer og den var så liten at vi kunne teste den hos flere kamerater.Hos meg gav den moderat trykk,hos en annen reiv den ned alt på veggene,men lite i rommet,mens hos en annen trykket den så vanvittig at det var nesten som et vakum i hele rommet og det var på grensa til ubehagelig.Helt sykt som den lille subben trykket.Det var fremdeles samme produktet.PS,vi hadde ikke romkorreksjon på den tida.
    Så jeg ville nok sjekket litt mer på forumet om kalibrering osv før jeg hadde levert den tilbake.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du mangel trøkk i bunn? Selv plages jeg med en lytteopplevelse i en annen kino hvor Patos Lyric 502 ga meg en aha-opplevelse. Jeg har 2 stk SVS PB10 i min kino, men det trøkket jeg mangler er helt klart over det området subbene jobber i. Feks kanonskudd som jeg gjerne skulle kjent i brystet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest endel tester på SVS sub'er og det er ingen som sier at de er så dårlige på musikk som du synes. Det er nok noe kalibrering som skal til. Selv har jeg 2 PC12-NSD og uten å ha kalibrert de, venter på en dB-måler, så trykker de bra hos meg. Rommet er ca 25-30kvm.

Kan du gi eksempler på låter du spiller som mangler trykket?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •