hvor mye justering av dipp "tåler" en sub med en Behringer FBQ2496?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvor mye justering av dipp "tåler" en sub med en Behringer FBQ2496?

Er helt grønn på dette området! - så håper noen erfarne brukere kan gi meg et par hint.
    Har akkurat begynt å utforske litt med kalibrering(dvs. at jeg akkurat har kjøpt en radioshack).
    Etter å ha sittet og målt og plottet inn i regneark, så ser jeg at jeg har noen dipper jeg gjerne skulle ha gjort noe med.
    Spørsmålet er: hvis jeg kjøper en Behringer FBQ2496, hvor mye kan/bør jeg juster området med, før det blir usunt for sub? Har dipp på ca 13-15db @ 28 hz, 18-20 db @ 45 hz, ca 25 db @ 80hz.
    Blir dette for mye å justere? - at forsterkeren i sub rett og slett går på en smell?... Grunnen til spørsmålene er at jeg helst hadde sett at jeg slapp å flytte på sub, da det mest praktiske stede er der den står nå(ved siden av front).

til info:
    rommet er på ca 23 kv.m.(ca 6,3x3,6)
    Har 1 stk svs pb12nsd

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke ha justert mer en maks 6db. Med slike dipper må du ha stående bølger noen steder eller utfasinger. Demp toppene og lek litt med fase før du justerer opp dipper.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar!
    Når man tuner ned peaker, det "sliter" ikke på forsterker som når man skrur opp dipper? Sikkert et dumt spørsmål, men

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R3Devil
    Hei, og takk for svar!
    Når man tuner ned peaker, det "sliter" ikke på forsterker som når man skrur opp dipper?
    Riktig. Vær meget varsom med å justere opp på lave frekvenser (mer enn 3-4 db). Det er stor risiko for at det går til h****** hvis du drar på med volumkontrollen.

Hvis du først har måleutstyr tilgjengelig kan du jo prøve å flytte litt på høyttalerne for å se hvordan det påvirker responsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Riktig. Vær meget varsom med å justere opp på lave frekvenser (mer enn 3-4 db). Det er stor risiko for at det går til h****** hvis du drar på med volumkontrollen.

Hvis du først har måleutstyr tilgjengelig kan du jo prøve å flytte litt på høyttalerne for å se hvordan det påvirker responsen.

Spørs nok om jeg ikke må flytte litt på sub, ja. Har selvfølgelig hele tiden vært klar over at det er det som muligens må til. Var usikker på hvor mye man kunne justere opp dipps med en Behringer, og håpet vel at den kunne gjøre nytten... Men har jo skjønt nå at å justere opp de største dippene som jeg har er noe risikabelt!

Litt off topic, men: In your face, Aston Villa! - United United United.
    Måtte bare få det ut

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R3Devil

Litt off topic, men: In your face, Aston Villa! - United United United.
    Måtte bare få det ut
    Ja vi har alle vårt. Jeg er die-hard Liverpool fan, og bruker kvelden på nettet for å glemme Uniteds snuoperasjon...:twisted:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipene i frekvensresponsen kommer av kanselering av enkelte frekvenser (akustisk kortslutning). Dette er det rommets fysiske dimensjoner og plassering av sub og lytteposisjon som avgjør.
    Denne kanseleringen vil fortsatt være der uansett hvor mye du "ratter" på en eq. Så du risikerer fort å måtte fore på med 2-3 ganger så mye effekt på suben uten å tjene det helt store i lyd.
    Ikke særlig hyggelig for hverken forsterker eller element!:-D

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde bruke RoomEQ Wizard, da du får mye enklere se hvordan det står til med dB/Hz. Når du først har satt deg inn i programmet går det veldig kjapt å måle endringer, som f.eks å finne ut hvilken fase som egner seg best ihh. til plassering og fronter.

Etter jeg fikk kalibrert sub har jeg mye mer korrekt lydbilde enn hva jeg hadde før.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •