Hva trenger jeg for å måle frekvensrespons? - Første måling er postet. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bass er gøy!
    Men det er ikke bare mengden eller hvor dypt den går som teller.
    Det er den jevne overgangen oppover i de 2-3 neste oktavene som bidrar til at overtonene kommer til sin rett, og at trykket, anslaget og "hurtigheten" også faller på plass.

Du har helt rett i at det selvfølgelig finnes musikk med lavfrekvent bass, men de fleste blir overrasket over hvor dypt 40hz egentlig er.
    Det er også interessant å måle og analysere noe av favorittmusikken, ofte oppfager man at bassen faktisk ikke går så dypt som man tror.

Når du tydeligvis har interesse for dette med målinger og tweaking, bør du investere i en målemikrofon og lydkort. Når frustrasjonen melder seg, er det så greit å vite at man kan stole på målingene. I tillegg er det nok ikke lenge før du fatter interesse for hele frekvensområdet og ikke bare bassen tenker jeg! :-)

Last ned Arta Software og lek deg litt med det også!
    Kjapt og morsomt program med uttalige muligheter, der du kan kjøre Periodic Pink Noise og måle "on the fly" mens du flytter mik, høyttalere og møbler. Det er morsomt!

Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Bass er gøy!
    Men det er ikke bare mengden eller hvor dypt den går som teller.
    Det er den jevne overgangen oppover i de 2-3 neste oktavene som bidrar til at overtonene kommer til sin rett, og at trykket, anslaget og "hurtigheten" også faller på plass.
    Det er jeg helt enig i. Masse bass, og ikke minst skikkelig dyp bass er veldig gøy, deilig og stimulerende. Men det må være kvalitet, ikke bare kvantitet.
    For min del så er jeg ferdig med Cerwin Vega perioden, hvor frekvenskurver nesten ikke engang var i mitt ordforråd. Bare det var masse bass, så var det greit. :-D

Du har helt rett i at det selvfølgelig finnes musikk med lavfrekvent bass, men de fleste blir overrasket over hvor dypt 40hz egentlig er.
    Det er også interessant å måle og analysere noe av favorittmusikken, ofte oppfager man at bassen faktisk ikke går så dypt som man tror.
    Det hadde vært morsomt å testet ut dette. Har du tips til program jeg kan prøve?

Når du tydeligvis har interesse for dette med målinger og tweaking, bør du investere i en målemikrofon og lydkort. Når frustrasjonen melder seg, er det så greit å vite at man kan stole på målingene. I tillegg er det nok ikke lenge før du fatter interesse for hele frekvensområdet og ikke bare bassen tenker jeg! :-)
    Ja, det er vel bare å kjøre på først som sist. :-D Har du tips til mic som ikke koster skjorta? Må vel ha lydkort også da, hvis ikke vanlig lydkort som sitter i PCen er bra nok.

Det blir nok akustiske plater på veggene og i taket etterhvert tenker jeg. Skulle gjerne gjort noen tiltak for å rett ut bassområdet litt også, men aner ikke hva neste skritt er nå som jeg mener jeg har funnet den beste plasseringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det er sikkert riktig det du sier her, men likevel så vil klangen av f.eks et bass slag på 40Hz også inneholde lavere frekvenser, og høyere. Det er jo ikke kun 40Hz. Si du har en høyttaler som ikke klarer å spille lavere enn 39Hz. Da vi den basstonen på 40Hz høres veldig spinkel ut i forhold til hvis du har en høyttaler som kan spille mye lavere. Da vil den få med seg hele klangen fra basstonen nedover i frekvensområdet, og lyden blir grommere.
    Meg bekjent så er det fint lite subharmoniske fra strengeinstrumenter. Dersom den grunnharmoniske er 40 Hz så er det en harmonisk rekke oppover, og et uharmonisk anslag (som primært inneholder høyere frekvenser som impulser gjerne gjør).
    En annet ting er jo at i disse dager blir mye musikk laget med data og annen elektronikk som hjelpemiddel som genererer lyder i musikkstykker så langt ned i frekvensområdet som musikkskaperen ønsker. Jeg hører hver dag på musikk som inneholder lyd under 40Hz.
    Det er lett å lage slik musikk, og jeg tviler ikke på at du lytter til slik musikk. Jeg mener bestemt at mange musikere/produsenter høypassfiltrerer av den enkle grunn at gitt en begrenset peak SPL (og begrenset peak signalnivå på en CD) så koster alt under 40Hz veldig mye i forhold til det det gir.
    Etterhvert som årene har gått så har det jo blitt noen høyttalerbytter. Og i mitt tilfelle så har det alltid endt opp med at jeg kjøper høyttalere som går dypere enn de forrige. Det er sikkert mange som meg som har mange favorittlåter som blir spilt om og om igjen, og spesielt når det er nytt utstyr i heimen så drar man fram låter man kjenner godt for referanse.
    Det som ofte skjer når jeg da sitter i sweetspot og koser seg med nye høyttalere, er at jeg sitter og smiler fra øre til øre fordi jeg opplever en dybde i lyden jeg ikke hadde før. Selv om forrige høyttalerpar gikk flatt ned til 30Hz.
    Det er vanskelig å måle dyp bass på et objektivt og sammenlignbart sett. Enkelte hevder at ved 20 Hz så er subb(er) og rom ett og samme ting, og kan ikke skilles fra hverandre.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er lett å lage slik musikk, og jeg tviler ikke på at du lytter til slik musikk.
    Nå vet jeg ikke hva slags musikk du sikter til som er lett å lage, men jeg kan komme med et par eksempler på det jeg lytter til.

Jeg har innstallert Sound Forge, og har analysert frekvenskurven til noen låter som jeg har hatt inntrykk av går veldig dypt. Fikk bekreftet at de faktisk gjør det. Det er veldig morsomt å leke seg med program som dette! :-D

Ane Brun - This Road (Feat. Lars Bygdén) Etter 1 min 10 sek kommer det et par tre dype drag ganske kjapt etterhverandre. Her går det helt ned til 20Hz. Det er skikkelig digg!

Tralla 2XLC - World in My Eyes Første drønn kommer etter 14 sekunder, og dukker opp noen få ganger til i låta. Det er en kraftig peak på 28Hz.

Timbaland - Oh Timbaland Denne går ganske dypt. Det er også flere låter på albumet Shock Value med god og dyp bass.

Grant Lee Buffalo - Honey Don't Think Dyp og deilig bass ned til 28 Hz gjennom hele låta. Grant har flere låter med skikkelig gromlyd.

Moby hører jeg også litt på... og det finnes selvfølgelig mange mange fler som krabber godt ned, HELDIGVIS!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •