Hallo,

Skulle gjennomføre en nivå test på ett 5.1 anlegg.

Plasserte Radioshaken, og gikk gjennom test tonene som ligger innebygget i receiveren.

Den spiller av noe støy, white eller pink noise tror jeg det heter. kalibreringen ble gjort på følgende måte:
1. støyen veksler mellom front left og right, stiller på på balansen mellom de, til radioshaken viser 80db på både venstre og høyre.
2. støyen veksler mellom front left og center, booster/demper center canal til den viser 80db.
3. veksler mellom front left og surround left, booster/demper til begge viser 80db
4. veksler nå mellom left surround og right surround, så stilles lyden på høyre surround til den viser 80db (som venstre)
5. kjører gjennom en gang til uten å stille på noe, og bekrefter at alle kanalene viser 80db hver.

greit nok. så prøvde vi å sette i en kalibrerings dvd, AVIA (noe av det samme som DVE). Gikk så til lyd kalibreringen, ene testen her kjører gjennom alle kanalene, en etter en.

radioshaken sto på samme plass, men fikk andre resultater, balansen mellom høyre og venstre var lik, men verdien på hvert "sett" var annerledes.

Frontene viste 80db
Center viste 79db
Surround viste 77db

Så det jeg lurer på er:
1. Hvorfor er det slik? Er det noe jeg gjør galt?
og
2. Skal jeg kalibrere med receiver eller dvd? (brukes hovedsaklig til dvd filmer)

Kilde er en HTPC, software er MPC-HC, lydkort er Asus Xonar, kobling er Optisk SPDIF. Alt av EQ og DSP er skrudd av både på receiver, player software og xonar software...