Nøyaktig hvordan setter man opp en målemic?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nøyaktig hvordan setter man opp en målemic?

alle hjemmekinoforsterkere ca har jo målemic i dag , og de fleste gjør en jobb med stua som ikke er mulig å få til ellers?

men har lenge lurt på , finnes det regler for hvordan du plaserer micen i det kalibreringen skal taes.

selv har jeg satt den oppå en stol som jeg satte der jeg sitter i sofaen slik at mic kom nøyaktig i ørehøyde og nøyaktig der hodet mitt bruker å være.

En kamerat av meg satte den oppå hodet mens kalibreringen foregikk , noen setter de på bordet foran seg , noen rett på sofaen , og noen på sofaryggen.

noen som har formening eller kan vise til resultater som gir den beste kalibreringen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørehøyde pekende opp mot taket skal være riktig.
    I tillegg skal man helst ikke sitte ved siden av så man ikke forstyrrer målingene, men jeg vet ikke hvor mye utslag dette egentlig har.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige er vel å plasere den der du vanligvis sitter i ørehøyde. Et kamerastativ er suverent til dette formålet.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du Audyssey (altså har en forsterker med Audyssey rom-korreksjon), så er "Official" Audyssey thread. - Page 191 - AVS Forum en fin-fin guide med de fleste spørsmål besvart.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    Ørehøyde pekende opp mot taket skal være riktig.
    I tillegg skal man helst ikke sitte ved siden av så man ikke forstyrrer målingene, men jeg vet ikke hvor mye utslag dette egentlig har.
    Er litt rart at man ikke skal sitte der under målingen for å ikke påvirke resultatet siden må jo som oftest sitter der når man ser film og dermed nødvendigvis vil påvirke lyden like mye som om man sitter der under målingen...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er litt rart at man ikke skal sitte der under målingen for å ikke påvirke resultatet siden må jo som oftest sitter der når man ser film og dermed nødvendigvis vil påvirke lyden like mye som om man sitter der under målingen...
    Dette er nok fordi om du sitter ved siden av den på ene siden kan du påvirke lyden på nettopp den siden, på samme måte som om noen blokkerer lyden for deg på ene siden. Når dette skal måles bør mikrofonen ha fritt leide for å korrigere for rommet så riktig som mulig. Resultatet av at lyden fra ene siden dempes kan bli at lyden i den høytaleren stilles opp og blir da feil. Slå på og stikk ut av rommet. Jeg satt min målemic på min høyde opp noen bøker og puter. I luften var det ingenting i veien.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller beste er utvilsomt å sette mikrofonen på et stativ, i lytteposisjon, pekende mot taket.
    Alle nærliggende reflekterende flater vil forstyrre målingene, spesiellt i de høyere frekvensene.
    Plasserer man mikrofonen på en stabel med bøker eller andre harde flater får man fort en kompensering i øvre mellomtone/diskant som er langt fra korrekt.

Benytter man puter eller absorberende materialer kan det gå andre veien.

Men det viktiste er om man er fornøyd med resultatet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •