[LØST] Uvelkomne peaker i bassområdet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[LØST] Uvelkomne peaker i bassområdet!

Hei.

Har da gått til innkjøp av nytt stereoanlegg og har brukt de siste ukene på å prøve flere forskjellige plasseringer av frontrekka. har fått plassert de slik at jeg har det beste stereoperspektivet etter mine ører, og det er det viktigste for meg på dette tidspunktet.

Som dere ser på bildene har jeg en avlang stue hvor bare 2/3 av den brukes til stue/lyd. Samtidig har jeg en parallell gang som går rett bak stua, og her har jeg hatt store problemer med lyden. (Bassen har havnet ute i gangen). Plasseringen jeg nå bruker har jevn lyd der jeg sitter i sofaen. Mitt problem er at jeg har store peaker i bassen rundt 35/50/60Hz.

Jeg vil tro dette er pga høyttalerne får fullt signal fra forsterker og ikke blir delt på noen som helst måte. Forsterker blir foret med toslink fra PC med .flac musikk fra winamp & spotify såklart.

Subbene må jeg ha på et visst nivå for at de skal kunne bidra ekstra i tillegg til M-65'ene, og problemet kommer jo da når M-65 også skal spille samme bassen som W99.12'ene tar seg av. Skrur jeg ned volumet på subben, er problemet borte... Det er også den ekstra dypbassen jeg savnet tidligere. Skrur jeg opp volumet igjen har jeg dypbassen min, og dobbel dose av all annen bass. Har prøvd å dele subbene helt nede mot 40Hz, men da mister jeg også litt av fundamentet i musikken føler jeg.

Blir gal av å leite meg fram til en god løsning!

Hvordan kan jeg få bort disse peakene når jeg ikke kan gjøre noen innstillinger på forsterkeren min?

Vedlegg: 4 bilder.

http://img4.imageshack.us/img4/115/p1010903cmt.jpg
    http://img4.imageshack.us/img4/743/p1010904e.jpg
    http://img269.imageshack.us/img269/813/p1010905s.jpg
    http://img5.imageshack.us/img5/2783/p1010906j.jpg

EDIT: Jeg er så dum. Jeg er så dum. Jeg er så dum...Jeg er typisk gutt, flink til å lese bruksanvisninger til elektronikken min, men det gjorde jeg ikke på subben. Men jaggu fant jeg ikke løsningen på problemet mitt (delvis ihvertfall) når jeg holdt på å rydde hjemme og fant igjen bruksanvisningen til boksene mine! EQ2 booster frekvensområdet rundt 25Hz med 7db, og det er jo akkurat dette jeg har savnet med oppsettet mitt tidligere.

Om jeg skrudde bassen til ønsket nivå tidligere fikk jeg litt for mye rundt 50Hz, men nok i bunn rundt 25, men skrudde jeg ned slik at jeg fikk ønsket nivå rundt 50 også, så mistet jeg trykket helt i bunn..

Du verden som jeg fikk en åpenbaring ang. bruksanvisninger nå! Føler meg som en dust på første skoledag ops:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo i utgangspunktet ikke helt ideelt at subbene og høyttalerne spiller oppå hverandre i samme område da, og hvis du ikke har noen måte å fordele dette på har du en potensiell utfordring ja.

En digital equalizer ala denne Instrumentbutikken.no : Behringer FBQ2496 Feedback Destroyer Pro [1627] - Kr.1.705,- har vel digital/analog inn (og ut) tror jeg, så den kan du sette enten før forsterkeren din, eller mellom forsterker og sub for å equalize enten hele anlegget eller bare subbene. Det vil nok kunne hjelpe deg en god del.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe lignende har jeg faktisk jobbet med som lydtekniker en gang i ungdomstiden da jeg styrte lyd for et teaterstykke, men jeg tenkte på litt annerledes plassering i første omgang, om det ville hjulpet noe på frekvensgangen i bunn. litt mer lineær graf er håpet, drømmen er å bare endre plassering for å få det til, det kjipe vil være å måtte kjøpe inn enda mer for å tune lyden :P

Hvordan burde jeg plassert subbene i forhold til HT ideellt sett utifra bildene av stua mi?
    -Øivind-

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Noe lignende har jeg faktisk jobbet med som lydtekniker en gang i ungdomstiden da jeg styrte lyd for et teaterstykke, men jeg tenkte på litt annerledes plassering i første omgang, om det ville hjulpet noe på frekvensgangen i bunn. litt mer lineær graf er håpet, drømmen er å bare endre plassering for å få det til, det kjipe vil være å måtte kjøpe inn enda mer for å tune lyden :P

Hvordan burde jeg plassert subbene i forhold til HT ideellt sett utifra bildene av stua mi?
    -Øivind-
    Du har nok peaker dels fordi høyttalere og subber jobber oppå hverandre og/eller mot hverandre (Har du forsøkt å justere fase?) - og dels pga stående bølger i rommet ditt. Sistnevnte har de fleste i stuen sin, og du vil nok kun i begrenset grad få rettet opp i dette ved å flytte rundt på subbene. At du har to subber gjør det ikke nødvendigvis enklere. Så det er nok helt umulig å komme med spesifike tips om hvor du skla plassere det basert på bilder, du får bare prøve deg frem. Men jeg tviler på at du kommer i mål. :-/
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    halvveis off-topic: Du vil nok kunne oppleve bedre lydbilde hvis du slenger opp noen bilder og skaffer deg noen tyngre gardiner. Dette vil dog først og fremst hjelpe i øvre mellomtone / diskant, ikke bassen.
    --
    Thorbjørn

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret... tvangsstyring av subene med L-Sound - SVS AS-EQ1.

Og en Stereo forsterker med Auro eq... L-Sound - Harman/Kardon HK990

Strødde sikkert litt salt i åpne sår nå men

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv Behringer fbq2496 mellom reciver og sub. Hos meg funker dette veldig bra. Jeg hadde selv en ganske heftig peak på ca 30hz, men med de rette innstillingene på Behringeren, ble det veldig bra.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plugg igjen bassrefleksrørene på M-65, da ruller pent av nedover i frekvens og du kan få en jevnere overgang til subene. Men vær obs på at de da samtidig tåler mindre effekt pga større konutslag.
    Har subene dine trinnløs justerbar fase? Hvis ikke vil du slite bigtime.
    Delefiltrene i subene forsinker lyden og "henger etter" ifht frontene, dermed blir det feil å sette subene på samme plass som høyttalerne.
    Rent teoretisk skulle subene stått nærmere lytteposisjon enn fronthøyttalerne for å veie opp for forsinkelsen. Med justerbar fase kan dette bedres betraktelig.

Den beste (og eneste?) gode løsningen vil være et aktivt delefilter som fjernet dypbassen fra høyttalerne.

Uansett vil du sitte igjen med peaker og diper som følge av rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris: Ja har forstått det slik at de spilte de samme frekvensene og økte nivået mye på de gjeldende frekvensene. De var riktignok ikke i ufase så merket ikke store problemet der. Har nå delt sub på 40Hz og skrudd gain bittelitt ned og opplever at det ikke spiller så "boomy" lenger, men mer sånn som jeg vil ha det. Er ikke like mye "punch" rundt 55Hz (+/-5Hz) som det var tidligere, men det overlever jeg glatt uten. Har flyttet subbene ytterligere 10cm ut fra veggen og plugget igjen begge portene for enda mer korrekt responsgjengivelse (ift mine ører).

Gardinene byttes ikke, de er jo tøffe nok som de er 8)

harman/kardon De to produktene du linker til koster mer enn anlegget mitt totalt sett :P Det blir jo nesten like aktuellt som å tygge karamell uten tenner :roll: Dog ser jeg hvor du vil hen med tipsene og det takker jeg for

Denonbuster Har merket meg den nå. Skal som sagt prøve litt flere plasseringer og innstillinger før jeg lar meg knekkes. Nå har jeg kommet et godt stykke lenger med lyden slik jeg vil ha den, og det ser derfor ut som at behringer'n havner lenger og lenger bak i prioriteringslista mi Men den blir ikke glemt med det første. Får se hvordan lyden blir først, har jo en uke igjen av ferien å leke på!

Norcad De har vært plugget igjen fra første sekund. Portene satt nemlig så langt inne i kassene at jeg ikke engang orket fisketuren for å dra de frem igjen. Sitter helt inne i rørene og jeg må bruke spisse/skarpe objekter for å fiske de ut igjen. Vet dog av tidligere HT at bassrefleks bakovervendt mot vegg med HT plassert tett inntil ikke er ønskelig, derfor lot jeg de bli inni der også. Subbene har trinnløs fase ja, de står per dags dato på 0 grader. Subbene må stå på vegg i forkant uansett, da det er eneste åpne vegg i rommet. Burde jeg prøve å adskille HT og SUB litt mer, eller bedrer det nada i forhold til "etterslepet" du beskriver? (Har ca 50cm å gå på med hver av subbene da isåfall).

-Øivind-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant løsning som passet meg Redigerte første posten.

-Øivind-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •