Gråskala kalibrering av DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gråskala kalibrering av DLP

Er det noen firmaer eller personer i Norge som driver med kalibrering av prosjektorer?
    Kan dere anbefale noen for meg?

Jeg har en Action Model One som jeg kunne tenkt meg å få kalibrert ordentlig, men jeg vil ikke bruke 25-30k på måleutstyr.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du hørt med PD om du kan ta den med ned til de og kalibrere den? vestby er jo på vei nedover mener jeg. noe må du jo få for de 20k ekstra denne koster :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringen må nok gjøres her hjemme skal den bli helt nøyaktig. Dette fordi farger på rom, lerret, DVD-spiller, osv. påvirker fargene.

Men det blir ikke noe kalibrering før jeg har oppgradert den til mkII 8)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig du mener å kalibrere? projektorene kommer ferdig kalibrert fra PD.. om du bruker grått lerret får du justert det med DVE. fargene i rommet har ingen innvirkning på bildet, men på synet. eneste som hjelper mot det, er å dempe lyset. :roll:

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve SMART III.

Koster $280, og inneholder en lysmåler, fargefiltre og et Excelregneark for å kalibrere gråskala.

Jeg bruker dette på min HS10, med utmerket resultat. Den var relativt OK fra butikken, men bildet ble vesentlig bedre med justering av gråskalaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det en gråskala-kalibrering gjør som en ikke får gjort med øye samt DVE (Digital Video Essentials)?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Hva er det en gråskala-kalibrering gjør som en ikke får gjort med øye samt DVE (Digital Video Essentials)?
    Tja, mine øyne er ihvertfall ikke gode nok til å avgjøre hva som er rent grått, derfor liker jeg å bruke mer vitenskapelige metoder for å kalibrere gråskalaen.

Dersom man syns man klarer det fint med egne øyne og er fornøyd med det, så er jo det utmerket.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et hvitt lerret i et mørkt rom med grå vegger så lys er ikke problemet.
    Hvis du har røde vegger f.eks. vil dette påvirke bildet fordi lyset fra lerretet vil reflektere tilbake fra veggen og påvirke bildet.

Jeg har DVE, AVIA og The Ultimate DVD Platinum, men det lar seg ikke gjøre og få et 100% resultat utfra disse uten måleinstrumenter.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg er en perfeksjonist og blir aldri helt fornøyd. :roll:

Noen må jo vite om noen som har måleinstrumenter for dette her i Norge.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til hva jeg er ute etter: http://www.convergent-av.co.uk/calibration.html

Desverre er ikke Gordon i Norge så ofte. :cry:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, mine øyne er ihvertfall ikke gode nok til å avgjøre hva som er rent grått, derfor liker jeg å bruke mer vitenskapelige metoder for å kalibrere gråskalaen.
    Hvorfor skal man avgjøre hva som er grått? om sort er sort, og hvitt er hvitt, og skalaen er jevn, er fargene riktige. man får ikke det mer nøyaktig med måleutstyr, da det ligger i projektorens begrensning om det er ujevn skala som ikke lar seg justere. Om man absolutt vil vite hvordan 50% grått ser ut, fyll paint med grått, og skriv ut arket.... :roll:

Hvis du har røde vegger f.eks. vil dette påvirke bildet fordi lyset fra lerretet vil reflektere tilbake fra veggen og påvirke bildet.
    Nei det vil det ikke.

Jeg har DVE, AVIA og The Ultimate DVD Platinum, men det lar seg ikke gjøre og få et 100% resultat utfra disse uten måleinstrumenter.
    Da lar det seg ikke gjøre med måleinstrumenter heller. man får ikke flere justeringsmuligheter om man har måleutstyr, og innstillingene blir like troverdige som de man får fra DVE.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hvorfor skal man avgjøre hva som er grått? om sort er sort, og hvitt er hvitt, og skalaen er jevn, er fargene riktige. man får ikke det mer nøyaktig med måleutstyr, da det ligger i projektorens begrensning om det er ujevn skala som ikke lar seg justere. Om man absolutt vil vite hvordan 50% grått ser ut, fyll paint med grått, og skriv ut arket....
    Har ikke prosjektorer (og andre typer skjermer) en ujevn gang fra sort til hvitt (også kalt gamma)? Poenget er at når man nærmer seg absolutt sort vil øyet greie å skille mellom flere nyanser enn når man nærmer seg absolutt hvitt. CRT løser i alle fall dette problemet med en slags gammakorreksjon, vet ikke hvordan det løses i prosjektorer. Vet heller ikke om dette vanskeliggjør en gråskalakalibrering eller ikke.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal man avgjøre hva som er grått? om sort er sort, og hvitt er hvitt, og skalaen er jevn, er fargene riktige.
    Ja, men det er nettopp det som er poenget med å måle. Det er ikke alltid like lett (for meg) å avgjøre (med mine øyne) om sort og hvitt er helt uten fargestikk.

Sort på HS10'en min hadde for eksempel for mye blått 'out of the box'. Dessuten så var det litt mye rødt i det hvite. Fikset med SMART kalibrering og et fargefilter. Sort er nå mer sort, hvitt er mer hvitt, og resten av fargene 'følger da etter' som du sier.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brannslange: Mulig det, men det er jo egne øyne som skal se på bildet, og da mener jeg det er de samme øynene som bør justere skalaen, gjerne med et skala bilde som referanse. (ligger et slikt bilde i tråden "testbilder til projektor" under generell video, tror jeg.) Uansett, man får ikke justert noe annet som påvirker skalaen enn kontrast og brightness, uansett hvor mye måleutstyr man kjøper.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, man får ikke justert noe annet som påvirker skalaen enn kontrast og brightness, uansett hvor mye måleutstyr man kjøper.
    Jovisst får man det.

I servicemenyen på Sony'en min (og på de fleste andre projektorer vil jeg tro) kan jeg justere graden av rødt, grønt og blått i begge ender av gråskalaen, og på den måten definitivt påvirke fargebalansen utover de 'vanlige' kontrollene som kontrast og brightness.

Disse bildene viser fargebalansen 'out of the box' og etter kalibrering og montering av fargekorreksjonsfiltre:

Som man kan se er det fortsatt for mye blått i den mørke delen av bildet, men mye bedre enn det var. Skalaen er også flatere over et større område.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hvorfor skal man avgjøre hva som er grått? om sort er sort, og hvitt er hvitt, og skalaen er jevn, er fargene riktige. man får ikke det mer nøyaktig med måleutstyr, da det ligger i projektorens begrensning om det er ujevn skala som ikke lar seg justere. Om man absolutt vil vite hvordan 50% grått ser ut, fyll paint med grått, og skriv ut arket.... :roll:
    Hvis det er så enkelt hvorfor ble disse instrumentene oppfunnet og hvorfor er det så mange bedrifer som tilbyr dette i utlandet. Men hvis du kan se hva som er 6500 kelvin (NTSC) så kan jo du ta deg en tur og ta med deg printeren din.

Nei det vil det ikke.
    Jo det vil det hvis fargene ikke er veldig mørke.

Da lar det seg ikke gjøre med måleinstrumenter heller. man får ikke flere justeringsmuligheter om man har måleutstyr, og innstillingene blir like troverdige som de man får fra DVE.
    Hvem har sagt at problemet er begrensinger i instillingene. Problemet er at hverken du eller jeg kan se hva som er 6500 kelvin.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mister man ikke garantien ved å gå inn i servicemenyen?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i all verden skal noen kunne se at man har vært inne i servicemenyen?

Man kan jo tilogmed komme inn dit ved et uhell, det er bare å trykke noen knapper på fjernkontrollen i riktig rekkefølge.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hvordan i all verden skal noen kunne se at man har vært inne i servicemenyen?

Man kan jo tilogmed komme inn dit ved et uhell, det er bare å trykke noen knapper på fjernkontrollen i riktig rekkefølge.
    Det er en teller, det registreres at man har vært der, og man mister garantien, ja. det hjelper ikke å si at man var uheldig og fant ut servicekoden. :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja... Det må vel fortsatt være årsakssammenheng mellom feilen og det at man eventuelt har vært inne i servicemenyen for at det ikke skal gå på garantien. Dersom f.eks. strømforsyningen ryker, så tror jeg ikke det kan føres tilbake til eventuell tukling i servicemenyen.

Kjøpsloven er din venn

Og jeg vil nå heller ha en projektor uten garanti og bra bilde enn omvendt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •