Hva trenger jeg for å måle frekvensrespons? - Første måling er postet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva trenger jeg for å måle frekvensrespons? - Første måling er postet.

Er ute etter et rimelig alternativ for å måle frekvensresponsen til min SVS sub.
    Men jeg vil helst slippe å kjøre individuelle testtoner, for så å plotte resultatet fra en radioshack lydtrykkmåler manuellt inn på et exel ark.
    Jeg tenker mer på et enkelt pc basert oppsett, hvor jeg bare kobler en mikrofon til lydkortet og kjører frekvenssveiper med et program som lager kurver og slikt automatisk. Noen forslag som ikke koster skjorta?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Er ute etter et rimelig alternativ for å måle frekvensresponsen til min SVS sub.
    Men jeg vil helst slippe å kjøre individuelle testtoner, for så å plotte resultatet fra en radioshack lydtrykkmåler manuellt inn på et exel ark.
    Jeg tenker mer på et enkelt pc basert oppsett, hvor jeg bare kobler en mikrofon til lydkortet og kjører frekvenssveiper med et program som lager kurver og slikt automatisk. Noen forslag som ikke koster skjorta?
    REW (Room EQ Wizard) er godt kjent, bra og gratis, mener jeg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har såvidt prøvd Norske Audiolense og syntes det virket greit.

http://www.juicehifi.com/

Skal du bruke målingen til å endre på akustikk/plassering, som input til en digital romkorreksjon/EQ, eller er du bare nysgjerrig?

-k

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    REW (Room EQ Wizard) er godt kjent, bra og gratis, mener jeg.
    +1
    Er en fin guide her på forumet og :-)
    http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

http://www.juicehifi.com/

Skal du bruke målingen til å endre på akustikk/plassering, som input til en digital romkorreksjon/EQ, eller er du bare nysgjerrig?

-k
    Jeg vil prøve å bruke målingene til å endre på akustikk/plassering ja. Jeg hører godt at det er noen topper og dipper, og har prøvd å plassere sub etter beste evne kun ved å bruke ørene jeg blei skapt med. Det skulle vise seg å være en vanskelig oppgave, så måleutstyr må anskaffes

Har ikke tenkt så langt som å bruke det som input til en digital romkorreksjon/EQ. Tenkte i første omgang å finne den beste plasseringen til suben, og eventuellt gjøre tiltak for å endre akustikken i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mic

Hva slags mic er det folk bruker til slike målinger?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Radioschack kan også brukes som mic til REW (les guiden).
    Eller har du en Denon receiver kan målemicen til den brukes, se sammenligning her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ic-brukes.html

Skal du etterhvert ønske å måle fullfrekvent, er Behringer ECM-8000 det billigste og mest brukte alternativet, men da trenger du et phantom power og en mic pre amp, evnt et lydkort med dette integrert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    ...har du en Denon receiver kan målemicen til den brukes
    Jeg har Denon mic, men den heter DM-A405. Den du har testet heter DM-S205 ser jeg. Vet du om den jeg har også virker? Jeg kan selvfølgelig bare koble opp å prøve...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg innstallert REW, og plugget Denon micen i lydkortet. Men micen er død. Vet ikke om det er fordi micen ikke er kompatibel, eller om det er innstillinger på min maskin jeg har oversett. Jeg har aldri hatt en mic tilkoblet denne maskinen, men drivere og alt ellers tilsier at micen skal fungere nå.

Edit: Er det slik at denne micen uansett ville gitt noe utslag hvis alt er riktig konfigurert på PCen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en gammel mic dypt nede i en eske med dataskrot. Den fulgte med en PC jeg kjøpte for mange år siden men har aldri brukt den. Plugget den inn, men fortsatt like dødt. Jeg må nok gå over drivere og innstillinger en gang til.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Denon mic, men den heter DM-A405. Den du har testet heter DM-S205 ser jeg. Vet du om den jeg har også virker? Jeg kan selvfølgelig bare koble opp å prøve...
    Virker gjør den, men problemet er at du ikke vet hvor frekvenslinjær den er.
    I alle receivere med målemic er det lagt inn en kompensering for mikrofonens "innebyggede" avvik.
    En feil måling er ikke stort mer verdt enn ingen måling.
    Men har du f.eks mulighet til å sammenligne mikrofonen du har mot en Radioschack, kan noen sinustoner i bassområdet fort avsløre om den er god nok. Men husk for all del å benytte en kalibreringsfil for Radioschacken i tilfelle.
    ECM-8000 som jeg benyttet i sammenligningen er heller ikke perfekt, men det viste at målemicen fra Denon ikke er noe verre før du kommer godt opp i diskantområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått tid til å se mer på dette, og har fått micen til å fungere. Første måling er gjort, og som forventet var ikke kurven særlig rett, for å si det mildt. :-D

Vedlegg 50751

Nå trenger jeg litt hjelp. Først, hvor viktig er det å kalibrere lydkortet med en kabel fra utgangen til inngangen? Jeg bruker 2 lydkort, det ene til lyd ut, det andre til micen. Spiller det noen stor rolle?

Jeg bruker en Denon mic som heter DM-A405. Kan jeg på en eller annen måte kalibrere den? Jeg vet jo ikke hvor mye av de toppene og dippene på målingene som skyldes micen. Hvor langt på viddene kan den være?

Jeg ville teste dette programmet også, men det vil ikke PCen min av en eller annen grunn. Det gikk greit å innstallere, men får ikke startet programmet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering av lydkortet er jo for å kompensere for evnt ulinjær frekvensrespons internt i kortet. Vanligvis er dette i tilfelle at det ruller litt av nederst i bassen.
    Mikrofornen vet du jo ingenting om, så sånn sett har du ingen anelse om denne målingen er korrekt.

På den annen side tror jeg neppe hverken lydkortet eller mikrofonen står for diper og peaker. De stammer fra fra rommet, plassering av suben og plassering av mikrofonen. Det er det generelle nivået du ikke kan stole på.

Men skal du bruke dette kun for å finne beste plassering av sub og evnt lytteposisjon er det nok langt bedre enn ingen måling overhodet.

Det er helt klart utfra målingene at du har bass nok til å holde en god "funfactor" her i hvertfall :-D
    En stigning på 20dB fra 100/200hz ned til 20/30hz er mer enn nok i mine ører, men har du lyttet til dette en stund vil du nok savne dypbassen om du forsøker en rettere frekvenskurve antar jeg.

De to skarpe dipene ved hhv 85 og 150hz kan du glemme, de er i praksis "ikke hørbare".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart utfra målingene at du har bass nok til å holde en god "funfactor" her i hvertfall :-D
    En stigning på 20dB fra 100/200hz ned til 20/30hz er mer enn nok i mine ører, men har du lyttet til dette en stund vil du nok savne dypbassen om du forsøker en rettere frekvenskurve antar jeg.
    Kan ikke klage så mye på bassen egentlig, men jeg hadde håpet å få til en rettere kurve. Innbiller meg at jeg hører noen av disse toppene og dippene når jeg lytter til musikk. Og nå som jeg har de kalde fakta fra målingene, har det jo blitt sånn at jeg ikke kan lytte til musikk i det hele tatt uten å tenke på den kurven. Så det må jeg gjøre noe med føler jeg.

Har flyttet rundt på sub og sweetspot i flere timer, og foretatt sikkert hundre målinger. Plasseringen som jeg tidligere hadde lyttet meg fram til som den beste, skulle vise seg å faktisk være den beste etter alle målingene.

Dette er måling av den beste plasseringen:
    Vedlegg 50825

Ikke så veldig stor forskjell fra første måling, men det jevnet seg litt ut mellom 50 og 200Hz. Hvilke tiltak kan gjøres for å bli kvitt disse dippene og toppene? Akustikkplater? EQ? Hvor begynner jeg? Skulle gjerne sett en rettere kurve med en jevn stigning helt ned til 20Hz hvis det er mulig. :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre på forumet som kan svare deg bedre enn meg når det gjelder tiltak.
    MEN uten kalibrert lydkort og mikrofon kan du ikke stole på disse målingene, og bør heller ikke gjøre tiltak.
    Det er helt vanlig at både mikrofon og lydkort ruller av nederst i bassen, så det er mao fullt mulig at du har mer output under 30hz enn målingen viser.

Du hører IKKE disse dipene og peakene når du lytter til musikk!
    EQ er botemiddelet, og det du i første omgang kunne gjøre var å dra ned 20-40hz noen dB. Men som jeg nevnte, er jeg ikke overbevist om at du ville synes det var en forbedring av lyden. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hører IKKE disse dipene og peakene når du lytter til musikk!
    Hmm, kanskje jeg innbiller meg ting . Hvis vi går ut i fra at målingen er korrekt, og ser på f.eks frekvensområdet 40 til 20Hz. Hører man ikke den dippen og toppen der? Det er 8db forskjell fra toppen ved 31Hz til dippen ved 26Hz.

Hvis det ikke er hørbart, så er det jo ikke noe problem. Da er det bare å prøve å legge placebo på hylla og kose seg med musikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kanskje jeg innbiller meg ting . Hvis vi går ut i fra at målingen er korrekt, og ser på f.eks frekvensområdet 40 til 20Hz. Hører man ikke den dippen og toppen der? Det er 8db forskjell fra toppen ved 31Hz til dippen ved 26Hz.

Hvis det ikke er hørbart, så er det jo ikke noe problem. Da er det bare å prøve å legge placebo på hylla og kose seg med musikken.
    Jeg tør ikke å uttale meg bastant om hørbarhet.

Men det er "opplest og vedtatt" at fenomener som ser feil ut på en frekvenskurve (visuelt) ikke alltid henger sammen med hva vi oppfatter. En dyp "dip" kan f.eks være veldig synlig men trenger ikke å være spesielt hørbart.

Jeg ville kanskje ha vurdert plassering (av høyttaler og lytter) og evt akustiske remedier først (i alle fall for noe høyere frekvenser). Deretter digitale tiltak. "spilleglede" (som vel er målet for de fleste) avhenger ikke bare av snorrette frekvenskurver, men også av dynamisk område (og disse to er vanligvis motsetninger).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør ikke å uttale meg bastant om hørbarhet.

Men det er "opplest og vedtatt" at fenomener som ser feil ut på en frekvenskurve (visuelt) ikke alltid henger sammen med hva vi oppfatter. En dyp "dip" kan f.eks være veldig synlig men trenger ikke å være spesielt hørbart.

Jeg ville kanskje ha vurdert plassering (av høyttaler og lytter) og evt akustiske remedier først (i alle fall for noe høyere frekvenser). Deretter digitale tiltak. "spilleglede" (som vel er målet for de fleste) avhenger ikke bare av snorrette frekvenskurver, men også av dynamisk område (og disse to er vanligvis motsetninger).

-k
    Jeg er ganske fornøyd med lyden, men jeg innbiller meg at jeg hører at ikke frekvensgangen er snorrett. Men jeg er fullt klar over at jeg er i stand til å høre akkurat det jeg har lyst til å høre. Spesielt nå som jeg har gjort målinger, og har sett at ikke frekvensgangen er så veldig rett.
    De dippene og toppene er brent fast i hjernebarken, og det er lett å tenke for mye på de når jeg lytter til musikk nå.

Men jeg har ikke snøring på hva som går for å være en grei kurve som man bør kunne leve med. Sett at kuven er riktig, er det egentlig noe vits i å gjøre noen større tiltak for å rette den ut? Som norcad sier så holder den en god "funfactor", og kanskje jeg ikke blir fornøyd hvis jeg retter den ut. Men det er også noe med det at man hele tiden streber etter å få det så "riktig" som mulig, selv om det kanskje ikke trenger å bety at man blir fornød med resultatet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hører ikke forskjellene mellom 26 og 31 hz av flere grunner.
    Den viktigste er at såvidt meg bekjent er det kun 1. instrument som klarer å levere så lave toner, og det er kirkeorgel.
    En bassgitar f.eks har laveste tone rundt 40hz.
    En annen grunn er at disse frekvensene ligger så nær hverandre at du ikke ville klare å skille dem fra hverandre i et musikkstykke uansett.
    En tredje er at musikk IKKE er rene sinustoner, men består av et helt frekvenspekter utover grunntonen.

Etter min smak har du antagelig for MYE dypbass, det generelle nivået ved 20-40hz er rimelig høyt ifht til en oktav over (40-80hz. Det er muligens dette du hører og reagerer på?

Men som Knutinh nevner; det er antagelig langt viktigere avvik høyere opp i frekvens, som betyr mer for lydkvaliteten ved musikklytting, og som du kan rette mye på ved plassering og bruk av akustiske tiltak.

I ditt tilfelle tror jeg det beste er om du gjemmer mikrofonen, kjøper deg noen akustiske matter du kan prøve i førsterefleksjonene, og bruker ørene til å avgjøre om du synes det blir bra! :-D

Akustikk og måleteknikk er et utrolig omfattende emne, som kan skape villrede i lange tider, før man har kunnskaper nok. (prater av egen erfaring )

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hører ikke forskjellene mellom 26 og 31 hz av flere grunner.
    Den viktigste er at såvidt meg bekjent er det kun 1. instrument som klarer å levere så lave toner, og det er kirkeorgel.
    En bassgitar f.eks har laveste tone rundt 40hz.
    Det er sikkert riktig det du sier her, men likevel så vil klangen av f.eks et bass slag på 40Hz også inneholde lavere frekvenser, og høyere. Det er jo ikke kun 40Hz. Si du har en høyttaler som ikke klarer å spille lavere enn 39Hz. Da vi den basstonen på 40Hz høres veldig spinkel ut i forhold til hvis du har en høyttaler som kan spille mye lavere. Da vil den få med seg hele klangen fra basstonen nedover i frekvensområdet, og lyden blir grommere.

En annet ting er jo at i disse dager blir mye musikk laget med data og annen elektronikk som hjelpemiddel som genererer lyder i musikkstykker så langt ned i frekvensområdet som musikkskaperen ønsker. Jeg hører hver dag på musikk som inneholder lyd under 40Hz.

Etterhvert som årene har gått så har det jo blitt noen høyttalerbytter. Og i mitt tilfelle så har det alltid endt opp med at jeg kjøper høyttalere som går dypere enn de forrige. Det er sikkert mange som meg som har mange favorittlåter som blir spilt om og om igjen, og spesielt når det er nytt utstyr i heimen så drar man fram låter man kjenner godt for referanse.
    Det som ofte skjer når jeg da sitter i sweetspot og koser seg med nye høyttalere, er at jeg sitter og smiler fra øre til øre fordi jeg opplever en dybde i lyden jeg ikke hadde før. Selv om forrige høyttalerpar gikk flatt ned til 30Hz.

Etter min smak har du antagelig for MYE dypbass, det generelle nivået ved 20-40hz er rimelig høyt ifht til en oktav over (40-80hz. Det er muligens dette du hører og reagerer på?]
    For mye dypbass, er det mulig!?

Jeg har virkelig stått på nå og flytta på møbler og mic og foretall målinger i hue og ræva. Fikk en kurve som jeg tror er litt bedre da jeg satt en treseters sofa opp på høykant på den ene sideveggen.

Vedlegg 50855

Her er frekvensgangen litt jevnere fra 45 til 20Hz.
    (Delefilteret sto på 60Hz da jeg tok denne målingen, derfor går den så langt ned...)

Men som Knutinh nevner; det er antagelig langt viktigere avvik høyere opp i frekvens, som betyr mer for lydkvaliteten ved musikklytting, og som du kan rette mye på ved plassering og bruk av akustiske tiltak.

I ditt tilfelle tror jeg det beste er om du gjemmer mikrofonen, kjøper deg noen akustiske matter du kan prøve i førsterefleksjonene, og bruker ørene til å avgjøre om du synes det blir bra! :-D

Akustikk og måleteknikk er et utrolig omfattende emne, som kan skape villrede i lange tider, før man har kunnskaper nok. (prater av egen erfaring )
    Jeg ser frem til mange timer med lytting, måling, flytting av møbler og montering av akustiske matter i tiden fremover. Men det åpner seg nok også en stor pose frustrasjon på veien.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •